  • 11. Data: 2010-01-11 10:58:03
    Temat: Re: watomierz - licznik energii
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org>

    > Nie, w środku jest ładny pomiar przez ADC pradu oraz napięcia
    > sieci, na podstawie próbek ("odwiedni" obu przebiegów) jest
    > liczony cosfi (a moze wrecz w jakis sposob osobny wyznaczany),
    > wkazuje aktualny prąd, napięcie, cosfi, częstotliwość...
    > aczkolwiek pomiar bywa niedokładny, gdy:
    > - mierzy się w dolnym zakresie przetwornika ADC prądu

    A piszesz o tym volcracie za 169 zl, czy np o tym Vellemanie, co
    sobie z tyrystorami nie radzi ? :-)

    > Totalnie impulsowo posiekany pobór prądu przez mały zasilaczyk
    > impulsowy bez pfc - i wskazuje bzdury bo łapie "szczytowe próbki"
    > albo jakieś interferencje częstotliwośći przetwornicy z swoją
    > prędkością próbkowania.

    Ten podstawowy scalak AD do pomiaru mocy sobie z tym nie radzi ?

    >Proste rozwiązanie - dodać równoczesny drugi pobór prądu,
    >rezystancyjny, np żarówkę 40W, wcześniej zmierzoną, i tą wartość
    >odliczać od wyniku, pomiar staje się całkiem przyzwoicie dokładny
    >(w porównaniu do watomierza wskazówkowego "lumel" typ
    >laboratoryjny z ~1970r. błąd wtedy spada poniżej 5%)

    z takim pradem to i ten lumel ma blad nieokreslony.

    Nawet licznik moze to mierzyc niedokladnie .. ale jesli chodzi o
    zlotowki, to jego wskazanie jest decydujace :-)

    J.

  • 12. Data: 2010-01-11 15:29:16
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    BearBag wrote:

    > Witam
    > ostatnio jest moda i roi sie od tanich watomierzy, licznikow energii
    > ktorymi mozna sobie zmierzyc pobor mocy przez kazde urzadzenie w domu.

    przerost zielonego marketingu nad domowym portfelem.
    ludzie kupuja cuda do mierzenia, potem wydaja setki, albo i tysiace
    zlotych na energooszczedne sprzety do domu i jak juz sa szczesliwi,
    ze dbaja o srodowisko, to na koncu przyjdzie faktura za energie
    elektryczna, ktorej polowa (albo i wiecej) to roznej masci oplaty
    stale, zmienne za jakosc, przesyl, inwestycje ktorych nie bylo,
    czy nastroj prezesa, a ta jedna mala skromna pozycja, to ich
    zielone zuzycie engergii. i tak sobie pozniej siedza i mysla
    rzeczy, ktorych nie wypada pisac :>

  • 13. Data: 2010-01-11 23:08:26
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-11 11:58, J.F. pisze:

    > Ten podstawowy scalak AD do pomiaru mocy sobie z tym nie radzi ?

    Nie każdy sobie poradzi. Pierwszy z brzegu np. taki:
    AD71056
    http://www.analog.com/static/imported-files/data_she
    ets/AD71056.pdf
    ma przetworniki 16-bitowe Sigma-Delta popędzane na 450kHz i naprawdę nie
    ze wszystkimi pikami ma szansę sobie poradzić. Mimo to jest bardzo
    fajnym scalakiem właśnie do takich zastosowań (i dla niezbyt dużych
    prądów, gdzie ma sens stosowanie szeregowego rezystora do pomiaru prądu).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 14. Data: 2010-01-11 23:13:01
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-01-11 11:58, J.F. pisze:
    > Użytkownik "BartekK" <s...@N...org>

    > A piszesz o tym volcracie za 169 zl, czy np o tym Vellemanie, co sobie z
    > tyrystorami nie radzi ? :-)
    Ten volcraft i te wszystkie inne "z lidla" są na tym samym
    specjalizowanym czipie robione (lub jego chińskim klonie), różnica jest
    tylko w "części analogowej" typu kondensatory, bocznik prądowy itp, i uP
    ktory obsługuje odczyt z czipa (i2c jeśli się nie mylę) i wizualizuje to
    co odczytał na lcd takim albo innym.
    Teraz znaleźć nie mogę, ale wiem że to był jakiś maxim czy coś w tym
    stylu, gotowy układ który miał w sobie wszystko do pomiaru mocy, tylko
    dodać bocznik prądowy, dzielnik napięcia sieci, pare kondensatorków,
    zasilanie - i odczytywać wyniki z rejestrów po i2c.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 15. Data: 2010-01-12 07:03:02
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Uzytkownik "Pawel" <r...@1...0.0.1> napisal w wiadomosci
> [...]

    > ze dbaja o srodowisko, to na koncu przyjdzie faktura za energie
    > elektryczna, ktorej polowa (albo i wiecej) to roznej masci oplaty

    Zweryfikuj swoja wiedze bo zwyczajnie bredzisz.

    Stala jest oplata przejsciowa, abonamentowa i staly skladnik stawki
    sieciowej. Razem okolo 11zl/m-c (ENEA), pozostale
    za przesyl i jakosc placisz od kazdej kWh, wiec mniej zuzyjesz, mniej
    zaplacisz. A jesli zuzywasz ponizej 1200 kWh miesiecznie, to na oplacie
    przejsciowej jeszcze ponad 4 zl miesiecznie zaoszczedzisz, czyli oplat
    stalych bedzie okolo 7 zl.

  • 16. Data: 2010-01-12 07:42:37
    Od: "michalek" <m...@g...com>

> [...]
    > zaplacisz. A jesli zuzywasz ponizej 1200 kWh miesiecznie, to na oplacie
    > przejsciowej jeszcze ponad 4 zl miesiecznie zaoszczedzisz, czyli oplat

    No dobrze Paweł "bredzi". Potraktujmy to słowo z przymrużeniem
    oka, żeby nie obrażać.
    Ale popatrz na to zjawisko inaczej.
    Zmniejszając zużycie energii powodujemy, że spadają wpływy
    dla dostawców i wytwórców energii. Ten trudno zauważalny
    czynnik wpływa na tempo/wielkość kolejnych podwyżek
    za kilowatogodzinę.
    Nie zdajemy sobie z tego sprawy ale tak jest... bo tak musi
    być z czysto ekononomicznych powodów.
    Gdybyśmy tak - czysto teoretycznie, bo przecież to nierealne -
    nagle wszyscy odbiorcy (i prywatni i przemysłowi) zmniejszyli
    zużycie energii do 1/3 to jak wpłynęłoby to na koszt 1kWh?

    Odczuli to mieszkańcy wielu miejscowości gdzie dość szybko
    wzrastają koszty dostawy wody.
    Uzasadnienie podane wprost przez jedno z przedsiębiorstw
    wodociągowych było - "spadające zużycie wody i zmniejszające
    się z tego powodu wpływy przy nie zmieniających się kosztach
    stałych ZMUSZAJĄ nas do podniesienia ceny 1m sześc. wody"

    I co Ty na to ? Oni (tzn. ten MPWiK) też "bredzi" ale tu już
    dosłowniej. Dostawcy mediów realnie nie mają konkurencji
    i nie maja motywacji aby optymalizować koszty.

  • 17. Data: 2010-01-12 09:53:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 12 Jan 2010 08:42:37 +0100, michalek napisał(a):

> [...]
    > się z tego powodu wpływy przy nie zmieniających się kosztach
    > stałych ZMUSZAJĄ nas do podniesienia ceny 1m sześc. wody"

    Wejściowy koszt wody jest zazwyczaj mocno niedoszacowany, stąd cena dla
    odbiorcy składa się prawie wyłącznie z kosztów stałych. I dla dostaw wody
    naturalny jest lokalny monopol :)
    --
    Jacek

  • 18. Data: 2010-01-12 10:20:18
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

> [...]
    > itp, i uP ktory obsługuje odczyt z czipa (i2c jeśli się nie mylę) i
    > wizualizuje to co odczytał na lcd takim albo innym.

    http://img97.imageshack.us/img97/3969/img8075v.jpg

    Lidlowy, nie odczytywalem danych ze scalakow bo byly slabo widoczne, moze cos
    jeszcze jest na plytce od wyswietlacza i klawiszy ale nie odkrecalem, plastik
    jest dobry ale jedna srubka juz sie zaczyna ledwo co wkrecac z tych glownych co
    trzymaja obie polowki obudowy razem :)

    Czy dobrze mierzy kazde "cos", tego nie wiem. Nawet podali dokladnosc:

    U 3%
    I 3%
    P 3% -+ 10VA
    kWh 5% +-0,1kWh

    Dokladnosc uwzglednia:
    Temp pokojowa, harmoniczne wahanie napiecia/nateznie < 15%
    moc czynna cos Phi > 0,2

    I co o tym myslec?

    Dokladnosc slaba co nie ale jak pokazuje ze zestaw stereo panasonica bierze w
    standby 10W to chyba wystarczy, zlodziej pradu (dziala sam zegarek, wyswietlacz
    ala dotmatrix led, no i uklad od pilota IR), troche duzo!

    A tak czy siak nie odlaczylem pudla od gniazdka... :)

    PS
    Jaka jest dokladnosc licznika elektronicznego montowanego przez ZE?

  • 19. Data: 2010-01-12 11:03:32
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    Marcin Wasilewski wrote:

    > Uzytkownik "Pawel" <r...@1...0.0.1> napisal w wiadomosci

    > Zweryfikuj swoja wiedze bo zwyczajnie bredzisz.

    oj lekko podkolorowalem rzeczywistosc :)
    ale koszty stale wcale nie sa takie niskie o czym nizej.

> [...]
    > zaplacisz. A jesli zuzywasz ponizej 1200 kWh miesiecznie, to na oplacie
    > przejsciowej jeszcze ponad 4 zl miesiecznie zaoszczedzisz, czyli oplat

    ja przy srednim polrocznym zuzyciu na poziomie ~810kWh mialem w enionie
    na ostatnim podsumowaniu (taryfa G11) koszty stale na poziomie 10pln/m-c
    przy oplacie za realnie zuzyta energie na poziomie 78pln/m-c, czyli ~13%
    kosztow stalych na miesiac.

    teraz wezmy pod uwage to, ze w enionie przez 10 miesiecy w roku placimy
    za szaczunkowe zuzycie (u mnie od lat zawsze wieksze niz realne) i 2 razy
    mamy mniejsza skorygowana fakture, czyli przez 10 miesiecy ponosimy
    dodatkowe koszty stale darmowego kredytu dla enioniu, co w skali kraju
    jest juz ciekawa kwota. u mnie za ostatnie pol roku bylo to dodatkowe
    10pln/m-c kosztow stalych.

    podsumowujac, przez ostanie pol roku mialem kosztow stalych:
    13% przez 1 miesiac i 25% przez 5 miesiecy - srednio 23%.

    nie jest to polowa, tak jak koloryzowalem, ale prawie cwiartka :)
    teraz jesli moje mieszkanie bedzie zuzywac jeszcze mniej pradu,
    to realne koszty jeszcze mi podskocza.

  • 20. Data: 2010-01-12 11:12:04
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    fixme: procenty bez kawy sie zle policzyly :)

    s/13%/11%/
    s/25%/20%/
    s/23%/17%/