  • 41. Data: 2020-09-19 11:58:42
    Temat: Re: wifi - handover bez notyfikacji zmiany AP
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 19 Sep 2020 10:15:45 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Nie mam zielonego pojęcia jak to działa.

    Juz sobie przypomniałem skąd moje wątpliwości jak to ma działać. Np.
    Help tp-linka wyraźnie wskazuje, że nie ma czegoś takiego (ogólnie w
    wifi a nie u tp-linka) jak roaming/handover po stronie AP:

    https://www.tp-link.com/us/support/faq/592

    jest dokładnie opisywany problem co zrobić, jak telefon uparcie
    trzyma się słabszego AP jak silniejszy jest tuż obok. No i sugerują
    że to wyłącznie zależy od klienta:

    Cytat:

    How roaming works:
    Roaming is purely a client decision. The wireless client is
    responsible for deciding it needs to roam, and then detecting,
    evaluating, and roaming to an alternative AP. WLAN standards bodies
    (such as IEEE) and industry bodies (such as Wi-Fi Alliance) do not
    specify when a client should roam, or how the client roams.
    So roaming or not roaming, it is totally decided by your wireless
    client's roaming algorithm. Different wireless client
    vendors' roaming algorithms are also different and are not generally
    published.

    To w takim razie na czym polega ten handover Mikrotika skoro i tak
    decyzję podejmuje telefon??

    Żeby było śmieszniej uważają, że tylko telefony BlackBerry mają
    wsparcie do roamingu a reszcie nie wiadomo:

    Other mobile phones:
    For now, we don't know if there are any other mobile phones which
    have the settings to control its roaming behavior just like
    blackberry phone.

    Później sugerują apke roaming Fox, która przełącza "twardo" co jest
    niekompatybilne z wificalling....

    --
    Marek

  • 42. Data: 2020-09-19 12:33:48
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.09.2020 11:58, Marek wrote:

    > To w takim razie na czym polega ten handover Mikrotika skoro i tak
    > decyzję podejmuje telefon??

    Wydaje mi się, że AP jaki by nie był, to potrafi wyrzucić klienta ze
    słabym sygnałem.
    TP-linki robią to zdaje się zbyt optymistycznie, co ma swoje dobre i złe
    strony. Z jednej strony można się łączyć ze słabym sygnałem to i zasięg
    wydaje się większy, z drugiej stromy taki klient z marginalnym sygnałem
    potrafi zmniejszyć wydajność sieci wifi praktycznie do zera, co objawia
    się tym, że nawet klienci z doskonałym sygnałem mają zerowy transfer.

    --
    Mirek.

  • 43. Data: 2020-09-19 12:55:55
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 18.09.2020 22:33, Marek wrote:

    > Mam dwa AP nieobsługujace żadnego handoveru (TP-Link 225 outdoor).

    https://www.tp-link.com/pl/business-networking/outdo
    or-ap/eap225-outdoor/

    "Dzięki obsłudze Seamless Roaming transmisja strumieniowa wideo oraz
    połączenia głosowe są wolne od zakłóceń, nawet gdy użytkownicy
    przemieszczają się podczas wykonywania tych czynności"

    Może masz stare oprogramowanie albo podróbkę ;) ?

    A na poważnie, to można próbować jeszcze z OpenWrt, aczkolwiek roamingu
    na nim jeszcze nie uruchamiałem (a jakiś jest).
    Problem tylko, że akurat ten model nie jest (jeszcze?) wspierany:

    https://openwrt.org/toh/hwdata/tp-link/tp-link_eap22
    5-outdoor_v1

    --
    Mirek.

  • 44. Data: 2020-09-19 17:31:40
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2020-09-19 o 11:58, Marek pisze:

> [...]
    >
    > jest dokładnie opisywany problem co zrobić, jak telefon uparcie trzyma
    > się słabszego AP jak silniejszy jest tuż obok. No i sugerują że to

    Ale to jest konfiguracja z extenderem, a nie kontrolerem. Kiedyś TP-Link
    robił takie zabawki:
    https://www.tp-link.com/pl/business-networking/wirel
    ess-controller/ac50/
    Edimax chyba robi AP serii CAP, z których jedne może być takim kontrolerem:
    http://www.edimax.pl/edimax/merchandise/merchandise_
    detail/data/edimax/pl/smb_access_points_ac1200/cap12
    00/
    Mikrotik tak samo tylko kontroler może być też na całkiem innym mikrotiku:
    https://mikrotik.com/product/RBcAP2nD

    Extender to jest inna bajka i to działa jak działa. Tak sobie to mało
    powiedziane. Ja w każdym razie nie traktuję takich rozwiązań poważnie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 45. Data: 2020-09-19 20:27:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 19 Sep 2020 17:31:40 +0200, Dariusz Dorochowicz
    <_...@w...com> wrote:
    > Extender to jest inna bajka i to działa jak działa.

    Co rozumiesz przez extender? Klasyczny extender wifi? Eapy 225 to
    normalne AP (nie mają tylko serwera DHCP)

    > powiedziane. Ja w każdym razie nie traktuję takich rozwiązań
    > poważnie.

    No ale te poważne ile kosztują? Eapy są w miarę tanie (nie będę w
    domu robił sieci klasy enterprise) mają interfejs 1GB i są
    dwuzakresowe.
    Z tego co doczytałem te moje eapy 225 do działania roamingu
    potrzebują zewnętrzny kontroler oc200,, takie pudełko podłączane do
    sieci... Bardzom ciekaw jak działa taki roaming i chyba zainwestuję w
    ten kontroler.

    --
    Marek

  • 46. Data: 2020-09-19 21:44:38
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2020-09-19 o 20:27, Marek pisze:

    > Co rozumiesz przez extender? Klasyczny extender wifi? Eapy 225 to
    > normalne AP (nie mają tylko serwera DHCP)

    Tekst który podrzuciłeś dotyczy extendera.

    > No ale te poważne ile kosztują? Eapy są w miarę tanie (nie będę w domu

    Sprawdź sobie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 47. Data: 2020-09-20 07:38:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 19 Sep 2020 21:44:38 +0200, Dariusz Dorochowicz
    <_...@w...com> wrote:
    > Tekst który podrzuciłeś dotyczy extendera.

    Do tego konkretnego FAQ przekierował mnie z innego, który dotyczył
    konfiguracji z wieloma AP. Było tam coś w stylu "przyczyna dlaczego
    klient trzyma się słabszego AP mimo, że jest dostępny bliższy
    silniejszy jest opisana tutaj" i link właśnie do tego.
    Co sugeruje, że w ten opis (mimo że dotyczy konfiguracji z RE) jest
    ogólnym dla wifi, zresztą kontekst zdania " Roaming is purely a
    client decision. " właśnie sugeruje ogólność a nie tylko
    specyficzność konfiguracji z RE.

    --
    Marek

  • 48. Data: 2020-09-24 23:40:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 19 Sep 2020 12:33:48 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Wydaje mi się, że AP jaki by nie był, to potrafi wyrzucić klienta
    > ze
    > słabym sygnałem.

    No dobra, kupiłem kontroler pasujący do tych moich AP i faktycznie
    teraz działa roaming. Jestem w szoku. Wifi calling też już nie zrywa
    jak się przechodzi między AP, widać jak sygnał maleje i nagle skacze
    na max przy przejściu do drugiego AP.
    Dzięki za sugestie i rozwiązanie problemu.

    --
    Marek