  • 1. Data: 2009-05-05 00:03:14
    Temat: wymienić matrycę na lepszą? (w laptopie)
    Od: y...@g...com

    Od kumpla odkupiłem (za 600zł) używany lecz zadbany laptop który na
    pierwszy rzut oka bardzo mi się spodobał: Samsung x20. Jest cienki,
    cichutki, ma nową baterię na której pracuje przez około 7h, matowy
    wyświetlacz, i chociaż to PentiumM Centrino to szybkość jest
    znakomita!
    Byłem z niego bardzo zadowolony ale po tygodniu używania mam wrażenie,
    że jest pewien problem... Otóż wyświetlacz po jakiejś godzinie pracy
    jakoś wyjątkowo męczy wzrok, oczy strasznie łzawią! Nie wiem dlaczego?
    Może to kontrast? Laptop ma 3 lata więc chociaż jest bardzo zadbany to
    jednak zastanawia mnie czy wyświetlacz nie powinien być wymieniony na
    nowy? A jeśli tak to czy tego samego, identycznego, typu? Czy może da
    się na jakiś kompatybilny lepszej jakości / nowszy typ matrycy?

    A może to tylko kwestia świetówki?
    Bardzo proszę o rady...

  • 2. Data: 2009-05-05 05:02:09
    Temat: Re: wymienić matrycę na lepszą? (w laptopie)
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Użytkownik wrote:
    > Byłem z niego bardzo zadowolony ale po tygodniu używania mam wrażenie,
    > że jest pewien problem... Otóż wyświetlacz po jakiejś godzinie pracy
    > jakoś wyjątkowo męczy wzrok, oczy strasznie łzawią! Nie wiem dlaczego?

    Moze po prostu pracujesz ze zbyt rozjasniona matryca? Jak na 15" matryca
    nie jest zbyt gesta, wiec... pewnie to kwestia przyzwyczajenia. Zalezy, na
    czym pracowales do tej pory.

    Jesli matryca swietni jasno i rownomiernie i nie jest przeżółcona to nie
    musisz niczego wymieniac. Zreszta na dobra sprawe i tak jedynym elementem,
    ktory moze sie zuzyc jest swietlowka.

    k,

  • 3. Data: 2009-05-05 06:30:21
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 04 May 2009 17:03:14 -0700, yendy.szczyrkovsky napisał(a):

> [...]
    > się na jakiś kompatybilny lepszej jakości / nowszy typ matrycy?
    >
    > A może to tylko kwestia świetówki? Bardzo proszę o rady...

    A próbowałeś chociaż wyregulować kontrast i jaskrawość?

  • 4. Data: 2009-05-05 07:34:39
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Niestety mam podobnie z matrycą 15'' 1600*1200, nie ma to jak podłączenie porządnego
    monitora stacjonarnego SuperFine TFT ;-)
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2009-05-05 07:59:18
    Od: Artur Czeczko <a...@w...student.uw.edu.pl>

    jureq pisze:

    > A próbowałeś chociaż wyregulować kontrast i jaskrawość?

    W laptopach zwykle nie ma możliwości regulowania kontrastu matrycy.
    Można to robić jedynie programowo. Być może umożliwiają to sterowniki do
    grafiki. Ja sobie poradziłem instalując profil kolorów ICC - od tego
    momentu praca na MSI Wind stała się dużo przyjemniejsza.

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 6. Data: 2009-05-05 08:41:06
    Od: y...@g...com

    On May 5, 9:59 am, Artur Czeczko

> [...]
    > grafiki. Ja sobie poradziłem instalując profil kolorów ICC - od tego
    > momentu praca na MSI Wind stała się dużo przyjemniejsza.

    profil kolorów ICC? możesz napisać coś więcej na temat tego software,
    np. skąd ściągnąć? jak sama nazwa wskazuje jego działanie dotyczyć
    musi głównie kolorów, a czy rzeczywiście ma on szanse wyregulować
    także kontrast?

    a czy jest coś takiego także na linuksa, czy xorg-server ma podobne
    opcje?

  • 7. Data: 2009-05-05 08:46:34
    Od: y...@g...com

    On May 5, 8:30 am, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
    > A próbowałeś chociaż wyregulować kontrast i jaskrawość?

    oczywiście jaskrawość cały czas próbuję regulować, niewiele to pomaga
    dla zmęczenia oczu, obraz cały czas jakoś dziwnie sprawia wrażenie
    jakoś niewytłumaczalnie nieprzyjaznego dla wzroku ludzkiego

    teoretycznie niby wszystko jest ok ale po ponad godzinie nie mogę juz
    na to patrzeć
    oczywiście nie umywa się do obrazu z monitora stacjonarnego LCD ale
    też mam wrażenie, że inne laptopy mają też dużo lepsze wyświetlacze -
    ale nie wiem jakby było także po ponad godzinie gapienia się na nie...

  • 8. Data: 2009-05-05 08:57:40
    Od: y...@g...com

    On May 5, 7:02 am, "KILu" <b...@w...pl> wrote:
    > Moze po prostu pracujesz ze zbyt rozjasniona matryca?

    nie nie, właśnie cały czas próbuję non stop dostosowywać jasność do
    swoich oczu, ale nic to nie pomaga...

    > Jesli matryca swietni jasno i rownomiernie i nie jest przeżółcona

    w jakim sensie przeżółcona? jak to sprawdzić, czy jest jakiś software-
    test albo coś takiego?

    > to nie
    > musisz niczego wymieniac. Zreszta na dobra sprawe i tak jedynym elementem,
    > ktory moze sie zuzyc jest swietlowka.

    czy jesteś tego pewien że tylko świetlówka? a jakie wtedy są objawy
    zużycia świetlówki? to przeżółcenie to też wina świetlówki?

  • 9. Data: 2009-05-05 09:10:41
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Na początek kliknij prawym klawiszem myszy na pulpicie i poczytaj, jakie są
    ustawienia.

    Czy rozdzielczość zgadza się z rozdzielczością sprzętu, czy częstotliwość to 60 Hz,
    czy kolory to 16 Bit (ewentualnie 24 bit, ale ustawiałbym 16 bo i tak nie zauwazysz
    róznicy na plus), czy masz wybraną Standardową czy Dużą czcionkę (polecam dużą),
    zlikwiduj na poczatek w windzie wygładzanie itp.

    Ale jesli ekran ma za dużą rozdzielczość (jak i mój) to ideału nie osiagniesz.

    JaC
    PS. Referencyjny jest Nokia Monitor Test, do ściągnięcia.

    -----

  • 10. Data: 2009-05-05 10:18:05
    Od: y...@g...com

    On May 5, 11:10 am, ąćęłńóśźż <u...@w...eu> wrote:
    > czy kolory to 16 Bit (ewentualnie 24 bit, ale ustawiałbym 16 bo i tak nie
    zauwazysz róznicy na plus),

    teraz zmieniłem z 32 na 16 (tylko takie opcje są) i mam wrażenie
    poprawienia kontrastu
    czy to możliwe czy tylko autosugestia?
    (matryca ma 18 bit)