  • 1. Data: 2019-09-18 02:02:36
    Temat: zapis b. cichego dzwieku - jak?
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    w pomieszczeniu slychac b.b. ciche, miarowe odglosy, cos w stylu pracujaca
    "maszyna do szycia"/ "mlockarnia", itp. Bardzo niskie natezenie dzwieku.
    Pochodzi albo spod podlogi,albo propagacja po scianie, bo odglosy slychac o
    wiele wyrazniej z uchem przy podlodze/scianie - wlasciwie to wowczas dopiero
    mozna powiedziec, ze slychac (slabiutko), bo na srodku pomieszczenia jest to
    raczej "odczuwanie" odglosow.
    Nie da sie tego dzwieku zapisac dyktafonem stojac w pomieszczeniu. Nie da
    sie rowniez tuz przy podlodze, albo tuz przy scianie - niby "cos tam" na
    nagraniu slychac, ale to smiec. Zapis audio znakomicie zabity przez szumy
    wlasne dyktafonu (odszumianie daje kiepsciutki efekt).

    problem jest nastepujacy:
    jak to zapisac? jak sie w ogole za to zabrac?
    najbardziej interesuje mnie jakas "metoda MacGyver'a", pomyslowa, oczywiscie
    nie za darmo,ale jakis racjonalny koszt. Dzwiek najlepiej slychac pewnie w
    sluchawce lekarskiej przylozonej do sciany/podlogi :) - daje ten przyklad,
    zeby wiedziec, o jakie natezenie dzwieku chodzi.
    Macie pomysl jak zabrac sie za zapis takiego audio?

  • 2. Data: 2019-09-18 04:03:43
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zrobic duza sluchawke lekarska. Jesli tego czegos nie slychac to po co chcesz to
    badac? Chyba ze hobbystycznie. Wtedy ok.

  • 3. Data: 2019-09-18 07:09:46
    Temat: Re: zapis b. cichego dzwieku - jak?
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    W dniu 18.09.2019 o 02:02, 1634Racine pisze:
> [...]
    > podlodze/scianie - wlasciwie to wowczas dopiero mozna powiedziec, ze
    > slychac (slabiutko), bo na srodku pomieszczenia jest to raczej
    [...]
> [...]
    > daje ten przyklad, zeby wiedziec, o jakie natezenie dzwieku chodzi.
    > Macie pomysl jak zabrac sie za zapis takiego audio?

    Najpierw sprawdź stetoskopem, czy rzeczywiście dobrze słychać. Jeśli
    tak, to w przewód stetoskopu (po odłączeniu trójnika) powinien dać się
    wcisnąć mały mikrofon elektretowy, taki od starej komórki.
    Przedwzmacniacz zrób sobie sam. Wprawdzie tego nie próbowałem (nie
    miałem potrzeby), ale w końcu chciałeś ,,metody MacGyver'a". ;)

  • 4. Data: 2019-09-18 08:48:24
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > daje ten przyklad, zeby wiedziec, o jakie natezenie dzwieku chodzi.
    > Macie pomysl jak zabrac sie za zapis takiego audio?

    spróbuj tą słuchawkę przyłożyć do mikrofonu smartfona. uruchom jakiś
    analizator dzwięku. jeśli coś będzie "widać" ustal częstotliwość. może
    znajdziesz coś co rezonuje w tej częstotliwości? Wtedy będzie można
    "pokazać" dzwięk.
    ToMasz

    Ps mnie wnerwiają u znajomej, transformatory do oświetlenia
    halogenowego. też ledwie słychać. może to taki dzwięk?

  • 5. Data: 2019-09-18 11:15:47
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    mirekc w news:qlse6u$qhm$1@dont-email.me
    > [...]
    > Najpierw sprawdź stetoskopem, czy rzeczywiście dobrze słychać.

    tak, to jest niewiadoma pierwsza. I od sprawdzenia tego nalezy zaczac.

    > Jeśli tak, to w przewód stetoskopu (po odłączeniu trójnika) powinien dać
    > się wcisnąć mały mikrofon elektretowy, taki od starej komórki.

    w stetoskopie jest tak prosto? membrana -> pusty przewod (-> dwa przewody
    do uszu)?
    dalej: mikrofon elektretowy - wymiekam, bo w zyciu nie widzialem tego
    malenstwa, a tym bardziej jak to cudo wymontowac ze starej komory, by bylo
    nadal sprawne i mozliwe do podlaczenia do przedwzmacniacza, ktory mam zrobic
    sam :)
    (temat przedwzmacniacza odkladam na bok)

  • 6. Data: 2019-09-18 11:15:49
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Zenek Kapelinder w
    ps.com
    > Zrobic duza sluchawke lekarska. Jesli tego czegos nie slychac to po co
    > chcesz to badac? Chyba ze hobbystycznie. Wtedy ok.

    o celu nie pisalem,bo i po co? ale jest: koniecznosc przyniesienia w zebach
    dowodu, ze sa irytujace zaklocenia akustyczne, ktore moze sa typu mikro,ale
    sa.

  • 7. Data: 2019-09-18 11:15:50
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    ToMasz w news:qlsjvo$kpp$1@dont-email.me
    > spróbuj tą słuchawkę przyłożyć do mikrofonu smartfona. uruchom jakiś
    > analizator dzwięku. jeśli coś będzie "widać" ustal częstotliwość.

    teraz mikrofon smarta przykladany do sciany/podlogi - w zasadzie nie
    wykazuje niczego (istotnego). Mysle o aplikacjach - analizatorach. Ale gdyby
    pokazal cos _nie_ na poziomie sladowym przylozony do stetoskopu -
    podejrzewam, ze bez dodatkowych zabiegow mozna od razu zapisac dyktafonem
    smarta i taki plik moze sie juz nadawac do dosyc latwego odszumienia <---
    bedzie wreszcie jakis w miare wyrazny dzwiek dominujacy. Jesli faktycznie
    bedzie na tyle wyraznie slyszalny.

    Niestety nie mam pojecia, jak - co do szczegolow - dziala stetoskop, tzn.
    fizyki domyslam sie (membrana,drgania wlasne, etc.), ale jak to jest
    zbudowane, tak najogolniej, ergo: co odlaczyc od stetoskopu i jak zestawic
    to, co zostanie z niego, z mikrofonem smarta...

    A przyklad stetoskopu jest tylko przykladem. Tak tylko wrzucilem, zeby
    wejsc w poetyke domoroslej detekcji. Po prostu przyszlo do glowy akurat to.
    Ale moze macie jakies inne pomysly?

    > Ps mnie wnerwiają u znajomej, transformatory do oświetlenia halogenowego.
    > też ledwie słychać. może to taki dzwięk?

    odkad wymienilem swietlowkowe oswietlenie na ledowe - cisza idealna.

  • 8. Data: 2019-09-18 11:49:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 18 Sep 2019 02:02:36 +0200, "1634Racine" <m...@...cbqebml>
    wrote:
    > Macie pomysl jak zabrac sie za zapis takiego audio?

    Kup zestaw do podsłuchu, w zestawie jest specjalny mikrofon do
    umieszczenia w ścianach lub podłodze, świetnie zbiera takie ciche
    dźwięki od sąsiadów.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2019-09-18 11:54:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-09-18 o 02:02, 1634Racine pisze:

> [...]
    > daje ten przyklad, zeby wiedziec, o jakie natezenie dzwieku chodzi.
    > Macie pomysl jak zabrac sie za zapis takiego audio?

    Skojarzenie 1.
    Dawno, dawno temu, w ubiegłym wieku, jak jeszcze nie do wszystkiego były
    gotowe scalaki, klient miał potrzebę, aby nasz czytnik czytał karty
    125kHz z modulacją PSK (modulacja polega na tym, że karta obciąża co
    drugi okres nośnej i czasem odwraca tę modulację o 180 stopni - czyli
    zaczyna obciążać tę drugą co drugą). Efekt modulacji na sygnale na
    antenie w czytniku jest niewielki. Udało mi się na dwóch podwójnych
    wzmacniaczach operacyjnych zbudować detektor i serię filtrów RC która
    wyłuskała te 62,5kHz modulujące nośną 125kHz. Nie mogłem stosować, za
    dużych dobroci, bo miało być powtarzalne przy założeniu 5% tolerancji
    wartości elementów. Działało skutecznie już przy 0,01% głębokości
    modulacji (sygnał modulujący poniżej 5mV na nośnej 50V).

    Napisałem to jako argument jaka siła drzemie w filtrach. Według mnie
    masz podobną potrzebę jak ja wtedy tylko na niższych częstotliwościach -
    będzie łatwiej wydzielić interesujący Cię sygnał (rozumiem, że w
    zakresie dolnych częstotliwości słyszalnych) od szumów (wszystkie wyższe).

    Skojarzenie 2.
    To jest bardziej MacGyver'owe :)
    Jeszcze dawniej (1980) jako student dorabiałem sobie naprawiając między
    innymi chronokomparatory (przyrządy służące do regulacji zegarków
    mechanicznych). Do "podsłuchania" zegarka była tam stosowana typowa
    wkładka adapterowa.
    Jest moda na adaptery to może gdzieś da się zdobyć jeszcze takie
    wkładki. Przykleił bym taką wkładkę tyłem do jakiegoś cięższego kawałka
    metalu, a ten podwiesił na dwu sznurkach do gwoździków wpitych w ścianę
    tak aby igła opierała się o ścianę (może lepiej w miejscu dotyku nakleić
    na ścianę minimalny kawałeczek czegoś twardego. Wydaje mi się, że
    pominięcie przenoszenia tego dźwięku przez powietrze powinno dać tej
    metodzie przewagę nad mikrofonami, ale pewności nie mam.
    Może, z braku wkładki, da się też jakoś wykorzystać mikrofon tak, aby
    jego membrana miała mechaniczny kontakt ze ścianą.
    P.G.

  • 10. Data: 2019-09-18 12:03:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]
    >nośnej 50V).
    >Napisałem to jako argument jaka siła drzemie w filtrach.

    Piotrze, a troche wiecej szczegolow ?
    Bo filtry maja swoja sile, ale mamy tez ~6dB na oktawe na biegun ...
    czyli tych 125kHz powinno przejsc przez filtr 62.5kHz umiarkowanie
    stlumione.

    Pewnym wyjatkiem jest filtr TT, ktory wycina dobrze jedna
    czestotliwosc ..

    A z kolei filtr o duzej dobroci moze te zmiany modulacji wyrownac.

    J.