  • 11. Data: 2019-01-20 10:24:31
    Temat: Re: zmniejszenie obrotów silnika
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 20.01.2019 o 02:19, Ilona pisze:

    > A dobierz mu jakiś kondensator, podłaczony szeregowo z tym silnikiem.

    Zabawnie będzie jeśli wejdzie w rezonans...

    P.P.

  • 12. Data: 2019-01-20 18:41:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Saturday, January 19, 2019, 11:12:12 PM, you wrote:

    > Pouczającym przykładem jest gramofon. Kiedyś (do lat sześćdzisiątych mniej
    > więcej) był tam silnik asynchroniczny i rolkowa przekładnia do wyboru
    > obrotów między 33/45/78 na sekundę. Potem silniki prądu stałego z dobrą
    > regulacją prędkości obrotowej (zasilane ze źródła prądowego, tak w skrócie).

    Absolutnie nie - źródło napięciowe z kompensacją spadku napięcia na
    rezystancji wewnętrznej silnika - dynamiczna rezystancja wyjściowa
    była UJEMNA. To w pierwszym podejściu - rozwiązanie jak w
    magnetofonach kasetowych. W drugim już była tarcza z otworkami,
    przetwarzanie częstotliwość/napięcie na uniwibratorze i fitrze RC i
    pętla sprzężenia zwrotnego.

    W 1982 roku znajomy poprosił mnie o poprawienie układu. Zdecydowałem
    się na pobieranie sygnału z paska stroboskopowego - miała być żarówka
    oświetlająca i fototranzystor ale udało się zdobyć czerwoną LED - full
    wypas. Reszta podobna jak w rozwiązaniu z tarczą (jako uniwibrator
    74121) ale zauważyłem, że stosując zamiast wzmacniacza
    błędu czuły komparator uzyskuję na wyjściu przebieg PWM. Po
    wysterowaniu silnika talerz ruszał żwawo z rykiem silnika a po
    ustabilizowaniu prędkości mruczał sobie cichutko na tych swoich 100
    Hz. Start talerza trwał ułamek sekundy - widowiskowe to było.

    Próbowałem namówić znajomego na próby z PLL - przy zasilaniu LEDa
    impulsowo 100 Hz bezpośrednio z fototranzystora mieliśmy sygnał do
    sterowania silnikiem. Oczywiście przy wcześniejszym rozpędzeniu
    talerza do prędkości synchronicznej. Ale wtedy jakoś nie udało mi
    znaleźć skutecznej i prostej metody na wykrywanie prędkości
    synchronicznej i przełączanie sterowania.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2019-01-20 18:42:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Ilona,

    Sunday, January 20, 2019, 2:19:12 AM, you wrote:

    > A dobierz mu jakiś kondensator, podłaczony szeregowo z tym silnikiem.

    Zbyt duża zależność obrotów od obciążenia. Dobre do wentylatora
    jedynie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2019-01-20 18:44:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Sunday, January 20, 2019, 10:24:31 AM, you wrote:

    [...]

    > Zabawnie będzie jeśli wejdzie w rezonans...

    20W silniczek asynchroniczny zwarty z kondensatorem 2.2 uF :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2019-01-20 20:01:50
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-01-20 18:42, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Zbyt duża zależność obrotów od obciążenia. Dobre do wentylatora
    > jedynie.

    Obrotowy stolik, to prawie jak wentylator.
    Najwyżej rozruch będzie z reki :) lecz, nie sadze.

  • 16. Data: 2019-01-20 20:32:41
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-01-20 18:44, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello Paweł,
    >
    > Sunday, January 20, 2019, 10:24:31 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > 20W silniczek asynchroniczny zwarty z kondensatorem 2.2 uF :)

    Mam właśnie taki 'rezonans' na ścianie.
    https://www.profi-shop.pl/wentylator-beneto-20d-1f-p
    -17009.html
    Zasilane przez dwa, szeregowo połączone kondensatorki 5uF/200V
    https://2.allegroimg.com/original/03374b/9ac6a1ee4d9
    78c19c24c4f14f3b2
    Słychać tylko jedwabisty szum przepływającego powietrza.

  • 17. Data: 2019-01-20 20:42:20
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-01-20 10:24, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Zabawnie będzie jeśli wejdzie w rezonans...

    Raczej, nic złego się nie stanie.
    Duża składowa rzeczywista a poza tym, indukcyjność zmienną jest, w
    funkcji obciążenia.

  • 18. Data: 2019-01-20 20:44:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 20 Jan 2019 20:32:41 +0100, Ilona napisał(a):

> [...]
    > https://2.allegroimg.com/original/03374b/9ac6a1ee4d9
    78c19c24c4f14f3b2
    > Słychać tylko jedwabisty szum przepływającego powietrza.

    Moze nie trafiles :-)

    J.

  • 19. Data: 2019-01-20 20:46:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 20 Jan 2019 20:01:50 +0100, Ilona napisał(a):

    > Obrotowy stolik, to prawie jak wentylator.
    > Najwyżej rozruch będzie z reki :) lecz, nie sadze.

    Problem jest inny - stolik moze stawiac za maly opor i zwolnienia nie
    bedzie ...

    J.

  • 20. Data: 2019-01-20 21:07:17
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 20.01.2019 o 20:01, Ilona pisze:

    > Obrotowy stolik, to prawie jak wentylator.
    > Najwyżej rozruch będzie z reki :) lecz, nie sadze.

    Problemem jest już sama przekładnia. Jeśli włączysz przy nastawionych
    małych obrotach, to silnik może nie ruszyć. Niby można popchnąć, ale to
    partactwo.

    P.P.