  • 11. Data: 2021-11-07 03:30:50
    Temat: Re: 2 dyski, GPT i MBR na jednym kompie
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "PiteR" X...@1...0.0.1

    > Chciałem się upewnić, że na MBR nie da
    > się założyć więcej niż cztery podstawowe

    Jest miejsce na 4 wpisy w tablicy partycji MBR.

    Partycji na jednym dysku możesz mieć masę, ale w tablicy
    partycji (zawartej w MBR) masz tylko 4 miejsca, więc naraz
    możesz widzieć tylko te 4, choć na dysku możesz mieć więcej,
    tyle tylko, że nadmiarowe muszą być skasowane lub zamienione
    na logiczne... Którąś możesz skasować a w jej miejsce możesz
    odkasować inną...

    > a może się da tajnym linuksem na cd?

    Były tajne ;) rozwiązania umożliwiające wpisanie więcej niż
    4 partycji podstawowych na jednym dysku, ale nie były to
    czyste MBR...

    > Bo ja nielubię dysków logicznych. Bo nie.

    Logiczne niczym nie różnią się od podstawowych poza możliwością
    wpisania położenia (zatem i aktywności) w MBR. Położenie logicznej
    jest zapisane w poprzedniej logicznej lub w bootsektorze rozszerzonej,
    gdy dana logiczna nie ma poprzedniczki... Z logicznych możesz bootować
    tak, jak z podstawowych; odkasować logiczne też możesz... Nie możesz
    z MasterBootRecordu (de facto MBR to tylko jeden sektor, choć miejsca
    jest na znacznie więcej) przejść bezpośrednio do BootSektora (wbrew
    nazwie to nie jest jeden sektor) logicznej, bo w poprawnym MBR nie
    ma adresu żadnej logicznej... I w MBR jest kod (zwykle standardowy)
    maszynowy, i w BSach są kody maszynowe -- krótkie programy komputerowe...

    Start PeCeta wygląda w uproszczeniu jakoś tak:

    BIOS-->MBR_dysku_wskazanego_w_BIOS-->BS_aktywnej_pod
    stawowej

    I 'Boot.ini' (WXP) zezwalał na wskazanie logicznej, i BCD (W10
    przykładowo) zezwala, ale ja akurat bootowałem nawet WinDosy
    z logicznych, wykorzystując błędy WinDosa... Mogłem bootować
    WinDosa z dysku, na którym nie było żadnej podstawowej. :)

    WinDosy to: W95, W98 i WME...

    -=-

    Miałem na dyskach masę partycji systemowych (WXP mieściłem na
    1GB z kompresją NTFS; WinDosy mieściłem na 1 GB bez kompresji)
    i jakoś ;) nie ograniczały mnie MBRy...

    -=-

    MBRy znam dobrze i mam do nich sprawdzone programy; do GPT
    nie mam przetestowanych programów i słabo znam GPT, dlatego
    preferuję MBRy.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 12. Data: 2021-11-07 03:35:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" sm3ihu$lqd$...@g...aioe.org

    > Za sprawą GPT i MBR to lagowanie?

    Nie. HDD spowalnia.

    > system wstaje w 7sekund,

    To żadna miara -- możesz mieć masę programów
    spowalniających bootowanie lub możesz nie mieć...

    > 10 na uruchomienie potrzebuje 10sekund..

    BIOS może zabrać sporo czasu...

    > No, może przeszkadzać hałas jaki generuje HDD.

    HDD zazwyczaj cicho pracują.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 13. Data: 2021-11-07 09:58:31
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:sm7e2f$7c9$1@gioia.aioe.org>
    user Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

> [...]
    >
    > Start PeCeta wygląda w uproszczeniu jakoś tak:
    >
    > BIOS-->MBR_dysku_wskazanego_w_BIOS-->BS_aktywnej_pod

    acha

    dziekuje za oświecenie
    człowiek całe życie się uczy.

    --
    Piter

    kto mieszkał w Polsce
    w cyrku się nie śmieje

  • 14. Data: 2021-11-07 11:47:33
    Od: trybun <C...@j...cb>

    > "trybun" sm3ihu$lqd$...@g...aioe.org

    > Nie. HDD spowalnia.

    Nie zauważyłem różnicy w szybkości gdy korzystam z HDD w stosunku do
    takich samych programów zainstalowanych na SSD.

    > To żadna miara -- możesz mieć masę programów
    > spowalniających bootowanie lub możesz nie mieć...

    No fakt, zwłaszcza że na nowym kompie jest jeszcze sporo (właściwie to
    wszystko) systemowego śmiecia typu Cortana i innych, a te elementy mogą
    bardziej spowalniać uruchomienie niż tona zewnętrznego oprogramowania.

    > BIOS może zabrać sporo czasu...

    Na starym kompie mam zainstalowane dwa systemy.

    > HDD zazwyczaj cicho pracują.

    Aktualnie mam 5 HDD w użyciu,. Do monitoringu, w nagrywarce DVD w kompie
    stacjonarnym i laptopie, wszystkie wyją jak jakieś potępieńce. Jedyny
    cichy to zewnętrzny pod USB.

  • 15. Data: 2021-11-07 20:44:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "PiteR" X...@1...0.0.1

    > acha

    ach i aha

    aha wykrzyknik wyrażający potwierdzenie, zrozumienie,
    przypomnienie, zadowolenie, ironię itp.

    Aha, już rozumiem.
    Zjadłbyś coś? aha.
    Aha! Nareszcie cię przyłapałem.

    W słowniku PWN brak dwukropka? ;)

    Nie powinno być tak:
    wyrażający: potwierdzenie, zrozumienie,
    przypomnienie, zadowolenie, ironię itp.
    jakoś?

    > człowiek całe życie się uczy.

    Jak widać... ;)

    https://youtu.be/mYIZS5ID-zw

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 16. Data: 2021-11-07 20:50:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" sm8as6$16p9$...@g...aioe.org

    > Nie zauważyłem różnicy w szybkości gdy korzystam z HDD
    > w stosunku do takich samych programów zainstalowanych na SSD.

    Więc po co Ci SSD?

    > No fakt, zwłaszcza że na nowym kompie jest jeszcze sporo
    > (właściwie to wszystko) systemowego śmiecia typu Cortana
    > i innych, a te elementy mogą bardziej spowalniać uruchomienie
    > niż tona zewnętrznego oprogramowania.

    Cortana? -- to szpieg i czasowy zabójca!!!

    > Na starym kompie mam zainstalowane dwa systemy.

    Ja mam znacznie więcej.

    > Aktualnie mam 5 HDD w użyciu,. Do monitoringu, w nagrywarce
    > DVD w kompie stacjonarnym i laptopie, wszystkie wyją jak
    > jakieś potępieńce.

    Podasz modele?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 17. Data: 2021-11-07 22:32:53
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:sm9am8$153b$1@gioia.aioe.org>

    > ach i aha
    >
    > aha wykrzyknik wyrażający potwierdzenie, zrozumienie,
    > przypomnienie, zadowolenie, ironię itp.

    Ale głupio. Tak wiejsko. Jak do krowy. Nie podoba się mi.
    A acha tak miękko. Pańsko.

    No cóż. Pan Miodek powiedział aha. Trzeba się dostosować.

    --
    Piter

    Adam i Ewa zostali wypędzeni z raju
    za karę dostali Windows 10

  • 18. Data: 2021-11-08 12:43:32
    Od: trybun <C...@j...cb>

    > "trybun" sm8as6$16p9$...@g...aioe.org

    > Więc po co Ci SSD?

    To chyba nie do mnie pytanie, ja chcę przełożyć  do nowego kompa HDD.

    > Cortana? -- to szpieg i czasowy zabójca!!!

    I prostytuuje się na dodatek, a fuj!?

    > Ja mam znacznie więcej.

    A można wiedzieć ile ich masz i jakie?

    > Podasz modele?

    Segate/Sagate (czy tak jakoś) w monitoringu, Samsunga w kompie
    stacjonarnym, nie wiem jakie są w nagrywarce i laptopie.

  • 19. Data: 2021-11-08 12:45:19
    Od: trybun <C...@j...cb>

    W dniu 07.11.2021 o 22:32, PiteR pisze:

    > No cóż. Pan Miodek powiedział aha. Trzeba się dostosować.

    Stary dureń pieprzy coraz wieksze bzdury. Zdaje się facet ostatnio jest
    na usługach tych co walczą z poprawną polszczyzną i wprowadzają nowomowę.

  • 20. Data: 2021-11-08 19:59:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 8 lis 2021 o 12:43, trybun pisze:

    > A można wiedzieć ile ich masz i jakie?

    Różnie -- mam:
    - 3 laptopy rzeczywiste, ale trzykroć więcej do nich dysków
    - kilka (nie umiem policzyć, może kilkanaście, to zmienia się
    szybko...) virtualnych komputerów

    Najmniejszy komputer, atomowy netbook ma dysk z 10 systemami:
    - 3 W7S spreparowany przeze mnie (tam jest VBox Innoteka)
    - 3 W7S czystszy niż ów spreparowany przeze mnie
    - 4 32W10,
    ale to nie jest jedyny dysk z systemowymi partycjami tego
    netbooka; teraz wstawiony jest tam inny dysk...

    Acer ma masę (nie wiem, ile) partycji systemowych z 64W10 na SSHD
    i HDD oraz tylko jedną na SSD, ale gdy będę miał dobry nastrój,
    wrzucę na SSD kolejną/najlepszą z 64W10 i zredukuję ;) resztę;
    do Acera mam też co najmniej ;) jeszcze jeden HDD, leżący luzem
    z systemowymi partycjami 64W10...

    Na Acerze mam dużo virtualnych komputerów...

    Natomiast Fujitsu-Siemens ma 2 HDD, na których mam razem:
    - 5 64W10, z czego 2 służą różnorakim testom
    - 3 32WXP
    ale luzem leżą jeszcze 2 HDD dedykowane ;) temu laptopowi,
    na których jest jeszcze więcej...

    Na F-S pod WXP miałem virtualne komputery, ale chyba
    już ich tam nie ma...

    Mam jeszcze inne rzeczywiste komputery, ale ich nie używam...
    Tam też są virtualne komputery...

    Trudno mi opisać komputery virtualne...

    Trudno też opisać penflaszki i karty pamięci,
    na których są masy partycji systemowych...

    -=-

    Potrzebna mi systemowa do testowania -- klonuję, testuję
    i albo klonuję, albo kasuję, albo testuję nadal... ;) Do
    tego ciągnę kompletne obrazki ISO/IMA itp. -- modyfikuję
    je, testuję, wywalam, wykorzystuję...

    Mam tego masy mas...

    Bardzo rzadko instaluję, ale przytrafia ;) się...

    Jakieś cyferki/numerki?...

    -=-

    https://youtu.be/8qQAcrHY1Oc

    -=-