  • 1. Data: 2021-05-25 12:49:35
    Temat: A propos AC/DC...
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jak się synchronizuje sieci elektroenergetyczne na dużych obszarach?
    Fala 50Hz ma długość 6000km, tego się nie da pominąć...

    MJ

  • 2. Data: 2021-05-25 13:11:48
    Temat: Re: A propos AC/DC...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 May 2021 12:49:35 +0200, Michal Jankowski wrote:
    > Jak się synchronizuje sieci elektroenergetyczne na dużych obszarach?
    > Fala 50Hz ma długość 6000km, tego się nie da pominąć...

    Nie wiem, czy takie dlugie sa.
    ZSRR, USA ... byc moze.

    I zauwaz, ze to moze miec znaczenie, jesli energia plynie w obie
    strony ... no, w przypadku roznych stref czasowych moze tak byc.
    Podejrzewam, ze w miare szybko faza sie przestawi stosownie do
    potrzeb.

    Ciakaw natomiast jestem, czy jedna linia transmisyjna moze
    zsynchronizowac obszary o znaczaco wiekszych mocach, czy grozi
    "wypadniecie z synchronizmu".

    Korektory fazy sa.

    J.

  • 3. Data: 2021-05-25 18:08:05
    Od: - <s...@g...com>

    wtorek, 25 maja 2021 o 05:49:38 UTC-5 Michal Jankowski napisał(a):
    > Jak się synchronizuje sieci elektroenergetyczne na dużych obszarach?
    > Fala 50Hz ma długość 6000km, tego się nie da pominąć...

    Sprecyzujmy:
    Synchronizacji nie trzeba jak mamy jedna odnoge sieci od innej sieci.
    Po prostu lokalna faza jest przesunieta w fazie i tyle.

    Zadaj pytanie nastepujaco:
    Co jesli siec lokalna L musi byc podlaczona do dwu sieci (A, B) ktore tez od siebie
    sa odsuniete i jakims cudem polaczenie kablowe miedzy L-A i L-B jest dramatycznie
    innej dlugosci niz polacznie A-B

    Inaczej:
    A-B - 6000km
    A-L - 6000km
    B-L - 3000km

    Wtedy A-B i A-L beda w fazie a B-L bedzie przesuniete o 50%

    Cos mi sie kojarzy ze stosuje sie jakies zespoly silnik-generator w takich
    rozwiazaniach.
    Ale jak sie konkretnie faze przesuwa to nie pamietam.

  • 4. Data: 2021-05-25 18:21:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 May 2021 09:08:05 -0700 (PDT), - wrote:

    > Sprecyzujmy:
    > Synchronizacji nie trzeba jak mamy jedna odnoge sieci od innej sieci.
    > Po prostu lokalna faza jest przesunieta w fazie i tyle.

    a jak sie kierunek przeplywu energii zmienia

> [...]
    > A-L - 6000km
    > B-L - 3000km
    >
    > Wtedy A-B i A-L beda w fazie a B-L bedzie przesuniete o 50%

    https://www.entsoe.eu/data/map/

    Niemcy-Polska
    Polska-Litwa-Lotwa-Estonia-Finlandia
    Finlandia-Szwecja-Dania-Niemcy

    ale to ciagle "krotkie" odcinki ...

    No i ciekaw jestem - moga sobie wszystkie 3 obszary w tej samej fazie?
    Przy dlugich liniach jakos niezbyt, bo linia opoznia.

    > Cos mi sie kojarzy ze stosuje sie jakies zespoly silnik-generator w takich
    rozwiazaniach.
    > Ale jak sie konkretnie faze przesuwa to nie pamietam.

    To chyba bardziej ekstremalne rozwiazanie - bo moze tez czestotliwosc
    zmienic.

    J.

  • 5. Data: 2021-05-25 18:43:24
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 25.05.2021 o 18:21, J.F pisze:

    > a jak sie kierunek przeplywu energii zmienia

    Exactly.

    Dopóki prąd się rozpływa z jednego punktu na gwiazdę problemu nie ma...

    MJ

  • 6. Data: 2021-05-25 18:44:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 May 2021 12:49:35 +0200, Michal Jankowski wrote:
    > Jak się synchronizuje sieci elektroenergetyczne na dużych obszarach?
    > Fala 50Hz ma długość 6000km, tego się nie da pominąć...

    P.S. leciutko zwiazane z tematem - jak uniknac zaklocen czestotliwosci
    https://eepublicdownloads.entsoe.eu/clean-documents/
    SOC%20documents/SOC%20Reports/Long%20Lasting%20Frequ
    ency%20Deviations%20Final%20Report.pdf

    i powod incydentu

    The long-lasting steady-state frequency deviation was caused by the
    drop of a telecommunication line between substation St. Peter (APG)
    and substation Simbach (TenneT DE), which stopped the measurement
    value transmission to TenneT Control Centre South. The frozen
    measurement values in the load frequency controller (LFC) of TenneT DE
    led to an error
    in the calculation of the frequency restoration control error (FRCE)
    for TenneT DE and subsequently in the German LFC block. The FRCE
    produced an incorrect imbalance of up to 1,000 MW. There was no
    problem on the APG side as the APG LFC used measurement values from a
    different source.

    To tak w niedawnym temacie o wyzszosci protokolow asynchronicznych w
    automatyce :-)

    A swoja droga, to mnie troche dziwi, ze maja taki problem z
    czestotliwoscia akurat ... zbyt dobra regulacja napiecia?

    J.

  • 7. Data: 2021-05-25 19:56:44
    Od: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 25 maja 2021 o 11:21:52 UTC-5 J.F napisał(a):

    > a jak sie kierunek przeplywu energii zmienia

    To sie siec dosynchronizuje. Generatory po prostu musza wiecej energii wpompowac.
    Faza sie utrzyma sama jesli generatory wydola.
    OIDP tam sie nie dzieja zadne dziwne sprawy.

> [...]
    >
    > No i ciekaw jestem - moga sobie wszystkie 3 obszary w tej samej fazie?
    > Przy dlugich liniach jakos niezbyt, bo linia opoznia.

    Ale tu masz po prostu siatke. Raczej nie ma tu duzych dysproporcji fazowych. te
    filoetowe linki to DC. Zauwaz ze takie "rozkraczone nogi" sa wiazane za pomoca DC
    linkow.
    Na tej mapce widze moze dwa przypadki kiedy taka sytuacja zachodzi: gibraltar/izrael
    (nie ma linkow DC tam) i wokolo morza czarnego.

    Ale jak wspomniales, odleglosci nie sa az tak duze...

    > To chyba bardziej ekstremalne rozwiazanie - bo moze tez czestotliwosc
    > zmienic.

    Ano moze. I moze gdzies tam dzialaja takie generatory synchronizujace albo minilinie
    DC robiace za bufory?

  • 8. Data: 2021-05-26 19:19:52
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 18:21:38 +0200, J.F napisał(a):

    > https://www.entsoe.eu/data/map/
    >
    > Niemcy-Polska
    > Polska-Litwa-Lotwa-Estonia-Finlandia
    > Finlandia-Szwecja-Dania-Niemcy

    Dania ma link AC ze Szwecją, ale między swoimi wyspami ma tylko DC (Odense
    - Herslev). Zatem tak naprawdę połączenia AC są jeszcze krótsze.
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.