  • 1. Data: 2021-05-27 12:00:43
    Temat: Problem z zaprogramowaniem EPM1270
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zabrałem się ostatnio za składanie kolejnego klona komputera retro - tym
    razem jest to Sizif-512, kompatybilny z ZX Spectrum i kilkoma jego
    udoskonalonymi klonami.

    https://github.com/UzixLS/zx-sizif-512

    Ponieważ udało mi się kiedyś kupić dwie sztuki PCB (w rewizji C1),
    składam dwa egzemplarze równolegle. Są już prawie gotowe, brakuje mi
    tylko układów SN74CB3T3245PW (czekam na przesyłkę z Chin). W
    międzyczasie postanowiłem zaprogramować CPLD (EPM1270) wsadem z GitHuba.

    Z pierwszym egzemplarzem poszło w miarę bez problemu: podłączyłem USB
    Blastera, podłączyłem zasilanie i uruchomiłem program Quartus
    Programmer. Co prawda początkowo oprogramowanie nie chciało wykryć
    chipu, jednak być może ponosił za to winę fakt, że początkowo nie
    usunąłem z podstawek Z80 i pamięci, bo za drugim razem cała procedura
    przeszła bez problemu.

    Z drugim egzemplarzem za to nie mogę się już za nic skomunikować.
    Program skanuje magistralę JTAG, ale niczego nie wykrywa. Sprawdziłem
    napięcia - są ok. Wielokrotnie oglądałem układ pod lupą - luty wydają
    się być ok, żadnych zwarć nie widzę. Obydwa egzemplarze układu CPLD
    pochodzą od tego samego sprzedawcy na Aliexpress.

    Czy mogę coś jeszcze sprawdzić zanim uznam, że to sam układ jest wadliwy
    i zamówię kolejny?

  • 2. Data: 2021-05-27 12:15:58
    Temat: Re: Problem z zaprogramowaniem EPM1270
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 May 2021 12:00:43 +0200, Atlantis wrote:
    > Zabrałem się ostatnio za składanie kolejnego klona komputera retro - tym
    > razem jest to Sizif-512, kompatybilny z ZX Spectrum i kilkoma jego
    > udoskonalonymi klonami.

    Oscyloskop poskladaj :-)

> [...]
    > składam dwa egzemplarze równolegle. Są już prawie gotowe, brakuje mi
    > tylko układów SN74CB3T3245PW (czekam na przesyłkę z Chin). W

    Moze jakis inny 245, z innej serii, sie nada ?

> [...]
    > pochodzą od tego samego sprzedawcy na Aliexpress.
    >
    > Czy mogę coś jeszcze sprawdzić zanim uznam, że to sam układ jest wadliwy

    Rozumiem, ze uklad wlutowany w plytke?

    Sprawdz ciaglosc linii JTAG, zwarcia do innych/sasiednich linii,
    zasilanie na ukladzie ... chyba nic wiecej JTAG nie potrzebuje.

    Igła sie moze przydac, taka prawdziwa krawiecka, bo nozki drobne :-(

    J.

  • 3. Data: 2021-05-27 15:26:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 27.05.2021 12:15, J.F wrote:

    > Rozumiem, ze uklad wlutowany w plytke?

    Tk.

    > Sprawdz ciaglosc linii JTAG, zwarcia do innych/sasiednich linii,
    > zasilanie na ukladzie ... chyba nic wiecej JTAG nie potrzebuje.

    Sprawdziłem czy piny odpowiadające poszczególnym liniom interfejsu JTAG
    prowadzą do właściwych pinów na złączu programatora. Wszystko wydaje się
    być ok. Sprawdziłem też, czy występuje ciągłość pomiędzy ponami zasilnia
    i linią 3,3V - tu też nie widzę problemu. Nie sprawdzałem multimetrem,
    czy wszystkie żaden ze 144 pinów nie ma zwarcia z bezpośrednimi
    sąsiadami (obejrzałem je tylko i żadnych zwarć nie widać), ale
    sprawdziłem, czy sytuacji takiej nie ma w przypadku zasilania i JTAG -
    tu też wszystko zdaje się być w porządku.

    Mogę uznać, że trafił do mnie jeden padnięty układ?

  • 4. Data: 2021-05-27 20:53:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 27.05.2021 12:15, J.F wrote:

    > Moze jakis inny 245, z innej serii, sie nada ?

    Hmm... Mam parę 74HCT245 w pasujących obudowach (TSSOP-20), ale
    założyłem, że autor projektu z jakiegoś konkretnego powodu użył właśnie
    tych SN74CB3T3245PW, zamiast układu z bardziej popularnej serii.

  • 5. Data: 2021-05-28 08:40:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 May 2021 20:53:30 +0200, Atlantis wrote:

    > Hmm... Mam parę 74HCT245 w pasujących obudowach (TSSOP-20), ale
    > założyłem, że autor projektu z jakiegoś konkretnego powodu użył właśnie
    > tych SN74CB3T3245PW, zamiast układu z bardziej popularnej serii.

    chyba sie domyslam czemu ... 3.3V ?
    a 74HCT moze byc zbyt wolny ...

    J.

  • 6. Data: 2021-05-28 12:55:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.05.2021 08:40, J.F wrote:

    > chyba sie domyslam czemu ... 3.3V ?
    > a 74HCT moze byc zbyt wolny ...

    Więc chyba poszukam gdzieś tych SN74CB3T3245PW. Nie wiem czy chcę
    stosować te z chin. Po godzinach prób i upewnieniu się, że wszystkie
    połączenia są ok doszedłem do wniosku, że EPM1270 kupione na Ali musiały
    być wadliwe. Utwierdził mnie w tym fakt, że ten pierwszy, który wczoraj
    dał się zaprogramować, dzisiaj też nie jest już wykrywany.

    Wylitowłem je. Zamówię nowe w DigiKey'u. Najpewniej razem z SN74CB3T3245PW.

  • 7. Data: 2021-05-28 14:20:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 May 2021 12:55:11 +0200, Atlantis wrote:

> [...]
    > dał się zaprogramować, dzisiaj też nie jest już wykrywany.
    >
    > Wylitowłem je. Zamówię nowe w DigiKey'u. Najpewniej razem z SN74CB3T3245PW.

    No nie wiem.
    IMO - uklady scalone tak latwo sie nie uszkadzaja, choc te chinskie
    ... kto wie.

    Moze programator sobie uszkodziles, moze blad w programach
    obslugujacych itp ...

    J.

  • 8. Data: 2021-05-28 16:03:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.05.2021 14:20, J.F wrote:

    > No nie wiem.
    > IMO - uklady scalone tak latwo sie nie uszkadzaja, choc te chinskie
    > ... kto wie.

    Podejrzewam jakieś odrzuty produkcyjne, które nie przeszły testu. Jest
    jeszcze jeden aspekt, który utwierdza mnie w takim przekonaniu - na
    jednym ze scalaków, poza zwykłymi oznaczeniami znajduje się częściowo
    zatarty nadruk białą farbą, prawdopodobnie "CCS-R DRV 00Zj".
    Próbowałem googlować część tego napisu w kontekście tego CPLD i
    wyskoczył mi jeden temat na rosyjskim forum, gdzie ktoś właśnie narzekał
    na nieprawidłowe działanie CPLD - tam co prawd uszkodzenia miało inne
    objawy (bodajże jedna linia była wewnętrznie zwarta do masy), jednak to
    już wygląda podejrzanie.

    > Moze programator sobie uszkodziles, moze blad w programach
    > obslugujacych itp ...

    Programator był nieużywany, bo do tej pory używałem raczej Xilinxa a nie
    Altery. Problemy pojawiły się już po pierwszym podłączeniu. Ostatecznie
    udało mi się zaprogramować jeden z układów (tłumaczyłem to sobie wtedy
    wyjęciem z podstawek pozostałych scalaków na tej płytce) ale potem nie
    wykryło mi już żadnego.

    Oczywiście, istnieje szansa, że coś jest nie tak z programatorem.
    Zwyczajnie nie mam zaufania do tych układów. Jeśli w DigiKey'u kosztują
    180 zł za sztukę, a Chińczyk sprzedał dwa za niecałe 50 zł z wysyłką, to
    sprawa jest podejrzana...

  • 9. Data: 2021-05-28 21:32:46
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Czy mogę coś jeszcze sprawdzić zanim uznam, że to sam układ jest wadliwy
    > i zamówię kolejny?

    Kup sobie LA5016 i wszystko stanie się jasne. Niedawno potrzebowałem
    napisać mastera JTAG -- bez analizatora logicznego z dekoderem protokołu
    w życiu bym tego nie uruchomił. Co boli I2C też od razu widać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2021-05-28 21:46:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Zwyczajnie nie mam zaufania do tych układów. Jeśli w DigiKey'u kosztują
    > 180 zł za sztukę, a Chińczyk sprzedał dwa za niecałe 50 zł z wysyłką, to
    > sprawa jest podejrzana...

    Za srebrne denary z Tyberiuszem też trzeba zapłacić ponad 500 zł, choć
    srebra jest tam za 12 zł. Chcesz kupić oryginalny CPLD MaxII z napisem
    SPQR i aquilą, to i cena będzie kolekcjonerska.

    Próbowałeś to wcisnąć w coś nowszego i tańszego?

    Pozdrawiam, Piotr