  • 31. Data: 2020-02-27 23:57:51
    Temat: Re: AB=47
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    Dobra, ale do czego zmierzasz - że służby 112, 998 ani 999 nie powinny
    mieć dostępu do geograficznego położenia aparatu, z którego nastąpiło
    wywołanie pod ww. numery? Czy dobrze zrozumiałem?

    --
    P.

  • 32. Data: 2020-02-28 00:13:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiotRek napisał:

    > Przeczytaj, proszę, raz jeszcze. Informacje o lokalizacji zakończenia
    > sieci _oraz_ dane dotyczące abonenta.
    > Poza tym - użytkownik karty przedpłaconej też jest abonentem (w myśl PT).

    Dlatego napisałem, że jestem "abonentem sensu stricte" (a nie sensu largo,
    czyli w myśl ustawy, a nie w myśl umowy cywilnoprawnej). A przeczytałem
    dokładnie -- i będę stął na swoim, że dane abonenta mają wartośc kluczową,
    a ta lokalizacja może być najwyżej uzupełnieniem. Czasem przydatnym, czasem
    nie.

    > Moim zdaniem chodzi jednak o dane z triangulacji BTS-ów, a nie o to,
    > co ktoś tam sobie gdzieś wpisał.

    W stacjonarnych *na pewno* chodzi o to, co ktoś sobie wpisał -- konkretnie
    operator usługi. Wpisuje z rozdzielczością do gminy. W przypadku VoIP
    operator nie może, musi abonent. A co do BTS-ów, to już zdanie wyraziłem.
    Tego trzymać się będę.

    > Poza tym - myślę, że dane z owej triangulacji są nieco dokładniejsze niż
    > ze słownego opisu "obok Biedronki" (a może dzwoniący pomylił Biedronkę z
    > Żabką albo z Małpką?).

    Nie są dokładniejsze. Poza tym często wcale nie są użyteczne -- można
    dzwonić oddalając się od miejsca, którego rzecz dotyczy. Ważne jest to,
    co człowiek mówi. Bez zaufania do ludzi, takie numery alarmowe w ogóle
    nie maja sensu.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2020-02-28 00:17:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiotRek napisał:

    > Dobra, ale do czego zmierzasz - że służby 112, 998 ani 999 nie powinny
    > mieć dostępu do geograficznego położenia aparatu, z którego nastąpiło
    > wywołanie pod ww. numery? Czy dobrze zrozumiałem?

    Nie muszą. Przypadki, w których to może pomóc, są marginesem. Kiedyś
    nie było takich możliwości technicznych, a służby działały. Lepiej
    niż teraz (112 w ogóle nie umiem nazwać "służbą", żeby nie obrazić
    przy tym ś.p. 999).

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2020-02-28 04:18:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 28 Feb 2020 00:17:18 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Nie muszą. Przypadki, w których to może pomóc, są marginesem.

    twoj przyklad pokazuje, ze musza, bo co - maja sobie jechac za
    autobusem i szukac duzej biedronki ?

    No i takie unijne i amerykanskie prawo, ze maja wiedziec.
    Ciekawe tylko, czy policja naciskala na sledzenie obywateli,
    czy podobne przypadki jak twoj zaczely dominowac :-)

    J.

  • 35. Data: 2020-02-28 04:23:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Feb 2020 23:50:36 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Przeczytałem. Mam przekonanie graniczące z pewnością, że nawet
    > triangulacji tam nie ma, a jedynie LAC/CID stacji bazowej, do
    > której jest zalogowany telefon.

    A propos - w GSM ta triangulacja byla, bo niejako wynikalo to z
    dzialania systemu, z dokladnoscia 500m.
    A w tych nowszych - edge, umts, lte - jest ?

    J.

  • 36. Data: 2020-02-28 08:44:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > twoj przyklad pokazuje, ze musza, bo co - maja sobie jechac za
    > autobusem i szukac duzej biedronki ?

    Dokładnie tak -- to najszybszy sposób znalezienia celu. Tam zresztą
    nie można się inaczej, trzeba jechać wkazaną ulicą, nie da się z boku.
    Podobnie jest w większości wezwań do wypadków poza terenem zabudowanym.

    > No i takie unijne i amerykanskie prawo, ze maja wiedziec.

    W cytowanej ustwie jest, że stacjonarne nie muszą być w czasie
    rzeczywistym. Adres mogą dostać miesiąc po zdarzeniu. Podawanie
    lokalizacj komórki "w czasie rzeczywistym", to też tylko ochrona
    interesu operatora -- dostanie zapytanie z systemu, poda w tym
    momencie położenie. Ale nie musi śledzić operatora cały czas
    i zapisywać w archiwum jego położenia. To kosztuje.

    > Ciekawe tylko, czy policja naciskala na sledzenie obywateli,
    > czy podobne przypadki jak twoj zaczely dominowac :-)

    Co znaczy "przypadki takie jak mój"? Że ktoś przez kwadrans wzywa
    pomoc lekarską do nieprzytomnej osoby leżącej w miejscu publicznym,
    a operator numeru 112 robi wszystko, by nie przekazać informacji
    pogotowiu i nie wysłać karetki? Myślę, że tak -- dzisiaj to może
    być dominujący sposób działania.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2020-02-28 08:46:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A propos - w GSM ta triangulacja byla, bo niejako wynikalo
    > to z dzialania systemu, z dokladnoscia 500m.

    Jak wynika? Gibraltarski operator ma jeden BTS, jak ma trangulować?
    System działa, da się zadzwonić.

    > A w tych nowszych - edge, umts, lte - jest ?

    W tych najnowszych (LTE) nie ma wywołania numeru alarmowego, co
    niejako wynika z działania systemu.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2020-02-28 09:04:47
    Od: w...@g...com

    W dniu czwartek, 27 lutego 2020 20:18:31 UTC+1 użytkownik brum napisał:

    > A ktos wie, jakie to podmioty?

    Straż Graniczna przede wszystkim. Poza tym ABW na ten przykład.

  • 39. Data: 2020-02-28 10:29:30
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > W tych najnowszych (LTE) nie ma wywołania numeru alarmowego, co
    > niejako wynika z działania systemu.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_LTE

    MJ

  • 40. Data: 2020-02-28 10:48:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_LTE

    Właśnie o tym piszę -- technologia LTE nie umożliwia już
    prowadzenia normalnych rozmów telefonicznych. Trzeba się
    najpierw wpiąć do sieci IP. W telefonie bez karty SIM też
    tak by być musiało. Dla operatora to dodatkowy kłopot,
    poza tym ryzyko, że komuś uda się za friko przetunelować
    jakiś ruch. Więc jak wyjmuję kartę z terminala LTE, to
    on mi się natychmiast przelogowuje do UMTS. I to nie tego
    operatora, którego używał z kartą SIM, tylko do innego.

    Przy okazji: najnowszy hardware (w sensie moduły OEM) już
    nie mają możliwości podłączenia mikrofonu i głośnika.
    Jak ktoś chce pogadać, musi podłączyć zewnętrzny kodek do
    realizacji VoIP.

    --
    Jarek