  • 1. Data: 2023-02-05 21:11:52
    Temat: ANTENA - gniazdka, wtyczki i ROZłączki
    Od: "kawalerka poznan.winogrady" <k...@g...com>

    Mam do was pytanie o przewody/kable antenowe i ich końcówki.

    1. jak zakończyć kabel antenowy, jaką wtyczką, by wejść tą wtyczką w telewizor? Będę
    podłączać kabel od talerza satelity, chcę korzystać z tunera w telewizorze (pozbyć
    się szpetnego i powolnego dekodera).
    Czyli jakie gniazdko jest standardem w telewizorze do anteny zewnętrznej?
    Chyba nie "F"? Szukałam i nie znalazłam w sieci specyfikacji gniazd w moim tv - może
    ktoś wie o Samsung UE82NU8002.

    2. Za ścianą, w garażu chciałabym zrobić przerwę w przewodzie - możliwość
    bezproblemowego szybkiego rozłączenia kabla antenowego na czas wyjazdu z domu lub
    podczas burzy z wyładowaniami.
    Przerwania/łączenia kabli robi się wtyczką F na końcach przewodów i tzw. beczka do
    łączenia ich. Ale to nie jest SZYBKIE rozłączanie.
    Co tutaj mogę wstawić, jakie wtyczki/końcówki?

    Pozdrawiam,
    Majka

  • 2. Data: 2023-02-06 01:14:59
    Temat: Re: ANTENA - gniazdka, wtyczki i ROZłączki
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 05.02.2023 o 21:11, kawalerka poznan.winogrady pisze:
> [...]
    (pozbyć się szpetnego i powolnego dekodera).
    > Czyli jakie gniazdko jest standardem w telewizorze do anteny zewnętrznej?

    Standardem w technice indywidualnego odbioru TV satelitarnej są złącza F.

    > Chyba nie "F"? Szukałam i nie znalazłam w sieci specyfikacji gniazd w moim tv -
    może ktoś wie o Samsung UE82NU8002.

    Popatrz z tyłu telewizora jakie ma gniazdo.

> [...]
    łączenia ich. Ale to nie jest SZYBKIE rozłączanie.
    > Co tutaj mogę wstawić, jakie wtyczki/końcówki?

    Są tak zwane szybkozłączki F, ale nie polecam ich do częstego
    rozłączania. Mają skończoną ilość użyć, a potem zauważalnie tłumią sygnał.

    Jeśli obawiasz się wyładowań atmosferycznych to zamontuj zabezpieczenia.

    https://www.dehn.pl/store/p/pl-DE/F32639/dehngate-og
    raniczniki-do-po-cze-koncentrycznych

    https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-elementy-siec
    i-zabezpieczenia,4448.htm

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 3. Data: 2023-02-06 01:30:01
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 05.02.2023 21:11, kawalerka poznan.winogrady wrote:
    [...]
    > Czyli jakie gniazdko jest standardem w telewizorze do anteny zewnętrznej?
    > Chyba nie "F"? Szukałam i nie znalazłam w sieci specyfikacji gniazd w moim tv -
    może ktoś wie o Samsung UE82NU8002.
    Do SAT-ek właśnie F.

> [...]
    łączenia ich. Ale to nie jest SZYBKIE rozłączanie.
    > Co tutaj mogę wstawić, jakie wtyczki/końcówki?
    Na upartego można np.
    https://www.dipol.com.pl/wtyk_iec_cabelcon_na_przewo
    d_rg-6-triset-113_self-install_E3002.htm
    plus
    https://www.dipol.com.pl/gniazdo_iec_cabelcon_na_prz
    ewod_rg-6-triset-113_self-install_E3003.htm,
    ale to IMO rozwiązanie partyzanckie. Ja bym wsadził ogranicznik
    przepięć, tak jak to już inny kolega zaproponował.

  • 4. Data: 2023-02-06 21:23:22
    Od: "kawalerka poznan.winogrady" <k...@g...com>

    poniedziałek, 6 lutego 2023 o 01:15:03 UTC+1 yabba napisał(a):

    > Standardem w technice indywidualnego odbioru TV satelitarnej są złącza F.
    > Popatrz z tyłu telewizora jakie ma gniazdo.

    Nie sprawdzę przed zdjęciem tv ze ściany, bo nie zdejmę go sama, bo TV ma 40 kg, i 82
    cale. Więc czekam aż przyjdzie dwóch mocniejszych ode mnie facetów.
    Ale dzięki za podpowiedź, przygotują do zarobienia końcówkę F. Nie wiem, skąd mi
    przyszło do głowy, ze tam jest inne gniazdko.

    > Jeśli obawiasz się wyładowań atmosferycznych to zamontuj zabezpieczenia.
    > https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-elementy-siec
    i-zabezpieczenia,4448.htm

    Czy już pierwszy produkt z listy będzie wystarczający? Ten:
    https://www.dipol.com.pl/zabezpieczenie_przeciwprzep
    ieciowe_tv-sat_wtyk_f-_gniazdo_f_signal_R48602.htm
    ?
    Jeśli tak, to w którym miejscu go wmontować:
    Pod talerzem na zewnątrz (między talerz a kabel)?
    Przed wejściem kabla do telewizora czyli między kablem a telewizorem?
    A może przerwać kabel na dwa odcinki i miedzy te odcinki wstawić zabezpieczenie?

    I jeszcze pytanie o tłumienie:
    nic mi ten parametr nie mówi. Czy tłumienie 7dB (jak w opisie) to duża strata
    sygnału?

    Proszę, czy możecie mi jeszcze podać link do kabla, który warto kupić? Jakie musi
    mieć parametry "minimum"?
    Bo poza tym, że rezygnuję z dekodera, to muszę jeszcze sam kabel wymienić - w starym
    była woda pod płaszczem.
    Jaki kabel antenowy kupić, żeby nie żałować? Długość potrzebna to ok 11-12 metrów, z
    czego 8 metrów będzie na zewnątrz na dachu.

    Majka

  • 5. Data: 2023-02-06 21:26:10
    Od: "kawalerka poznan.winogrady" <k...@g...com>

    poniedziałek, 6 lutego 2023 o 01:30:06 UTC+1 JDX napisał(a):

> [...]
    ewod_rg-6-triset-113_self-install_E3003.htm,
    > ale to IMO rozwiązanie partyzanckie. Ja bym wsadził ogranicznik przepięć, tak jak

    Jak partyzantka, to odpada, ma być trwałe. Zobacz poproszę moje kolejne pytania,
    jakie zadałam w odpowiedzi na post Yabba.
    Może znajdziesz chwilkę, by pomóc, poproszę.

    Majka

  • 6. Data: 2023-02-07 00:09:59
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 06.02.2023 o 21:23, kawalerka poznan.winogrady pisze:

> [...]
    > https://www.dipol.com.pl/zabezpieczenie_przeciwprzep
    ieciowe_tv-sat_wtyk_f-_gniazdo_f_signal_R48602.htm

    Jeśli dane są prawdziwe, to może być.

> [...]
    > A może przerwać kabel na dwa odcinki i miedzy te odcinki wstawić zabezpieczenie?

    Ja bym zamontował przy wejściu kabla do domu. W innych zabezpieczeniach
    obudowę się uziemia, a tu nie ma dedykowanego zacisku.

    > I jeszcze pytanie o tłumienie:
    > nic mi ten parametr nie mówi. Czy tłumienie 7dB (jak w opisie) to duża strata
    sygnału?

    Ja w opisie widzę tłumienie 1,2 dB.

> [...]
    > Jaki kabel antenowy kupić, żeby nie żałować? Długość potrzebna to ok 11-12 metrów,
    z czego 8 metrów będzie na zewnątrz na dachu.

    Na przykład takie:
    https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-kable-koncent
    ryczne-tv-sat-cctv,7095.htm?attr-8087[0]=8005&attr-8
    089[1]=7864

    W idealnym przypadku, na zewnątrz należy stosować przewód żelowany, a w
    środku bez żelu. Żel potrafi wyciekać z kabla i brudzić otoczenie.
    Jednak kabel bez żelu powinien 5-10 lat wytrzymać w warunkach zewnętrznych.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 7. Data: 2023-02-07 00:19:55
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.02.2023 o 00:09, yabba pisze:

    > W idealnym przypadku, na zewnątrz należy stosować przewód żelowany, a w
    > środku bez żelu. Żel potrafi wyciekać z kabla i brudzić otoczenie.

    Można użyć "piankowca"...ale dobrze zaizolowany kabel żelowy nie wycieka :)

    > Jednak kabel bez żelu powinien 5-10 lat wytrzymać w warunkach zewnętrznych.

    Czyli nie stosujemy na zewnątrz kabla żelowanego :>

    Kabel żelowany stosuje się "do ziemi" ale tylko wtedy, kiedy warunki
    "ziemi" są podatne na przemarzania i kabel ma wytrzymać +/- 20 lat.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2023-02-08 21:40:21
    Od: "kawalerka poznan.winogrady" <k...@g...com>

    wtorek, 7 lutego 2023 o 00:10:03 UTC+1 yabba napisał(a):

    ieciowe_tv-sat_wtyk_f-_gniazdo_f_signal_R48602.htm
    > Jeśli dane są prawdziwe, to może być.
    /.../
> [...]

    > środku bez żelu. Żel potrafi wyciekać z kabla i brudzić otoczenie.
    > Jednak kabel bez żelu powinien 5-10 lat wytrzymać w warunkach zewnętrznych.

    Jeśli teoretyzuję "za daleko", to proszę sprostuj:
    czyli optymalną sytuacją będzie kabel żelowany na zewnątrz ok. 8 metrów, i ten
    polecany przez Ciebie wewnątrz 4 metry.
    Granica może być szopa lu garaż, a na granicy tych dwóch kabli zabezpieczenie
    przeciwko wyładowaniom.
    Dobrze kombinuję?
    Tylko co do czego podłączyć to zabezpieczenie, co ma być uziemieniem? Rury z woda
    wchodzą do domu plastikowe (węże), no i do sieci elektrycznej chyba tego nie powinnam
    podpinać?...

    Majka

  • 9. Data: 2023-02-10 00:53:17
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 08.02.2023 o 21:40, kawalerka poznan.winogrady pisze:

> [...]
    polecany przez Ciebie wewnątrz 4 metry.
    > Granica może być szopa lu garaż, a na granicy tych dwóch kabli zabezpieczenie

    Tak, to idealne rozwiązanie. Chociaż do zastosowań domowych można nie
    dawać kabla żelowanego, tylko na całej długości kabel wewnętrzny,
    poprowadzony tak, aby po 5-10 latach można go było łatwo wymienić.

    > Tylko co do czego podłączyć to zabezpieczenie, co ma być uziemieniem? Rury z woda
    wchodzą do domu plastikowe (węże), no i do sieci elektrycznej chyba tego nie powinnam
    podpinać?...

    Uziemienie urządzeń podłączamy do uziemienia budynku. Według obecnych
    standardów, w budynku powinna być wyprowadzona Główna Szyna Uziemiająca
    połączona z uziemieniem zakopanym w ziemi wokół budynku. W warunkach
    rzeczywistych są budynki bez GSU i wtedy jest problem i trzeba zakopywać
    uziemienie.
    Na pewno nie można podłączać uziemienia urządzeń do przypadkowych rur
    (woda, gaz, kanalizacja, c.o.), ani do przewodu PE instalacji
    elektrycznej, ani do piorunochronu.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 10. Data: 2023-02-11 01:19:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-02-10 o 00:53, yabba pisze:

    > Na pewno nie można podłączać uziemienia urządzeń do przypadkowych rur
    > (woda, gaz, kanalizacja, c.o.), ani do przewodu PE instalacji
    > elektrycznej, ani do piorunochronu.

    Tę wypowiedź zrozumiałem tak:
    Jak mam urządzenie (np. pralkę), które ma kabel z wtyczką 'z
    uziemieniem' to tej wtyczki nie mogę włączać do gniazdka z bolcem
    połączonym z PE.

    Co źle zrozumiałem?
    A może wszystko jest ok i po prostu przewód do którego łączony jest
    bolec w gniazdku nie nazywa się PE tylko jakoś inaczej.
    P.G.