  • 1. Data: 2009-09-12 21:19:47
    Temat: AT91SAM7S256 i znikający program
    Od: ELP <e...@p...neostrada.pl>

    Witam.
    3 lata temu zrobiłem parę urządzeń na w/w uC. Chodzą bez problemu do
    dzisiaj.
    2 m-ce temu musiałem zrobić kilka kolejnych. Po ok 1 miesiącu pracy tychże
    nowych, jedno z urządzeń przestało działać. zachowywało się tak, jakby
    procesor nie wykonywał programu (lub go nie miał).Na pewno nie była to
    zwiecha. Zaprogramowałem go ponownie i wszystko ożyło.
    Dzisiaj kolejne urządzenie odmówiło pracy. Zachowanie identyczne jak
    poprzednio. Zaprogramowany ponownie ożył jak gdyby nigdy nic... Wygląda to
    tak, jakby program w procku się kasował. Co prawda, na płytce mam
    wyprowadzony pin do kasowania pamięci (ERASE), jednak całkowicie wykluczam
    siły zewnętrzne wykorzystujące jego istnienie.
    Co ciekawe (jak zaznaczyłem wcześniej), starsze urządzenia chodzą bez
    problemów. Problemy są z nowymi. A może to jakaś wadliwa seria procków?
    Czy coś wam o tym wiadomo?
    Pomału dostaję qrwicy, bo urządzenia mam rozrzucone po całej PL, no i
    muszę pareset kilometrów robić, coby w 10 sekund układ przywrócić do
    życia. A niestety, robię to (rzecz jasna) na gwarancji :-(

    Czy komuś takie cuś się przydarzyło? (rozprogramowanie uC). Ja osobiście
    doznałem tego 2 razy w ciągu 1 miesiąca i nie chcę więcej.
    Macie jakieś pomysły?

    Pozdrawiam i czekam na sugestie
    ELP

  • 2. Data: 2009-09-12 21:47:11
    Temat: Re: AT91SAM7S256 i znikający program
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    ELP pisze:

> [...]
    > jakby procesor nie wykonywał programu (lub go nie miał).Na pewno nie
    > była to zwiecha. Zaprogramowałem go ponownie i wszystko ożyło.
    [...]
    > Czy komuś takie cuś się przydarzyło? (rozprogramowanie uC). Ja osobiście
    > doznałem tego 2 razy w ciągu 1 miesiąca i nie chcę więcej.

    No cóż - to Atmel...

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2009-09-12 21:58:08
    Od: ELP <e...@p...neostrada.pl>

    > [...]
    >
    > No cóż - to Atmel...

    Adam, nie ma co, pocieszyłeś mnie :-( Czy od teraz mam się bać, że każde z
    urządzeń na Atmelu może w każdej chwili odmówić posłuszeństwa?
    Znaczy się takie "działanie" wpisane jest w tą markę?
    Mam na przyszłość zapomnieć o firmie na "A"?
    A co w zamian proponujesz?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-09-12 22:38:10
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > to tak, jakby program w procku się kasował. Co prawda, na płytce mam
    > wyprowadzony pin do kasowania pamięci (ERASE), jednak całkowicie
    > wykluczam siły zewnętrzne wykorzystujące jego istnienie.

    Żadne zakłócenia nie mogą tego pinu aktywować? Nie znam tych procków,
    więc nie wiem co trzeba zrobić, aby je wykasować... ale obecność takiego
    pinu sugeruje fakt, że może to on być winowająca... może powinieneś go
    podciągnąć mniejszą rezystancją albo coś??

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2009-09-13 07:35:55
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Wygląda
    > to tak, jakby program w procku się kasował.

    Czy w programie jest jakiś fragment modyfikujący zawartość pamięci flash
    ?
    - Czy po zaprogramowaniu ustawiłeś odpowiednio bity LOCK ?
    - Czy zabezpieczyłeś program przed odczytem ?
    - Czy po "skasowaniu" można było odczytać pamięć flash ?
    - Czy sprawdzałeś czy uległ "skasowaniu" cały program czy tylko jedna
    strona ?

    Paweł

  • 6. Data: 2009-09-13 08:10:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Sep 2009 23:19:47 +0200, ELP wrote:
> [...]
    >Czy komuś takie cuś się przydarzyło? (rozprogramowanie uC). Ja osobiście
    >doznałem tego 2 razy w ciągu 1 miesiąca i nie chcę więcej.

    A to sie nie skonczy :-)
    Poszukaj prockow ze starych zapasow :-)

    I poczytaj erraty do atmela :-)

    J.

  • 7. Data: 2009-09-13 08:44:30
    Temat: Re: AT91SAM7S256 i znikajšcy program
    Od: ELP <e...@p...neostrada.pl>

    > A to sie nie skonczy :-)
    Wiesz kolego coś więcej na ten temat?

    > Poszukaj prockow ze starych zapasow :-)
    Nie wydaje mi się by było to jakoś realne.
    Wątpię, aby ktokolwiek szukał dla mnie kilku procków ze starej (2-3 lata
    temu) produkcji :-(

    > I poczytaj erraty do atmela :-)
    Co prawda, dawno juz nie czytałem żadnych dokumentacji do tego procka.
    Jest coś konkretnego na ten temat w erratach?

    Pozdrawiam
    ELP

  • 8. Data: 2009-09-13 08:50:09
    Od: ELP <e...@p...neostrada.pl>

> [...]
    > pinu sugeruje fakt, że może to on być winowająca... może powinieneś go
    > podciągnąć mniejszą rezystancją albo coś??

    Wystarczy podać na niego 3.3V i już nie ma programu :-)
    Podciągnięty jest do GND poprzez 1k.
    Samo urządzenie jest w obudowie ekranowanej, w szafie sterowniczej zdala
    od wiekszych zakłócaczy.
    Poza tym (jak pisałem wcześniej) starsze urządzenia pracują w identycznych
    warunkach, jak te nowe. No i one pracują.
    Osobiście brak mi koncepcji :-(

    Pozdrawiam
    ELP

  • 9. Data: 2009-09-13 10:40:20
    Od: "dziadek Ben" <j...@o...pl>

    > Wygląda to tak, jakby program w procku się kasował.

    Miałem nieco podobny problem (kilkaset procków - wprawdzie Cygnala, a nie
    Atmela). Zaprogramowane przez JTAG-a pracowały kilka lat bez zarzutu, mimo
    bardzo silnych zakłóceń. Chcąc sobie ułatwić życie i programować je grupami,
    a nie pojedynczo, zrobiłem boot loader i ładowałem program przez UART-ta. Po
    kilku dniach pracy padł pierwszy, potem kolejne - wszędzie kasowała się
    pierwsza strona pamięci programu. Z długiej analizy sprzętu i oprogramowania
    wychodziło uparcie, że takie zachowanie jest fizycznie niemożliwe. Po kilku
    tygodniach się poddałem i pokornie wróciłem do programowania po JTAG-u -
    układy znów pracują 2 lata bez awarii.
    Do dziś dnia nie wiem, co to było - Cygnale (obecnie Silicon Labs)
    wykorzystuję nadal z pełnym powodzeniem, ale o bootladerze (przynajmniej w
    tych prockach) nie chcę więcej słyszeć.

    dziadek Ben
    [z adresu wytnij co trzeba]

  • 10. Data: 2009-09-13 13:07:52
    Od: ELP <e...@p...neostrada.pl>

    > Miałem nieco podobny problem (kilkaset procków - wprawdzie Cygnala, a
    > nie Atmela). Zaprogramowane przez JTAG-a pracowały kilka lat bez
    > zarzutu, mimo bardzo silnych zakłóceń.
    No właśnie ja również programuję przez JTAG-a.
    Wiele już rzeczy zrobiłem na Atmelach różnej maści. NIGDY nie miałem
    podobnych problemów.
    No cóż, czy zawsze musi być ten pierwszy raz?
    Kto tu dał ciała, ja czy Atmel?