-
51. Data: 2025-08-28 20:44:10
Temat: Re: Aku do UPS
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan J.F napisał:
>> Więc wkładano tam kawałki plastiku z nóżkami, oznaczone jakimś
>> symbolem i napisem "virtual cache". A że w tamtych czasach
>> słowo "wirtualny" miało dobre konotacje, to takie płyty bywały
>> droższe od wersji z prawdziwymi pamięciami.
>
> Może i tak, ale chodzi mi po głowie, że były też kostki plastiku
> z napisami jak z prawdziwych pamięci.
One wyglądały jak "prawdziwe" i miały napisy prawdziwe, ale z
dodaną jakąś literką, pewnie "V". Czyli w ścisłym sensie nie
było to oszustwo i podróba. Podobny casus co DOS 6.22, którym
ludzie chętnie zastępowali poprzednią wersję. A różnił się od
niej tym, że w wyniku wyroku sądowego musiał zostać pozbawiony
części oprogramowania.
--
Jarek
-
52. Data: 2025-08-28 20:45:10
Temat: Re: Aku do UPS
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Janusz napisał:
> W Pakistanie regenerują akumulatory, jak je rozbierają to widać
> że minus jest cały (to szara elektroda) a z plusa żółtego niewiele
> zostaje, minusy czyszczą plusy dają nowe i aku zregenerowany :)
Bo to są pesymiści. Widzą same minusy, żednych plusów.
--
Jarek
-
53. Data: 2025-08-28 21:17:23
Temat: Re: Aku do UPS
Od: ??x??(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 28.08.2025 o 08:56, J.F pisze:
Dobra, nie załapałeś.
> A ciekawe, ile ma akumlator w samochodzie.
> Np w czasie postoju z włączonym silnikiem,
> albo po parkowaniu w gorący, słoneczny dzień,
> albo po takim parkowaniu, jak to samochód z akumulatorem w kabinie.
W samochodzie obecnie ECU ma za zadanie ładować aku znacznie mniejszym
prądem przy wyższej temperaturze. Wiem, bo zamontowałem sobie woltomierz
LED i to widzę. W zimne dni mam napięcie 14,2V a w ciepłe 13,8. Auto
stare ale już to miało zaimplementowane :)
--
Pixel(R)??
Albo PiS albo Polska
-
54. Data: 2025-08-29 10:31:36
Temat: Re: Aku do UPS
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 28 Aug 2025 21:17:23 +0200, Ę Çxá´ęÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 28.08.2025 o 08:56, J.F pisze:
> Dobra, nie zaĹapaĹeĹ.
>> A ciekawe, ile ma akumlator w samochodzie.
>> Np w czasie postoju z wĹÄ czonym silnikiem,
>> albo po parkowaniu w gorÄ cy, sĹoneczny dzieĹ,
>> albo po takim parkowaniu, jak to samochĂłd z akumulatorem w kabinie.
> W samochodzie obecnie ECU ma za zadanie ĹadowaÄ aku znacznie mniejszym
> prÄ dem przy wyĹźszej temperaturze. Wiem, bo zamontowaĹem sobie woltomierz
> LED i to widzÄ. W zimne dni mam napiÄcie 14,2V a w ciepĹe 13,8. Auto
> stare ale juĹź to miaĹo zaimplementowane :)
OK, moĹźe tak ma.
Ale mnie ciekawi jaka jest temperatura tego akumulatora, gdy
-jest pod maskÄ , a tam sĹoneczko mogĹo nagrzaÄ w czasie postoju,
a i silnik gorÄ cy jest pod maskÄ w czasie jazdy,
-jest w kabinie, a sĹoneczko parzyĹo.
Tak czy inaczej - moje UPS majÄ nawet mniejsze napiÄcia, a nie
pomogĹo.
J.
-
55. Data: 2025-08-29 10:43:06
Temat: Re: Aku do UPS
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 28 Aug 2025 20:34:01 +0200, Mirek wrote:
> W dniu 28.08.2025 o 10:28, J.F pisze:
>>
>> Rozładowanie aku ołowiowego mu szkodzi, więc ja też nie testuję.
>>
>
> Niech mu szkodzi a nie szkodzi mi na nerwy i finanse jak ktoś mnie
> orżnie sprzedając lewy akumulator.
>
>> -aku 7Ah to teoretycznie powienie dawać 0.7A przez 10h, a może 0.35A
>> przez 20h, bo im większy prąd, tym mniejsza pojemność.
>>
>
> Dlatego nie podają w ogóle pojemności w Ah tylko 34W przez 15 minut na celę.
To chyba jakaś nowa moda, ale niech będzie.
Na celę? to jakieś 17A
>> -ale jak UPS bierze choć 300W, to mamy 25A z 12V aku. I pojemność
>> spada bardzo.
>> Być może one nie tyle straciły pojemność, co wzrosła rezystancja
>> wewnętrzna, spadło napięcie i UPS się szybko sam wyłącza.
>>
> Jak nie spadła pojemność jak widać jak byk przy 5A.
A, to mi sie chyba coś pomyliło ... ale zmierz czas rozładowania przy
0.7A.
Przy 5A ... nie obiecuję, że będzie godzina. Zjawisko Peukerta
bodajże.
>> Ale ... BMS tam masz? Bo pewnie rzeczywiste pojemności nie są równe,
>> i niektóre aku są rozładowywane ponad miarę.
>
> Nie są. Napięcia były cały czas porównywalne przed testem w trakcie i po
> teście.
Ale mówisz o teście jednego akumulatora 12V ?
A piszesz, że masz w UPS baterię 240V - 20 baterii/akumulatorów 12V w
szereg.
To ciekaw jestem, czy masz tam jakiś BMS, który pilnuje napięcia
pojedyńczych akumulatorów.
Bo grozą niemiłe rzeczy, jak UPS patrzy tylko na napięcie całości.
W litowych na tyle niemiłe, że BMS obowiązkowy, ołowiowe jak widać
bardziej odporne, i nawet w tych 12V jest 6 cel szeregowo, bez żadnych
zabezpieczeń.
J.
-
56. Data: 2025-08-29 10:54:48
Temat: Re: Aku do UPS
Od: ??x??(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 29.08.2025 o 10:31, J.F pisze:
>>> A ciekawe, ile ma akumlator w samochodzie.
>>> Np w czasie postoju z włączonym silnikiem,
>>> albo po parkowaniu w gorący, słoneczny dzień,
>>> albo po takim parkowaniu, jak to samochód z akumulatorem w kabinie.
>> W samochodzie obecnie ECU ma za zadanie ładować aku znacznie mniejszym
>> prądem przy wyższej temperaturze. Wiem, bo zamontowałem sobie woltomierz
>> LED i to widzę. W zimne dni mam napięcie 14,2V a w ciepłe 13,8. Auto
>> stare ale już to miało zaimplementowane :)
>
> OK, może tak ma.
>
> Ale mnie ciekawi jaka jest temperatura tego akumulatora, gdy
> -jest pod maską, a tam słoneczko mogło nagrzać w czasie postoju,
> a i silnik gorący jest pod maską w czasie jazdy,
>
> -jest w kabinie, a słoneczko parzyło.
Widać, że nie sprawdzałeś. Ja wiele razy...dotykiem i nie miał więcej
niż 30C w najbardziej gorące dni, bo czułem chłód.>
> Tak czy inaczej - moje UPS mają nawet mniejsze napięcia, a nie
> pomogło.
Mam w obsłudze kilka UPS i średnio akumulatory kiedyś, wytrzymywały 1,5
roku. Ostatnio wstawiałem takie co mają wytrzymać 5 lat i jeszcze ten
czas nie minął :)
--
Pixel(R)??
Albo PiS albo Polska
-
57. Data: 2025-08-29 11:17:55
Temat: Re: Aku do UPS
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 29.08.2025 o 10:54, ??x??(R)?? pisze:
> W dniu 29.08.2025 o 10:31, J.F pisze:
>
>>>> A ciekawe, ile ma akumlator w samochodzie.
>>>> Np w czasie postoju z włączonym silnikiem,
>>>> albo po parkowaniu w gorący, słoneczny dzień,
>>>> albo po takim parkowaniu, jak to samochód z akumulatorem w kabinie.
>>> W samochodzie obecnie ECU ma za zadanie ładować aku znacznie mniejszym
>>> prądem przy wyższej temperaturze. Wiem, bo zamontowałem sobie woltomierz
>>> LED i to widzę. W zimne dni mam napięcie 14,2V a w ciepłe 13,8. Auto
>>> stare ale już to miało zaimplementowane :)
>>
>> OK, może tak ma.
>>
>> Ale mnie ciekawi jaka jest temperatura tego akumulatora, gdy
>> -jest pod maską, a tam słoneczko mogło nagrzać w czasie postoju,
>> a i silnik gorący jest pod maską w czasie jazdy,
>>
>> -jest w kabinie, a słoneczko parzyło.
>
> Widać, że nie sprawdzałeś. Ja wiele razy...dotykiem i nie miał więcej
> niż 30C w najbardziej gorące dni, bo czułem chłód.>
>> Tak czy inaczej - moje UPS mają nawet mniejsze napięcia, a nie
>> pomogło.
>
> Mam w obsłudze kilka UPS i średnio akumulatory kiedyś, wytrzymywały 1,5
> roku. Ostatnio wstawiałem takie co mają wytrzymać 5 lat i jeszcze ten
> czas nie minął :)
dlatego ja stwierdziłem że zainwestuję w lifepo4 do swojego ups-a apc
2.2kVA np taki
https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12v-100
ah-z-bms-110a-kamper-solar-ups-i-silnik-zaburtowy-17
646504954
cenowo to juz tylko około dwa razy więcej od zwykłego a przynajmniej mam
gwarancję że wytrzyma te 4-10kcykli w porównaniu z max 1500 jak w
zwykłym czy 500 w najtańszym.
Tylko muszę mu balancery zrobić na 4 szt (bo ups jst na 48V) i dodać
regulację i odcięcie ładowania.
--
Janusz
-
58. Data: 2025-08-29 11:36:02
Temat: Re: Aku do UPS
Od: ??x??(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 29.08.2025 o 11:17, Janusz pisze:
>> Mam w obsłudze kilka UPS i średnio akumulatory kiedyś, wytrzymywały
>> 1,5 roku. Ostatnio wstawiałem takie co mają wytrzymać 5 lat i jeszcze
>> ten czas nie minął :)
> dlatego ja stwierdziłem że zainwestuję w lifepo4 do swojego ups-a apc
> 2.2kVA np taki
> https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12v-100
ah-z-bms-110a-
> kamper-solar-ups-i-silnik-zaburtowy-17646504954
>
> cenowo to juz tylko około dwa razy więcej od zwykłego a przynajmniej mam
> gwarancję że wytrzyma te 4-10kcykli w porównaniu z max 1500 jak w
> zwykłym czy 500 w najtańszym.
>
> Tylko muszę mu balancery zrobić na 4 szt (bo ups jst na 48V) i dodać
> regulację i odcięcie ładowania.
Na działce ROD miałem kwasówki do PV. Co roku padały, nowe. 3 lata pod
rząd. Dostałem od szwagra akumulator 150Ah, który ma 16 lat i pochodził
z BTS czyli UPSa ze stacji GSM. Działa już 3 lata :) Żelowy. Używał go w
swojej łodzi na ryby przez 5 lat. Jak mi zdechnie, to kupię podobny.
Cena śmieszna za używkę na OLX bo idzie wyrwać za 500zł dwulatka.
Żadnych BMS, odcięć. Działa jak należy.
--
Pixel(R)??
Albo PiS albo Polska
-
59. Data: 2025-08-29 14:14:26
Temat: Re: Aku do UPS
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 29 Aug 2025 11:36:02 +0200, Ę Çxá´ęÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 29.08.2025 o 11:17, Janusz pisze:
>>> Mam w obsĹudze kilka UPS i Ĺrednio akumulatory kiedyĹ, wytrzymywaĹy
>>> 1,5 roku. Ostatnio wstawiaĹem takie co majÄ wytrzymaÄ 5 lat i jeszcze
>>> ten czas nie minÄ Ĺ :)
>> dlatego ja stwierdziĹem Ĺźe zainwestujÄ w lifepo4 do swojego ups-a apc
>> 2.2kVA np taki
>> https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12v-100
ah-z-bms-110a-
>> kamper-solar-ups-i-silnik-zaburtowy-17646504954
>>
>> cenowo to juz tylko okoĹo dwa razy wiÄcej od zwykĹego a przynajmniej mam
>> gwarancjÄ Ĺźe wytrzyma te 4-10kcykli w porĂłwnaniu z max 1500 jak w
>> zwykĹym czy 500 w najtaĹszym.
>>
>> Tylko muszÄ mu balancery zrobiÄ na 4 szt (bo ups jst na 48V) i dodaÄ
>> regulacjÄ i odciÄcie Ĺadowania.
>
> Na dziaĹce ROD miaĹem kwasĂłwki do PV. Co roku padaĹy, nowe. 3 lata pod
> rzÄ d.
A byĹy to "rozruchowe", "trakcyjne", czy jeszcze inne ?
Na dziaĹce pewnie byĹy rozĹadowywane, i to gĹÄboko, "rozruchowe" tego
nie lubiÄ , bardzo nie lubiÄ .
> DostaĹem od szwagra akumulator 150Ah, ktĂłry ma 16 lat i pochodziĹ
> z BTS czyli UPSa ze stacji GSM. DziaĹa juĹź 3 lata :) Ĺťelowy. UĹźywaĹ go w
> swojej Ĺodzi na ryby przez 5 lat.
Hm ... z jednej strony - naleĹźy siÄ spodziewaÄ, Ĺźe prÄ d tam zazwyczaj
byĹ, mogĹy zostaÄ parÄ razy rozĹadowane, a moĹźe nawet wcale.
Z drugiej ... moĹźe jakies lepsze dali.
O wĹaĹnie - masz tam typ, nazwÄ?
Z trzeciej ... tez UPS. A nam wytrzymujÄ 2-4 lata.
Z czwartej ... tamtejszy UPS moĹźe nie podgrzewa aku, jak moje maĹe ...
> Jak mi zdechnie, to kupiÄ podobny.
> Cena Ĺmieszna za uĹźywkÄ na OLX bo idzie wyrwaÄ za 500zĹ dwulatka.
> Ĺťadnych BMS, odciÄÄ. DziaĹa jak naleĹźy.
W oĹowiowych nie stosowaĹo siÄ BMS.
W takich 12V, bo na 240V to inna rozmowa :-)
J.
-
60. Data: 2025-08-29 14:24:17
Temat: Re: Aku do UPS
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 29 Aug 2025 10:54:48 +0200, Ę Çxá´ęÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 29.08.2025 o 10:31, J.F pisze:
>>>> A ciekawe, ile ma akumlator w samochodzie.
>>>> Np w czasie postoju z wĹÄ czonym silnikiem,
>>>> albo po parkowaniu w gorÄ cy, sĹoneczny dzieĹ,
>>>> albo po takim parkowaniu, jak to samochĂłd z akumulatorem w kabinie.
>>> W samochodzie obecnie ECU ma za zadanie ĹadowaÄ aku znacznie mniejszym
>>> prÄ dem przy wyĹźszej temperaturze. Wiem, bo zamontowaĹem sobie woltomierz
>>> LED i to widzÄ. W zimne dni mam napiÄcie 14,2V a w ciepĹe 13,8. Auto
>>> stare ale juĹź to miaĹo zaimplementowane :)
>>
>> OK, moĹźe tak ma.
>>
>> Ale mnie ciekawi jaka jest temperatura tego akumulatora, gdy
>> -jest pod maskÄ , a tam sĹoneczko mogĹo nagrzaÄ w czasie postoju,
>> a i silnik gorÄ cy jest pod maskÄ w czasie jazdy,
>>
>> -jest w kabinie, a sĹoneczko parzyĹo.
>
> WidaÄ, Ĺźe nie sprawdzaĹeĹ. Ja wiele razy...dotykiem i nie miaĹ wiÄcej
> niĹź 30C w najbardziej gorÄ ce dni, bo czuĹem chĹĂłd.>
Pod maskÄ sie nie upieram - jest tam jakiĹ przewiew, moĹźe siÄ tak
bardzo nie grzeje, a w czasie jazdy wiatr.
Ale w kabinie bywa bardzo gorÄ co, a niektĂłre auta majÄ aku w kabinie.
Ale jak silnik chodzi na postoju, to pod maskÄ robi siÄ ... ciepĹo.
Tylko ja raczej tak nie uruchamiam ... moĹźe jak jakiĹ korek na drodze,
taki "po metrze do przodu", w upalne lato w dodatku ... no ale ile tak
moĹźna - godzina ?
>> Tak czy inaczej - moje UPS majÄ nawet mniejsze napiÄcia, a nie
>> pomogĹo.
> Mam w obsĹudze kilka UPS i Ĺrednio akumulatory kiedyĹ, wytrzymywaĹy 1,5
> roku. Ostatnio wstawiaĹem takie co majÄ wytrzymaÄ 5 lat i jeszcze ten
> czas nie minÄ Ĺ :)
A sprawdzaĹeĹ, czy podtrzymujÄ ?
Bo ja siÄ teĹź czÄsto dowiadujÄ po fakcie :-)
A jakie wstawiĹeĹ?
Czy to takie maĹe ok 7Ah czy caĹkiem inne?
J.


do góry
2035 rok coraz mniej realny? Europa traci tempo w wyścigu o elektromobilność