  • 11. Data: 2009-08-13 14:42:43
    Temat: Re: Amatorskie PCB i braki wiedzy [OT]
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=678
    1044#6781044

    Nie wiem czy bedzie dzialac, ale taka drobna uwaga. Pasywny konwerter
    1-wire dziala, ale pod warunkiem, ze nie podlaczysz za duzo czujnikow
    temp. Potem zaczynaja sie dziac cuda.

    Poniewaz robie cos podobnego - tyle ze na mikroprocesorze, no i moja
    zabawka z LCD zajmuje jakies 12x10cm i zzera pradu na godzine tyle co
    twoj zestaw na sekunde, zapytam o jedna rzecz, ktorej nie moge
    sprawdzic. Widze ze masz kociol gazowy z modulacja plomienia. W jaki
    sposob odbywa sie modulacja? Jak tym sterowac? Mam kociol olejowy,
    ktory ma tylko on/off, a chce zrobic uklad uniwersalny.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 12. Data: 2009-08-13 15:43:26
    Temat: Re: Amatorskie PCB i braki wiedzy
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    DJ pisze:

    > Spojrzałem na ten tresowany dom...
    > Chcesz oszczędzać ciepło, i marnujesz prąd ;)
    > Czy pomierzyłeś już ile zużywa Ci ten PeCe? Bo jak rozumiem chcesz go
    > 24/7/365?
    > To tak z 40 W to chyba trzeba spokojnie liczyć, albo i więcej. Co
    > rocznie da Ci przynajmniej jakies 350kWh.

    Zużywa 25 do 30W.
    Wychodzi taniej bo:
    Zrezygnowałem z części oświetlenia w swoim pokoju i klatce schodowej
    (teraz zamiast tradycyjnych 2x60W jest kilka czerwonych ledów by po
    porostu przejść a nie zabić sie. PC wykorzystuje tez do innych celów nie
    tylko do tego jednego.
    Ach i Żeby nie było - Za gaz przyszło jak widziałeś dużo. jeśli
    zaoszczędzę na tym chociażby tyle ile warty jest prąd zużyty przez PC to
    warto.

    > Skoro ma być i tak pająk, to rób na płytce uniwerslnej, jak radzili już
    > wcześniej koledzy.
    > Jeśli nie chcesz mocować się z wlutowywaniem złącz, to daj wersje złącz
    > montowane do obudowy, i je przewodami do płytki.

    Se k w tym że wszystkie elementy już mam a wykonanie płytki miało być
    banalnie proste. Dziś ponownie wykonałem próbę - niestety nadal źle sie
    odciska a powinno być tak ze oderwana folia powinna być idealnie gładka
    bez żadnych resztek tonera.

    > I tak zmienisz jeszcze kilka razy koncepcję, więc nie ma sensu tej
    > płytki zamawiać gdziekolwiek.

    koncepcję nieprędko zmienię bo nie bardzo jest co zmieniać :) Nie ma
    całego okablowania strukturalnego wiec wszystko mocno wiszące w
    powietrzu. swoja droga te ULN dobrze dobrane i podłączone? bo mi już 3
    osoby za każdym razem co innego mówiły ;)

    > Idea szczytna, ale realizacja hm... ja bym wywalił PeCe, wywalił
    > windose, zrobił jako embedded linux na czymś bardziej energooszczędnym.

    Bardziej energooszczędnym - 25Wpobierane przez PC to chyba nie jest
    astronomicznie dużo zwłaszcza że jest bezszelestne i na dodatek może
    realizować inne dziwne funkcje. Z linuksami mam jakiś uraz i pisać
    programów pod nie nie umiem.

    > Ale to ja. Ty masz prawo mieć własne zdanie na ten pomysł, dostosowane
    > do swoich umiejętności, możliwości, itd.

    Dostosowywanie do swoich umiejętności :) - jak będą wyższe to wiadomo,
    swoją ścieżką już miałem zapędy żeby zamienić tego pająka w jakich
    zgrzebny uC ale jak zobaczyłem ile to jeszcze kosztów i problemów z tym
    związanych...

  • 13. Data: 2009-08-13 15:52:46
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    T.M.F. pisze:
    1044#6781044

    > Nie wiem czy bedzie dzialac, ale taka drobna uwaga. Pasywny konwerter
    > 1-wire dziala, ale pod warunkiem, ze nie podlaczysz za duzo czujnikow
    > temp. Potem zaczynaja sie dziac cuda.

    Zasilanie do niego i tak bedzie doprowadzone na zewnątrz. Jednak w sumie
    nie znalazłem nic sensownego w sieci poza tymi trybami parasite mode -
    moge to uzdatnić lepiej jednak ogólnie siec o tym milczy albo kieruje do
    nie koniecznie tego czego szukam / potrzebuję.

> [...]
    > sposob odbywa sie modulacja? Jak tym sterowac? Mam kociol olejowy,
    > ktory ma tylko on/off, a chce zrobic uklad uniwersalny.

    Mój też ma tylko ON/OFF, żeby bawić sie w wysokość płomieni i inne cuda
    musiałbym rozbebeszyć cała płytę główną kotła a na taka zabawę i
    ewentualne awarie mnie nie stać. póki co będę właśnie opcja włącz/wyłącz
    regulował i zatrzymując obieg wody w instalacji by powstrzymać kocioł by
    po zaprzestaniu spalania gazu nie zamieniał sie w wysokowydajny grzejnik
    oddający ciepło wprost do komina. Wiadomo ze można to zrobić lepiej i
    wydajniej jednak za mocno nie chce majstrować, przynajmniej na aktualnym
    poziomie wiedzy - wszak to gaz i tu trzeba uważać. Jednak rozgryzłem
    sposób modulowania płomieniem przez wbudowany sterownik i wiem ze daje
    ostro w palnik jak woda chłodna, jak sie zbliża do zadanej to jest on
    coraz mniejszy i niższy, czasem jednak potrafi się zawiesić jeśli ilość
    dostarczanej energii bedzie nieznacznie niższa niż wypromieniowanej
    przez grzejniki i wewnątrz mieszkania robi sie gorąco. Czy wada
    sterownik czy coś innego nie wiem, wiem tyle ze nie można mu zadac
    określonej temperatury pomieszczeń przez co trzeba ciągle na czuja. A
    tak nastawie Tmax na kotle i niech grzeje ile fabryka dała a komputer
    sobie już sprawdzi gdzie i jaka jest temperatura i zadecyduje czy już
    wystarczy czy tez nie. Do tego dochodzi sterowanie przez WWW i telefon
    komórkowy wiec już mam luzik. Dużo danych można zebrać o swoim budynku
    jak sie połozy czujniki w różne miejsca.

  • 14. Data: 2009-08-13 15:57:50
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > banalnie proste. Dziś ponownie wykonałem próbę - niestety nadal źle sie
    > odciska a powinno być tak ze oderwana folia powinna być idealnie gładka

    popróbuj z papierem kredowym, wg mnie lepsze rezultaty można uzyskac.

  • 15. Data: 2009-08-13 16:04:15
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    nuclear2001 pisze:

    > popróbuj z papierem kredowym, wg mnie lepsze rezultaty można uzyskac.

    Gdzie dostać? bo szukałem sklepu w Wawie i jakoś nie trafiłem na żaden
    który by go sprzedawał - wszyscy tylko TES200.

  • 16. Data: 2009-08-13 16:40:59
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 13.08.2009 17:52, Osadnik pisze:

> [...]
    > moge to uzdatnić lepiej jednak ogólnie siec o tym milczy albo kieruje do
    > nie koniecznie tego czego szukam / potrzebuję.

    Ale w czym dokladnie masz problem? Jak podlaczysz zasilanie to sam
    przejdzie z parasite na normalny tryb.

    > Mój też ma tylko ON/OFF, żeby bawić sie w wysokość płomieni i inne cuda
    > musiałbym rozbebeszyć cała płytę główną kotła a na taka zabawę i
    > ewentualne awarie mnie nie stać.

    Na plycie elektroniki kotla powinno byc stosowne zlacze. Jak sterujesz
    on/off? Mam nadzieje, ze nie wylaczajac zasilanie?:)
    Jaki masz typ kotla? Przy sterowaniu on/off na plycie powinno byc
    zlacze, do ktorego normalnie podlacza sie regulator. Zwarcie go wlacza
    kociol, rozwarcie wylacza. Jest to zlacze niskonapieciowe (u mnie w
    Vailancie jest tam 24V). Przypuszczam, ze modulacja polega na podaniu
    napiecia 0-24V, ale nie mam jak tego sprawdzic.
    Mozesz jakas dobra fotke zrobic?

  • 17. Data: 2009-08-13 17:24:32
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    > Gdzie dostać? bo szukałem sklepu w Wawie i jakoś nie trafiłem na żaden
    > który by go sprzedawał - wszyscy tylko TES200.

    ja kupiłem swego czasu ryze wysyłkowo i jak narazie pol zeszło, do celów
    jednostkowych w niektórych papierniczych można upolować, poza tym jesli
    drukarka własna to można na kartce z gazety ( jakiej konkretnie najlepiej to
    juz było nieraz poruszane). Kompromisowo mozna wydrukować na odwrocie
    okładki z bloku rysunkowego.

  • 18. Data: 2009-08-13 18:14:22
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    T.M.F. pisze:

> [...]
    > Vailancie jest tam 24V). Przypuszczam, ze modulacja polega na podaniu
    > napiecia 0-24V, ale nie mam jak tego sprawdzic.

    Już wyjaśniam, jest to Junkers z nieprodukowanej serii Euroline.

    ON/OFF jest właśnie przez złącze w płycie do którego powinien być
    dołączony regulator naścienny którego budowa była prosta jak konstrukcja
    cepa kosztować miał 250zł.
    Poza tym ciekawe wymogi typu doprowadzenie kabla 3x1,5mm2 (weź teraz
    taki wyprowadź i na ścianie zostaw).
    I tak u mnie ten termoregulator byłby niedobry bo rozmieściłem te
    termometry dallasa na długim kablu w różnych pomieszczeniach i
    wychodziły mi ciekawe różnice (niestety wszystkie dane szlag trafił),
    wiec muszę zbierać info z przynajmniej 3 różnych miejsc.
    Nie jest to wcale złączę niskonapieciowe - wg miernika zarejestrowano
    tam 120V o niemierzalnym prądzie. Opylam to Półprzewodnikowym
    przekaźnikiem i problemu nie ma.

    Jeśli miało to p by polegać na podawaniu konkretnego napięcia to było by
    to ciekawe.
    I tak mam jeszcze jeden kłopot do rozwiązania mianowicie naprawdę
    sterowanie pompą.
    W tej chwili pompa wyłącza sie po 3 minutach od rozłączenia styków. -
    trochę za długo. Najlepiej by było odcinać zasilanie i do palnika i do
    pompy - zgrzyt polega na tym że pompa jest wykorzystywana w "małym
    obiegu" do CWU co skutkuje tym że jak odetnę zupełnie zasilanie pompy to
    ta sie nie uruchomi i ciepłej wody nie bedzie. I nie wiem jak to ugryźć
    bo do pompy jest doprowadzone zasilanie tylko dwoma kabelkami i tyle.
    Wiec Żeby to miało rece i nogi trzeb by sprawdzać gdzie pojawia sie
    jakie napięcie po odkręceniu kranu i wtedy ponownie włączać obwód pompy
    (a to czy kocioł sobie ja uruchomi to jego sprawa) a po zakończeniu znów
    wyłączać. Z oczywistych powodów dobrze by było gdyby ta cześć była
    kompletnie niezależna od PC i całego zmechrowanego sterowania.

    Tak naprawdę w całym tym systemie winna jest pompa która przepuszcza
    ogrzana już wodę z grzejników przez kocioł który oddaje ciepło w komin.
    ilości ciepła są naprawdę konkretne bo po samym przepłynięciu przez
    kocioł woda jest chłodniejsza o 3-5*C. To bardzo dużo jeśli grzejemy
    wodę na ok 35 - 50*C.

    > Mozesz jakas dobra fotke zrobic?

    Nie bardzo jest czemu robić fotkę ale postaram sie wydobyć schemat kotła
    i jego płyty głównej.

  • 19. Data: 2009-08-13 19:26:46
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 13 Aug 2009 18:04:15 +0200, Osadnik napisał(a):

    > Gdzie dostać? bo szukałem sklepu w Wawie i jakoś nie trafiłem na żaden
    > który by go sprzedawał - wszyscy tylko TES200.

    Ta folia to jest dziadostwo nie z tej ziemi i w dodatku cenę ma z
    kosmomu. Papier kredowy lub jakaś babska gazeta i powinno być znacznie
    lepiej.
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 20. Data: 2009-08-13 19:36:18
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    badworm pisze:

    > Ta folia to jest dziadostwo nie z tej ziemi i w dodatku cenę ma z
    > kosmomu. Papier kredowy lub jakaś babska gazeta i powinno być znacznie
    > lepiej.

    A nie przejdzie nadruk z gazety?