  • 1. Data: 2020-09-29 20:35:25
    Temat: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Hej,

    Grupy radiowe martwe, a na forach sami "spece", to spytam tu...

    Wymieniam w samochodzie uchwyt anteny CB. Uchwyt to główka DV -- gorąca
    żyła feedera idzie na promiennik, a ekran na śrubę, która mocuje główkę
    do karoserii. Karoseria jest w tym miejscu polakierowana.

    Czy ekran feedera, umasiony od strony radia, powinien być także połączony
    z karoserią w miejscu przykręcenia główki (czyli mam zeszlifować / zerwać
    lakier)?

    a) tak -- radio wprawdzie jest umasione przez zasilanie, ale indukcyjności
    po drodze robią swoje, lepiej podłączyć feeder w punkcie, z którego
    wystaje promiennik,

    b) nie -- zrobi się pętla masy, w końcu radio jest umasione przez
    zasilanie,

    c) połączenie pojemnościowe śruby z karoserią (przez lakier) wystarczy,
    w.cz. się przeciśnie, a pętli nie będzie,

    d) nie ma to znaczenia,

    e) inne?

    Pomysły? Obecnie ekranu nie podłączyłem (tzn. nie ma galwanicznego
    podłączenia, bo jest lakier), radio jest głuche, SWR w okolicach 3:1.
    Zanim zacznę drapać lakier chciałbym wiedzieć, że to to...

    ex. Queequeg

    --
    Podczas seansu w kinie dziewczyna szepce do sąsiada:
    - Wspaniale całujesz, Karolu. Czy to dlatego, że siedzimy dziś w ostatnim

  • 2. Data: 2020-09-29 21:07:21
    Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/09/2020 20:35, Arnold Ziffel wrote:
    > d) nie ma to znaczenia,

    Radio CB od co najmniej 2 lat jest martwe. Nie wiem czy masz po co je
    montować. Ja mam byle jaka antenę dla dekoracji i bywają dni na
    ruchliwej trasie gdzie masz 2 możliwości: nikt nic nie mówi przez
    godziny albo jakiś debil z tira rzuca k..mi bez sensu. Kilka lat
    wcześniej istniało jakieś życie towarzyskie, obecnie nie ma nic, lub
    prawie nic użytecznego. Za to jak jest korek to wszyscy sobie
    przypominają o właczeniu. A kiedyś to i kozy/owce były w eterze, i
    kaznodzieja czytał całymi godzinami Biblię, ktoś umawiał się z leśnym
    ruch.... dziewczyną zapominając wyłączyć gruszki. Ehh...

    I tyle. Troche życia znajdziesz też na zakresie PMR, ale to tyle co kot
    napłakał.

    IMHO nie ma po co, chyba że naprawdę jestes entuzjastą który choć szumu
    lubi posłuchać...

  • 3. Data: 2020-09-29 21:26:54
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:0b64390a-84d6-43c5-a95f-24aa2f20590a@hootervil
    le.invalid>
    user Arnold Ziffel pisze tak:

    > Hej,
    >
    > Grupy radiowe martwe, a na forach sami "spece", to spytam tu...

    ale zilion poradników mówi
    tak, podłącz dobrze karoserię jako przeciwwagę.

    > Pomysły? Obecnie ekranu nie podłączyłem (tzn. nie ma galwanicznego
    > podłączenia, bo jest lakier), radio jest głuche, SWR w okolicach
    > 3:1. Zanim zacznę drapać lakier chciałbym wiedzieć, że to to...

    może nie drapać, może jest w pobliżu śrubka masy.

    > ex. Queequeg

    i została tylko smycz

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 4. Data: 2020-09-29 23:00:39
    Od: Stefania Harper <s...@f...net>

    On 2020-09-29 20:35, Arnold Ziffel wrote:
> [...]
    > podłączenia, bo jest lakier), radio jest głuche, SWR w okolicach 3:1.
    > Zanim zacznę drapać lakier chciałbym wiedzieć, że to to...

    //stawiam na zwarcie we wtyczce, w kablu, albo w samej antenie...

    Na poczatek wsadz do gniada anteny z 5 [m] przewodu typ LY i zarzuc na
    jakies drzewko, lub krzaczek. SWR nie powinien byc wiekszy niz 1.5 [-].

  • 5. Data: 2020-09-29 23:13:45
    Od: Stefania Harper <s...@f...net>

    On 2020-09-29 21:07, heby wrote:

> [...]
    > napłakał.
    >
    > IMHO nie ma po co, chyba że naprawdę jestes entuzjastą który choć szumu

    Czasy ciekawe... tera...
    https://www.youtube.com/watch?v=vdfUghel-2s
    Pierwsze dzialania w wojnie hybrydowej, to paraliz srodkow loncznosci...
    i tylko paczec, jak GSM i Internet, nam wylonczom...

  • 6. Data: 2020-09-29 23:17:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/09/2020 23:13, Stefania Harper wrote:
    > Pierwsze dzialania w wojnie hybrydowej, to paraliz srodkow loncznosci...

    Myślisz że te wszystkie chińskie lewe baofengi uda im się wyłączyć ;) ?

  • 7. Data: 2020-09-30 00:15:48
    Od: Stefania Harper <s...@f...net>

    On 2020-09-29 23:17, heby wrote:

    > Myślisz że te wszystkie chińskie lewe baofengi uda im się wyłączyć ;) ?

    Te to moze nie... chociaz, kto wie, co tam 'pozaszywane' w tym sofcie
    jest...?

  • 8. Data: 2020-09-30 09:47:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 29 Sep 2020 18:35:25 +0000 (UTC), Arnold Ziffel napisał(a):

> [...]
    >
    > a) tak -- radio wprawdzie jest umasione przez zasilanie, ale indukcyjności
    > po drodze robią swoje, lepiej podłączyć feeder w punkcie, z którego

    Oczywiście, połaczyć ekran z blachą.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 9. Data: 2020-09-30 10:24:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/09/2020 00:15, Stefania Harper wrote:
    > Te to moze nie... chociaz, kto wie, co tam 'pozaszywane' w tym sofcie
    > jest...?

    Ponoć urzędasy mają pochowane jakieś "środku łaczności" czyli jak mi
    wyjasniła znajoma "takie stare telefony". Chodziło o radia Motoroli, ale
    do niczego się to nie nadaje bo nawet RMFu nie odbiera, więc co to niby
    za radio.

    Czyli jesteśmy gotowi. Czuwaj.

  • 10. Data: 2020-09-30 10:58:48
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Radio CB od co najmniej 2 lat jest martwe. Nie wiem czy masz po co je
    > montować.

    Radio jest zamontowane "od zawsze", teraz po prostu zmieniam uchwyt
    anteny. I tak, obserwuję przez lata coraz większy spadek aktywności.

    > Ja mam byle jaka antenę dla dekoracji i bywają dni na ruchliwej trasie
    > gdzie masz 2 możliwości: nikt nic nie mówi przez godziny albo jakiś
    > debil z tira rzuca k..mi bez sensu.

    Jest trzecia, na kanałach z boku rozmawiają Ukraińcy.

    > I tyle. Troche życia znajdziesz też na zakresie PMR, ale to tyle co kot
    > napłakał.

    To jednak coś trochę innego. Na PMR są głównie budowlańcy i dzieci z
    zabawkami, jest też bramka FRN.

    Coś się nadal dzieje na pasmach i przemiennikach krótkofalarskich (2m,
    70cm), ale nadal nie to, co było kiedyś. KF za to nadal tętni życiem, ale
    nadal nie dorobiłem się transceivera, mam tylko odbiornik. W Warszawie
    mamy jeszcze DMR na 70cm, który podobno jest aktywny, ale nie mam radia
    (zastanawiam się, czy nie kupić, ale chyba transceiver na KF będzie
    pierwszy). Czasem jest nawet aktywność cyfrowa (packet radio) na 2m, ale
    to góra kilka osób, zresztą mam wrażenie, że ostatnio też im się już
    znudziło.

    > IMHO nie ma po co, chyba że naprawdę jestes entuzjastą który choć szumu
    > lubi posłuchać...

    Trochę entuzjastą, trochę z sentymentu, podobnie jak nadal subskrybuję
    wiele grup, które kiedyś żyły, a teraz są martwe... a trochę po to, żeby
    faktycznie mieć jakąś łączność w razie czego (korek, wypadek, potrzeba
    pomocy). Radio jest włączone, squelch ustawiony tak, że nie przeszkadza,
    to niech będzie :)

    Na działce też mam m.in. CB, tylko jestem w trakcie wymiany anteny (był
    bat samochodowy na dachu domku, teraz robię dipol pionowy z rurek alu) i
    złapałem raz jakieś rozmowy w FM na #28 (ale ja się nie dowołałem). Ktoś
    tam jeszcze dogorywa.

    --
    - Tatku... a czy jak Mikołaj będzie wchodził kominem, to się nie podpali?
    - Masz rację aniołku. Lepiej zgaśmy ten ogień.