  • 1. Data: 2020-09-27 23:16:24
    Temat: Grot elwik, warstwa na grocie do pobielania cyną
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Z czego jest wykonana warstwa na końcówce grotu, która się pobiela?
    To jakiś galwan? Nikiel czy co?
    Pisałem zapytanie do elwika ale jak widać mają za ciężko odpowiedzieć.
    Czyli jak grot ma problem z pobieleniem, mimo że jeszcze dziury nie ma
    wypalonej, to wyrzuć do śmieci i kup se nowy frajerze...
    A płacić 50zł i więcej za jakiś aktywator grotów (do grotów innych firm niż
    elwik, np. do Weller-a) w małym pudełeczku to mi się nie uśmiecha.
    Jakiś domowy sposób na reaktywację tej tajemnicznej warstwy grota? Od elwika
    się tego nie dowiedziałem.

  • 2. Data: 2020-09-28 08:39:12
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 27.09.2020 o 23:16, jedrek pisze:
> [...]
    > niż elwik, np. do Weller-a) w małym pudełeczku to mi się nie uśmiecha.
    > Jakiś domowy sposób na reaktywację tej tajemnicznej warstwy grota? Od
    Nie wiem jak nakładane ale podobno to stop jakiejś stali pobielony po
    wierzchu. Tak usłyszałem około 25 lat temu na Wolumenie od sprzedawcy
    Elwików.

    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2020-09-28 08:42:10
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 28.09.2020 o 08:39, Jacek R. pisze:
    > Nie wiem jak nakładane ale podobno to stop jakiejś stali pobielony po
    > wierzchu. Tak usłyszałem około 25 lat temu na Wolumenie od sprzedawcy
    > Elwików.

    Pasta do lutowania instalacji miedzianych jest tańsza i można zawsze od
    jakiegoś hydraulika gram wyrwać za przysłowiowego browara.
    Tylko po pobieleniu trzeba ją zmyć bo jest agresywna.

    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2020-09-28 13:10:15
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > niż elwik, np. do Weller-a) w małym pudełeczku to mi się nie uśmiecha.
    > Jakiś domowy sposób na reaktywację tej tajemnicznej warstwy grota? Od

    ZTCW żelazo. Jak to pobielić już wiesz.
    Tip Activator to proszek cyny rozmieszany z fosforanem amonu, wszystko
    jedno którym. Po pobieleniu zostaje kwas fosforowy (tak naprawdę
    mieszanina kwasów polifosforowych), więc trzeba wypłukać.

    P.P.

  • 5. Data: 2020-09-28 16:48:55
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Paweł Pawłowicz"
    > ZTCW żelazo. Jak to pobielić już wiesz.

    No właśnie nie wiem :) Ale jak żelazo? Ta końcówka to żelazo a nie jakiś
    stop?
    Cały grot wygląda na coś ~stalopodobnego bo magnes się tego łapie.
    Żelazo się pobiela tak samo jak stal? Bo stal się pobiela bez problemu, np.
    jakiś tam gwóźdź.
    A końcówki grota bez jakiejś dedykowanej chemii raczej nie przywrócisz do
    świetności i będzie się robić wkurzająca kulka miejscowo tylko
    współpracująca z grotem zamiast ładnie rozlać się na jego całej powierzchni.
    Nie to co prosty grot miedziany od transformatorowej lutownicy z drutu fi
    1,5mm, 3x ruszysz drobnym papierkiem ściernym i bieli się pięknie.
    Te groty elwika oraz innych podobnych (lepszych) lutownik grzałkowych jak
    widzę nie lubią zabaw typu: zrobimy sobie odzysk części ze starej płyty z
    piwnicy.
    Przy takim wylucie topnika używa się sporadycznie, podgrzewa się tylko starą
    cynę i wyjmuje element z druku, stąd przy braku topnika ta warstwa na
    końcówce szybko się degraduje.

    > Tip Activator to proszek cyny rozmieszany z fosforanem amonu

    Co ten fosforan amonu robi?

  • 6. Data: 2020-09-28 17:10:04
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Co ten fosforan amonu robi?

    Pewnie chodziło o chlorek amonu (salmiak) - topnik, dawniej używany do
    czyszczenia wielkich miedzianych trójkątnych grotów (grzanych w ogniu),
    stosowanych przy lutowaniu rynien.

  • 7. Data: 2020-09-28 19:04:13
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 28.09.2020 o 16:48, jedrek pisze:
    > "Paweł Pawłowicz"
    >
    > No właśnie nie wiem :) Ale jak żelazo? Ta końcówka to żelazo a nie jakiś
    > stop?

    Była tu informacja o użyciu pasty do lutowania rur miedzianych. Powinno
    zadziałać.

> [...]
    > Przy takim wylucie topnika używa się sporadycznie, podgrzewa się tylko
    > starą cynę i wyjmuje element z druku, stąd przy braku topnika ta warstwa

    Rozkłada się do amoniaku (który ucieka) i kwasu fosforowego. Ten traci
    wodę tworząc mieszaninę kwasów polifosforowych która robi za topnik.

    P.P.

  • 8. Data: 2020-09-28 19:05:13
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 28.09.2020 o 17:10, stary grzyb pisze:

    > Pewnie chodziło o chlorek amonu (salmiak) - topnik, dawniej używany do
    > czyszczenia wielkich miedzianych trójkątnych grotów (grzanych w ogniu),
    > stosowanych przy lutowaniu rynien.

    Nie.
    Chlorek amonu nie jest skutecznym topnikiem dla stali czy żelaza.

    P.P.

  • 9. Data: 2020-09-28 20:54:49
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Chlorek amonu nie jest skutecznym topnikiem dla stali czy żelaza.

    Fakt. Rynny były wtedy cynkowe, później cynkowane.

  • 10. Data: 2020-09-29 23:05:31
    Od: Stefania Harper <s...@f...net>

    On 2020-09-27 23:16, jedrek wrote:
> [...]
    > niż elwik, np. do Weller-a) w małym pudełeczku to mi się nie uśmiecha.
    > Jakiś domowy sposób na reaktywację tej tajemnicznej warstwy grota? Od

    //moze na poczatek uzyj 'Polopiryny', albo jakichs starych proszkow od
    bolu glowy z krzyzykiem, jako 'aktywatora grotow'...?