  • 31. Data: 2020-10-01 01:29:01
    Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
    Od: Stefania Harper <s...@f...net>

    On 2020-09-30 12:15, heby wrote:

    > No ale to była 1 częstotliwość o wąskim pasmie, baofengi pracują na
    > dwóch, bardzo szerokich, pasmach. Jakoś ciezko mi sobie wyobrazić
    > zagłuszenie pasma o szerkości setek MHz, skutecznie, z daleka. Chętnie
    > jednak poczytam co potrafią nowoczesne zabawki latające.

    Moze zdazyc siem tak, ze na sygnal z kosmosu, te baofengi, same siebie
    bendom zagluszac...

  • 32. Data: 2020-10-01 01:40:16
    Od: Stefania Harper <s...@f...net>

    On 2020-09-30 11:10, Arnold Ziffel wrote:

    > We wtyczce albo kablu mało prawdopodobne, ale zmierzę. W antenie nie, ona
    > jest na główce DV, nie ma podłączenia masy.

    i nic nie drap... ma dzialac na samym kablu...!

  • 33. Data: 2020-10-01 02:43:44
    Od: Stefania Harper <s...@f...net>

    On 2020-09-30 18:38, J.F. wrote:
    > polączyc z ekranem kabla, bo inaczej w.cz. poplynie inna droga.

    //moze, moglbys w kilku zolnierskich zdaniach wyjasnic co plynie w
    ekranie kabla...?

    :)

  • 34. Data: 2020-10-01 12:53:13
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > wystaje promiennik,
    >
    > b) nie -- zrobi się pętla masy, w końcu radio jest umasione przez
    > zasilanie,
    >
    > c) połączenie pojemnościowe śruby z karoserią (przez lakier) wystarczy,
    > w.cz. się przeciśnie, a pętli nie będzie,
    >
    > d) nie ma to znaczenia,
    >
    > e) inne?
    >
    > Pomysły? Obecnie ekranu nie podłączyłem (tzn. nie ma galwanicznego
    > podłączenia, bo jest lakier), radio jest głuche, SWR w okolicach 3:1.
    > Zanim zacznę drapać lakier chciałbym wiedzieć, że to to...

    Masa powinna być połączona solidnie z karoserią. Wnioskuję, że masz już
    otwór, więc oczyść lakier i dokręć.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 35. Data: 2020-10-01 12:55:21
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Jak puszczą szerokopasmowy szum... radio wolna europa zagłuszali już
    > dawno.

    Skuteczność tego zagłuszania była mizerna, dało sie zrozumieć, jak na
    jedny,m paśmie było słabo, to zawsze znalazło się pasmo lepsze.
    Na pewno to przeszkadzało, ale też jakiś urok takie słuchanie miało.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 36. Data: 2020-10-01 19:30:24
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Pomysły? Obecnie ekranu nie podłączyłem (tzn. nie ma galwanicznego
    > podłączenia, bo jest lakier), radio jest głuche, SWR w okolicach 3:1.
    > Zanim zacznę drapać lakier chciałbym wiedzieć, że to to...

    Toto. Praktycznie większość anten (oprócz z podstawą magnetyczną) _musi_
    mieć połączenie z masą, gdyż w tym przypadku działa to jako przeciwwaga.

    --
    LordBluzg(R)

  • 37. Data: 2020-10-02 14:40:33
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Taki urok rozchodzenia się fal krótkich :-)

    -----

  • 38. Data: 2020-10-14 09:35:31
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    "LordBluzg(R)" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Toto. Praktycznie większość anten (oprócz z podstawą magnetyczną) _musi_
    > mieć połączenie z masą, gdyż w tym przypadku działa to jako przeciwwaga.

    Tak zrobiłem. SWR spadł do 2, czyli nadal nie idealnie, ale jednak
    lepiej. Radio przestało być głuche. Zestroję jeszcze antenę, żeby
    spróbować zmniejszyć ten SWR, ale generalnie to już jest dobrze :)

    --
    Pacjent mówi do lekarza:
    - Ugryzł mnie pies.

  • 39. Data: 2020-10-14 09:57:56
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Tak zrobiłem. SWR spadł do 2, czyli nadal nie idealnie, ale jednak
    > lepiej. Radio przestało być głuche. Zestroję jeszcze antenę, żeby
    > spróbować zmniejszyć ten SWR, ale generalnie to już jest dobrze :)

    Wszystko zależy od 3 rzeczy.
    1.Miejsce montażu
    2.Typ anteny
    3.Dobroć układu

    1. Najlepsze efekty są na środku dachu :D, najgorsze na zderzaku.
    Problem polega na tym, ze pomimo iż układ elektrycznie jest OK, zachodzi
    zjawisko fali odbitej i ono również psuje SWR.

    2. Ateny mamy 1/4, 1/2, 5/8 fali. Najlepiej stroją się 5/8 i to te
    długaśne. Przykład:
    https://cb-radia.pl/sirtel-santiago-1200-kultowa-ant
    ena-cb-p-138.html

    3. Nawet na takim samym sprzęcie i takich samych pojazdach SWR potrafi
    być różny o 0,5.

    Jak dojdziesz do 1,5-1,8 to już dobrze. "Przedabrzanie" układu też nie
    wychodzi najlepiej (skracanie/wydłużanie anteny poza fabrycznymi
    parametrami) bo później okazuje się, że SWR masz 1 ale jakoś dziwnie
    gorzej słychać i moc nie wyłazi z radia w 100%.

    Pomiaru nie należy dokonywać w pomieszczeniu lecz na otwartej przestrzeni.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 40. Data: 2020-10-14 11:56:43
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    "LordBluzg(R)" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > 1. Najlepsze efekty są na środku dachu :D, najgorsze na zderzaku.
    > Problem polega na tym, ze pomimo iż układ elektrycznie jest OK, zachodzi
    > zjawisko fali odbitej i ono również psuje SWR.

    Antena jest na dachu, poziomo na środku, ale bliżej tyłu. Tam, gdzie była
    oryginalna antena od radia samochodowego.

    > 2. Ateny mamy 1/4, 1/2, 5/8 fali. Najlepiej stroją się 5/8 i to te
    > długaśne. Przykład:
    > https://cb-radia.pl/sirtel-santiago-1200-kultowa-ant
    ena-cb-p-138.html

    Nie pamiętam modelu (kupiona dawno temu), ale ma ok. 140 cm.

> [...]
    > parametrami) bo później okazuje się, że SWR masz 1 ale jakoś dziwnie
    > gorzej słychać i moc nie wyłazi z radia w 100%.

    No planuję stroić w ramach zakresu przewidzianego przez producenta :)

    > Pomiaru nie należy dokonywać w pomieszczeniu lecz na otwartej przestrzeni.

    Tak, wiadomo. Robiłem na świeżym powietrzu, możliwie daleko od drzew, przy
    czym "możliwie" to było ok. 3 metry z każdej strony.

    Btw, okazało się, że CB wciąż żyje też poza mobilami -- rozmawiają w mojej
    okolicy na #39 na FM.

    --
    W poczekalni u psychiatry wariaci wyzywają się wzajemnie:
    - Świr, świr.