  • 11. Data: 2020-07-19 14:29:51
    Temat: Re: Anteny do wifi
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-07-19 o 13:50, Pawel pisze:

    > Probowalem ustawiac recznie kanal, ale rezultat byl jeszcze gorszy.
    > Dopiero jak dalem auto, to jest znosnie.
    > Co do zaklocen, to malo prawdopodobne, bo w okolicy jest moze ze 4-5
    > wifi na 5GHz (z czego ze dwie sa w poblizu). Wszyscy jada na 2,4GHz i na
    > kazdym kanale jest po 3-4 sieci.
    Czyli masz beznadziejny router, spróbuj go reklamować, bo coś jest z nim
    nie tak, w normalnym pomieszczeniu powinien chodzić na max-a, co innego
    przez ścianę.

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2020-07-19 16:07:30
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 17.07.2020 o 20:02, netx pisze:
    > Natomiast niedawno ustawiłem nowy router Tp-Link Archer AX50, ustawiłem
    > w miejsce Linksysa i: prędkości na końcach mieszkania wzrosły znacznie
    > (2.4GHz n/g), a w bezpośredniej bliskości routera po Wifi ax jest około
    > 110MB/s (5GHz/ax). Ten Tp-link ma filigranowe antenki w porównaniu z tym

    A moglbys powiedziec, jakie masz osiagi i zasieg na AX? Chodzi mi o
    odleglosc ok 5-6m z jedna sciana nosna, czyli raczej grubsza. Mialbys
    mozliwosc sprawdzenia tego?

    Powaznie zastanwiam sie nad reklamacja i kupnem innego.

  • 13. Data: 2020-07-19 18:57:20
    Od: netx <n...@g...pl>

    W dniu 19.07.2020 o 16:07, Pawel pisze:
    > A moglbys powiedziec, jakie masz osiagi i zasieg na AX? Chodzi mi o
    > odleglosc ok 5-6m z jedna sciana nosna, czyli raczej grubsza. Mialbys
    > mozliwosc sprawdzenia tego?

    Na codzień jestem jedynym użytkownikiem wymagającym dużego transferu i
    mam laptopa obok routera. Wyciąga po WiFi tyle ile daje Gigabit Ethernet
    którym mam podłączony NAS - 110MB/s. Próbowałem uruchomić transfer z
    dwóch źródeł Ethernet do laptopa po Wifi - wtedy osiągnął powyżej
    130MB/s po WIfi ax.

    Ale zrobiłem kilka testów. Prośba abyś też napisał jakie masz osiągi na
    WRT3200ACM.

    * TEST:

    Router Tp-Link Archer AX50
    Laptop MSI z Wifi ax Killer Wi-Fi 6 AX1650i

    Prędkości testowałem kopiując duże pliki z NASa na laptop za pomocą
    kopiuj-wklej Windows 10, dysk ssd w laptopie.

    1) Jedna ściana - beton ze zbrojeniem, cienka, odległość do routera 3m:
    92-93 MB/s (nie siedzę na linii router-laptop)

    2) Dwie ściany beton+zbrojenie jedna ściana cienka, jedna gruba,
    odległość około 6m
    - jeśli siądę przy laptopie na linii router-laptop: 9-13MB/s
    - jeśli siądę przy laptopie nie na linii j.w. tylko odwrócę laptop w bok
    i siądę w ten sposób: 23-25MB/s
    To dziwne ale w powyższym teście sam okazałem się przeszkodą dla WiFi :-)

    3) Dwie ściany beton+zbrojenie jedna cienka, jedna gruba, odległość około 9m
    - trochę wzdłóż ścian (nie "prostopadle" tylko po długości ścian): 13MB/s

    4) Bez przeszkód, odległość 2m - prędkość ograniczona do 110MB/s przez
    to że dane z NASa dochodzą Ethernetem 1000Gb/s

    Router nie ma zbyt rozbudowanego menu, natomiast nie musiałem go jak
    dotąd resetować ani razu przez dwa miesiące odkąd go mam - działa w/g
    mnie stabilnie. Lekko się grzeje.

    Nie mam możliwości przetestować przez jedną ścianę nośną w odległości 6m.

    =

    Mam prośbę: możesz napisać jakie są u Ciebie te transfery przez ścianę
    nośną i jakie w bezpośredniej bliskości routera? Miałem wcześniej
    Linksys WRT1900ACS i zwykle było około 85MB/s blisko routera - o ile
    pamiętam. Z tym że transfery bardzo wędrowały: szybciej/wolniej. Przy
    Tym obecnym transfer znacznie mniej "nurkuje" jeśli w ogóle. Ciekawe ile
    u Ciebie wyciąga ten WRT3200ACM?

  • 14. Data: 2020-07-19 20:58:09
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 19.07.2020 o 18:57, netx pisze:

> [...]
    > 130MB/s po WIfi ax.
    >
    > Ale zrobiłem kilka testów. Prośba abyś też napisał jakie masz osiągi na

    Dzieki za test. Widze, ze na warunki zblizone do moich, to ten twoj
    router szalu nie robi. Mowie o trzecim tescie.

    A jaki jest sens uzywac wifi, skoro siedzisz przy routerze? Ja w takim
    przypadku uzywalbym kabla.

    Kilka miesiecy temu uzywalem netgeara r7800 i bylem z niego bardzo
    zadowolony za wyjatkiej skopanej obslugi przekierowania portow, az w
    koncu po ok 8 miesiacach zaczal sie resetowac do ustawien fabrycznych po
    kazdym reboocie.

    To teraz kolej na moj test.

    Karta sieciowa: Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 (nie wiem, czy to nie ta sama karta
    co u ciebie bez dodatkwych bajerow do gier)
    Router WRT3200ACM
    Testy wykonywane miedzy komputerami z Ubuntu 20.04. Do testow uzylem
    iperfa, bo jedyny sposob kopiowania plikow, to ssh, a to minimalnie
    zmniejsza trasfer.
    Laptop (PC1) uzywa karty wifi, a drugi komputer (PC2) jest podlaczony na
    gigabitowym porcie

    PC1 (iperf -c), PC2 (iperf -s) - oznacza upload z laptopa do drugiego
    komputera
    PC1 (iperf -s), PC2 (iperf -c) - oznacza download do laptopa

    1. Odleglosc: ok 5-6m. Jestem po skosie, bokiem do routera. Miedzy mna
    sa dwie sciany w ksztaalcie litery L. Jedna nosna gruba, a druga zwykla,
    ale nie wiem jaka grubosc

    PC1 (iperf -s), PC2 (iperf -c) -> 294 Mbits/sec
    PC1 (iperf -c), PC2 (iperf -s) -> 278 Mbits/sec

    2. Odleglosc ok metra od routera. Jedyna przeszkoda, to drabina. Laptopn
    tylem do routera
    PC1 (iperf -s), PC2 (iperf -c) -> 583 Mbits/sec
    PC1 (iperf -c), PC2 (iperf -s) -> 608 Mbits/sec
    W nocy transfery moga osiagac nawet 750 Mbit/s

    3. Odleglosc ok 7m od routera. Tyl laptopa od strony routera. Cienka
    sciana w linii prostej
    PC1 (iperf -s), PC2 (iperf -c) -> 527 Mbits/sec
    PC1 (iperf -c), PC2 (iperf -s) -> 467 Mbits/sec

    Gdyby nie te retransmitowane pakiety, to nie byloby tragedii, ale za
    taka cene, to powinno byc znacznie lepiej.

  • 15. Data: 2020-07-20 17:33:39
    Od: K <e...@s...com>

    On 17/07/2020 17:49, Pawel wrote:
> [...]
    > poziomie 3-4Mbit/s, wireshark pokazuje po kilkanascie retransmisji
    > pakietow. W odleglosci ok metra od routera, takze pokazuje retransmisje,

    Moze sprawdz czy problemem nie jest czasami klient i/lub wlaczone opcje
    w konfiguracji danej sieci. Mam w domu Ftrizboxa 7530 i przy wlaczonej
    opcji PMF na 5GHz (Enable support for protected registration of wireless
    LAN devices (PMF)) komp stacjonarny z karta TP-Linka potrafi sie kilka
    razy na dzien rozlaczyc aby pozniej przez kilka dni dzialac ok lub
    wynegocjowac jakies dziwne predkosci. Natomiast laptopy Della, HP
    telefony i tablety z Androidem nie maja z tym zadnego problemu.

  • 16. Data: 2020-07-21 10:31:15
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 20.07.2020 o 17:33, K pisze:

> [...]
    > wynegocjowac jakies dziwne predkosci. Natomiast laptopy Della, HP
    > telefony i tablety z Androidem nie maja z tym zadnego problemu.

    Wpadlem na ten sam pomysl wczoraj i wyciagnalem zabytkowego netbooka
    Toshiby, ktory obslguje tylko N-ke i to samo bylo, a co do ustawien, to
    w tym routerze praktycznie nie ma zadnych ustawien. W porownaniu do
    ASUSa, czy Netgeara, to w tym routerze ilosc opcji jest zdecydowanie za
    mala. Nawet mocy sygnalu nie mozna ustawic, a jesli chodzi o parametry
    sygnalu, to mozna o tym zapomniec.
    Co do ewentualnych pytan o soft, to mam najnowszy z lutego bodajze.

  • 17. Data: 2020-07-21 12:53:50
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 21.07.2020 o 10:31, Pawel pisze:

> [...]
    > sygnalu, to mozna o tym zapomniec.
    > Co do ewentualnych pytan o soft, to mam najnowszy z lutego bodajze.

    Wgraj OpenWrt.

    P.P.

  • 18. Data: 2020-07-21 13:13:21
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 21.07.2020 o 12:53, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Wgraj OpenWrt.
    >
    > P.P.

    A jak sie sprawuje Wifi na tym sprzecie pod OpenWRT? Kiedys wgralem
    sobie na netgeara i wydajnosc Wifi to byla tragedia. Nie dalo sie tego
    uzywac. Z tego co potem wyczytalem, to problem byl ze sterownikami open
    source ktore nie obslugiwaly MU-MIMO