  • 21. Data: 2023-02-22 05:42:05
    Temat: Re: Arduino i monitoring akumulatora.
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 21 lutego 2023 o 08:50:38 UTC-6 Adam napisał(a):

    > Ale co pomierzysz, jeśli wszystko przez kilka tygodni jest ok, a później w
    > losowym momencie auto zacznie brać prąd, bo np. jakaś wiązka zamokła albo
    > czujnik zamknięcia drzwi się nie zwarł?

    Tyz prowda.

  • 22. Data: 2023-02-22 05:52:49
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 21 lutego 2023 o 09:31:04 UTC-6 LordBluzg(R)?? napisał(a):
    > W dniu 21.02.2023 o 00:07, ptoki (ptoki) pisze:
    > [...]
    czy jednak sie radio zalalo i ma uplyw.
    > Miernik Ci nie pokaże gdzie masz usterkę.

    Licze ze uplywnosc albo bym zmierzyl na spadku napiecia na kablu albo na spadku
    napiecia na aku. Moze naiwnie dumam ale
    wyplyniecie polowy pojemnosci w tydzien to jakies 10Ah (uproscmy liczenie do 7Ah)
    czyli 1Ah dziennie. czyli 40mA.
    Duzo to nie jest. Ale powinno dac sie wymierzyc i widziec.

    > Co innego, kiedy masz jakąś
    > pewność, czyli nowy akumulator. Zacznij od sprawdzenia akumulatora.
    > Wystarczy odłączyć klemę na 2 tyg. Jak nie odpali to winny aku.

    Ten aku co zdechl stal teraz w piwnicy 3 tygodnie. Nic z niego nie zeszlo.
    Oczywiscie czynniki w postaci szpeja bialkowego co sie nie przyznal ze ladowarke w
    zapalniczce (albo lampke) zostawil wykluczyc nie moge.
    Ale jakbym mogl mierzyc co i jak to i alerty se w jakims zabixie by sie dalo ogarnac
    i bym bialkowca zapominalskiego wytropil...

    > Forma sprawdzania ładowania podczas jazdy równiez jest istotna ale to
    > już opisałem.
    >
    > [...]
    cyfrowy-czujnik-pradu-mocy-ina226.html

    skrzynki bezpiecznikowej. To nieco ulatwia.
    > Czasem z akumulatora lecą 3 kable. Jeden do rozrusznika, drugi do
    > alternatora a trzeci do instalacji. Wystarczy wpiąć się do tego od
    > instalacji...chyba że masz upływność diody alternatora ale to idzie
    > zmierzyć od razu.

    Gudajdija.
    Dziekuje.

    > Tu masz obrazek na Wemosie
    > https://raw.githubusercontent.com/ermaya/Supla-esp82
    66-arduino-Ide/master/8%20analog%20inputs%20max%205v
    /8%20canales%20analogico_bb.png

    > Opis:
    > https://forum.supla.org/viewtopic.php?t=5333
    >
    > Osobiście proponuję ESP32 bo Wemos ma analogowo 1V i jedno wejście
    > analogowe a ESP32, 3V na wejściu i 2 wejścia analogowe, co ułatwia
    > sprawę, bo przy 3V mamy znacznie większą czułość.

    okok.

  • 23. Data: 2023-02-22 05:54:15
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 21 lutego 2023 o 12:59:09 UTC-6 LordBluzg(R)?? napisał(a):

    > PRTSCR z dzisiejszego dnia z woltomierza
    > https://images92.fotosik.pl/649/58c6c5c3b2513ba3gen.
    png

    > Zwróć uwagę na ilość miejsc po przecinku :)

    Oj tam, a zmieniaja sie co 0,0001? :)

  • 24. Data: 2023-02-22 05:58:58
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 21 lutego 2023 o 13:28:55 UTC-6 PiteR napisał(a):
    > in <news:511a0263-09e3-4514...@googlegroups.com>

    > mieszkasz w Calgary?

    Zimniej. Calgary to cieple kluchy :)

    > To nie żarty panie ja bym się uzbroił. Drugi akku w samochodzie i kable
    > do kabiny. Większy akku niż fabryczny. Ja tak w Polsce mam a co dopiero
    > w Kanadzie. Po tym co piszesz myślę, że jesteś skazany na porażkę.

    Mam aku zapasowe. I generalnie jak sie podepnie auta pod prad to nie narzekaja. Ale
    czasem
    jednak nagle cos sie dzieje i zamiast leniwie se z rana herbate pic to dymam z
    jakimis akumulatorami
    jak jakis nie powiem kto...

    > Jak jest mróz -10 i wszystko włączone, ładowanie ma być +14.4v
    > w lecie ma być 13.8v - 14v. Samo się reguluje zima-lato.

    Ladowanie chyba ok jest. Znaczy sie napiecie jest znosne. Ale ile tam amper leci to
    nie wiem.
    Mialem padniety alternator w jednym aucie i w lato mi aku zdechl. Nawet nie pokazywal
    ze ladowanie slabe...

  • 25. Data: 2023-02-22 06:27:00
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 22.02.2023 o 05:41, ptoki (ptoki) pisze:
> [...]
    domu odpala 2-3 razy i potem widac ze idzie mu coraz gorzej) a czasem jakby nie byl
    doladowywany przez samochod (auto jezdzone wczoraj i odpalone raz na 50km dzis nie
    odpala) albo jakby gdzies jakas uplywnosc byla (podobnie jak wyzej)

    rozne osoby i chcialbym nieco widziec co sie dzieje z tymi akumulatorami zanim
    problem sie pojawi a nie chce mi sie dlubac co miesiac i badac kazde auto osobno.

    odbiornika ciagnacego sobie powoli prad.

    > Nieco sie wkurzylem i zanabylem taki miernik co to drutem z wieszaka robi
    obciazenie (ponoc 100A) drut sie robi czerwony po 7 sekundach.
    > Aku pokazuje ze zdrowy, A mial 1.2V jak go wyjalem z auta :)
    > I komu teraz wiezyc?
    >
    > Puscilem mu wieszak ze trzy razy. Druty byly czerwone, naladowal sie spowrotem w
    jakies 20 minut.

    To wskazuje na duży spadek pojemności akumulatora.

    Istotne też jakim prądem był ładowany i jak długo (do pełnego
    naładowania)? W ten sposób można też określić pojemność akumulatora.

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 26. Data: 2023-02-22 07:31:18
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:acea5138-6d36-4784-83f6-013166cf3b04n@googlegr
    oups.com>
    user ptoki (ptoki) pisze tak:

    > Mam aku zapasowe. I generalnie jak sie podepnie auta pod prad to
    > nie narzekaja.

    Podłączacie grzałki pod AC 230v? Czy wtedy "ten po prąd" ładuje też
    akumulatory? Jeśli nie ładuje to poinstaluj zasilacze +14v w autach
    które będą ciągle ładować akku. Nie muszą być zasilacze giganty.
    Wystarczy 2 ampery. Ale musisz być pewny ze jest nie więcej niż +14v
    i pozabezpieczane diodą i bezpiecznikami.

    > Ale czasem jednak nagle cos sie dzieje i zamiast
    > leniwie se z rana herbate pic to dymam z jakimis akumulatorami jak
    > jakis nie powiem kto...

    Nie mówię o dymaniu i siłce z rana tylko ja woże w kabinie 90Ah lub
    bagażniku kiedy jeszcze mieszkałem w Polsce i bywało -20'C.

    Jedyny problem to nie mieć wtedy dachowania bo
    niezamocowany akku zabije.

    Potem zamiast 55Ah kupiłem największy akumulator jaki wchodzi
    do uchwytu w passacie i zawsze zapalił przy -20.

    --
    Piter

    Miłość rak i wojna są jak sraczka. Przychodzą znienacka.
    https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos

  • 27. Data: 2023-02-22 09:55:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Feb 2023 20:41:18 -0800 (PST), ptoki (ptoki) wrote:

> [...]
    obciazenie (ponoc 100A) drut sie robi czerwony po 7 sekundach.
    > Aku pokazuje ze zdrowy, A mial 1.2V jak go wyjalem z auta :)

    Doswiadczenie z ostatnich lat mi podpowiada, ze takiemu aku juz
    wierzyc nie mozna. Jeden mi popracowal 3m-ce, drugi rok.
    A potem zwarta cela.
    Ale moze Twoje lepsze? Lato idzie - moze do kolejnej zimy wytrzyma.

    > Puscilem mu wieszak ze trzy razy. Druty byly czerwone, naladowal sie spowrotem w
    jakies 20 minut.

    > Ano trzeba bedzie. Ale nie chce mi sie :)

    Uwaga - bywa, ze po podlaczeniu aku auto szparpie duzy prąd.
    Mozna spalic miernik.

    Ja to robilem tak, ze zdejmowalem klemę, owijalem troche drutu bolcu
    akumulatora przy obudowie, drugi drut gdzies dookola klemy,
    kleme zakladalem - i malem dwa zaciski pomiarowe z mozliwoscią
    zwierania przez zakladanie klemy.

    J.

  • 28. Data: 2023-02-22 17:00:26
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 21 lutego 2023 o 23:27:07 UTC-6 Wiesiaczek napisał(a):

> [...]
    obciazenie (ponoc 100A) drut sie robi czerwony po 7 sekundach.

    > To wskazuje na duży spadek pojemności akumulatora.

    Mysle ze nie. Te ladowarki nie cisna duzych pradow pod koniec ladowania. Jak licze to
    te 100A w 7-10-20sekund to jakis 1A ladowania.

    > Istotne też jakim prądem był ładowany i jak długo (do pełnego
    > naładowania)? W ten sposób można też określić pojemność akumulatora.

    A z tym tez problem bo ladowarki sa przekombinowane i cuduja w cyklu ladowania.

  • 29. Data: 2023-02-22 17:09:21
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    środa, 22 lutego 2023 o 00:29:04 UTC-6 PiteR napisał(a):
> [...]
    > Wystarczy 2 ampery. Ale musisz być pewny ze jest nie więcej niż +14v
    > i pozabezpieczane diodą i bezpiecznikami.

    Zazwyczaj sa grzalki w bloku grzejace wode albo olej (zalezy od silnika). Ja dodalem
    mate ogrzewajaca akumulator.
    Jak mam podejrzenie ze aku moze chciec ladowania to wrzucam prostownik i takie trio
    leci se przez noc.

> [...]
    >
    > Potem zamiast 55Ah kupiłem największy akumulator jaki wchodzi
    > do uchwytu w passacie i zawsze zapalił przy -20.

    A to inny aspekt. Te aku co daja standardowo to jakies smieszne pojemnosci maja.
    20-24Ah.
    Wszyscy sie napalaja Amperami i ewentualnie pojemnosc wyrazaja przez reserve hours.
    Tez sadze ze posiadanie 50-70Ah aku by problem rozwiazalo w duzej mierze bo zapas
    pojemnosci bylby ogromny i utrata 70% nominalu to bylby standard dzisiejszy...

  • 30. Data: 2023-02-22 17:14:46
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    środa, 22 lutego 2023 o 02:55:09 UTC-6 J.F napisał(a):

> [...]
    > A potem zwarta cela.
    > Ale moze Twoje lepsze? Lato idzie - moze do kolejnej zimy wytrzyma.

    One wszystkie po jednym psie teraz...

    > Uwaga - bywa, ze po podlaczeniu aku auto szparpie duzy prąd.
    > Mozna spalic miernik.

    Tak.

> [...]
    > akumulatora przy obudowie, drugi drut gdzies dookola klemy,
    > kleme zakladalem - i malem dwa zaciski pomiarowe z mozliwoscią

    Potwierdzam, tak to warto robic.
    Dam znac co wyszlo.