  • 11. Data: 2022-10-09 23:47:30
    Temat: Re: Asus PRIME X370-PRO i 5-5600X
    Od: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_...@g...net>

    Date: Sat, 08 Oct 2022 03:21:37, Group: pl.comp.os.linux
    Msg-ID: <Bg40L.452826$9f26.10294@fx09.ams1>
    From: Marcin Debowski:
    > Mam ww. mobo z ww. cpu. Działa to dobrze z 5-3600X i 7-1700PRO ale już
    > nie z ww., mimo że bios (obecnie najnowszy) i producent deklarują, że
    > obsługuje. A nie działą to w ten sposób, że jak się próbuje cokolwiek
    > robić (odpalić coś więcej niż pulpit) to następuje restart. Tak samo pod
    > W10 jak i pod Mintem.

    > Takiemu restartowi pod Mintem zawsze towarzyszy ten komunikat:

    > [ 316.856151] [Hardware Error]: Corrected error, no action required.
    > [ 316.856156] [Hardware Error]: CPU:0 (19:21:2)
    MC12_STATUS[Over|CE|MiscV|AddrV|-|-|SyndV|CECC|-|-|-
    ]: 0xdc2040000602010b
    > [ 316.856160] [Hardware Error]: Error Addr: 0x00000000000a9f40
    > [ 316.856161] [Hardware Error]: IPID: 0x000700b020350500, Syndrome:
    0x000000232a1f0f0e
    > [ 316.856164] [Hardware Error]: L3 Cache Ext. Error Code: 2, L3M Tag ECC Error.
    > [ 316.856166] [Hardware Error]: cache level: L3/GEN, tx: GEN, mem-tx: GEN

    > Trafień po google za dużo nie ma, ale trochę przeraził mnie ten wątek:
    > https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=18&t=34
    2467&sid=d16b627e8602f5980f0eedc4042a2c87&start=20

    > Byłby to pierwszy w moim życiu nowy cpu, który jest tak dyskretnie
    > uszkodzony. Nie przypuszczałem, że takie rzeczy się zdarzają.

    > Jakieś pomysły, co można sprawdzić, zanim zacznę się przepychać z AMD?

    Niestety, wygląda na uszkodzony CPU ewentualnie płyta.

    Pozdrawiam,
    Dominik
    --
    Fedora https://getfedora.org | RPM Fusion http://rpmfusion.org
    There should be a science of discontent. People need hard times and

  • 12. Data: 2022-10-10 02:51:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-09, marrgol <m...@a...invalid> wrote:

> [...]
    > OS-ach. Mikrokod może być tu właśnie tą częścią wspólną, bo nie
    > jest specyficzny dla systemu operacyjnego, tylko dla procesora.
    > System może tylko uaktualniać lub nie kod zaszyty w procesorze
    > lub załadowany do niego przez BIOS. Nie wiem, czy Windows to robi
    > czy nie (jeśli nie, to wygląda na to, że jest do tego narzędzie od
    > VMware: https://flings.vmware.com/vmware-cpu-microcode-updat
    e-driver),
    > ale jeśli nie, to procek pod Windows może pracować nawet ze starszą
    > wersją mikrokodu, niż pod linuxem. A sprawdzenie pod linuxem, czy

    Próbowałem przeinstalować uzywając najnowszego iso ze stron nekrosoftu,
    więc jak z tym mi się wywala przy instalacji to microcode czy nie
    microcode, coś jest nadal mocno nie halo. To nie jest przecież jakies
    niszowe cpu.

    > najnowsza wersja pomaga, czy nie, jest banalnie proste -- wystarczy
    > wrzucić pliki .bin stąd (jednak nie trzeba ściągać całego archiwum,
    > jak napisałem wcześniej):
    > https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/firm
    ware/linux-firmware.git/plain/amd-ucode
    > do katalogu /lib/firmware/amd-ucode i zrestartować system (być może
    > jeszcze najpierw wygenerować nowy initrd/initramfs, bo nie wiem,
    > w którym momencie Mint ładuje mikrokod).

    Chyba mi coś nie idzie.

    1. Sciagnałem wszystkie pliki bin z ww. linka i podmieniłem zawartość
    /lib/firmware/amd-ucode

    2. zrobiłem update-initramfs -u

    3. zrobiłem też echo 1 > /sys/devices/system/cpu/microcode/reload

    Zrestartowałem. Mam ciągle stary microkod.

    Nie widzę nic podejrzanego w logach. Dmesg pokazuje niezmiennie microcode:
    CPU0: patch_level=0x0a20120a itd. dla każdego z rdzeni.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2022-10-10 13:56:40
    Od: pioruns <w...@c...pl>

    On Mon, 10 Oct 2022 00:51:46 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Chyba mi coś nie idzie.

    Sprobuj stare ISO jakiegos Linuksa, Minta czy cokolwik, tam bedzie starszy
    microcode. Sciagnac, szybko na pena i reboot. Pewnie szybciej tak bedzie.
    Tam potestuj, CPU musi dzialac bez bledow ECC.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 14. Data: 2022-10-10 20:31:54
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 10/10/2022 at 02.51, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    >
    > Nie widzę nic podejrzanego w logach. Dmesg pokazuje niezmiennie microcode:
    > CPU0: patch_level=0x0a20120a itd. dla każdego z rdzeni.

    Hm. W przedostatnim poście było w logu:
    [ 0.566031] mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 2:a20f12 TIME 1665140162
    SOCKET 0 APIC 0 microcode a201205
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    teraz a20120a -- wygląda jak update, ale może wersja a201205 jest
    zaszyta w CPU, a20120a ładowana przez BIOS/UEFI, a ten ostatnio
    opublikowany update nie zawiera jeszcze nowszej wersji dla 5600X
    i dlatego linux niczego już nie ładuje -- jak pisałem, AMD się nie
    chwali tym, co konkretnie zmienił, a ja się opierałem na ogólnej
    informacji, że update jest dla procesorów Zen 3/family 19h.

    Składaj reklamację -- z tego, co czytam w sieci, kupa ludzi
    ma podobne problemy z tymi prockami.

    --
    mrg

  • 15. Data: 2022-10-11 02:57:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-10, marrgol <m...@a...invalid> wrote:

> [...]
    > chwali tym, co konkretnie zmienił, a ja się opierałem na ogólnej
    > informacji, że update jest dla procesorów Zen 3/family 19h.

    /proc/cpuinfo pokazuje a20120a.

    > Składaj reklamację -- z tego, co czytam w sieci, kupa ludzi
    > ma podobne problemy z tymi prockami.

    No już wysłałem rządanie RMA. Teraz zobaczymy co jest wart CS AMD. Już
    mi się lekko niedobrze robi.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2022-10-11 03:00:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-10, pioruns <w...@c...pl> wrote:

    > Sprobuj stare ISO jakiegos Linuksa, Minta czy cokolwik, tam bedzie starszy
    > microcode. Sciagnac, szybko na pena i reboot. Pewnie szybciej tak bedzie.
    > Tam potestuj, CPU musi dzialac bez bledow ECC.

    16.04LTS, to samo. Za to jeszcze przetestowałem na oryginalnym, boxowym
    wentylatorze AMD i zdecydowanie nie mam co narzekać na wspomnianego BQ.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2022-10-11 03:01:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Dzięki wszystkim za pomoc. Będę próbował wysłać to cholerstwo.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2022-10-11 03:10:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-10, marrgol <m...@a...invalid> wrote:

> [...]

    /proc/cpuinfo pokazuje a20120a.

    > Składaj reklamację -- z tego, co czytam w sieci, kupa ludzi

    No już wysłałem żądanie RMA. Teraz zobaczymy co jest wart CS AMD. Już
    mi się lekko niedobrze robi.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2022-11-14 11:25:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-11, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
    > Dzięki wszystkim za pomoc. Będę próbował wysłać to cholerstwo.

    No więc tak informacyjnie jak się to wszystko skończyło. Może się komuś
    przyda.

    Napisałem do AMD i zacząłem procedurę zwrotu. Nastąpił mały ping-pong w
    odpowiedzi na ich pytania i ewentualne rzeczy, które polecali
    sprawdzać. Nic zaskakującego i w sumie wyglądało, że rzecz zmierza do
    szczęśliwego końca tj. wysyłki, ale na końcu wymiany zdań padło
    stwierdzenie, żebym lepiej sprawdził czy nie da się tego zwrócić
    sprzedawcy, bo może wyjdzie mi taniej :) Intencje oczywiste, ale
    zacząłem się zastanawiać. To było kupione z Amazon US. Amazon ma bardzo
    liberalną politykę zwrotów, szczególnie jak coś nie działa, tyle, że
    trzeba to zrobić chyba maks 2-3 miesiące po zakupie, a u mnie minęło
    pół roku. Ale co mi szkodziło pogadać z BOKiem. No i ku mojemu
    zaskoczeniu, zezwolili na zwrot. Poinformowano mnie tylko, że będzie
    potrącenie ca 20%, co uznałem za ok, bo to w końcu ja dałem dupy, że nie
    sprawdziłem procka od razu.

    No i teraz robi się naprawdę ciekawie, bo od kwietnia cena spadła, więc
    w zasadzie nawet z tym -20% wyszedłbym na swoje, ale ja już nie miałem
    zaufania do 5 5600X, więc kupiłem w praktycznie takiej samej cenie
    Ryzen 7 5700X, więc jakby wyszedłem na tym cyrku dobrze. A to jeszcze
    nie koniec. No więc nie wiem dlaczego, ale nie potrącono mi tych 20% :)
    No i właśnie testuje 7 5700X i wygląda, że wszystko (odpukać) działa
    jak należy. Ta sama płyta etc.

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2022-11-17 13:37:20
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No i jeszcze myk z odsyłaniem do Stanówka (ryzyko deklaracji celnej i cła).
    Szczęśliwie przy procku nie wchodzisz w masę i gabaryty (a weź odeślij coś ciężkiego
    / dużego / cennego).

    -----