  • 1. Data: 2022-10-08 03:21:37
    Temat: Asus PRIME X370-PRO i 5-5600X
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Mam ww. mobo z ww. cpu. Działa to dobrze z 5-3600X i 7-1700PRO ale już
    nie z ww., mimo że bios (obecnie najnowszy) i producent deklarują, że
    obsługuje. A nie działą to w ten sposób, że jak się próbuje cokolwiek
    robić (odpalić coś więcej niż pulpit) to następuje restart. Tak samo pod
    W10 jak i pod Mintem.

    Takiemu restartowi pod Mintem zawsze towarzyszy ten komunikat:

    [ 316.856151] [Hardware Error]: Corrected error, no action required.
    [ 316.856156] [Hardware Error]: CPU:0 (19:21:2)
    MC12_STATUS[Over|CE|MiscV|AddrV|-|-|SyndV|CECC|-|-|-
    ]: 0xdc2040000602010b
    [ 316.856160] [Hardware Error]: Error Addr: 0x00000000000a9f40
    [ 316.856161] [Hardware Error]: IPID: 0x000700b020350500, Syndrome:
    0x000000232a1f0f0e
    [ 316.856164] [Hardware Error]: L3 Cache Ext. Error Code: 2, L3M Tag ECC Error.
    [ 316.856166] [Hardware Error]: cache level: L3/GEN, tx: GEN, mem-tx: GEN

    Trafień po google za dużo nie ma, ale trochę przeraził mnie ten wątek:
    https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=18&t=34
    2467&sid=d16b627e8602f5980f0eedc4042a2c87&start=20

    Byłby to pierwszy w moim życiu nowy cpu, który jest tak dyskretnie
    uszkodzony. Nie przypuszczałem, że takie rzeczy się zdarzają.

    Jakieś pomysły, co można sprawdzić, zanim zacznę się przepychać z AMD?

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2022-10-08 04:39:27
    Temat: Re: Asus PRIME X370-PRO i 5-5600X
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 08 Oct 2022 01:21:37 GMT
    doszła do mnie wiadomość <Bg40L.452826$9f26.10294@fx09.ams1>
    od Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> :
> [...]
    >uszkodzony. Nie przypuszczałem, że takie rzeczy się zdarzają.
    >
    >Jakieś pomysły, co można sprawdzić, zanim zacznę się przepychać z AMD?

    https://wiki.ubuntu.com/Kernel/Reference/stress-ng
    rogram ma opcję do testowania cache, nie odpalałem go nigdy u siebie.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 3. Data: 2022-10-08 09:15:42
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    > Jakieś pomysły, co można sprawdzić, zanim zacznę się przepychać z AMD?

    https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-5000-proces
    sor-failures-are-they-really-that-bad

    nie wiem czy problemem było tylko doa czy inne problemy też miały

  • 4. Data: 2022-10-08 14:59:23
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 08/10/2022 at 03.21, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > uszkodzony. Nie przypuszczałem, że takie rzeczy się zdarzają.
    >
    > Jakieś pomysły, co można sprawdzić, zanim zacznę się przepychać z AMD?

    Pod linuxem spróbowałbym najnowszego mikrokodu (jeszcze cieplutki):
    https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/firm
    ware/linux-firmware.git/commit/?id=fdf1a65258522edf1
    8a0a1768fbafa61ed07e598
    Trzeba ściągnąć plik archiwum ponad 400MB żeby wydłubać z niego
    plik kilkukilobajtowy... :-/ Niestety AMD nie ma zwyczaju chwalić się
    tym, co poprawili.

    Testowo, w BIOS-ie, jeśli jest możliwość, spróbowałbym ciut podbić
    napięcie zasilania procka lub/i pamięci, ew. jeszcze wydłużyć timingi
    pamięci i wyłączyć OpCache, bo objaw jest trochę taki, jak przy
    overclockingu (zakładam, że próbowałeś instalować 5-5600X więcej
    niż raz i nie jest to problem z chłodzeniem procka).

    --
    mrg

  • 5. Data: 2022-10-09 02:32:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-08, marrgol <m...@a...invalid> wrote:

> [...]
    > overclockingu (zakładam, że próbowałeś instalować 5-5600X więcej
    > niż raz i nie jest to problem z chłodzeniem procka).

    Dzięki. Przeinstalowałem wszystko fizycznie, z wymianą pasty włącznie,
    ale zaczynam się poważnie zastanawiać, czy to jednak nie są restarty z
    przegrzania bo jest więcej zastanawiających objawów - np. rozpakowywanie
    dużego pliku gzip wywala się po ca 40GB danych, chyba, że zatrzymam
    proces (crt-z) po 20, a potem wznowię. Mogę tak dociągnąć rzecz do końca
    robiąc takie 20GB przerwy.

    Ale taki ffmpeg przy hevc potrafi wywalić się w ciągu kilkunatu sekund,
    za to stress z wysyceniem wszystkich rdzeni dopiero po 2ch minutach.
    Polecany w tym wątku stress-ng (-> dzięki za wskazówkę) przy teście L3
    na wszystkich rdzeniach również wytrzymuje ponad 2 min.

    Z drugie strony, pod windows dawał się wystartować, zerkałem na
    temperaturę i była np. 65, po czym chwilę później następował restart.
    Ale już przestał, tj. windows już nie startuje. Parę losowych restartów
    położyło trupem i nie daje się naprawić ani przeistalować.

    A pod Linuksem w bieżącym jądrze (5.4) nadal nie mam obsługi pomiaru
    temperatury dla Ryzenów 5, ale widzę po google, że w wyższych jądrach
    już jest, więc chyba muszę zacząć od tego.

    Zastanawiające jest też, że jak wchodzę do monitoringu w biosie, to
    zwiększenie/zmniejszenie obrotów wentylatora cpu 3x powoduje bardzo
    nieznaczne zmiany temperatury i są one bardzo powolne.

    No więc objawy są trochę dziwne, ale sugerujące, że jednak coś może być
    z przegrzewaniem. Jeszcze się okaże, że to cpu cooler (be quiet! Shadow
    Rock Tf 2, 160W TDP).

    A, i jeszcze zauważyłe, że nie każde wyrzucenie "Hardware error"
    skutkuje restartem, ale zdecydowana większość skutkuje w ciągu kolejnych
    sekund. To też jakby wskazuje na przegrzewanie.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2022-10-09 02:42:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-08, m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> wrote:

    > https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-5000-proces
    sor-failures-are-they-really-that-bad
    > nie wiem czy problemem było tylko doa czy inne problemy też miały

    Hmm, interesujące. Więc normą jest jakieś 2% DOA. Wydawałoby się, że
    dużo mniej.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2022-10-09 04:10:26
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 09 Oct 2022 00:32:51 GMT
    doszła do mnie wiadomość <TEo0L.1153514$%fx6.950614@fx14.ams1>
> [...]
    >skutkuje restartem, ale zdecydowana większość skutkuje w ciągu kolejnych
    >sekund. To też jakby wskazuje na przegrzewanie.

    Ja bym jeszcze pokombinował z ograniczeniem TDP do 65W, wyłączeniem
    boost lub ustawieniem napięcia CPU w tryb offset i ZEJŚCIEM o
    <=100mV(to samo dla chipsetu), będzie się grzał sporo mniej(u mnie
    temperatury spadały o 5-7 stopni w stresie, a wydajność o mniej niż
    10%), natomiast jeśli to CPU jest na gwarancji, to bym wysłał.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 8. Data: 2022-10-09 05:11:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-09, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
    > No więc objawy są trochę dziwne, ale sugerujące, że jednak coś może być
    > z przegrzewaniem. Jeszcze się okaże, że to cpu cooler (be quiet! Shadow
    > Rock Tf 2, 160W TDP).

    No więc to jednak chyba nie temperatura sama w sobie przynajmniej. Przy
    wysyceniu stress'em osiąga 75C gdy następuje restart, a przy stress-ng
    zrestartował się już przy 65C. Gzip -d daje maks 65C przy czym raz przy
    tej temp. wywaliło Hardware Error (L3) ale bez restartu po czym ponownie
    już bez większych obciążeń przy 38C też bez restartu.

    Zmiana mikrokodu, nie mam o tyle przekonania, że restartuje jak dziki
    także pod windows, więc coś musi być gdzieindziej też na rzeczy.

    Ale też jeszcze się taki błąd sprzętowy pojawia, bez restartów:
    [ 0.566026] mce: [Hardware Error]: Machine check events logged
    [ 0.566027] mce: [Hardware Error]: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 12:
    fea040000602010b
    [ 0.566029] mce: [Hardware Error]: TSC 0 ADDR a9f40 MISC d012026a00000000 SYND
    232d1f0f0e IPID 700b020350500
    [ 0.566031] mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 2:a20f12 TIME 1665140162 SOCKET 0
    APIC 0 microcode a201205

    L3 cache to są pamięci ECC?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2022-10-09 13:06:06
    Od: pioruns <w...@c...pl>

    On Sun, 09 Oct 2022 03:11:36 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > L3 cache to są pamięci ECC?

    Tak, wewnetrzna pamiec w CPU L1, L2 i L3 jest ECC. Jak widac ladnie Ci
    wykrywa bledy pamieci L3. I nastepuje restart bo dane zostaly utracone.

    Nie ma co zmniejszac TDP czy bawic sie ustawieniami, bo nowy proc na
    gwarancji ma dzialac na default ustawieniach, za to zaplaciles.
    Jesli masz mozliwosc, to sprawdz jeszcze na innej plycie i zasilaczu czy
    wszystko tak samo. Ale juz mowiles ze proc 3600X dzialal na tej samej
    plycie, a wiec plyta raczej dobra. A wiec CPU do reklamacji.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 10. Data: 2022-10-09 15:10:41
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 09/10/2022 at 05.11, Marcin Debowski wrote:
    > Zmiana mikrokodu, nie mam o tyle przekonania, że restartuje jak dziki
    > także pod windows, więc coś musi być gdzieindziej też na rzeczy.

    Właśnie dlatego pomyślałem o mikrokodzie, że wywala się w różnych
    OS-ach. Mikrokod może być tu właśnie tą częścią wspólną, bo nie
    jest specyficzny dla systemu operacyjnego, tylko dla procesora.
    System może tylko uaktualniać lub nie kod zaszyty w procesorze
    lub załadowany do niego przez BIOS. Nie wiem, czy Windows to robi
    czy nie (jeśli nie, to wygląda na to, że jest do tego narzędzie od
    VMware: https://flings.vmware.com/vmware-cpu-microcode-updat
    e-driver),
    ale jeśli nie, to procek pod Windows może pracować nawet ze starszą
    wersją mikrokodu, niż pod linuxem. A sprawdzenie pod linuxem, czy
    najnowsza wersja pomaga, czy nie, jest banalnie proste -- wystarczy
    wrzucić pliki .bin stąd (jednak nie trzeba ściągać całego archiwum,
    jak napisałem wcześniej):
    https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/firm
    ware/linux-firmware.git/plain/amd-ucode
    do katalogu /lib/firmware/amd-ucode i zrestartować system (być może
    jeszcze najpierw wygenerować nowy initrd/initramfs, bo nie wiem,
    w którym momencie Mint ładuje mikrokod).

    I jeszcze taki cytat motywujący do zrobienia tego testu ;-) (wprawdzie
    z readme do mikrokodów od Intela, ale to bez różnicy):

    ,,## Why update the microcode?
    Updating your microcode can help to mitigate certain potential security
    vulnerabilities in CPUs as well as address certain functional issues
    that could, for example, result in unpredictable system behavior such
    as hangs, crashes, unexpected reboots, data errors, etc."

    --
    mrg