  • 31. Data: 2021-11-15 13:41:28
    Temat: Re: BCD i UEFI
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 15 lis 2021 o 11:37, trybun pisze:

    > Nie "domagam się" a oczekuję od programów aby nie
    > stawały okoniem tylko służyły do czego zostały napisane.

    BCD nie został napisany do WXP.

    > Na razie sprawę odłożyłem na półkę. Nie chce mi się po raz kolejny
    > rozkręcać komputerów i przekładać dysków, tym niemniej dzięki za
    > sugestię. Mozliwe że kiedyś skorzystam z opcji przełączania UEFI na Legacy.

    Do tego nie trzeba rozkręcania.

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 32. Data: 2021-11-15 13:45:15
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 15 lis 2021 o 11:40, Eneuel Leszek Ciszewski dopowiada:

    > Aktualizacja byle_ja_kości cośtam 7186 64W10 na obu
    > laptopach instalowała się po kilka godzin... Niby
    > sukces, bo W10 na obu jest aktualny, ale ile czasu
    > to trwa! Nadto znów na systemowej jest mniej miejsca
    > o kilka GB...
    W kilka godzin po uaktualnieniu W10 jednak znalazł sposób
    samooczyszczenia się niemal z 3G, co (już ponad godzinę)
    czyni... Tuż po uaktualnieniu nie widział tej możliwości...

    Cieszą mnie te odzyskane GB, bo systemowa ma 26GB...
    Wywaliłem co mogłem poza nią... Z tych 26GB być może
    będę miał 8GB wolnego. 1.59GB to hiberfile; 256MB to
    swapfile, którego nie potrafię (ponoć nie ma takiej
    możliwości) przenieść w przytulniejsze miejsce...

    -=-

    Gdybym przesiadł się na Linuksa, brakowałoby
    mi problemów i okołoaktualizacyjnych emocji...
    [nie wiem, jakbym sobie poradził z taką straszliwą
    (czy potworną? -- nie wiem...) pustką egzystencjalną...]

    Tęskniłbym też za PhotoShopem i TaxMachine...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 33. Data: 2021-11-15 15:26:25
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Jako graczowi radzę Ci Legacy -- gdy chcesz mieć WXP
    > i powrót z Legacy, gdy chcesz mieć W10...
    > Ktoś ambitniejszy mógłby pokusić się o coś trudniejszego...
    >
    > Mieszanie WXP z EasyBCD jest niezbyt szczęśliwym pomysłem
    > nawet bez GPT.
    >
    > Co to za gra, której nie odpalisz pod W10?
    > Chyba jakaś niezbyt świeża...

    Nie ma czegoś takiego jak samo "Legacy"  Jest "UEFI" i "Legacy + UEF"I.
    Legacy + UEFI jest fabrycznie ustawione, a jak widać dla EasyBCD to
    niewiele pomogło.

    Czyli rozumiem polecasz włożyć HDD z starego kompa z zainstalowanym XP
    do nowego i w UEFI wskazać ten dysk jako startowy? Na logikę powinno
    zadziałać..

    A choćby "Alien Shooter2", czy "Obywatel Kabuto".  Tak, chodzi o stare
    gry których mam cały karton.

  • 34. Data: 2021-11-15 15:27:21
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Niewiele osiągniesz.
    > Możesz zamienić GPT na MBR -- partycjonerem,
    > pogrzebać się EasyBCD i powrócić na GPT... ;)

    No tak...

    > Nie wiem -- poszukaj.

    Eureka! W sekcji "Boot" znajduje się ta funkcja. Jednak to nic nie daje
    bo w trakcie prób UEFI już był ustawiony na Legacy + UEFI.

    > Jeśli masz sprawną partycję z WXP i sprawny
    > komputer -- uruchomisz WXP... Musisz podczas startu
    > dać jakoś ;) przekierowanie na BS partycji z WXP.
    > U Ciebie najprostszym rozwiązaniem jest przestawienie UEFI na
    > Legacy, bo Legacy zignoruje dysk z GPT, na którym masz W10...
    >
    > Miałbyś problem, gdybyś miał na GPT i W10, i WXP, ale
    > i ten problem jest do pokonania.

    Myślę spróbować Legacy z wskazaniem XPkowego HDD jako źródło bootowania.

  • 35. Data: 2021-11-15 15:27:53
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Pisałem Ci -- EasyBCD nie jest menadżerem, lecz edytorem.

    Wszystko jedno.

  • 36. Data: 2021-11-15 15:28:54
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > BCD nie został napisany do WXP.

    Tak, zdaje się był dedykowany pod Vistę.

    > Do tego nie trzeba rozkręcania.

    Przecie muszę przełożyć dysk..

  • 37. Data: 2021-11-16 01:50:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" smtqr5$eno$...@g...aioe.org

    > Tak, zdaje się był dedykowany pod Vistę.

    WXP zupełnie inaczej rozpoznaje/literuje partycje/dyski niż W10.
    WXP liczy/numeruje partycje i dyski; W10 operuje czymś na kształt
    dłuugich podpisów partycji/dysków. Niby WXP też używa tych
    podpisów, ale dopiero po chwili...

    Jeśli z dysku skasujesz pierwszą partycję -- WXP podczas
    bootowania straci orientację, ale W10 nie straci. Często
    przestawiam partycje, więc BCD przyjąłem z wielką radością!
    WXP potrafi pogubić się podczas bootowania -- trochę z tej
    partycji weźmie, trochę z tamtej.. ;) Po taki zgubieniu się
    warto wejść do rejestru i wywalić wszystkie wpisy w kluczyku
    MountedDevices, po czym od nowa przypisać literaturę -- ale
    nie w jednym systemie, a w obu...

    Trochę boję się, że Linuksy radzą ;) sobie z klonowaniem,
    ale może (jak kiedyś WXP) niezbyt dobrze... ;) Liczenie
    partycji i dysków to poroniony pomysł!!! W tym celu partycje
    mają niepowtarzlne, dłuuugie sygnaturki, by można było dzięki
    tym sygnaturkom partycje te rozpoznawać...

    > Przecie muszę przełożyć dysk..

    Przestawianie Legacy/nie-Legacy nie wymaga rozkręcania... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 38. Data: 2021-11-16 01:51:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" smtqmh$eno$...@g...aioe.org

    > Czyli rozumiem polecasz włożyć HDD z starego kompa
    > z zainstalowanym XP do nowego i w UEFI wskazać ten
    > dysk jako startowy? Na logikę powinno zadziałać..

    Skoro nie masz (co wcale nie jest dziwne) samego/czystego Legacy -- być
    może trzeba ustawiać wybór dysku w kolejności bootowania... Może to nawet
    lepsze rozwiązanie -- F12 okazać się może pomocnym w trakcie wyboru dysku
    bez wchodzenia do BIOS/UEFI podczas bootowania... (o ile masz F12)

    Same partycje są takie same w MBR i GPT -- można je kopiować żywcem
    (tak kopiuję) z GPT na MBR czy z MBR na GPT... Problemem jest trafianie
    w stosowne miejsca podczas bootowania -- tablica partycji GPT wygląda
    inaczej niż tablica partycji MBR, dlatego dawny BIOS nie zbootuje
    z nieznanej mu GPT -- BIOS nie zna GPT, bo GPT nie było w czasach
    powstawania BIOS...

    Późniejszy (od BIOS) UEFI zna zarówno MBR jak i GPT -- więc może
    trafiać i tu, i tam... (jak pojmuję tak jest u Ciebie)

    -=-

    Z ciekawości -- UEFI masz tekstowy czy graficzny?
    UEFI mego Acera jest tekstowy -- wygląda dokładnie
    tak, jak wyglądają prymitywne BIOSy.

    Gdy w Acerze miałem zarówno GPT jak i MBR -- przestawienie
    Legacy/nie-Legacy jednoznacznie wskazywało dysk. MBR startował
    tylko z Legacy, GPT -- tylko z nie-Legacy...

    Od dawna mam tylko MBR -- obecnie: SSD, SSHD i HDD oraz RAMdysk.
    Systemowe partycje 64W10 mam na wszystkich trzech pierwszych.
    RAM dysk jest trochę ;) za mały na 64W10 -- ale starczyłby na
    niejednego Linuxa... Może właśnie tak warto postawić Linuksa
    na F-S? Trudne to nie jest!

    Wprawdzie raz zainstalowałem 64W10 -- ale partycję tę skasowałem.
    Wszystkie moje obecne systemowe partycje 64W10 są klonami tego
    systemu, z którym kupiłem Acera w lutym 2017 r... (kupiłem ten
    laptop z zainstalowanym 64W10 -- nigdy tego systemu nie
    reinstalowałem, ale pozmieniałem to i owo) Łącznie tych kopii
    mogło być nie mniej niż 300 -- bez przesady. Naraz jest znacznie
    mniej; około kilkunastu... Część na GPT, część na MBR...

    SSD najpierw był GPT, teraz jest MBR -- normalnie są tam dwie
    kopie 64W10, ale od dawna jest tylko jedna, bo brak mi czasu
    na wgranie i porządki... (trzeba poporządkować źródełko, by
    nie wgrywać śmieci na SSD)

    Na Toshibie jest GPT -- są tam dwie systemowe, były kiedyś trzy...
    Na SSHD i HDD mam MBR -- obecnie jest dużo, bo eksperymentuję...

    Do tego są dyski (co najmniej cztery) Fujitsu-Siemensa -- z MBR,
    na których są klony tego samego 64W10 (pomieszane z klonami WXP)
    pierwotnie postawionego w sklepie na Toshibie z GPT... F-S nie
    ma UEFI -- ma zwykły, prymitywny BIOS sprzed lat...

    Może odpuszczę sobie z tymi eksperymentami, bo na dwa fronty
    (W10 i Linuksy) ciężko mi idzie... 32W10 odstawiłem dość
    dawno -- na atomowym netbooku jest teraz tylko Mint na
    Hitachim, z którym ten netbook został kiedyś kupiony...

    Być może w styczniu będę miał trochę szmalu -- kupię kilka ;)
    małych (po ~pół terabajta, może nawet mniejsze) HDD -- wznowię
    eksperymenty...

    Rozmnażanie Linuksów przebiega podejrzanie gładko... (dorzucanie
    i przestawianie kolejności systemowych oraz swapowatych partycji
    nie sprawia trudności) Najwyraźniej dzisiejsze partycjonery (nie
    wszystkie!) są znacznie pracowitsze (wystarczy skopiowanie) niż
    dawne, do tego drugi GRUBy jest milszy od LILOwatego, choć raczej
    nie aż tak miły jak BCD... BCD zdecydowanie jest miły! -- jak nie
    z Winzgroźnego systemu...

    Nadto i sam Linuks chyba teraz lepiej radzi sobie
    z przemeblowywaniem ;) niż radził sobie kiedyś...

    -=-

    Rozmawiając z Tobą wpadłem na pomysł postawienia TinyCore
    na RAMdysku F-S... Nawet Dodatni ;) TinyCore zmieści się
    bez trudu na RAMdysku... Pod W10 takie postawienie jest
    łatwe -- pod Linuksem zapewne też, ale muszę poćwiczyć... ;)

    To dopiero byłaby rakieta!!! ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 39. Data: 2021-11-16 02:32:53
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" smtqo9$eno$...@g...aioe.org

    > Eureka! W sekcji "Boot" znajduje się ta funkcja. Jednak to nic
    > nie daje bo w trakcie prób UEFI już był ustawiony na Legacy + UEFI.

    Więc masz jeszcze kolejność bootowania i być może F12 -- doraźną kolejność...
    EasyBCD nie dlatego krzyczy, że masz UEFI, ale dlatego, że masz GPT.
    UEFI masz w komputerze -- GPT na dysku...

    > Myślę spróbować Legacy z wskazaniem XPkowego HDD jako źródło bootowania.

    Wówczas zbootujesz WXP.

    -=-

    Bootowanie to, jak już pisałem, taka kolejność:

    oprogramowanie układowe
    BIOS/UEFI
    tablica partycji (MBR lub GPT) lub coś podobnego (CD/DVD, USB...)
    BootSector aktywnej partycji (aktywność wskazana jest w tablicy partycji)
    zwyczajne oprogramowanie na wskazanej partycji

    Gdy powstawał BIOS -- nie było GPT; był tylko MBR itp.
    Dlatego właśnie do startu z GPT potrzebny jest UEFI...
    Ale możesz ominąć UEFI -- przykładowo postawić coś
    swojego na kształt BIOSu, co rozumie układ GPT...

    Możesz to coś (na kształt asemblerowego skoku)
    postawić na MBR -- bo BIOS rozumie MBR) i stamtąd
    skierować boot gdziekolwiek -- choćby w kosmos... ;)

    To nie są trudne tematy, ale... To nie są rozwiązania standardowe...

    Kiedyś pisano takie cosie na dyskietki FDD...
    HDD nie miał MBR -- same partycje, nierzadko tylko jedna...
    Cały układ partycji (swoista tablica) była na FDD, bez której
    start komputera nie był trywialny...

    Ponad 30 lat temu moi znajomi bawili się tym jak dzieci zabawkami -- mnie
    to wtedy nie ciągnęło... (w ogóle nie pisałem w asemblerze!) Jeden z nich
    użył czegoś na kształt qubitowego ;) zabezpieczenia dyskietki, to znaczy
    'niepewnych bitów' -- czytanych równie dobrze jako 'zero' lub jako 'jedynkę'...
    Skopiowanie (czyli zdublowanie/sklonowanie dyskietki) takiego czegoś było
    bardzo trudne, jeśli kopiująca osoba nie znała tego zabezpieczenia...
    Chyba u niego tablica partycji była na dysku, ale w niestandardowym miejscu...

    BTW -- magicy byli mocni w te klocki, ale gdy przyszło co do czego, tak
    jeden z nich zamerdał, że nie potrafił odkręcić a mocniejszych od niego
    nie było w pobliżu -- gra szła o dysk z serwerem Novella postawionym
    w studenckim ośrodku, w którym pracowałem jako supervisor... Na szczęście
    straciłem wówczas tylko partycję DOSowską, leżącą OBOK tej Novellowskiej...
    Serwer był wtedy dedykowany -- do startu nie potrzebował innej partycji...
    (później został przerobiony na niededykowany)

    -=-

    Dopiero na początku wieku (z nudów) zająłem się takimi zabawkami, ale mi
    przeszło po paru latach... Nawet nie zauważyłem, kiedy przeszło... Coraz
    rzadziej bawiłem się tym, aż przeszło... W tamtym czasie nałamałem masę
    edytorów dysków... Dziś nie jestem aż tak agresywny -- jak autor nie
    chce dać programu za freeko, to nie biorę... Zawsze!! ;) znajdzie się
    ktoś, kto chętnie da po dobroci -- i jeszcze pobłogosławi...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 40. Data: 2021-11-16 15:07:50
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > Legacy/nie-Legacy jednoznacznie wskazywało dysk. MBR startował
    > tylko z Legacy, GPT -- tylko z nie-Legacy...

    Graficzny.  To taki trochę bardziej rozbudowany BIOS z graficzną
    nakladką w którym można się posługiwać myszą.

> [...]
    > bez trudu na RAMdysku... Pod W10 takie postawienie jest
    > łatwe -- pod Linuksem zapewne też, ale muszę poćwiczyć... ;)

    Nie wiem jak teraz, ale w dawnych czasach Linux potrafił się pogryźć w
    Windows w sektorze startowym dysku.  Tak że lepiej uważać.