  • 91. Data: 2021-11-26 15:57:55
    Temat: Re: BCD i UEFI
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 lis 2021 o 11:20, trybun pisze:

    > W grę wchodzi tylko jeden dysk (HDD) bo w kompie jest już fabrycznie
    > zamontowany SSD.

    Zatem -- w jakim celu rozważasz ewentualność qpna SSD?

    > Ten HDD miałby pełnić rolę magazynu, na np gry o dużym
    > rozmiarze, czy klipy wideo w wysokiej rozdzielczości itd. Teraz pytania
    > - co to znaczy "szybki HDD"?

    W laptopie to przede wszystkim 7200 rpm.
    Seagate daje na początku 150MB/s -- to jest dużo.
    Naprawdę ważny jest czas dostępu, nie transfer,
    ale jest też trudny do określenia. Jest raczej ;)
    mocno skorelowany z transferem.

    Czas dostępu zależy głównie od szybkości obrotowej
    i liczby głowic.

    Wśród 3.5"_HDD -- szybkim jest niemal każdy HDD.

    > i po co jakieś duże ilości pamięci RAM?

    Skoro 64W10 nie potrafi nią gospodarować? ;)
    Właśnie dlatego tak dużo, że 64W10 nie potrafi gospodarować RAMką.

    > Na starym kompie tylko przy korzystaniu z VirtualBoxa miałem małe niedobory
    > pamięci, a miałem jej zaledwie 4GB, a HDD wzięty prosto z brzegu.

    Masz tam 64W10?
    TinyCore ma mniejszy apetyt niż 64W10. ;)
    Od dziesięcioleci postęp technologiczny
    zżerany jest niefrasobliwością M$...

    > Myślisz że te promocje to za sprawą podwyżki stóp procentowych?

    Myślę, że śmiech jest lepszy od płaczu.
    Inflację napędzano od lat -- teraz są tego efekty tego
    (wieloletniego) napędzania... Polska nie kroczy drogą Turcji?
    Kroczy podobną...

    > Nie ulega najmniejszej wątpliwości że MBR to sługa ciemności.

    Tacy ludzie jak Ty służą ciemności, czyli zaciemniają...
    MBR jest wyjaśniony aż zbyt dokładnie.

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 92. Data: 2021-11-26 16:01:57
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 lis 2021 o 11:20, trybun pisze:

    > Tak sie akurat składa że on jest zarówno nadęty jak i próżny/pusty.

    Kwantowa superpozycja stanu?...
    To (; bardzo możliwe... ;)
    Tedy zarazem i imploduje, i eksploduje...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 93. Data: 2021-11-27 23:46:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" snpkqs$kgl$...@g...aioe.org

    > Moje zalecenie:

    > - co najmniej dwa osobne, szybkie HDD
    > (system tu, aktualizacyjne pliki -- tam)
    > - dużo RAMek (co najmniej 16GiB dla 64W10)
    > - być może Optane (16GB wystarczy)
    > - RAMdysk
    > - symlinki

    > i można żyć bez terabajtów ;) NVMe...
    > (Optane to też NVMe? -- ale nie terabajty)

    Kosa trafiła na kamyk... Aktualizacja do 21H2 zajęła wiele godzin...
    Kiedy zgodziłem się na tę aktualizację, myślałem, że (jak zwykle)
    będzie trwała nieco tylko dłużej niż chwil kilka... Po kilku
    godzinach zostawiłem komputer i poszedłem sobie; niemal dobę
    później przebootowałem...

    Co daje ta aktualizacja? -- dokładnie nic!
    https://www.benchmark.pl/aktualnosci/windows-10-21h2
    -do-pobrania.html

    > Warto chyba przestawiać się na Linuksy...

    Rozkład na dwa dyski zezwala na normalne używanie laptopa
    podczas aktualizacji, ale duża aktualizacja (następna taka
    ma być ponoć dopiero za rok) trwa...

    -=-

    SATA ma krótką kolejkę, więc natłok zdarzeń blokuje...
    HDD ma duże czasy dostępu, więc kolejka szybko nie jest obsługiwana...
    Gdyby aktualizacje były rozsądne (dziesiątki i setki plików zamiast
    dziesiątek i setek tysięcy) HDD SATA AHCI nie sprawiałby trudności...

    PCIe NVMe to zupełnie inna kolejka i inne obciążenie CPU (zwykle
    nie tu jest wąskie gardło) a półprzewodnikowe pamięci to krótki
    czas dostępu, więc nawet zawalenie zleceniami nie jest straszne...

    Tyle tylko, że SSD zużywają się w efekcie zapisywania...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 94. Data: 2021-11-28 09:03:28
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Zatem -- w jakim celu rozważasz ewentualność qpna SSD?

    Ma służyć jako drugi dysk w kompie. Powód, - fabryczny jest zbyt mały
    jak na moje potrzeby.

> [...]
    >
    > Czas dostępu zależy głównie od szybkości obrotowej
    > i liczby głowic.
    >
    > Wśród 3.5"_HDD -- szybkim jest niemal każdy HDD.

    A komp stacjonarny, stacjonarny mimo tego że nikczemnej postury, co tu
    byś polecał, może HDD 2.5"? Jest jakaś różnica na korzyść 2.5"?

    > Skoro 64W10 nie potrafi nią gospodarować? ;)
    > Właśnie dlatego tak dużo, że 64W10 nie potrafi gospodarować RAMką.

    Nie zauważyłem. A czym się to objawia w 10ce? A tak w ogóle czy coś
    tracę mając fabrycznie zamontowana pamięć 2666Mhz podczas gdy procek
    jest w stanie pracować z pamięcią do 3000Mz?

    > Masz tam 64W10?
    > TinyCore ma mniejszy apetyt niż 64W10. ;)
    > Od dziesięcioleci postęp technologiczny
    > zżerany jest niefrasobliwością M$...

    Tak, w wersji Home.

    Ale  VirtualBox chyba niewiele ma wspólnego z M$? W samej 10ce, zarówno
    na starym jak i nowym kompie nie zauważyłem braków pamięci RAM.

    > Myślę, że śmiech jest lepszy od płaczu.
    > Inflację napędzano od lat -- teraz są tego efekty tego
    > (wieloletniego) napędzania... Polska nie kroczy drogą Turcji?
    > Kroczy podobną...

    Nie wiem jak w Turcji. Wiem tylko że Polska (władza) idzie wielce wq*cą
    drogą. I to nie sama inflacja mnie wq*wia najbardziej a zakłamanie
    władzy w tym temacie. Złodziej twierdzący że "to nie jego ręka" to
    osesek w porównaniu z tym gnojstwem oświadczającym wszem i wobec że mamy
    6% inflacji.

    > Tacy ludzie jak Ty służą ciemności, czyli zaciemniają...
    > MBR jest wyjaśniony aż zbyt dokładnie.

    MBR sam w sobie już jest pomyłką.

  • 95. Data: 2021-11-28 09:04:02
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > czas dostępu, więc nawet zawalenie zleceniami nie jest straszne...
    >
    > Tyle tylko, że SSD zużywają się w efekcie zapisywania...

    U mnie 21H2 trwała dosłownie chwilę, i to na wszystkich kompach. Za to
    poprzednia mimo że mniej więcej takich samych rozmiarów na jednym kompie
    pobrała cały, kompletny system... przy moim łączu trwało to cały dzień.

  • 96. Data: 2021-11-29 20:48:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" snvd5i$inn$...@g...aioe.org

> [...]
    > Za to poprzednia mimo że mniej więcej takich samych rozmiarów na
    > jednym kompie pobrała cały, kompletny system... przy moim łączu

    U mnie nie łącze było problemem, ale mechaniczne dyski -- pracujące
    zwykle na 100% przez wiele godzin nad tą aktualizacją... Aktualizacją,
    która dosłownie do niczego nie jest mi potrzebna!

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 97. Data: 2021-11-30 09:46:26
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > zwykle na 100% przez wiele godzin nad tą aktualizacją... Aktualizacją,
    > która dosłownie do niczego nie jest mi potrzebna!

    Tylko zapłakać za tymi aktualizacjami z XP.  Lata mijają a system
    aktualizacji kolejnych wersji Windows coraz gorszy.

  • 98. Data: 2021-12-01 02:18:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" so4od3$1u09$...@g...aioe.org

    > Tylko zapłakać za tymi aktualizacjami z XP. Lata mijają
    > a system aktualizacji kolejnych wersji Windows coraz gorszy.

    Kiedyś M$ domagał się coraz większych dysków;
    teraz M$ domaga się coraz szybszych dysków...

    Te coraz szybsze (SSD) niszczy nieustannymi
    aktualizacjami -- jednego dnia można tych
    aktualizacji złapać więcej niż 10...
    Aktualizacje definicji są nieustanne!
    (widać różne numerki, więc są to różne
    aktualizacje, nie zaś wielokrotnie ta sama)
    [aktualizacje nieustającej pomocy?]

    Można (i chyba warto) zawiesić na tydzień aktualizowanie...
    Po tygodniu poświęcić sporo czasu na aktualizowanie, po
    czym ponownie zawiesić na tydzień aktualizowanie...

    Mnie to tak sobie przeszkadza, bo system pracuje niemal ;)
    normalnie podczas tych aktualizacji, ale zdanie swoje mam
    na temat szacunku M$ do klientów...

    Aby zaktualizować, czasami trzeba wygospodarować wiele
    GB wolnego miejsca -- chyba pod tym względem teraz
    jest lepiej niż kiedyś... Parę razy skopiowałem
    partycję systemową tak, by miała dużo wolnego
    miejsca, bo aktualizacje były wycofywane...

    32W10 (na VBoxie) poprosił o zewnętrzny dysk, gdy mu
    zabrakło miejsca podczas aktualizacji -- aż dziwne!!!

    --

  • 99. Data: 2021-12-01 11:28:48
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    >
    > 32W10 (na VBoxie) poprosił o zewnętrzny dysk, gdy mu
    > zabrakło miejsca podczas aktualizacji -- aż dziwne!!!

    Jakiś aktualizacyjny obłęd, albo świadome wyrachowane działanie z
    którego M$ wynosi jakieś korzyści. Osobiście stawiałbym na to drugie, bo
    mimo wszystko chyba nie siedzą tam durnie do kwadratu którzy dodatkowo
    wpadli w amok aktualizowania. Google zresztą robi podobnie, a więc
    możliwe że idzie o perfekcję w inwigilacji swoich klientów.