  • 21. Data: 2021-11-14 04:55:17
    Temat: Re: BCD i UEFI
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    > Ta sama partycja spod tegoż WXP została sklonowana bez problemów, za
    > pomocą AOMEI. Wcześniej skopiował ją GParted -- chyba odpalony z ,,płyty''.

    Jeszcze wcześniej -- GParted poprawnie skrócił tę partycję.

    > Wszystko to na VBoxie -- więc nie jestem pewny, czy GParted był

    Teraz oglądam porno [akurat o obrazach Matejki -- więc
    wyszło obraźliwie?...] i poszczę z atomowego netbooka,
    na którym mam od kilku tygodnie Minta...

    https://youtu.be/d5vQFdMfSng?t=82

    Prelegent chyba mija się z prawdą o Bitwie pod Grunwaldem...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 22. Data: 2021-11-14 18:50:44
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 lis 2021 o 00:03, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]

    UEFI to ekwiwalent BIOSu.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Fir
    mware_Interface

    > Co chyba oczywiste.
    > a) GPT do współpracy wymaga UEFI
    > b) mam Toshibę z GPT łażącą na Acerze

    > a->.__mam na Acerze UEFI
    > b->'

    > c) mam też dyski z MBR łażącą na Acerze

    > Mając UEFI startuję z MBR, więc UEFI współracuje z MBR...

    Aby było jasne -- w tych rozważaniach chodzi tylko o współpracę
    podczas normalnego/zwyczajnego/standardowego startu. Podczas pracy
    systemu dyski GPT są widoczne także przez komputery pozbawione
    UEFI, o ile system obsługuje GPT -- problem ewentualnego
    niewspółpracowania można znaleźć jedynie podczas startu systemu.
    Legacy skieruje start z BIOS/UEFI na dysk z MBR; MBR przekaże
    (standardowo -- można to pozmieniać) do BootSectora aktywnej
    partycji; BS skieruje dalej...

    Jeśli będziesz miał Legacy i taką kolejność bootowania:
    - GPT0
    - MBR0
    - GPT1
    - MBR1
    start rozpocznie się z MBR0, o ile będzie możliwy; jeśli taki
    start nie będzie możliwy, może nastąpić próba startu z MBR1,
    ale obydwa dyski z GPT będą pominięte przy sprawdzaniu
    możliwości bootowania...

    Po wystartowaniu czy Legacy czy nieLegacy ;) -- i GPT są
    dostępne, i MBR, o ile system potrafi czytać i GPT, i MBR.

    Pomiędzy MBR i GPT główną różnicą jest tablica partycji, gdzie zapisane
    są położenia podstawowych partycji. GPT ma miejsce na więcej wpisów i ma
    swoja kopię. MBR ma miejsce tylko na 4 partycje i nie ma swej kopii.
    (nie ma kopii normalnie, bo każdy może taką kopię stworzyć -- co
    użyteczne nie jest, gdyż w razie czego ;) łatwo odtworzyć cały
    MBR, w tym i tablicę partycji)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Master_Boot_Record

    Komputer bez UEFI widzi dyski GPT, ale normalnie nie bootuje z nich.
    F-S nie ma UEFI, ale dysk GPT podpięty via USB obsługuje bezproblemowo...

    Specjalnie na tę okoliczność sprawdzam -- podpiąłem Acerową Toshibę
    z GPT pod Fujitsu-Siemensa, który nie ma UEFI. Partycje Toshiby są
    użyteczne i pobieżne sprawdzenie nie daje odpowiedzi typu -- GPT
    czy MBR.

    Ale z GPT normalnie ten komputer nie zbootuje.
    Normalnie, czyli jak bóg/M$ przykazał, bo można to
    i owo ;) skorygować tak, by bootował pomimo braku UEFI...
    (UEFI to tylko oprogramowanie -- nic nadzwyczajnego)

    > Jak wygląda współpraca UEFI z EasyBCD?
    > Jeśli przestawisz w UEFI co trzeba na
    > Legacy -- uzyskasz współpracę, której domagasz się...

    Ale Legacy skieruje start z UEFI tylko na dysk MBR, gdzie
    (jak pojmuję) nie masz W10.

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 23. Data: 2021-11-15 11:34:03
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" smo2hd$9nu$...@g...aioe.org

    > Przyczyną jest nikła użyteczność WXP.

    Dla mnie jako gracza wysoka, a nawet najwyższa.

  • 24. Data: 2021-11-15 11:34:33
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" smo2im$9nu$...@g...aioe.org

    > Toż to NAJPROSTSZE rozwiązanie!

    I jak na razie jedyne możliwe.

    > To akurat jest najtrudniejszym z opisywanych w tym wątku.
    > Zapewne są trudniejsze -- toż można dorzucić do tego 10 przysiadów... ;)

    Poza EasyBCD nie znam innych programów do modyfikowania startu kompa.
    Tak że pozostaje mi czekać aż BCD zostanie zaktualizowany na nowosci
    typu GPT.

    > Jedno przestawienie w BIOS/UEFI na Legacy -- masz WXP...
    > Gdy chcesz W10 -- przestawiasz na to, co było wcześniej...
    > (nie pamiętam nazwy)

    Gdzie w UEFI płyty MSI jest sekcja gdzie to można zrobić, czyli ustawić
    na Legacy?

    > Być może. ;) Nawet -- zapewne! ;)
    > Ustaw (w BIOS/UEFI) na Legacy -- będziesz miał start z MBR, czyli WXP.
    > Powrót na GPT -- poprzez przestawienie z Legacy na to, co jest teraz.
    > (wielkiego wyboru nie ma -- nie pomylisz się; jest Legacy i coś jeszcze)
    >
    > -=-
    >
    > Można tak rozwiązać, by z GPT startował W10, który
    > skieruje start na MBR, skąd wystartuje WXP, ale po co?
    >
    > Można nawet tak zrobić, by jednym kliknięciem spod W10
    > zlecić zamknięcie W10 i przebootowanie na WXP, ale po co?...

    W linuksowym GRUBie idzie wprowadzić takie ustawienia, ale raczej nie
    pod W10, tu Microsoft zablokował bootowanie XP.  Linuksa na razie nie
    zamierzam stawiać na nowym kompie, wystarczy ten na wirtualce.

  • 25. Data: 2021-11-15 11:37:11
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" smo2jb$9nu$...@g...aioe.org

    > Uruchamiania czego?
    > UEFI to nowa nazwa tego, co do tej pory ;) nazywałeś BIOSem.

    Komputera z kilkoma dyskami i (lub) systemami na dysku/ach.

> [...]
    >
    > Jak wygląda współpraca UEFI z EasyBCD?
    > Jeśli przestawisz w UEFI co trzeba na
    > Legacy -- uzyskasz współpracę, której domagasz się...

    Odwrotnie, to EasyBCD ma problem z UEFI.

    Nie "domagam się" a oczekuję od programów aby nie stawały okoniem tylko
    służyły do czego zostały napisane.

    Na razie sprawę odłożyłem na półkę. Nie chce mi się po raz kolejny
    rozkręcać komputerów i przekładać dysków, tym niemniej dzięki za
    sugestię. Mozliwe że kiedyś skorzystam z opcji przełączania UEFI na Legacy.

    > Akurat teraz właśnie kopiuję (do tego kopiowania wykorzystuję
    > AOMEI, który zawzięcie twierdzi, że nie jest zarejestrowany,
    > co mu wcale nie przeszkadza ;) w kopiowaniu EXT4, choć wg
    > tegoż AOMEI niezarejestrowany nie kopiuje EXT4) partycje
    > EXT4 spod WXP, ale Ty chyba nie rozmnażasz Linuksów... ;)

    Kopiowania, klonowania itd to inna para kaloszy od konfiguracji startu
    kompa.

> [...]
    > na WXP -- pod innymi OSami nie brzdąka) ponoć cała dyskografię
    > The Beatles...
    >
    > Zaraz może spróbuję rozmnażania za pomocą EaseUSa. :)
    > AOMEI jest zarejestrowany na masie ,,komputerów'', ale
    > na jednym (wirtualnym) stawia rejestracyjnego dęba,
    > choć poprawnej (sklonowany Linux pracuje równie dobrze
    > jak jego oryginał) współpracy nie odmawia...
    >
    > Nadto pod WXP mam OE -- którym teraz akurat obsługuję
    > Grupy dyskusyjne... Mam też masę Thunderbirdów... Te
    > akurat pracują bezproblemowo pod różnymi systemami na
    > różnych komputerach i ,,komputerach''...

    Jak już pisałem - XP służy mi do obsługi starych gier i do obsługi
    urządzenia wielofunkcyjnego. Nie da się go zmusić do działania montując
    klon partycji z nim na innym komputerze czy instalując na maszynie
    wirtualnej.

  • 26. Data: 2021-11-15 11:37:35
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > (UEFI to tylko oprogramowanie -- nic nadzwyczajnego)

    > Ale Legacy skieruje start z UEFI tylko na dysk MBR, gdzie

    Dlatego potrzeba menadżera któremu nie przeszkadza sprzęt w różnych
    konfiguracjach. Bardzo dobry BYŁ EasyBCD dopóki ktoś nie wymyślił UEFI,.
    Teraz pozostaje czekać na jego aktualizację albo na następcę.

  • 27. Data: 2021-11-15 11:40:21
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14.11.2021 o 03:35, Eneuel Leszek Ciszewski zdał relację:

    > AOMEI założył zbyt krótką Extended -- ani Paragon jej nie
    > potrafi rozszerzyć (mając masę wolnego miejsca) ani EaseUS...

    > Rozszerzenie Extended za pomocą AOMEI jest raczej trudne,
    > gdyż AOMEI udaje, iż nie widzi w ogóle Extended... ;)

    GPartEd pod Manjaro bez problemu powiększył Extended, po czym kolejny
    raz zasadził klonowy twór; poprzesuwał prawie wszystko w obie strony;
    pozmieniał pojemności -- na oko bezbłędnie....

    > Zostaje jeszcze MiniTool?... Już teraz nie mam czasu...
    > I tak zyskałem więcej, niż zamierzałem uzyskać...

    GPartEd wygląda na oko przyzwoicie.

    AOMEI nie skraca linuksowych, ale radzi sobie doskonale
    z windowymi FSami -- jak na razie...

    GPartEd razem z AOMEI na oko ;) wystarczą...
    Oba można odpalić także z płyty...

    =/=

    Aktualizacja byle_ja_kości cośtam 7186 64W10 na obu
    laptopach instalowała się po kilka godzin... Niby
    sukces, bo W10 na obu jest aktualny, ale ile czasu
    to trwa! Nadto znów na systemowej jest mniej miejsca
    o kilka GB...

    Linuksy aktualizują się rozsądnie -- jak na razie...

    -/-

    Być może Linux przedłuży używanie także Fujitsu-Siemensa...

    Fajnie by było, gdyby TaxMachine pracował także pod kontrolą Linuxóww...

    Przyrost juzerowej świadomości skutkować może spadkiem
    zainteresowania Winami -- pod Linuxami można tęsknić
    głównie do problemów...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 28. Data: 2021-11-15 13:10:55
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 15 lis 2021 o 11:34, trybun pisze:

    > Dla mnie jako gracza wysoka, a nawet najwyższa.

    Jako graczowi radzę Ci Legacy -- gdy chcesz mieć WXP
    i powrót z Legacy, gdy chcesz mieć W10...
    Ktoś ambitniejszy mógłby pokusić się o coś trudniejszego...

    Mieszanie WXP z EasyBCD jest niezbyt szczęśliwym pomysłem
    nawet bez GPT.

    Co to za gra, której nie odpalisz pod W10?
    Chyba jakaś niezbyt świeża...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 29. Data: 2021-11-15 13:21:49
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 15 lis 2021 o 11:34, trybun pisze:

    > Poza EasyBCD nie znam innych programów do modyfikowania startu kompa.
    > Tak że pozostaje mi czekać aż BCD zostanie zaktualizowany na nowosci
    > typu GPT.

    Niewiele osiągniesz.
    Możesz zamienić GPT na MBR -- partycjonerem,
    pogrzebać się EasyBCD i powrócić na GPT... ;)

    > Gdzie w UEFI płyty MSI jest sekcja gdzie to można zrobić, > czyli ustawić na
    Legacy?

    Nie wiem -- poszukaj.

    > W linuksowym GRUBie idzie wprowadzić takie ustawienia, ale raczej nie
    > pod W10, tu Microsoft zablokował bootowanie XP.  Linuksa na razie nie
    > zamierzam stawiać na nowym kompie, wystarczy ten na wirtualce.

    Jeśli masz sprawną partycję z WXP i sprawny
    komputer -- uruchomisz WXP... Musisz podczas startu
    dać jakoś ;) przekierowanie na BS partycji z WXP.
    U Ciebie najprostszym rozwiązaniem jest przestawienie UEFI na
    Legacy, bo Legacy zignoruje dysk z GPT, na którym masz W10...

    Miałbyś problem, gdybyś miał na GPT i W10, i WXP, ale
    i ten problem jest do pokonania.

    --

  • 30. Data: 2021-11-15 13:37:29
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 15 lis 2021 o 11:37, trybun pisze:

    > Dlatego potrzeba menadżera któremu nie przeszkadza sprzęt w różnych
    > konfiguracjach. Bardzo dobry BYŁ EasyBCD dopóki ktoś nie wymyślił UEFI,.
    > Teraz pozostaje czekać na jego aktualizację albo na następcę.

    Pisałem Ci -- EasyBCD nie jest menadżerem, lecz edytorem.

    --