  • 171. Data: 2023-05-05 12:22:22
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 May 2023 09:44:45 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jasssne. Ale to oznacza koszmarnie niską sprawność przy mniejszych
    > prędkościach.

    > Dlaczego mam się samooskarżać o poważne wykroczenie?

    To sie spytaj hipotetycznie - ile spala przy predkosci xxx km/h.

    Albo pisz "jak kiedys pojechalem xxx, to spalil yy.y".

    Przedawnilo sie? O nie, to za Odrą było :-P

    J.

  • 172. Data: 2023-05-05 12:27:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-05, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > kondensuje sie czysta woda - ona prawie nie przewodzi.

    Za to brud na aku np. od odcisków palców, razem z wodą, doskonale.

    > A probowales rozładowywac w zamrazarce?

    > Przy ładowaniu prąd chyba szybko spadł.

    Nie aż tak szybko. Potem jest trzymane 4.2V aż spadnie do 100mA.
    Rozładowanie do 2.75V.

    > Ale w zamrazarce to mniejszym prądem rozladuj.

    Nie da się łatwo. Zresztą nie ma po co bo był wcześniej link do takich
    eksperymentów właśnie dla tego aku.

    --
    Marcin

  • 173. Data: 2023-05-05 12:42:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 05 May 2023 10:27:39 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Za to brud na aku np. od odcisków palców, razem z wodą, doskonale.

    > Nie aż tak szybko.

    po polgodzinie najpózniej, a w Twoim przypadku - po 15 minutach?
    W Tesli tez 200+kW ładowania po paru minutach spada :-)

    > Potem jest trzymane 4.2V aż spadnie do 100mA.
    > Rozładowanie do 2.75V.

    I tu moze sie objawic duzy prąd, lub niska temperatura.
    Przełącz potem na 0.2A i zobacz ile jeszcze wyciagnie .. znow do
    2.75V, albo i do 2.5 ..

    > Nie da się łatwo. Zresztą nie ma po co bo był wcześniej link do takich
    > eksperymentów właśnie dla tego aku.

    I co wyszlo - spada pojemnosc czy tylko rosnie rezystancja wewnętrzna?
    A moze napiecie spada?

    J.

  • 174. Data: 2023-05-05 15:08:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 4 May 2023 07:29:49 +0200, Cavallino wrote:

    > Ja to nie wiem, ale tak - takie informacje są podawane.

    Jakie masz zdanie to chyba wiesz.
    Tylko poprzedni zapis jest trudniejszy do zrozumienia

    > Tylko dla kogoś kto nie wie co to pełny cykl.

    Słusznie. Bo co to jest pełny cykl, jak sie zaleca jezdzic do 20% i
    ladowac do 80%, albo jeszcze inaczej :-)

    > Nie wiem o co Ci chodzi.
    > Skrótowo myślowo mowa o procentach PEŁNEJ baterii, a nie o 10%+10% od
    > 10%....

    Napisałes
    "mniej więcej tak samo jak 10 krótkich ładowań po 10% i GORZEJ
    niż 9 ładowań między 40 a 50% np."

    i nie bardzo rozumiem - gorzej, bo 10 to więcej niz 9, czy procenty
    miedzy 40 a 50 jakies lepsze.

    A przeciez jesli chcemy przejechac jakis dystans, i potrzebujemy
    energii ile potrzebujemy, to raczej nie mamy wyboru czy 10 ładowań
    po 10%, czy 9 ładowań miedzy 40 a 50% - 9 po 10% będzie za mało.

    Piszę tu o procentach energii w baterii - ładunek czyli % pojemności
    sie tak proporcjonalnie na energie nie zamienia.

    J.

  • 175. Data: 2023-05-05 15:13:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 4 May 2023 07:23:40 +0200, Cavallino wrote:

    > Jakiego ciepła?
    > Tego którego cały czas brakuje, również na grzanie baterii?

    To w koncu mamy chlodzenie baterii, czy grzanie?

    Z rzadka sie same zapalają, wiec widac chlodzenia im brakuje,
    przynajmniej wtedy :-)

    Czy jedno i drugie, w zaleznosci od sytuacji.

    > A mimowolne chłodzenie opływającym zimnym powietrzem jest większe niż to
    > wyprodukowane ciepło, co by ewentualnie mogło się zmarnować?

    To trzeba wiecej styropianiu, nie bedzie chlodziło :-P

    > No Tesla ma coś w ten deseń, że potrafi grzać kabinę ciepłem z
    > podgrzanej wcześniej baterii...

    I jej chlodzenie nie przeszkadza?

    > Ale to latem, wtedy idzie w kosmos, bo ciepła jest nadmiar i trzeba chłodzić
    > Zimą wszystko się zużywa na grzanie baterii podczas ładowania.

    Podczas ładowania silnik sie nie grzeje, a falownik ... tylko, jesli
    jest do ładowania uzywany.

    No ale potem odłączamy i jedziemy ... i wtedy co?

    J.

  • 176. Data: 2023-05-05 16:30:31
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 02.05.2023 o 21:50, Shrek pisze:

    > No dobra - ale poważnie pytam - masz powiedzmy 20kWh w aku, wystawiasz
    > na mróz ubywa 10kWh - gdzie one som:P

    W li-ion jakoś specjalnie nie ubywa energii na mrozie, ale one
    generalnie nie powinny być ładowane w ujemnych temperaturach bo zachodzą
    jakieś tam reakcje chemiczne, które ograniczają ich późniejszą pojemność.
    Dla różnych podtypów li-ion i różnych producentów ta ujemna temperatura
    może mieć różne wartości.
    Za wysoka temperatura też im nie służy, dlatego w niektórych samochodach
    mają układy grzania/chłodzenia w czasie ładowania/rozładowywania.

  • 177. Data: 2023-05-05 17:59:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 May 2023 09:44:45 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jasssne. Ale to oznacza koszmarnie niską sprawność przy mniejszych
    > prędkościach.

    Jakos tak, normalnie to nie pasuje spalanie do czystego oporu
    aerodynamicznego.
    Ale czy to źle ... jak się lubi szybką jazdę?

    A moze aerodynamike poprawili, inne opory są istotne, a mniej zalezą
    od predkosci.

    Patrz chocby na ten film z Teslą - 200km/h i 480Wh/km.
    Ile to koledzy podają dla 100km/h - 200Wh/km ?

    No w paliwie moglo by to byc np 5 i 12 l/100km ...
    albo 4 i 10 ...
    moja vectra do 4 raczej nie zejdzie, ale nie wiem czy bede mial
    warunki i cierpliwosc sprawdzic :-)

    J.

  • 178. Data: 2023-05-05 18:43:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Około 10L/100 Cena LPG to 3zł, diesel 6zł wychodzi po równo.

    Zeby palił 20l/100 LPG to musiałoby być baaaardzo nieprzepisowo;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 179. Data: 2023-05-05 18:47:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 05.05.2023 o 12:19, J.F pisze:

    > to jest obr/min/V, czy jak kto woli - obr/(min*V), czyli
    > obrotów na woltominutę :-) Minutowoltę ? :-)

    raczej (obr*V)/min:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 180. Data: 2023-05-05 19:20:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 May 2023 18:47:14 +0200, Shrek wrote:

    > raczej (obr*V)/min:P

    Nie, masz np KV="1500 obr/min przy 1V".

    A ile bedzie przy 5V?
    KV*5V ... i jaka musi byc jednostka, aby wyszlo 7500 obr/min?

    Lub odwrotnie: przy 10V silnik kreci 8000 obr/min.
    oblicz KV.

    KV = (8000 obr/min)/( 10 V)

    J.