  • 11. Data: 2020-10-03 14:31:35
    Temat: Re: Bootloader
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 02.10.2020 o 12:27, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Jest coś godne zaufania, obecnie używane, co pełni funkcję GRUBa, czyli
    > pozwala na odpalanie róznych systemów Win i Lin, ale jakoś bardziej
    > przyjazne niż GRUB i mozliwe samowystarczalne? Uzywanie GRUBa bez Linuxa
    > jest kłopotliwe...
    >
    > UEFI obowiązkowo...
    >
    > Jak trzeba to uzyje GRUBa, ale dopytuję o alternatywy, może coś innego
    > mi się spodoba.
    nie wiem czy o to Ci chodzi, ale zobacz:

    https://www.plop.at/en/bootmanagers.html

    i ile pamiętam (a mogło mi się juz pomylić) to ten boot manager potrafił
    wystartować i przekonać komputer do bootowania z pendriva usb, albo cd
    romu. w sensie taki komputer który bez _tego_ bootmanagera nie potrafił.
    kiedy to było? zaraz po tym jak wymarły dinozaury, ale być może Tobie
    aktualna wersja sie przyda.

    ToMasz

  • 12. Data: 2020-10-03 14:52:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/10/2020 14:09, RadoslawF wrote:
    > Masz kłopoty ze zrozumieniem tego co sam napisałeś?
    > "pozwala na odpalanie różnych systemów Win i Lin".

    Nie wynika z tego że na *każdym* komputerze musi być win. Może być, nie
    musi.

    > Nie wiem co masz w planie a co w realu ale wiem że pytałeś
    > się o botowanie różnych systemów windows i linux.

    Tak, i ani troche nie wynika z tego że będzie musiał być na nim i
    windows i linux, ale może z tego wynikać że w róznych sytuacjach i na
    róznych komputerach będę musiał bootować i/lub linuxa/windowsa.

    Popracuj troche nad logiką i zmniejsz poziom agresji na grupach, wyjdzie
    to na zdrowie wszystkim.

    Bootolader jest fajnym, ale ogranicza swoją fajnośc tylko do windowsa.
    Gdyby pajace z MS tak strasznie nie przeszkadzali w zrobieniu
    bootowalnego windowsa na SD to problemu by nie było.

    PS. Mam bootowalny windows z SD. Tylko że on nie działa pi*drzwi na
    połowie komputerów. Bo nie.

  • 13. Data: 2020-10-03 16:16:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-10-03 o 14:52, heby pisze:

> [...]
    > róznych komputerach będę musiał bootować i/lub linuxa/windowsa.
    >
    > Popracuj troche nad logiką i zmniejsz poziom agresji na grupach, wyjdzie

    Logika mówi wyraźnie, że jeżeli jest "win i linux", to są oba.
    Dopiero teraz piszesz "i/lub".
    Wcześniej wprowadziłeś w błąd.

> [...]
    > bootowalnego windowsa na SD to problemu by nie było.
    >
    > PS. Mam bootowalny windows z SD. Tylko że on nie działa pi*drzwi na

    Swego czasu było sporo bootloaderów, począwszy od Ranisha.
    Teraz już nie pamiętam, nie używam obcych - bo wystarcza mi grub albo
    EasyBCD.

    Sprawdź XOSL2, może jeszcze działa.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 14. Data: 2020-10-03 16:51:49
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/10/2020 16:16, Adam wrote:
    > Logika mówi wyraźnie, że jeżeli jest "win i linux", to są oba.

    Nie ma ona zastosowania bo nigdzie nie padło że na komputerze jest
    zawsze Win i Lin. Padło że ma działać z win i lin bo takie kombinacje
    znajdę na maszynach jakie mam, niekoniecznie obie na raz.

    Mam komputer w warsztacie który ma Ubuntu i Centosa (i muszą być oba bo
    na jednym z nich działa jakiś soft a na drugim da się pracować).
    Utrzymywanie 1 gruba na 2 systemach, na dłuższą metę kończy się tym że w
    końcu jeden z tych systemów szlag trafia.

    Ale mam też inne, gdzie zmuszony jestem do bootowania 2xWin i Lin (laptop).

    > Dopiero teraz piszesz "i/lub". > Wcześniej wprowadziłeś w błąd.

    Nie, po prostu przeczytaj pierwotnego posta a nie czytaj głupot pisanych
    przez Radosława.

    Szukam bootoloader który bootuuje win i lin. Ale nigdzie nie mówie że
    tam muszą być oba, mam w domu konfiguracje na kilku komputerach rózne i
    chciałbym je obrobić 1 bootoloaderem choćby po to aby nie mieć 2x więcej
    problemów jak będę chciał coś zmienić i jednak doinstalować win w
    miejsce centosa.

    > Sprawdź XOSL2, może jeszcze działa.

    Sprawdzę.

  • 15. Data: 2020-10-03 18:36:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "heby" rl6v9t$boa$...@d...me

    > pozwala na odpalanie róznych systemów Win i Lin, ale jakoś bardziej przyjazne niż
    GRUB i mozliwe samowystarczalne?

    Po odpaleniu widzisz mapę dysków z zaznaczonymi partycjami jak
    w partycjonerze: http://www.eneuel.w.duna.pl/error/2gg.png
    i pokazujesz kursorem, z której partycji chcesz bootować...

    Też tak chcę. :)

    Akurat taki rysunek (z dwiema G) miałem a świeżynki nie
    chciałem pstrykać, ale chyba wiadomo, o co mi fruwa...

    -=-

    Do Win używam EasyBCD, ale Linuksa nie używam...
    Możesz założyć BCD na pustej partycji podstawowej
    (bez jakiegokolwiek systemu) i tam wpisać, co Ci
    odpowiada, ale UEFI niekoniecznie współpracuje
    z EasyBCD z uwagi na obostrzenia M$ -- chyba, że
    teraz jest inaczej... (ZTCW nie można założyć BCD
    na GPT za pomocą EasyBCD)

    Możesz założyć BCD za pomocą EasyBCD na dysku z MBR,
    po czym przerobić ów dysk na GPT -- nie sprawdzałem
    tego, bo nie chcę mieć GPT/UEFI, ale na oko ;) tak
    można uczynić... Możesz założyć BCD na kilku (tak
    czynię) partycjach tego samego dysku...

    Możesz skorzystać z BCD założonego przez Win...
    Możesz na dysku nie mieć Win, lecz bawić się BCD
    (założonym na takim bezWinowym dysku) za pomocą
    EasyBCD, mając inny dysk, (może w innym komputerze)
    z chodzącym Win...

    Może EasyBCD jest też pod Linuksa -- nie wiem, bo
    nie używam Linuksa...

    -=-

    EasyBCD jest bardzo użyteczny i bardzo prosty w używaniu.
    [i co najprzyjemniejsze -- niekoniecznie jest tam
    'zatwierdź', więc jest oszczędność czasu...]

    -=-

    EasyBCD rozwiązuje dużo problemów -- także start z masy
    systemów (w tym Linuksów) zapisanych jako obrazki płyt...

    PLOP założony przez EasyBCD nie skieruje na partycję
    ,,logiczną'' -- jeśli nie mam racji, to proszę o korektę...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_'

  • 16. Data: 2020-10-03 18:44:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "heby" rla36a$pud$...@d...me

    > Nie ma ona zastosowania bo nigdzie nie padło że na komputerze jest zawsze Win i
    Lin.

    Z BCD i EasyBCD (o czym już napisałem w innym poście tego wątku)
    możesz skorzystać także wówczas, gdy na dysku nie masz Win. BCD
    możesz założyć na dysku bez jakiegokolwiek systemu...
    [gorzej z wpisami -- bo przeca muszą gdzieś prowadzić]

    -=-

    BTW -- IMO szukasz bootmanagera, nie bootloadera, ale nie mam
    ochoty na pyskówki... [wg mnie bootloader jest w systemie, by
    ładować ów system...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_'

  • 17. Data: 2020-10-04 02:10:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-03, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Sprawdź XOSL2, może jeszcze działa.

    Niestety od dawna już nie.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2020-10-06 00:48:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rl9ksi$o4i$...@g...aioe.org

    > W pierwszym poście pisałeś tylko o tym że chciałby mieć jakiś program zastępujący
    gruba. Takim programem jest EasyBCD, taki jak
    > grub tylko łatwiejszy w obsłudze bo ma tryb graficzny.

    Nie EasyBCD zastępuje...

    > dałoby się zapisy startowe z EasyBCD zapisać na tym kompie bez windowsa.

    Da się. Da się nawet na dysku bez OSów;
    nawet na logicznej partycji da się...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 19. Data: 2020-10-06 14:08:13
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rl9ksi$o4i$...@g...aioe.org

    > Nie EasyBCD zastępuje...

    Jak to nie? Przecie mam i spod Easy a nie gruba startuję systemy.

    > Da się. Da się nawet na dysku bez OSów;
    > nawet na logicznej partycji da się...

    No, na logikę to powinno zadziałać, jednnak nigdy nie wypraktykowałem
    osobiście.

  • 20. Data: 2020-10-06 14:32:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/10/2020 10:22, trybun wrote:
    > EasyBCD

    Jestem jednak zawiedziony. Jakieś 4-5 sekund ładowania windowsa, aby
    załadować linuxa, sporadycznie nawet pod 7 sekund. Porażka.