  • 21. Data: 2020-10-07 01:01:34
    Temat: Re: Bootloader
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rlhmnc$1b0$...@g...aioe.org

    >> Nie EasyBCD zastępuje...

    EasyBCD to program przydatny (bardzo przydatny) do modyfikowania BCD.
    BCD to Boot Configuration Data. Do starowania komputera EasyBCD nie
    jest potrzebny.

    > Jak to nie? Przecie mam i spod Easy a nie gruba startuję systemy.

    Masz BCD i EasyBCD. Możesz mieć fotel, do wykonania którego
    posłużyłeś się śrubokrętem, ale fotel nie jest śrubokrętem.
    W szczególności:
    - po wprowadzeniu zmian w BCD za pomocą EasyBCD możesz
    skasować (czy odinstalować) EasyBCD
    - możesz nigdy nie użyć EasyBCD
    - lub podpiąć swój dysk do cudzego komputera, na którym użyłeś EasyBCD
    a możesz mieć możliwość startowania różnych systemów za sprawą BCD...

    Możesz napisać list gęsim piórem, po czym pióro wyrzucić za
    okn -- list pozostanie... ;)

    > No, na logikę to powinno zadziałać,

    Chyba tak jest w GPT -- BCD tam okupuje właśnie partycję bez Win.

    Tak mam przykładowo na Evo z MBR -- dwie partycje z 64W10, jedna
    partycja na wspólne pliki szybkiego reagowania i jedna mała na
    początku... Każda z tych partycji jest podstawowa, każda ma swój
    własny BCD i akurat komputer staruje z tej małej...

    > jednnak nigdy nie wypraktykowałem osobiście.

    Zapewne wypraktykowałeś, choć być może bezwiednie.

    -=-

    Podobnie miałem kiedyś pod WXP -- komputer startował z partycji,
    na której poza SWAPem i plikami potrzebnymi do bootowania (w tym
    edytowalny zwykłym edytorem 'boot.ini' wskazującym partycję
    startową) i stosownym BootSektorem niewiele było.

    Takie rozwiązanie ma zaletę -- taka partycja (tylko do bootowania)
    może nie być zamontowana pod literkę, dzięki czemu jest odporna na
    przypadkowe kasowania plików... Ma też wady -- w MBR są tylko
    4 partycje podstawowe.

    -=-

    https://www.centrumxp.pl/Publikacja/BCDEdit-bez-taje
    mnic
    Boot Configuration Data

    Możesz użyć (tekstowego) BCDEdit -- ale (graficzny) EasyBCD jest prostszy...

    -=-

    Pierwszy raz użyłem EasyBCD ~10 lat temu, gdy qpiłem netbook
    z W7S -- i podzieliłem się wrażeniami. Właśnie tam nie miałem
    EasyBCD na dysku netbooka, ale na dysku F-S z WXP i wstawiłem
    wpisy do BCD na partycjach W7S, uruchamiając EasyBCD z F-S, spod
    WXP. I wpisy tak wstawiłem, i sam BCD tak założyłem, bo na dysku
    z W7S miałem tylko gołe kopie W7S...

    Wydaje się mi (ale może mylę się) że obecne wersje EasyBCD jakoś
    źle współpracują z WXP.

    Różnych wersji EasyBCD mam bardzo dużo.
    Wydaje się mi (ale może jestem w błędzie) że niektóre wczesne
    wersje miały jakieś błędy utrudniające (choć nie uniemożliwiające)
    współpracę z białkomatem...

    -=-

    Linuksów nie używam, więc nie wypowiem się o użyteczności BCD
    i EasyBCD w Linuksie.

    -=-

    Na F-S mam i 64W10, i WXP -- źle mi robi się na myśl o potrzebie
    pogrzebania się w WXP. Pod tym (startowym) względem W10 jest
    o niebo lepszym systemem niż WXP, który był lepszy (nadal pod
    tym względem) od WinDosów (W95, W98, WME) i zbliża się swą
    użytecznością (łatwością panowania nad systemem przez
    człowieka) do prawdziwych systemów operacyjnych...

    [widać wyraźnie wzrost świadomości odbiorców i wzrost żądań
    tychże odbiorców stawianych twórcom/pisarzom Win -- tak autor
    (M$) pisze program/system, jak potrafi czytać użytkowanik]

    -=-

    EasyBCD jest wg mnie BARDZO użyteczny i (jak nazwa wskazuje)
    łatwy w użyciu, ale do używania BCD nie jest konieczny EasyBCD.
    EasyBCD uprzyjemnia pracę z BCD.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 22. Data: 2020-10-07 01:13:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5f7cf767$0$17351$6...@n...neostrada.pl

    > Możesz użyć (tekstowego) BCDEdit -- ale (graficzny) EasyBCD jest prostszy...

    Możesz uruchomić PowerShell (prawy myszy na znak Win) i spod niej uruchomić
    tekstowy BCDEdit, by zobaczyć to i owo z BCD. Wygląda to tak sobie pod względem
    czytelności, gdy chcemy tu coś modyfikować:

    Windows PowerShell
    Copyright (C) Microsoft Corporation. All rights reserved.

    Try the new cross-platform PowerShell https://aka.ms/pscore6

    PS C:\Windows\system32> bcdedit

    Windows Boot Manager
    --------------------
    identifier {bootmgr}
    device partition=\Device\HarddiskVolume9
    description Windows Boot Manager
    locale pl-PL
    inherit {globalsettings}
    default {default}
    resumeobject {76ad73b0-04e6-11eb-9467-806e6f6e6963}
    displayorder {09e32fc4-068b-11eb-9428-54ab3ae19492}
    {b206a301-2f2e-11e9-93ea-54ab3ae19492}
    {current}
    {cb00ead4-0433-11eb-9465-54ab3ae19492}
    {default}
    toolsdisplayorder {memdiag}
    timeout 10

    Windows Boot Loader
    -------------------
    identifier {09e32fc4-068b-11eb-9428-54ab3ae19492}
    device partition=\Device\HarddiskVolume10
    path \Windows\system32\winload.exe
    description Evo_0 201004
    locale pl-PL
    osdevice partition=\Device\HarddiskVolume10
    systemroot \Windows
    resumeobject {ed84712b-068c-11eb-946b-806e6f6e6963}

    Windows Boot Loader
    -------------------
    identifier {b206a301-2f2e-11e9-93ea-54ab3ae19492}
    device partition=\Device\HarddiskVolume11
    path \Windows\system32\winload.exe
    description Start z S Evo1
    locale en-US
    osdevice partition=\Device\HarddiskVolume11
    systemroot \Windows
    resumeobject {ff048c9e-2f2e-11e9-93ee-806e6f6e6963}
    bootmenupolicy Standard

    Windows Boot Loader
    -------------------
    identifier {current}
    device partition=C:
    path \Windows\system32\winload.exe
    description 0_SSHD_CiemnoMietowy
    locale pl-PL
    osdevice partition=C:
    systemroot \Windows
    resumeobject {76ad73b0-04e6-11eb-9467-806e6f6e6963}
    bootmenupolicy Standard

    Windows Boot Loader
    -------------------
    identifier {cb00ead4-0433-11eb-9465-54ab3ae19492}
    device unknown
    path \Windows\system32\winload.exe
    description 0_HDD_Black
    locale pl-PL
    osdevice unknown
    systemroot \Windows
    resumeobject {03426811-0686-11eb-9428-806e6f6e6963}
    bootmenupolicy Standard

    Real-mode Boot Sector
    ---------------------
    identifier {default}
    device boot
    path \NST\AutoNeoGrub0.mbr
    description EasyBCD BIOS Extender
    locale pl-PL
    custom:250000c2 1

    To tylko kilka wpisów. Teraz pomyśl co będzie, gdy na każdym dysku
    (z trzech: SSD, SSHD i HDD) mam po kilka (3 lub 4) partycji podstawowych
    a na każdej z nich mam BCD z wpisami i W10, i różnych obrazków...

    BCDEdit jest mniej komfortowy niż EasyBCD, a chyba też mniej użyteczny,
    choć BCDEdit jest rodzimym produktem a EasyBCD jest programem zewnętrznym...

    W EasyBCD wszystko widać bez manuali.

    Podstawowa pomoc BCDEdit wygląda tak:

    PS C:\Windows\system32> BCDEdit /?

    BCDEDIT - Boot Configuration Data Store Editor

    The Bcdedit.exe command-line tool modifies the boot configuration data store.
    The boot configuration data store contains boot configuration parameters and
    controls how the operating system is booted. These parameters were previously
    in the Boot.ini file (in BIOS-based operating systems) or in the nonvolatile
    RAM entries (in Extensible Firmware Interface-based operating systems). You can
    use Bcdedit.exe to add, delete, edit, and append entries in the boot
    configuration data store.

    For detailed command and option information, type bcdedit.exe /? <command>. For
    example, to display detailed information about the /createstore command, type:

    bcdedit.exe /? /createstore

    For an alphabetical list of topics in this help file, run "bcdedit /? TOPICS".

    Commands that operate on a store
    ================================
    /store Used to specify a BCD store other than the current system default.
    /createstore Creates a new and empty boot configuration data store.
    /export Exports the contents of the system store to a file. This file
    can be used later to restore the state of the system store.
    /import Restores the state of the system store using a backup file
    created with the /export command.
    /sysstore Sets the system store device (only affects EFI systems, does
    not persist across reboots, and is only used in cases where
    the system store device is ambiguous).

    Commands that operate on entries in a store
    /copy Makes copies of entries in the store.
    /create Creates new entries in the store.
    /delete Deletes entries from the store.
    /mirror Creates mirror of entries in the store.

    Run bcdedit /? ID for information about identifiers used by these commands.

    Commands that operate on entry options
    ======================================
    /deletevalue Deletes entry options from the store.
    /set Sets entry option values in the store.

    Run bcdedit /? TYPES for a list of datatypes used by these commands.
    Run bcdedit /? FORMATS for a list of valid data formats.

    Commands that control output
    ============================
    /enum Lists entries in the store.
    /v Command-line option that displays entry identifiers in full,
    rather than using names for well-known identifiers.
    Use /v by itself as a command to display entry identifiers
    in full for the ACTIVE type.

    Running "bcdedit" by itself is equivalent to running "bcdedit /enum ACTIVE".

    Commands that control the boot manager
    ======================================
    /bootsequence Sets the one-time boot sequence for the boot manager.
    /default Sets the default entry that the boot manager will use.
    /displayorder Sets the order in which the boot manager displays the
    multiboot menu.
    /timeout Sets the boot manager time-out value.
    /toolsdisplayorder Sets the order in which the boot manager displays
    the tools menu.

    Commands that control Emergency Management Services for a boot application
    /bootems Enables or disables Emergency Management Services
    for a boot application.
    /ems Enables or disables Emergency Management Services for an
    operating system entry.
    /emssettings Sets the global Emergency Management Services parameters.

    Command that control debugging
    ==============================
    /bootdebug Enables or disables boot debugging for a boot application.
    /dbgsettings Sets the global debugger parameters.
    /debug Enables or disables kernel debugging for an operating system
    entry.
    /hypervisorsettings Sets the hypervisor parameters.

    Command that control remote event logging
    /eventsettings Sets the global remote event logging parameters.
    /event Enables or disables remote event logging for an operating
    system entry.

    PS C:\Windows\system32>

    Jak widać -- BCDEdit zezwala na to i owo, ale EasyBCD jest łatwiejszy...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 23. Data: 2020-10-07 18:43:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "heby" rlho4i$ipe$...@d...me

    > Jestem jednak zawiedziony. Jakieś 4-5 sekund ładowania windowsa, aby załadować
    linuxa, sporadycznie nawet pod 7 sekund. Porażka.

    Masz SSD? -- sprawdź, ile czasu stracisz na powolnym HDD. ;)
    Na niezbyt szybkiej karcie pamięci trwało to tak długo, że
    zabrakło mi cierpliwości -- to może trwać kilka minut...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_'

  • 24. Data: 2020-10-08 11:57:43
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rlhmnc$1b0$...@g...aioe.org

    > EasyBCD to program przydatny (bardzo przydatny) do modyfikowania BCD.
    > BCD to Boot Configuration Data. Do starowania komputera EasyBCD nie
    > jest potrzebny.

    Przydatny gdy się ma na kompie kilka systemów i trzeba jakoś
    uporządkować ich startowanie. Nie znam nic lepszego i prostszego od
    Easy.. Jasna sprawa, - Easy służy tylko do konfiguracji startu kompa, a
    nie jest menadżerem jego uruchamiania.

> [...]
    > a możesz mieć możliwość startowania różnych systemów za sprawą BCD...
    >
    > Możesz napisać list gęsim piórem, po czym pióro wyrzucić za

    Jasna sprawa. A miałbyś jakiś pomysł aby wróciło stare wyświetlanie
    wyboru systemu, czyli tryb tekstowy. Po niedawnych reinstalacjach mam na
    kompie tylko XP i W10,. Reinstalowany był tylko Win10, XP został po
    staremu na HDD, jednak po instalacji 10ki instalator tego systemu chyba
    nie wziął pod uwagę XP, tak że po reinstalacji nie było żadnego wyboru,
    startowała tylko 10ka. Oczywiście instalacja EasyBCD załatwiła sprawę,
    jednak wnerwia mnie ten graficzny menadżer wyboru systemu,. Jak przejść
    w tryb tekstowy?

> [...]
    > współpracę z białkomatem...
    >
    > -=-
    >
    > Linuksów nie używam, więc nie wypowiem się o użyteczności BCD

    Jak dla mnie to i tak bez gruba się nie obejdzie, Easy służy tylko do
    wyboru systemu podczas uruchamiania systemu.

> [...]
    > tychże odbiorców stawianych twórcom/pisarzom Win -- tak autor
    > (M$) pisze program/system, jak potrafi czytać użytkowanik]

    Ja odwrotnie - gdyby XP za sprawą programów zewnętrznych (np Opera,
    Thunderbird itd) miał normalny dostęp do netu, to nie czekałbym nawet
    minuty aby 10ka znalazła się w koszu. Ten system to koszmar. Zwłaszcza
    te ciągłe "aktualizacje", że o pożeraniu zasobów nie wspomnę. To system
    nie dla użytkownika tylko dla samego siebie..

  • 25. Data: 2020-10-08 11:58:25
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    >                system entry.
    >
    > PS C:\Windows\system32>
    >

    > Jak widać -- BCDEdit zezwala na to i owo, ale EasyBCD jest łatwiejszy...

    Tak przeglądam te opcje ale nie widzę sekcji w której można by zmienić
    tryb BCD z graficznego na tekstowy..

  • 26. Data: 2020-10-08 11:58:51
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.10.2020 o 14:32, heby pisze:

    > Jestem jednak zawiedziony. Jakieś 4-5 sekund ładowania windowsa, aby
    > załadować linuxa, sporadycznie nawet pod 7 sekund. Porażka.

    W sumie to nie wiem czego Ty oczekiwałeś. Jakiejś rakiety czy zwykłego
    zastępstwa dla gruba..

  • 27. Data: 2020-10-08 12:14:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/10/2020 11:58, trybun wrote:
    > W sumie to nie wiem czego Ty oczekiwałeś.

    Czegoś wygodniejszego niż grub. Grub jest niewygodny, tak
    najzwyczajniej. Ogarniam, ale jakieś modyfikacje są najzwyczajniej
    upierdliwe, z jakiejś przyczyny wszyscy się upierają że najlepiej
    zainstalować *swój* bootloader w MBR. Brzmi to jak lata 80te. Miałem
    nadzieje że uefi pozwoli na jaką wygodną formę wyboru OSa, ale tam jest
    tylko boilerplate, bez zwiąkszania funkcjonalności. Czyli wyszło jak zwykle.

    > Jakiejś rakiety

    Nie rakiety,ale nie obraziłbym się gdyby każdy linux i windows trzymał
    swój bootloader na swojej partycji a ja sobie tylko sterował z MBR z
    której partycji ma się odpalić nastepny.

  • 28. Data: 2020-10-08 13:22:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-10-08 o 12:14, heby pisze:
    > (...)
    >
    > Nie rakiety,ale nie obraziłbym się gdyby każdy linux i windows trzymał
    > swój bootloader na swojej partycji a ja sobie tylko sterował z MBR z
    > której partycji ma się odpalić nastepny.

    A w czym problem?
    Nie robisz osobnej partycji /boot w przypadku linuksów, a Win
    instalujesz na jednej partycji jeśli pozwoli.

    Później jakiś boot-manager, np. Plop i wybierasz partycję, z której ma
    się uruchomić jakiś OS.

    https://www.cdrinfo.pl/downloads/dyski-twarde-(hdd)-
    boot-manager

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 29. Data: 2020-10-08 13:31:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/10/2020 13:22, Adam wrote:
    > A w czym problem?
    > Nie robisz osobnej partycji /boot w przypadku linuksów, a Win
    > instalujesz na jednej partycji jeśli pozwoli.
    > Później jakiś boot-manager, np. Plop

    OK, ostatnio jak oglądałem Plop'a, był nieużywalny, wieszając mi
    komputer. Nie pamietam kiedy to było, ze 3 lata temu? Coś się tam dzisje
    w projekcie?

  • 30. Data: 2020-10-08 15:55:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-10-08 o 13:31, heby pisze:

    > OK, ostatnio jak oglądałem Plop'a, był nieużywalny, wieszając mi
    > komputer. Nie pamietam kiedy to było, ze 3 lata temu? Coś się tam dzisje
    > w projekcie?

    Tu już nie odpowiem. Lata temu uzywałem boot managera zasztrego w Ranish
    Part Manager, ostatnio wystarczają mi gruby (na osobnych partycjach
    /boot) + windowsowe bcd.
    W głównym kompie mam 4 szt. HDD i kilkanaście różnych natywnych OS-ów :(
    W innych komputerach też mam podobny bajzel.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam