  • 1. Data: 2021-01-13 13:55:37
    Temat: Bramki LoRaWAN - czemu są takie drogie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Już od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie pomysł pobawienia się
    technologią LoRa. Niewielkie moduły pracujące w tym standardzie można
    dostać naprawdę tanio, a ponoć pozwalają one uzyskać całkiem niezły
    zasięg na paśmie 868 MHz. Jest to okupione szybkością transmisji, jednak
    to interesująca alternatywa dla modułów 2G, które do działania
    potrzebują aktywnej karty SIM i kasy na koncie, no chyba, że ograniczymy
    się do odbierania SMS-ów.

    Z ciekawości zacząłem się przyglądać ofertom fabrycznych bramek LoRa -
    Ethernet i naprawdę zaskakuje mnie ich cena. Na przykład tutaj:

    https://botland.com.pl/moduly-radiowe/11851-ttn-gw-8
    68-bramka-sieciowa-iot-lorawan-868mhz-ethernetwifi.h
    tml

    Pond 1600 zł, a nawet nie wygląda na to, żeby obudowa była hermetyczna.
    W środku raczej dość standardowa konstrukcja na PIC32. Czyżby coś
    wyjątkowego było w tym module LoRa?

    Przecież tutaj nie jest potrzebna zaawansowana technologia. LoRa jest
    wolna, a więc w środku też nie potrzeba specjalnie szybkich magistral
    czy procesora. Taką bramkę mógłbym sobie dość łatwo zbudować modyfikując
    któryś z moich projektów z Ethernetem, przez podłączenie do SPI modułu w
    stylu Ra-02, albo nawet czegoś lepszego/droższego.

    Chyba, że pomijam coś ważnego i w takiej bramce trzeba zastosować jakiś
    specjalny moduł, bo te najpopularniejsze w amatorskich konstrukcjach
    mają mniejsze możliwości?

  • 2. Data: 2021-01-13 15:12:39
    Temat: Re: Bramki LoRaWAN - czemu są takie drogie
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 13.01.2021 13:55, Atlantis wrote:

    > Przecież tutaj nie jest potrzebna zaawansowana technologia. LoRa jest
    > wolna, a więc w środku też nie potrzeba specjalnie szybkich magistral

    Lorze przyglądałem się dosyć dawno temu, więc moja wiedza może nie być
    aktualna. Firma, która to opracowała zatrzymała specyfikację części
    radiowej dla siebie (ale możesz znaleźć na youtubie nagrania z
    konferencji pokazujących reverse-engineering Lory) i na tym zarabia.

    > czy procesora. Taką bramkę mógłbym sobie dość łatwo zbudować modyfikując
    > któryś z moich projektów z Ethernetem, przez podłączenie do SPI modułu w
    > stylu Ra-02, albo nawet czegoś lepszego/droższego.

    Normalne bramki używają innych MAC/PHY, które potrafią komunikować się z
    wieloma klientami równocześnie. Można zrobić bramkę "dla ubogich"
    wykorzystując PHY z urządzeń klienckich, ale ma to spore ograniczenia
    (ilość jednoczesnych połączeń).

    https://uk.rs-online.com/web/p/communication-wireles
    s-development-tools/1843981/
    https://botland.com.pl/raspberry-pi-hat-komunikacja/
    14865-iot-lora-gateway-hat-868mhz-nakladka-dla-raspb
    erry-pi-4b3b3b2bzero-646648333133.html

  • 3. Data: 2021-01-13 15:24:09
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 13.01.2021 o 13:55, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Chyba, że pomijam coś ważnego i w takiej bramce trzeba zastosować jakiś
    > specjalny moduł, bo te najpopularniejsze w amatorskich konstrukcjach
    Raczej że jest to nowości możliwa do zastosowania w przemyśle itp.
    Patrz na ceny interfejsów LAN do wszelkich sterowników pieców,
    falowników solarnych itp.

    Płytka z chipem za góra 2$ a cena 700-1500zł.
    Jak się da to doją producenci.
    Zobacz to:
    https://www.hackster.io/pulsartronic/lorawan-gateway
    -esp8266-rfm95-arduino-4914a8

    RFM95 za ok 5$
    ESP za ok 3$ i do tego kawałek pcb lub nawet pająk wystarczy :)

    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2021-01-13 15:42:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.01.2021 15:12, Zbych wrote:

    > Normalne bramki używają innych MAC/PHY, które potrafią komunikować się z
    > wieloma klientami równocześnie. Można zrobić bramkę "dla ubogich"

    Można gdzieś kupić takie moduły w wersji do przylutowania na płytce z
    MCU (jak właśnie Ra-02)? Czy też wykorzystują one już jakiś inny,
    specyficzny interfejs komunikacyjny? Chociaż w przypadku prędkości
    oferowanych przez LoRa zwykłe SPI powinno sobie przecież radzić ze
    sporym zapasem...

    > wykorzystując PHY z urządzeń klienckich, ale ma to spore ograniczenia
    > (ilość jednoczesnych połączeń).

    Na czym te ograniczenia polegają? To tylko kwestia tego, że MAC/PHY z
    bramki może prowadzić równoległe transmisje w tym samym czasie, czy są
    jeszcze poważniejsze ograniczenia? Jeśli zastosowałbym w swojej bramce
    taki prosty moduł, a w okolicy miał kilka-kilkanaście urządzeń
    komunikujących się poprzez LoRa, to nadal mogę liczyć na to, że każde z
    nich zdoła wysłać/odebrać swoją paczkę danych i co najwyżej będzie
    musiało poczekać na swoją kolej?
    Ta technologia zapewnia jakąś automatyczną formę wykrywania kolizji,
    potwierdzania transferów i ponawiania tych, które się nie udały? Czy też
    trzeba to implementować samemu?

> [...]
    s-development-tools/1843981/

    > https://botland.com.pl/raspberry-pi-hat-komunikacja/
    14865-iot-lora-gateway-hat-868mhz-nakladka-dla-raspb

    Te nakładki do RasPi też mnie ciekawią. Widziałem, że ludzie budują
    bramki na tym komputerze. Tylko czy to przypadkiem nie jest strzelanie z
    armaty do komara? Przy tych prędkościach zwykły mikrokontroler powinien
    wystarczyć do przekazywania danych pomiędzy siecią radiową na LoRa a
    siecią IP, opartą o Ethernet albo WiFi.

  • 5. Data: 2021-01-13 15:49:26
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 13/01/2021 14:24, Jacek R. wrote:

> [...]
    -esp8266-rfm95-arduino-4914a8

    > RFM95 za ok 5$
    > ESP za ok 3$ i do tego kawałek pcb lub nawet pająk wystarczy :)

    Tak -lub bardzie "wypasione" Dragino:
    https://www.aliexpress.com/item/32983959352.html

    Niestety oba rozwiązania nie do końca zgodnie ze standardem. Standard
    przewiduje ze GW działa na 8 kanałach

    c.

  • 6. Data: 2021-01-13 16:06:19
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 13/01/2021 12:55, Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > Chyba, że pomijam coś ważnego i w takiej bramce trzeba zastosować jakiś
    > specjalny moduł, bo te najpopularniejsze w amatorskich konstrukcjach

    A w ogóle to moze jestes w zasięgu bramek. Jesli dobrze pamietam to
    jesteś w Krakowie - wg Mapy TTN są tam 3 bramki:

    https://www.thethingsnetwork.org/map

  • 7. Data: 2021-01-13 16:08:24
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 13.01.2021 o 15:49, Cezar pisze:

> [...]
    > https://www.aliexpress.com/item/32983959352.html
    >
    > Niestety oba rozwiązania nie do końca zgodnie ze standardem. Standard

    https://aliexpress.com/item/4000156211665.html
    Ten jest za 400zł i chyba jest bardziej wypasiony :)

    --
    pzdr, j.r.

  • 8. Data: 2021-01-13 16:18:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.01.2021 16:06, Cezar wrote:

    > A w ogóle to moze jestes w zasięgu bramek. Jesli dobrze pamietam to
    > jesteś w Krakowie - wg Mapy TTN są tam 3 bramki:
    >
    > https://www.thethingsnetwork.org/map

    W Krakowie pracuję i bywam praktycznie codziennie, a przynajmniej
    bywałem przed pandemią. Jednak mieszkam jakieś 25 kilometrów od obrzeży
    miasta, na terenie dość mocno pagórkowatym i zalesionym. Wątpię, żeby
    cokolwiek dolatywało - jak wejdę na jakieś wzniesienie z ręcznym radiem
    albo skorzystam ze stacjonarnej Anteny, to przy 5W na paśmie 2 metrów
    jestem w stanie dowołać się do krakowskich przemienników.

    Jednak na 868 MHz, ze znacznie mniejszą mocą - nie sądzę. :)

    Dlatego właśnie myślę o swojej własnej bramce, na swoje własne potrzeby.

  • 9. Data: 2021-01-13 16:20:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.01.2021 15:49, Cezar wrote:

    > Niestety oba rozwiązania nie do końca zgodnie ze standardem. Standard
    > przewiduje ze GW działa na 8 kanałach

    Da się gdzieś kupić moduły LoRa w takiej wersji? Czy nie są one dostępne
    jako komponenty dla amatorskich konstrukcji?

  • 10. Data: 2021-01-13 16:23:36
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 13.01.2021 15:42, Atlantis wrote:

> [...]
    > specyficzny interfejs komunikacyjny? Chociaż w przypadku prędkości
    > oferowanych przez LoRa zwykłe SPI powinno sobie przecież radzić ze

    Będziesz miał dostępny tylko jeden kanał do transmisji danych.

    Tu masz scalaka do bramek, poczytaj ile kanałów jednocześnie obsługuje:
    https://pl.mouser.com/new/semtech/semtech-sx1301-chi
    p/

    A tu jego cenę:
    https://pl.mouser.com/Semiconductors/Wireless-RF-Int
    egrated-Circuits/RF-Wireless-Misc/_/N-3rhvw?Keyword=
    sx1301&Ns=Pricing%7c0&FS=True