  • 11. Data: 2014-06-26 04:19:01
    Temat: Re: CO BEDZIE LEPSZE?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Majka" <k...@g...com> wrote in message
    news:8f5acd0d-2cb1-48be-a501-02a042000d96@googlegrou
    ps.com...
    > Mój komputer został kupiony w 2008,
    > i od tego czasu tylko korzystam, typowy user.
    > Nigdy nie była robiona reinstalacja systemu.
    > Komputer pracuje coraz wolniej,
    > wydajność spada, coraz dokuczliwsze są reklamy, itd, itp.

    Znaczy przez ostatnie 6 lat komputer nie był
    otworzony aby odkurzyć radiator CPU i wiatrak??
    Przecież w takim razie nie dziwota że zwalniać
    musi niemiłosiernie aby się nie ugotował w kurzu.

  • 12. Data: 2014-06-30 08:48:31
    Od: Majka <k...@g...com>

    W dniu środa, 25 czerwca 2014 13:42:55 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:

> [...]

    > Koszt zakupu win7 (nawet home, oem) będzie spory, więc pomyśłałbym o tym
    > na samym końcu, jeśli wszystko inne zawiedzie. Raczej oszacowałbym
    > najpierw użycie dysku twardego - i jego ewentualną wymianę (a na SSD to
    > już w ogóle super by było), bo to element mechaniczny, zużywający się, a
    > w dodatku nowe są wydajniejsze niż coś z 2008r (w dodatku zajechane
    > swapowaniem przez te 6 lat). Zwłaszcza że nawet kupując win7 - i
    > instalując go na 2GB ramu, by sobie swapował na tym starym zajechanym
    > hdd - nadal należałoby pomyśleć o nowym dysku...

    Bardzo dziękuję, zwłaszcza za opis krok po kroku reinstalacji Visty i optymalizacji
    pracy po reinstalacji - bardzo cenne.
    RAM - jakie kości są w komputerze dopiero sprawdzę, albo jakiś program (np. aida32)
    albo odkręcę pokrywę pod laptopem. Wtedy zakupię tak jak piszesz, 2GB lub 1GB jeśli
    będzie można taniej.

    Co do przeglądarek i komunikatorów: używam jedynie Chrome/Google, a z komunikatorów
    niczego poza czatem w samym @gmailu.

    Wymiana ewentualna dysku na SSD:
    czy na podstawie danych komputera (HP Pavilion DV6000) może mi ktoś wskazać
    rubrykę/dział dysków SSD które będą pasowały do mojego laptopa? Jakie to załącze, czy
    interfejs, czy cokolwiek co jest ważne, żeby kupić odpowiedni dysk?
    I czy taki dysk wystarczy włożyć/wpiąć do laptopa i wszystko działa już (oczywiście
    reinstalacja systemu, to wiem, ale czy nie będzie taka wymiana skomplikowana
    bardziej)?

    Majka

  • 13. Data: 2014-06-30 08:53:12
    Od: Majka <k...@g...com>

    W dniu środa, 25 czerwca 2014 14:41:38 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > 2. Zmieniďż˝ dysk na SSD.

    Ok, ale proszę zobacz pytanie w innej części wątku - odpowiadając Bartkowi pytałam,
    jaki dysk kupić, by kupić dobry do tego komputera.

    Majka

  • 14. Data: 2014-06-30 09:04:13
    Od: Majka <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 26 czerwca 2014 04:19:01 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:

    > Znaczy przez ostatnie 6 lat komputer nie byďż˝
    > otworzony aby odkurzyďż˝ radiator CPU i wiatrak??
    > Przecie� w takim razie nie dziwota �e zwalnia�
    > musi niemi�osiernie aby si� nie ugotowa� w kurzu.

    Tak, to prawda. Użytkowany jedynie "włączam/pracuję/wyłączam". Przez 6 lat.
    Prawdą też jest, że wiatrak wyje głośno, szybko kręci, a komputer jest gorący
    najbardziej od spodu w okolicy klawiszy Esc/1/2/3/4/q/w/e/r.

    Zaglądałam teraz zasugerowana twoimi słowami przez okienko wlotowe i wylotowe - i tu,
    przynajmniej tyle, ile widać, na ile wzrok pozwala przez plastikową kratkę - kurzu
    nie widać ani grama.

    Ok, więc odkręcę te kratki lub okolice obudowy i odkurzę. Tylko jak, żeby czegoś nie
    zniszczyć? Zwykły odkurzacz i ściągnąć ewentualny kurz? Nie zepsuję czegoś?
    Czy inaczej to zrobić?

    Majka

  • 15. Data: 2014-06-30 09:55:06
    Od: "zhbick" <k...@s...de>

    Użytkownik "Majka" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Ok, więc odkręcę te kratki lub okolice obudowy i odkurzę. Tylko jak, żeby
    > czegoś nie zniszczyć?

    Delikatnie, jeśli będą jakieś problemy to raczej zostaw jak jest.

    Poza radami innych, sugeruję na początek uruchomić Defragmentator dysków,
    powinna być odczuwalna poprawa szybkości działania systemu.

  • 16. Data: 2014-06-30 09:56:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 30 Jun 2014 00:04:13 -0700 (PDT), Majka napisał(a):

    > Ok, więc odkręcę te kratki lub okolice obudowy i odkurzę. Tylko jak, żeby czegoś
    nie zniszczyć?

    Są tu tacy co przystawiają ssawkę czy podmuch do okienka i się nie boją.
    Ale IMO możesz rozkręcić wiatraczek poza jego wytrzymałość. A na dodatek,
    to nie musi pomóc, kurz bywa czepliwy :) i nie będzie pewności że usunęłaś
    wszystko.
    --
    Jacek

  • 17. Data: 2014-06-30 09:58:10
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-06-30 08:48, Majka pisze:
> [...]
    interfejs, czy cokolwiek co jest ważne, żeby kupić odpowiedni dysk?
    Tam jest zwykły najzwyklejszy dysk 2.5" sata, praktycznie każdy ssd
    pasuje. Zostaje tylko ocenić wielkość (pojemność) tego ssd potrzebną po
    zajętości obecnego dysku, albo ocenić - co bez sensu się składuje na
    obecnym dysku (filmy, muzyka, nie-zgrane na kopie zapasowe jakieś
    zdjęcia i filmy z wakacji z 5 lat itd. Tego nie ma sensu trzymać na SSD,
    zgrać na zewnętrzny dysk, albo na płytki - swój "stary" dysk po
    zdemontowaniu z laptopa wrzucasz do jakieś obudowy 2.5" usb i masz
    dodatkowy dysk przenośny do trzymania takich śmieci, do których dostęp
    potrzebny rzadko, a prędkość dostępu nie jest newralgiczna...

    > I czy taki dysk wystarczy włożyć/wpiąć do laptopa i wszystko działa już (oczywiście
    reinstalacja systemu, to wiem, ale czy nie będzie taka wymiana skomplikowana
    bardziej)?
    https://www.youtube.com/watch?v=Jf7FRzscHhU
    Otwierasz, wyciągasz ramkę z dyskiem, odkręcasz stary dysk od ramki,
    przykręcasz nowy, wkładasz ramkę na swoje miejsce. Gotowe. No i
    reinstalacja systemu.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 18. Data: 2014-06-30 10:13:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 29 Jun 2014 23:53:12 -0700 (PDT), Majka napisał(a):

    > Ok, ale proszę zobacz pytanie w innej części wątku - odpowiadając Bartkowi pytałam,
    jaki dysk kupić, by kupić dobry do tego komputera.

    > Majka

    Z danych wynika że masz tam Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS 500 GB
    SATA2. Zatem musisz kupić dysk SSD o jak największej pojemności na jaką cię
    stać (sprawdź ile masz danych na dysku) i w technologii SATA2 lub SATA3.
    Dotychczsowy dysk możesz wstawić do zewnętrznej obudowy USB i traktować go
    jako magazyn danych i backupów.
    --
    Jacek

  • 19. Data: 2014-07-01 05:01:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Majka" <k...@g...com> wrote in message
    ps.com...
    > Ok, więc odkręcę te kratki lub okolice obudowy i odkurzę.
    > Tylko jak, żeby czegoś nie zniszczyć?
    > Zwykły odkurzacz i ściągnąć ewentualny kurz? Nie zepsuję czegoś?
    > Czy inaczej to zrobić?

    Jeśli tak pytasz to raczej nie brałbym się za to samemu...
    Laptopa trzeba rozkręcić i dostać się do wiatraków/radiatorów.
    Zwykły kurz wpychany jest w turbinkę, która zwykle zasysa
    powietrze od dołu, przez większą kratkę i wydmuchuje przez
    radiatorek podłużny z boku laptopa - nie wiem jak w dv6000.

    Jak masz w domu jakieś zwierzaki/sierściuchy to tym bardziej
    od tego bym zaczął - nowoczesne procesory mają w sobie
    układy zabezpieczające przed samo-zniszczeniem od nadmiaru
    ciepła: zwyczajnie spowalniają pracę jak wykryją wzrost
    temperatury ponad próg ustawiony w fabryce. Niedostateczne
    odprowadzanie ciepła (bo radiator zapchany kurzem/futrem
    sierściucha) powoduje że cpu pracuje na pół gwizdka i laptop
    jest wyraźnie powolny.

    Ktoś mi powiedział że w serwisie w Krakowie biorą 80zł
    za otwarcie laptopa, oczyszczenie radiatora CPU z kurzu
    i założenie nowej pasty termoprzewodzącej pod radiatory.
    Zapytaj w swoim mieście ile to u Ciebie kosztuje....

    A potem warto 6-letnią Vistę wyrzucić (robiąc wcześniej kopię
    wszystkich obrazków, dokumentów itp) i zainstalować Win7
    od nowa (nie robić upgrade na starym Windows!!!).

  • 20. Data: 2014-07-01 08:13:33
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2014-07-01 05:01, Pszemol pisze:
> [...]
    > powietrze od dołu, przez większą kratkę i wydmuchuje przez
    > radiatorek podłużny z boku laptopa - nie wiem jak w dv6000.

    Albo z tyłu :) często samo oczyszczenie może doprowadzić do
    szybszego/bardzo szybkiego uszkodzenia wentylatorka bo pozbędziemy się
    brudu który wypełniał luzy i potem dostając większych wibracji szybciej
    pada. Przy tym wieku warto już pomyśleć nad nowym wiatrakiem albo całym
    układem chłodzenia.

> [...]
    > odprowadzanie ciepła (bo radiator zapchany kurzem/futrem
    > sierściucha) powoduje że cpu pracuje na pół gwizdka i laptop

    Wystarczy monitować temperaturę programem speed fun:
    http://www.almico.com/speedfan.php

> [...]
    > wszystkich obrazków, dokumentów itp) i zainstalować Win7
    > od nowa (nie robić upgrade na starym Windows!!!).

    Tylko to są koszta a tego postujący chce uniknąć. To już lepiej starą
    Vistę od nowa na dysku SSD na który pójdzie kasa z licencji W7.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl