  • 1. Data: 2014-06-25 13:32:30
    Temat: CO BEDZIE LEPSZE?
    Od: Majka <k...@g...com>

    Witam,
    Mój komputer został kupiony w 2008, i od tego czasu tylko korzystam, typowy user.
    Nigdy nie była robiona reinstalacja systemu.
    Komputer pracuje coraz wolniej, wydajność spada, coraz dokuczliwsze są reklamy, itd,
    itp.

    Pytanie:

    Co bardziej pomoże:
    a) reinstalacja systemu czyli zmiana z irytującej VISTY na WIN 7
    b) zakup ramu, tak by mieć 4 GB (o ile w tym kompie można)

    Co będzie skuteczniejsze i sprawi że komputer będzie sprawniejszy, szybszy?

    Gdziekolwiek mam możliwość korzystać z win7, np. w pracy, na komputerze też mającym
    jak mój 2GB ram, to wydaje mi się, ze ten komp z win7 jest jak Ferrari w porównaniu
    do mojej konnej furmanki z Vistą.

    Krótka specyfikacja mojego komputera, może poza reinstalacja lub dokupieniem ramu
    powinnam zrobić coś innego?

    Komputer to
    P pavilion dv6000
    AMD 64 athlonX2 dual core processor tk57 1908 MHz L1 64/ L2 256kb
    2046 mb ram
    plik wymiany 4333 mb
    pamiec wirtualna 6379 mb
    Właściwości systemu operacyjnego
    Nazwa systemu operacyjnego Microsoft Windows Longhorn Home Edition
    Wersja systemu operacyjnego 6.0.6002 (Longhorn Beta)
    Dodatek service pack systemu operacyjnego Service Pack 2
    Data Instalacji 2008-04-09

    Reinstalowac / wymienic system na win7 czy dokupić ramu, czy coś innego?

    Pozdrawiam, Majka

  • 2. Data: 2014-06-25 13:42:55
    Temat: Re: CO BEDZIE LEPSZE?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-06-25 13:32, Majka pisze:
> [...]
    > a) reinstalacja systemu czyli zmiana z irytującej VISTY na WIN 7

    > b) zakup ramu, tak by mieć 4 GB (o ile w tym kompie można)
    Ramu nigdy za wiele, zwłaszcza jeśli wg poniższych danych:

    > 2046 mb ram
    > plik wymiany 4333 mb
    używa >4GB swapu na dysku - znaczy że i 4GB będzie mało, bo coś ci
    system zaśmieca.

    Moja rada jest prosta i może zmniejszyć koszty, ale wymaga trochę czasu:
    - najpierw reinstalacja obecnego systemu, na czysto, na czysty świeżo
    sformatowany dysk. Jaka vista paskudna jest, to trudno, ale powinna
    działać jakoś.
    - po reinstalacji wyłączenie od razu "przywracania systemu windows" - by
    nie tworzył zbędnych kopii i punktów przywracania, i niech ściągnie
    sobie wszystkie windowsupdate jakie potrzeba (będzie kilka restartów i
    potrwa to trochę)
    - jak już nic nie będzie znajdował w windowsupdate, to "oczyszczanie
    dysku", potem defragmentacja dysku, ewentualnie w ostateczności (jak kto
    potrzebuje tego) dopiero wtedy na powrót włączenie "przywracania systemu
    windows"
    - używanie tylko przeglądarek (firefox, chrome, wg uznania) z
    adblockiem, nie używanie gniotów jak oryginalny klient gadu-gadu czy fb
    komunikator (jest mnóstwo zastępczych darmowych, bez reklam, a jeszcze
    równocześnie obsługujących wiele kont na raz: gg, facebook komunikator,
    jabber, tlen i cała reszta)

    Jak po takiej operacji - nadal będzie zamulało - sprawdzić użycie pliku
    wymiany. Jak będzie nadal szaleć po 4GB swap - to zmiana 2GB>4GB ramu i
    tak nie uratuje przed użytkowaniem swapu, a wręcz jeśli jest ustawiony
    na domyślne zarządzanie - spowoduje jego prewencyjne zwiększenie...

    Jeśli jest możliwość (obecnie nie jest 2x1GB, tylko 1x2GB) - dołożyć
    tylko 1GB bo tańsze niż 2GB lub 4GB (by mieć 3GB ramu), bo i tak system
    32bit więcej niż te ~3.2GB nie użyje, a zawsze to coś.

    Koszt zakupu win7 (nawet home, oem) będzie spory, więc pomyśłałbym o tym
    na samym końcu, jeśli wszystko inne zawiedzie. Raczej oszacowałbym
    najpierw użycie dysku twardego - i jego ewentualną wymianę (a na SSD to
    już w ogóle super by było), bo to element mechaniczny, zużywający się, a
    w dodatku nowe są wydajniejsze niż coś z 2008r (w dodatku zajechane
    swapowaniem przez te 6 lat). Zwłaszcza że nawet kupując win7 - i
    instalując go na 2GB ramu, by sobie swapował na tym starym zajechanym
    hdd - nadal należałoby pomyśleć o nowym dysku...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2014-06-25 14:02:02
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj BartekK, 25 cze 2014 w news:loecso$u3b$1@node1.news.atman.pl
    napisałeś/aś:

    > uzywa >4GB swapu na dysku - znaczy ze i 4GB bedzie malo, bo cos ci
    > system zasmieca.

    Pytanie, czy rzeczywiście używa tyle pliku wymiany, czy może ktoś ustawił
    taki niestandardowy rozmiar, a użycie wcale nie jest takie wysokie. O ile
    się nie mylę system zwykle ustawia startowy rozmiar swapu na równy ilości
    RAM

    > - po reinstalacji wylaczenie od razu "przywracania systemu windows"
    > - by nie tworzyl zbednych kopii i punkt˘w przywracania, i niech

    Nie wiem w czym miałoby to pomóc? Punkty przywracania nie są przecież
    robione co chwilę, a w końcu zdarzy się sytuacja, że będzie żal, że nie
    było jakiegokolwiek punktu przywracania. Przecież przywracanie systemu
    nie ma żadnego wpływu na ogólną wydajność, pomijając np. trochę dłuższą
    instalację jakiegoś programu itp. kiedy to taki punkt się tworzy z
    automatu.

  • 4. Data: 2014-06-25 14:41:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 25 Jun 2014 04:32:30 -0700 (PDT), Majka napisał(a):

    > Reinstalowac / wymienic system na win7 czy dokupić ramu, czy coś innego?

    1. przejść na linuksa Mint Qiana.
    2. Zmienić dysk na SSD.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2014-06-25 15:27:43
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Jacek Maciejewski napisa?(a):

    > 1. przejść na linuksa Mint Qiana.
    > 2. Zmienić dysk na SSD.

    Tak jest. Do słabego kompa polecam Minta z MATE :)

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 6. Data: 2014-06-25 15:35:55
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl>

    Dnia Wed, 25 Jun 2014 04:32:30 -0700 (PDT), Majka napisał(a):

    > Reinstalowac / wymienic system na win7 czy dokupić ramu, czy coś innego?

    RAM + SSD i komp bedzie smigal jak nowka.
    A zamiast Win7 lepiej Win8.1 - mniej zasobow potrzebuje.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 7. Data: 2014-06-25 16:05:23
    Od: ZakonSpirowany <x...@g...com>

    W dniu 25-06-2014 15:35, R.e.m.e.K pisze:
    > RAM + SSD i komp bedzie smigal jak nowka.

    Na 6-letniej, zapewne mocno zaśmieconej Viście?
    Chciałbym to zobaczyć.
    RAM + świeży Win7 lub 8 (ja już się całkowicie przekonałem do ósemki -
    po 14 miesiącach używania).

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 8. Data: 2014-06-25 19:02:25
    Od: jg <f...@f...pl>

    Dnia Wed, 25 Jun 2014 04:32:30 -0700 (PDT), Majka napisał(a):

    > Reinstalowac / wymienic system na win7 czy dokupić ramu, czy coś innego?

    na poczatek maja zapusc combofix'a...

    --
    jg

  • 9. Data: 2014-06-25 19:23:10
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-06-25 14:02, pueblo pisze:

> [...]
    > nie ma żadnego wpływu na ogólną wydajność, pomijając np. trochę dłuższą
    > instalację jakiegoś programu itp. kiedy to taki punkt się tworzy z
    Czytaj ze zrozumieniem.
    1. instalacja czystego Windows
    2. wyłączenie "przywracania"
    3. włączenie windowsupdate i ściągnięcie/instalacja wszystkich poprawek
    4. czyszczenie dysku i defragmentacja
    5. (ewentualne) włączenie przywracania.

    Chodzi o to, by nie było włączonego przywracania na czas instalacji
    windowsupdate, bo to powoduje:
    a) wielokrotnie dłuższą instalację, zwłaszcza jak jest pierdylion KB do
    zainstalowania (bo ten genialny system dla każdej oddzielnej poprawki
    tworzy kopie i punkt przywracania itd)
    b) totalną deframento-sieczkę na dysku, rozrośnięcie się
    SystemVolumeInformation, co powoduje znaczne spowolnienie systemu plików.
    Potem, jak ktoś lubi/potrzebuje, może sobie "przywracanie" włączyć i
    punkt przywracania utworzyć.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2014-06-25 22:19:44
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj BartekK, 25 cze 2014 w news:lof0qn$iv9$1@node1.news.atman.pl
    napisałeś/aś:

    > Czytaj ze zrozumieniem.
    Fakt - przeoczyłem sens twojej wypowiedzi