  • 11. Data: 2022-05-17 11:22:22
    Temat: Re: Centrale telefoniczne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Bylo tam miejsce do siedzenia?
    > A nie bylo az za gorąco - troche mocy tam sie chyba traciło.

    Nigdy nie próbowałem wczuwać się w ubeka. Może musieli stać tam całą zmianę.

    > Za wczesnego Jaruzela chyba jeszcze stawiali kontenery, przynajmniej
    > w niektorych miejscach. A potem ... kontenerow zabraklo ?

    Mam wrażenie, że potem zabrakło wszystkiego. Za środkowego Jaruzela już nikt
    chyba żadnych telefonów nie instalował.

    > Zalezy od ceny, z powodu inflacji moglo to byc calkiem oplacalne.

    Co opłacalne? Że publiczny budżet samorządowy robi prywatnej (już wtedy)
    firmie drogie prezenty? Dla firmy owszem. Dla wszystkich pozostałych --
    niespecjalnie.

    > Tylko gdzie tak bylo?

    W małym bogatym mieście, które dzisiaj jest już częścią Warszawy.
    Ale przecież w ten sam sposób działali wszędzie.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2022-05-17 12:26:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 May 2022 11:22:22 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nigdy nie próbowałem wczuwać się w ubeka. Może musieli stać tam całą zmianę.

    Kontener umiarkowanie duzy, a zwlaszcza szeroki.
    Po wypchaniu sprzetem ... miejsce na wygodne przechodzenie powinno
    byc, ale zeby jakis stolik i krzeselko bylo, to troche watpie ..

    > Mam wrażenie, że potem zabrakło wszystkiego. Za środkowego Jaruzela już nikt
    > chyba żadnych telefonów nie instalował.

    Wszystkiego zabraklo, ale czy telefonow nowych nie bylo?
    Troche watpie.

    http://hydrus.et.put.poznan.pl/~jkubasik/POMOCE/Stat
    ystyka.htm

    tu jest ciag dalszy
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Telekomunikacja_w_Pols
    ce

    Ciekawe ile w tym winy internetu - chyba malo - telefon tez fajna
    rzecz ... az nastaly komorki, i stal sie niefajny :-)

    > Co opłacalne? Że publiczny budżet samorządowy robi prywatnej (już wtedy)

    Nie takiej prywatnej - to chyba ciagle spólka SP była.

    > firmie drogie prezenty? Dla firmy owszem. Dla wszystkich pozostałych --
    > niespecjalnie.

    Chcesz miec telefon, czy nie ? :-)

    A jak centrala po ksiegowej cenie sprzed roku, to drobny datek :-)

    > W małym bogatym mieście, które dzisiaj jest już częścią Warszawy.
    > Ale przecież w ten sam sposób działali wszędzie.

    Byc moze, tylko jak pisalem - na wsi nie trzeba az centrali,
    w gminie wiejskiej ... kable najdrozsze, w duzym miescie telefony
    juz są, mało, ale cos jest, to tak troche glupio sie domagac interesu.
    Chyba, że ze spółdzielnią mieszkaniową.

    J.

  • 13. Data: 2022-05-17 13:00:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Wszystkiego zabraklo, ale czy telefonow nowych nie bylo?
    > Troche watpie.
    >
    > http://hydrus.et.put.poznan.pl/~jkubasik/POMOCE/Stat
    ystyka.htm

    Przeież z tego jasno widać, że roczny przyrost był na poziomie 100 tysięcy
    numerów. Co oznacza jednoprocentową szansę zainstalowanie linii u osoby
    oczekującej. A inaczej, z dokładnością do błędu statystycznego, że "nikt
    żadnych telefonów nie instalował".

    > Nie takiej prywatnej - to chyba ciagle spólka SP była.

    Ale już "spółka', a nie "przedsiębiorstwo państwowe".

    > Chcesz miec telefon, czy nie ? :-)

    No tak. Za komuny kawa i bombinierka pewnie nie wystarczała, ale jeśli się
    podarowało talon na samochód, to szansa na telefon mogła urosnąć z jednego
    do stu procent.

    > A jak centrala po ksiegowej cenie sprzed roku, to drobny datek :-)

    Pomijając absurd takiej darowizny, wartość działki to już nie "drobny datek".

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2022-05-19 16:01:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Co opłacalne? Że publiczny budżet samorządowy robi prywatnej (już wtedy)
    > firmie drogie prezenty? Dla firmy owszem. Dla wszystkich pozostałych --
    > niespecjalnie.

    No ale w 1990 to jeszcze nie była prywatna firma, tylko państwowa
    jednostka organizacyjna. Rozwód miał miejsce pod koniec 1991 roku.

    Z tym że podobne działania miały miejsce także później, nawet sporo
    później.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 15. Data: 2022-05-19 18:15:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

> [...]
    > jednostka organizacyjna. Rozwód miał miejsce pod koniec 1991 roku.
    >
    > Z tym że podobne działania miały miejsce także później, nawet sporo

    Prawda, zmiana mentalności jest procesem długotrwałym. Zresztą tak samo
    było z Pocztą Polską. Też się zgłosili (kilka lat później), że by im
    *dać* działkę i *wybudować* na niej budynek. Wybrzydzali przy tym, że
    działka musi być odpowiednio duża, aby zostało na późniejsze kręcenie
    lodów.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2022-05-19 20:44:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 May 2022 16:01:37 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > No ale w 1990 to jeszcze nie była prywatna firma, tylko państwowa
    > jednostka organizacyjna. Rozwód miał miejsce pod koniec 1991 roku.

    W 1991 zalozono s.a., ale wlascicielem akcji nadal byl skarb panstwa.
    Na gielde spolka weszla dopiero w 1998, to dopiero wtedy SP sprzedal
    ... czesc akcji ?

    J.

  • 17. Data: 2022-05-19 20:58:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 May 2022 13:00:17 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > numerów. Co oznacza jednoprocentową szansę zainstalowanie linii u osoby
    > oczekującej. A inaczej, z dokładnością do błędu statystycznego, że "nikt

    Niby tak, ale zauwaz, ze w 1980 bylo 1.9mln linii, a w 1989 3.1mln.

    Jaruzelski byl wiec lepszy niz poprzednie lata PRL i o zahamowaniu
    raczej nie bylo mowy.

    Jak jeszcze dodasz, ze wsi prawie nie telefonizowano, to szanse
    mieszczucha rosly.

    W moim liceum chyba wszyscy mieli juz telefon.
    Ale byc moze ich rodzice 20 lat czekali :-)

    > Ale już "spółka', a nie "przedsiębiorstwo państwowe".

    spolka skarbu panstwa brzmi jak "przedsiebiorstwo panstwowe".

    A dzis patrz ... Orlen, Lotos, Pge, Pgnig i co tam jeszcze PiS
    wymienia :-)

    > No tak. Za komuny kawa i bombinierka pewnie nie wystarczała, ale jeśli się
    > podarowało talon na samochód, to szansa na telefon mogła urosnąć z jednego
    > do stu procent.

    Jak miales dostep do talonow na samochody, to telefon miales
    zainstalowany po sluzbowej linii :-)

    No chyba, ze sekretarka sekretarza ... to moze i mogla sobie zalatwic
    tak telefon.

    Co nie zmienia faktu, ze niektore osiedla telefonizowano planowo.
    I wszyscy chetni dostawali telefon.

    > Pomijając absurd takiej darowizny, wartość działki to już nie "drobny datek".

    Wtedy dzialki tez mogly byc niedrogie.
    A przeciez samorzad dzialki nie kupil, tylko tez dostal za darmo, z
    całą miejscowoscią.

    Wiec jako obywatel życzysz sobie dofinansowania spólki skarbu panstwa
    wartoscią działki ... czy zyczysz sobie życ bez telefonu ? :-)

    A potem rzad TP sprzedał, i Franca zyskala prawo podnoszenia ci oplat
    :-)

    Aczkolwiek patrzac na ceny akcji, to FT chyba kiepski interes zrobila,
    tylko nie wiadomo ile pieniedzy przeniosla "pod stolem".

    J.

  • 18. Data: 2022-05-20 11:07:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > mieszczucha rosly.
    >
    > W moim liceum chyba wszyscy mieli juz telefon.
    > Ale byc moze ich rodzice 20 lat czekali :-)

    W moim też, ale dla mnie to ułomny argument. Bo po pierwsze Warszawa
    czy Wrocław to duże miasta, gdzie wszystko wygląda inaczej. A po drugie,
    liceum (z tradycjami i salą gimnastyczną), rodziny z tych miastach
    dodatkowo wybrane. Gdyby tak przeanalizować klasę w zasadniczej szkole
    zawodowe, może by to inaczej wyglądało.

    Ja za Jaruzela dałem nogę z Warszawy. W gminach przyległych do stolicy
    sytuacja często wyglądała tak, że była tylko mała ręczna centrala,
    a rozmowy do Warszawy trzeba było zamawiać. Oczywiście dla przybysza
    żadnych szans na założenie telefonu.

    > Jak miales dostep do talonow na samochody, to telefon miales
    > zainstalowany po sluzbowej linii :-)

    Rzeczywistość była nieco inna, niż to się przechowało w pamięci zbiorowej.
    Talony były nie tylko dla kacyków partyjnych, ale też dla ludzi robiących
    coś autentycznie pożytecznego w przemyśle.

    > Co nie zmienia faktu, ze niektore osiedla telefonizowano planowo.
    > I wszyscy chetni dostawali telefon.

    Ja takich faktów sobie nie przypominam. W Warszawie za Gierka Ursynów
    wybudowano w zasadzie bez telefonów. Za Jaruzela Gocław miał niewiele
    lepiej.

    > Wtedy dzialki tez mogly byc niedrogie.

    Może i mogły, ale nie były. Były w cholerę drogie.

    > A przeciez samorzad dzialki nie kupil, tylko tez dostal za darmo,
    > z całą miejscowoscią.

    Ależ nie. Sam żem, jako przedstawiciel gminy, uczestniczył w zakupie
    działki, która miastu była niezbędna. Na wolnym rynku, od osoby prywatnej,
    za konkretne pieniądze. Dzisiaj tam ratusz stoi.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2022-05-20 16:01:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 May 2022 11:07:19 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > W moim też, ale dla mnie to ułomny argument. Bo po pierwsze Warszawa
    > czy Wrocław to duże miasta, gdzie wszystko wygląda inaczej.

    Nie az tak bardzo. Ile bylo narzekania, ze 20 lat trzeba czekac na
    telefon.
    No dobra, tylko 20 lat, wioski sie nie doczekaly :-)

    > A po drugie,
    > liceum (z tradycjami i salą gimnastyczną), rodziny z tych miastach
    > dodatkowo wybrane. Gdyby tak przeanalizować klasę w zasadniczej szkole
    > zawodowe, może by to inaczej wyglądało.

    Moze, ale troche wątpie..

> [...]
    > sytuacja często wyglądała tak, że była tylko mała ręczna centrala,
    > a rozmowy do Warszawy trzeba było zamawiać. Oczywiście dla przybysza

    To pewnie podobnie jak w Warszawie - "prosze zlozyc podanie i czekac".
    Bez znajomosci nie zalozysz, bo jestes na koncu kolejki ... chyba, ze
    akurat cale osiedle telefonizuja.

    Ale ja pamietam, w ksiazce tlf byly i okoliczne miejscowosci.

    > Rzeczywistość była nieco inna, niż to się przechowało w pamięci zbiorowej.
    > Talony były nie tylko dla kacyków partyjnych, ale też dla ludzi robiących
    > coś autentycznie pożytecznego w przemyśle.

    I co - talon im dali, a telefonu nie? :-)

    > Ja takich faktów sobie nie przypominam. W Warszawie za Gierka Ursynów
    > wybudowano w zasadzie bez telefonów.

    Ale z czasem telefony sie pojawily.
    I co - mowisz ze tak po jednym instalowano, zabierajac linie innym
    abonentom ze "starej Warszawy" ?

> [...]
    > działki, która miastu była niezbędna. Na wolnym rynku, od osoby prywatnej,
    > za konkretne pieniądze. Dzisiaj tam ratusz stoi.

    No to widac nie uwazal jak rozdawal dzialki :-)

    No dobra, gdzies tam pod Warszawą to moglo byc pole, mialo
    wlasciciela, nie zmarl na wojnie, jak sie miasto/miasteczko
    rozbudowalo, to jego pole moglo sie stac cenne.

    We wroclawiu zadnego prywatnego pola w 1945 nie bylo :-)
    Pozniej sie znalazly.

    Co meritum nie zmienia - stawial PRL osiedle, niech bedzie taki
    Ursynow, to najpierw teren zabral czy tam wywłaszczyl, a potem sobie
    planował - tu bloki, tam szkoła, tu przychodnia, tam sklep, tu
    transformator, tam droga, tu parking, tam koscioł ..
    no i pomyslal o centrali tlf, albo i nie.

    W jakims miasteczku zapomnianym przez przedwojenne wladze,
    to moze musial kupic dzialke pod centrale :-)

    J.

  • 20. Data: 2022-05-20 17:55:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Moze, ale troche wątpie..

    W szkole podstawowej nie wszyscy koledzy mieli telefony. Nie mieli
    akurat ci z rodzin robotniczych. Pamiętam też, kto z sąsiadów do
    nas przychodził czasem zadzwonić.

> [...]
    > akurat cale osiedle telefonizuja.
    >
    > Ale ja pamietam, w ksiazce tlf byly i okoliczne miejscowosci.

    W domu była warszawska książka telefoniczna z końca Gomułki. Trylogia:
    Indywidualne, Instytucje i Województwo. Pierwsza część była ze trzy
    razy grubsza od pozostałych. Dokładnie widać było ile numerów jest
    w każdym miasteczku.

    > I co - talon im dali, a telefonu nie? :-)

    Co w tym śmiesznego? Talon to był papier wartościowy, który można
    było rozdawać wszędzie i każdemu. A co jeśli miasto miało centralę
    z trzycyfrową numeracją i wszystko już rozdysponowane? W Warszawie
    to czasem bywało, że ktoś miał nietypowo rozpoczynający się numer,
    bo mu specjalnie pociągnęli druta z centrali w innej dzielnicy.
    Ale poza, to chyba tylko do daczy pierwszego sekretarza.

    > Ale z czasem telefony sie pojawily. I co - mowisz ze tak po jednym
    > instalowano, zabierajac linie innym abonentom ze "starej Warszawy" ?

    Z tego co pamiętam, tak bywało. To znaczy niekoniecznie zabierano,
    ktoś mógł ubrzeć w niewłasnościowym mieszkaniu, numer się "uwalniał".

    > No to widac nie uwazal jak rozdawal dzialki :-)

    Ale kto rozdawał? Tutaj wszystkie działki niedługo przed wojną były
    wydzielone i sprzedane przez pana hrabiego. Księcia nawet, zresztą
    bardzo barwna postać to była.

> [...]
    > tu transformator, tam droga, tu parking, tam koscioł ..
    > no i pomyslal o centrali tlf, albo i nie.

    To z kolei odkupine od Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
    Dlatego to jest podaj najbogatrza uczelnia w Europie, bo wciąż
    ma jeszcze coś z ziemi do sprzedania.

    > W jakims miasteczku zapomnianym przez przedwojenne wladze,
    > to moze musial kupic dzialke pod centrale :-)

    Staram się pisać o tym, na czym się znam i co wiem. Dlatego
    o perspektywach rozwoju małych miasteczek niekoniecznie.

    Jarek

    --
    mam w dupie małe miasteczka
    mam w dupie małe miasteczka