  • 1. Data: 2009-07-11 14:16:53
    Temat: Co oznacza 8 lub 32 bitowy mikrokontroler
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Może głupie pytanie, ale co to znaczy że mikroprocesor lub
    mikrokontroler jest 8, 16 lub 32 bitowy? Czy ma to związek z szyną
    danych czy adresową i ile może wynościć długośc szyny adresowej?

  • 2. Data: 2009-07-11 14:38:42
    Temat: Re: Co oznacza 8 lub 32 bitowy mikrokontroler
    Od: Konop <k...@g...pl>

    slawek7 pisze:
    > Może głupie pytanie, ale co to znaczy że mikroprocesor lub
    > mikrokontroler jest 8, 16 lub 32 bitowy? Czy ma to związek z szyną
    > danych czy adresową i ile może wynościć długośc szyny adresowej?

    Dotyczy to magistrali danych, ALU itp :)... popatrz, AVR jest 8-bitowy,
    choć adresy są 16-bitowe (lub większe np w ATMEGA128). Nie zmienia to
    faktu, że rejestry są 8-bitowe... i choć pewne operacje może wykonywać
    na 16-bitach jest 8-bitowy ;)...
    ARM7 - ma wszystkie rejestry 32 bitowe, wszystkie operacje wykonuje na
    32 bitach itp, dlatego jest 32-bitowy ;)... choć faktem jest, że w ARMie
    wszystko ma 32 bity (magistrala adresowa tez ;P)...
    Generalnie procesory 8-bitowe to takie, które operują głównie na
    liczbach 8-bitowych ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 3. Data: 2009-07-11 14:38:58
    Od: Konop <k...@g...pl>

  • 4. Data: 2009-07-11 14:54:45
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    A ma to jakiś związek z instrukcjami rdzenia.
    I jesli dobrze zrozumiałem to w ARM to przypadek że adresowanie jest
    32bitowe i ważne że np RAM ma szerokość32 bitów tak jak rejesry, tak?

  • 5. Data: 2009-07-11 17:38:54
    Od: games <g...@g...home.pl>

    slawek7 pisze:
    > A ma to jakiś związek z instrukcjami rdzenia.
    > I jesli dobrze zrozumiałem to w ARM to przypadek że adresowanie jest
    > 32bitowe i ważne że np RAM ma szerokość32 bitów tak jak rejesry, tak?

    Mnie uczono ze szerokosc szyny danych okresla bitowosc procesora, za
    moich czasow taki Z-80 mial szyne danych 8 bitowa adresowa 16 bitowa .

    Z tym ze mozna bylo wykonywac w pewnycm zakresie operacje na liczbach 16
    bitowych.
    Im dluzsza szyna danych tym wieksza dana mozesz zapisac w jednej komorce
    i obrobic w pewnym najmniejszym cyklu zegarowym. Niestety ale liczby
    uzywane w rzeczywistosci nie sa az tak duze zeby stosowac procesory z
    dluga szyna danych dlatego nie ma sensu zwiekszac szyny danych .

    W efekcie mamy dzis programistow ktorzy pisza super programy w C++ ale
    kod wynikowy zajmuje tyle miejsca w pamieci super systemow co kiedys
    super gra dla ZX Spectrum.
    Przerost formy nad trescia.

  • 6. Data: 2009-07-11 17:40:36
    Od: games <g...@g...home.pl>

    games pisze:

> [...]
    >
    > W efekcie mamy dzis programistow ktorzy pisza super programy w C++ ale
    > kod wynikowy zajmuje tyle miejsca w pamieci super systemow co kiedys

    Zapomnialbym "Hello world" czyli porazka optymalizacji o czyms takim
    jak JAVA nie wspomne bo to jest jak dla mnie sadzenie fasolki koparka.

  • 7. Data: 2009-07-11 18:31:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 Jul 2009 19:38:54 +0200, games wrote:

    >Mnie uczono ze szerokosc szyny danych okresla bitowosc procesora, za
    >moich czasow taki Z-80 mial szyne danych 8 bitowa adresowa 16 bitowa .

    Nawet za twoich czasow nie bylo tak prosto.

    >Z tym ze mozna bylo wykonywac w pewnycm zakresie operacje na liczbach 16
    >bitowych.

    A jak mnozyc mozna 16*16 z wynikiem 32bit, pozostale operacje
    wszystkie 32 bit, a szyna 8 bit ?

> [...]
    >uzywane w rzeczywistosci nie sa az tak duze zeby stosowac procesory z
    >dluga szyna danych dlatego nie ma sensu zwiekszac szyny danych.

    Wlasnie doczekalismy czasow gdy rozmiary danych przekraczaja 4GB - i
    32 bity przestaly wystarczac.

    A tak swoja droga .. czy pecet wykorzysta tyle pamieci ?
    Pomijam jakies serwery baz danych, ale czy w jest szansa wykorzystania
    takiej pamieci przez inne programy ?
    No chyba ze jakas mapa Europy czy optymalizacja FPGA ..

    >W efekcie mamy dzis programistow ktorzy pisza super programy w C++ ale
    >kod wynikowy zajmuje tyle miejsca w pamieci super systemow co kiedys
    >super gra dla ZX Spectrum.
    >Przerost formy nad trescia.

    Kiedys supergra nie musiala wspoldzialac z windows :-)

    J.

  • 8. Data: 2009-07-11 18:41:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    games wrote:
    > Niestety ale liczby
    > uzywane w rzeczywistosci nie sa az tak duze zeby stosowac procesory z
    > dluga szyna danych dlatego nie ma sensu zwiekszac szyny danych .

    Zainteresuj się procesorami potrafiącymi wykonywać arytmetyke na
    _BARDZO_ szerokich szynach danych. To się przydaje.

  • 9. Data: 2009-07-11 20:12:00
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Zainteresuj się procesorami potrafiącymi wykonywać arytmetyke na
    > _BARDZO_ szerokich szynach danych. To się przydaje.

    Kazdy odpowiednio spreparowny proc to potrafi ale czy rzeczywistosc tego
    wymaga ?

  • 10. Data: 2009-07-11 21:37:35
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. wrote:

    > Nawet za twoich czasow nie bylo tak prosto.

    > A jak mnozyc mozna 16*16 z wynikiem 32bit, pozostale operacje
    > wszystkie 32 bit, a szyna 8 bit ?

    to było dość rzadkie, na ogół wsio 32 bity, a szyna 8 bitów, na przykład
    68008 był taki, oczywiście 32 bitowy procek.

> [...]
    > takiej pamieci przez inne programy ?
    > No chyba ze jakas mapa Europy czy optymalizacja FPGA ..

    mnie sie zdarza dość czesto. Niekoniecznie tyle potrzebne, ale dzieki temu,
    ze mam 4GB program działa szybciej. Dane maja od 0.5 do 3.5GB, rzadko
    troche wiecej.

    A tu troche mieszasz pojecia. Programy pisane w C sa wieksze lub równe pod
    wzgledem długości programom pisanym w assemblerze. Programy w C++ sa >=
    programom w C.

    Waldek