  • 111. Data: 2020-09-18 16:52:58
    Temat: Re: Części elektroniczne - sklep [offtop]
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 18 Sep 2020 14:57:37 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > W tej telewizji i tak "nic nie ma", wiec po co przeplacac, a nowy
    > TV
    > ... za pol roku bedzie tanszy, wiec czego tu zalowac :-)

    "Telewizora" teraz nie kupuje się dla telewizji rozumianej klasycznie
    tylko dla dużego ekranu, streaningów i YouTube.
    Ręka w górę kto tu jeszcze w ogóle jeszcze ogląda klasyczną TV.
    Nikogo nie widzę.
    Ciekawe jak mocno domy mediowe badające oglądalność dla stacji TV
    zaklinają rzeczywistość.

    --
    Marek

  • 112. Data: 2020-09-18 16:57:02
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Kiedyś (lata 70/80) miałem taką politykę, że projektuję cokolwiek
    > wyłącznie według zawartości mojej szuflady aby nie musieć potem latami
    > kompletować elementów.

    Obecnie mam identyczną politykę, przy czym tylko jeśli mogę sobie na to
    pozwolić (np. wartości elementów nie są krytyczne -- jak mam np. rezystor
    2k2, a nie mam 2k4, i potrzebuję pullupa, to dam 2k2).

    --
    - Witaj bezpłatny lekarzu.
    - Witaj nieuleczalnie chory pacjencie.

  • 113. Data: 2020-09-18 17:04:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-09-18 o 16:04, Queequeg pisze:

    > Ja kupuję tylko tam. Mam konto (czyli nie muszę zakładać), mam aplikację,
    > jest mi znany proces kupowania (a w sklepie musiałbym przechodzić przez
    > nowy proces), mam smarta (czyli za przesyłki powyżej 40 zł nie płacę)

    Mam (od niedawna) konto na allegro i jak dali za darmo to przez 2
    miesiące miałem smart.
    Jakoś nie chce mi się wierzyć aby allegro było lepszym źródłem elementów
    dla hobbysty niż TME (ale nie próbowałem tego ocenić). Da się tam np.
    wybrać kondensator według pojemności, napięcia, dielektryka i obudowy
    (np. 2.2uF/10V X5R 0603).
    Wydaje mi się, że jak będziesz chciał tam skompletować jakieś elementy
    to się okaże, że co jeden bardziej nietypowy to od innego sprzedawcy i
    wtedy co u każdego dołożysz niepotrzebnych rzeczy aby osiągnąć limit 40,
    czy zapłacisz za ileś przesyłek zamiast za jedną z TME.

    > tak, potwierdzam, często czekam, aż przyjdzie nietypowy element (np.
    > gniazdo), żeby go fizycznie zwymiarować i przenieść na PCB, bo nie ma
    > podanych wymiarów ani footprintu. A tak to bym zrobił PCB czekając na
    > przesyłkę.

    Ja wielokrotnie projektowałem płytkę, czy obróbkę obudowy, w ogóle nie
    widząc elementów (również mechanicznych), ale zawsze w oparciu o pdf.
    Często zamawiamy od razu serię produkcyjną (100szt) zmontowanych płytek
    bo nam samym nie bardzo wychodzi montaż elementów z rastrem 0.4mm czy
    0.45mm (szczególnie jak nogi nie wystają poza element).

    > Zależy jaki to element. Jak gniazdo albo wyłącznik i pracuje dużo poniżej
    > rozsądnych limitów (np. przesyła miliampery, przełącza pojedyncze wolty)

    Praca wyłącznika poniżej limitów nie oznacza, że nie jest to praca poza
    parametrami.

    Kiedyś zrobiłem sterowniki pewnego urządzenia bardzo oszczędne prądowo
    aby w razie zaniku napięcia zapewnić pracę 50 takich urządzeń zasilanych
    z 1 akumulatora 7Ah przez 48h. Ktoś kto instalował te sterowniki w
    urządzeniach zaoszczędził i zamiast mikrowyłączników (krańcówki przy
    obracaniu czegoś silnikiem) które wyspecyfikowałem (ze złoconymi
    stykami) dał takie co miały styki na większy prąd.
    Po roku musiał roznitowywać obudowy (stal nierdzewna) wszystkich
    urządzeń i wymieniać te miroswitche bo urządzenia zaczęły lawinowo wysiadać.

    > to IMO nie ma sensu szukać karty katalogowej. Jak jest, to oczywiście
    > warto zajrzeć, ale jak nie ma łatwo dostępnej...

    W obecnych czasach jak nie ma łatwo dostępnej karty katalogowej to
    element jest od razu bardzo podejrzany.

    > Chodzi o skalę. Popatrz na dłoń i kierownicę.

    To widziałem. Chodziło mi o to, że nie wypowiadam się, czy sklep
    stacjonarny z takim asortymentem ma sens czy nie.
    P.G.

  • 114. Data: 2020-09-18 19:12:14
    Od: yabba <...@...pl>

    > Raczej ubezpieczenie, ale tak, to jest "zapas gotówki" w takiej lub
    > innej formie.

    Więc też może poczekać na kuriera - tak jak hobbysta.

    > Nie mam pojęcia, przecież mi nie pokazał rachunków -- o ile tam były
    > jakieś rachunki, a nie polecenie przesłania części z oddziału A do
    > oddziału B. Cena laptopa jest mocno pięciocyfrowa, więc płyta do
    > najtańszych też nie należała. Jak laptopa się nie da naprawić na
    > miejscu, to się przepina dyski do egzemplarza rezerwowego i jedziemy z
    > robotą. Czas to pieniądz.

    Wynika z tego, że laptop był 2 lub 3 krotnie przepłacony z powodu bardzo
    szerokiej gwarancji serwisowej. Wiem, że jest to bardzo wygodne i sam
    kiedyś tak zamawiałem komputery dla swojego ówczesnego pracodawcy. Dla
    zwykłego Kowalskiego oznacza to jednak znaczący wzrost ceny zakupu sprzętu.

    > Nie wyobrażam sobie, ale też nie wyobrażam sobie, że zdąży pojechać po
    > część do sklepu i szybko wrócić.

    Słabą masz wyobraźnię, jeśli jest się w stanie dojechać w pół godziny do
    sklepu, to jest to jak najbardziej wykonalne.

    Raczej wróci najwcześniej jutro, a na
    > jutro to i kurier dojedzie z Centralnego Magazynu Części Do Pralek.

    Pod warunkiem, że złoży się zamówienie odpowiednio wcześnie. Dodatkowo
    na kuriera trzeba czekać w jednym miejscu, co jest niemożliwe u kogoś
    prowadzącego samodzielnie mobilny serwis u klientów. Sytuację ratują
    paczkomaty. Czasem paczka dochodzi dopiero wieczorem, lub w następny
    dzień. Później tylko dreszczyk emocji czy aby na pewno otrzymana część
    jest taka sama jak zamówiona (błędy w katalogach i dokumentacji się
    zdarzają) i można zamykać usterkę.

    Sytuacja wygląda bardziej komfortowo jak się siedzi w jednym miejscu, w
    fabryce czy w swoim biurze/warsztacie i zamówioną część można odebrać od
    kuriera i od razu zamontować w urządzeniu.
    Albo serwis dotyczy tylko bardzo ograniczonej palety urządzeń. Np.
    komputery biurowe jednej marki. Jeden model płyty głównej (maksymalnie 3
    modele), pamięci po 2GB, 4GB, 8GB, dyski HDD 500GB i 1TB, SSD 250GB,
    500GB, 2-3 rodzaje zasilaczy, myszka, klawiatura, kabel HDMI i DVI,
    kilka kabli SATA, pendrive z instalką Windowsa, monitor zastępczy i
    można naprawić 90% usterek.

    Albo
    > masz ten wężyk w kieszeni i naprawiasz od ręki, albo zaczyna wychodzić
    > na jedno, skąd on się weźmie. Klientowi można dać kompletną pralkę
    > zastępczą, że pozostanę przy konwencji.

    Cena pralek jest o rząd wielkości niższa niż Twojego laptopa i stosunek
    jej ceny do kosztów robocizny i posiadania pralki zastępczej czyni całą
    operację nieatrakcyjną cenowo dla klienta. Pamiętaj, że za naprawę
    laptopa przepłaciłeś w jego cenie, a Kowalski kupił pralkę bez opcji
    serwisowej.

    > Produkowanie tanio to ich podstawowy obowiązek wobec akcjonariuszy.
    > Chciałbyś mieć akcj firmy, która celowo produkuje drogo? Tylko regulacje
    > prawne są tu w stanie coś zmienić.

    Ich obowiązek to maksymalizacja zysków. Ja chętnie bym zapłacił więcej
    za wyrób (np. zasilacz) jakbym miał pewność, że będzie działał znacząco
    dłużej niż u konkurencji. Jestem wtedy pewien, że mogę dać kilka lat
    gwarancji bez zbędnych przyjazdów do klienta.

    Albo niech chociaż podają wprost MTBF przy każdym wyrobie.

    yabba

  • 115. Data: 2020-09-18 20:43:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > To moze lepiej unikac "nowych elementow" :-)

    Ale na starym się nie dało uzyskać takich parametrów.

    > To mi nie wyglada na tysiace godzin R&D. To mi wyglada na powielenie
    > starego projektu.

    Sanjaya Maniktala w jednej ze swoich książek dość dokładnie opisuje, jak
    oni w Indiach konstruowali te "balasty". Ciekawa lektura.

    > Czyli - ta nowoczesna kostka jest widac za droga w porownaniu do dwoch
    > tranzystorow i kilku opornikow i to jeszcze w THD - czyli jakies male
    > raczki to lutuja :-)

    Wyraźnie nie doceniasz hermetycznej sztuki muntzingu. :-)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Muntzing

    I tak, scalony kontroler będzie droższy od konstrukcji na elementach
    dyskretnych, może nawet o kilka centów. *Każdy* kontroler. Tylko
    wymyślenie tej konstrukcji dyskretnej to praca sztabu ludzi.

    > A to niejako calkiem osobny temat.
    > I jak to pare razy omawialismy - wcale nie taki prosty do realizacji.

    I o to chodzi. Trudny = fajny.

    > Hm, czy na pewno nie przedtem ?

    Nie, bo jak raz zacznie dorzucać wodotryski do tej strony, to nie będzie
    już miał czasu zająć się meritum. Creeping featurism, pewnie znasz to
    pojęcie. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 116. Data: 2020-09-18 20:59:58
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-09-18 10:38, J.F. wrote:

    > P.S. Tego uwielbiena dla Nixie nie rozumiem. A i lampy trudno kupic i
    > drogie.

    Nostalgia kosztuje (aj i jeszcze jakby to był DOLAM, nasze, polskie ojej
    jej ;-)

    A ja nie ogarniam uwielbienia dla efektu "jarmarcznego" na diodach RGB
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3728082.html#
    18919447
    Jak widzę takie rzeczy to robi mi się niedobrze.

    Włodek

  • 117. Data: 2020-09-18 21:32:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .
    J.F. wrote:

    >Sanjaya Maniktala w jednej ze swoich książek dość dokładnie opisuje,
    >jak oni w Indiach konstruowali te "balasty". Ciekawa lektura.

    Ato musialbym poczytac, ale gdzie ?

> [...]

    >dyskretnych, może nawet o kilka centów. *Każdy* kontroler. Tylko
    >wymyślenie tej konstrukcji dyskretnej to praca sztabu ludzi.

    Moze 20 lat temu. Od tego czasu mozna go powielic bez wielkiego sztabu
    ludzi.

    Przy czym ten scalak tez wymagal sztabu ludzi, teraz zostaje jednak
    koszt elementow i montazu.

    >I o to chodzi. Trudny = fajny.

    Owszem, ale z drugiej strony - tego sie nie da zrobic dobrze :-(

    Ale jakos trzeba ten zegar ustawiac :-)

    J.

  • 118. Data: 2020-09-18 22:13:30
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ludkowie szanowni, zacznijcie liczyć. Godzina przy pensji minimalnej to
    > 12 złotych, kurier 12.90. Naprawdę w godzinę obrócicie do tego sklepu i
    > z powrotem i naprawdę zarabiacie pensję minimalną? A pytam tylko o czas,
    > bo dodając do tego koszty paliwa czy nawet bilet na komunikację miejską
    > za 3 zeta w jedną stronę to już w ogóle wychodzą jakieś ekonomiczne
    > kwadratowe jaja.

    Czy kolega sobie zdaje sprawę, że nie każdy uprawia elektronikę dla
    zabawy zastanawiając się czy wyda 5 czy 10 zł ? Czasem liczy się czas a
    nie pieniądze. I przypuszczam, że nie tylko ja tak mam.

    A nawet w przypadku hobbystów - przypuszczam, ze niejeden woli wydać
    kilkadziesiąt zł więcej byleby móc coś zrobić a nie czekać.

  • 119. Data: 2020-09-18 22:19:54
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Czy TME jeszcze sprzedaje "ze sklepu" czy już tylko internet?
    > Za dawnych czasów w PL byłem tam stałym gościem.

    Do pewnego czasu można było w TME zrobić zamówienie internetowe i
    odebrać u nich w firmie - to był ratunek w sytuacjach, kiedy trzeba było
    mieć coś na już. Oczywiście warunkiem było złożenie zamówienia do 10 rano.

    Ale od paru lat to zlikwidowali - teraz tylko internet.
    Natomiast Wekton ma asortyment dość mocno oparty na TME (oczywiście nie
    w tej skali) i nierzadko to mi ratuje sytuację kiedy mi się bardzo spieszy.

    No ale oczywiście mają ułamek tego co w TME.

  • 120. Data: 2020-09-19 11:44:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 18 Sep 2020 22:13:30 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > A nawet w przypadku hobbystów - przypuszczam, ze niejeden woli
    > wydać
    > kilkadziesiąt zł więcej byleby móc coś zrobić a nie czekać.

    Wydrukować w ramce i powiesić nad łóżkiem.

    --
    Marek