  • 1. Data: 2009-06-16 11:14:47
    Temat: Czujnik PT-100 co jest w środku i dlaczego zepsułem ?
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Witam

    Nabyłem sobie czujnik PT-100 aby pobawić się w pomiar temperatury lutownicy
    a w przyszłości może zrobić jakąś prostą stabilizację temperatury.
    Umocowałem czujnik na końcu grzałki, podłączyłem do omomierza i włączyłem
    lutownicę. Omomierz zaczął od 110 ohm, potem w miarę rozgrzewania było
    coraz więcej. Niestety w okolicy 190 ohm czyli jakiś 240 stopni Celsjusza
    nagle rezystancja spadła do 1.5 - 2 ohm (czyli tyle ile mój miernik
    pokazuje na zwarciu) i tak została. Rozumiem że coś uszkodziłem pewnie
    przegrzałem. Ale co mogłem zepsuć? Co jest w środku tego czujnika? Bo
    sądząc z tabelek w internecie to taki czujnik powinien pracować do 800
    stopni czyli duuużo więcej niż mogła nagrzać lutownica. Ten czujnik to
    taka 'śrubka' z kabelkami na końcu. Nawet nie wiem jak to delikatnie (nie
    niszcząc) rozebrać. Tak się łudzę że te kabelki w środku to były nie
    zgrzane czy znitowane tylko lutowane i odpadły w trakcie nagrzewania, ale
    pewnie to nie ma sensu.

    Pozdrawiam MArek

  • 2. Data: 2009-06-16 11:22:01
    Od: yes <y...@p...onet.pl>

    ToTylkoJa pisze:
> [...]
    > niszcząc) rozebrać. Tak się łudzę że te kabelki w środku to były nie
    > zgrzane czy znitowane tylko lutowane i odpadły w trakcie nagrzewania, ale

    Masz 2 opcje: pierwszą sam namierzyłeś (rzuć linka do tego czujnika),
    druga: prąd omomierza zabił czujnik (link do czujnika też się przyda).

    pozdrawiam
    yes

  • 3. Data: 2009-06-16 13:07:34
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Masz 2 opcje: pierwszą sam namierzyłeś (rzuć linka do tego czujnika),
    > druga: prąd omomierza zabił czujnik (link do czujnika też się przyda).

    Czujnik mógł być do np. CO, te mogą mieć lutowane końcówki w środku. Temperatura
    pracy maksimum np. 120°C. Nie należy mylić teorii, czyli dopuszczalnej pracy
    drutu platynowego z praktyką wykonania samego czujnika.
    Zawsze należy się upewnić jaką temperaturę pracy ma dany czujnik.

    Omomierz nie mógł "zabić" PT100, nie te prądy.
    K.

  • 4. Data: 2009-06-16 14:24:43
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    yes wrote:

    > ToTylkoJa pisze:

    [ciach]

    > Masz 2 opcje: pierwszą sam namierzyłeś (rzuć linka do tego czujnika),

    Linku do typu czujnika nie dam bo to był używany czujnik wykręcony z
    jakiegoś starego urządzenia i z tą świadomością go kupiłem. Zupełnie nie
    pomyślałem że czujnik do końcówek jest lutowany.

    > druga: prąd omomierza zabił czujnik (link do czujnika też się przyda).

    Jak to? To ten drucik jest tak 'cienki' że np 10 mA go przepali? Tego mojego
    to raczej to nie, bo temperaturę ciała i wody w szklance mierzyłem
    omomierzem i prawie się zgadzało z tabelą rezystancji czujnika PT-100

    pozdrawim MArek

  • 5. Data: 2009-06-16 14:55:50
    Od: "u" <...@w...yz>

    Użytkownik "ToTylkoJa" <m...@n...chce.tego.poczta.fm> napisał w
    wiadomości news:h189t4$51s$1@news.onet.pl...
    > Jak to? To ten drucik jest tak 'cienki' że np 10 mA go przepali? Tego
    > mojego

    Jest bardzo cienki.
    Niemniej jak go przepali, to jest przerwa.
    Ty masz zwarcie, czyli szlag trafił doprowadzenia.

  • 6. Data: 2009-06-16 16:37:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ToTylkoJa" <m...@n...chce.tego.poczta.fm> napisał w
    wiadomości news:h17up0$3l1$1@news.onet.pl...
    > Co jest w środku tego czujnika? Bo
    > sądząc z tabelek w internecie to taki czujnik powinien pracować
    > do 800
    > stopni czyli duuużo więcej niż mogła nagrzać lutownica.

    W srodku jest zasadniczo kawalek platyny, czy to drucik, czy to
    napylone na podloze.
    Platyna wytrzymuje duzo. Cala reszta niekoniecznie - podloze,
    zalewa,

    > Tak się łudzę że te kabelki w środku to były nie
    > zgrzane czy znitowane tylko lutowane i odpadły w trakcie
    > nagrzewania, ale
    > pewnie to nie ma sensu.

    No i koniec koncow izolacja kabelka - jak z jednej strony bedzie
    800 st, a z drugiej nie bedzie ambitnego chlodzenia, to izolacja z
    PCW wiele nie wytrzyma.

    J.