  • 21. Data: 2023-03-30 09:15:45
    Temat: Re: DCF77 i prognoza pogody
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 30 marca 2023 o 00:29:55 UTC+2 Cezar napisał(a):

    > Tak nawiasem mówiąc ciekawe ile jeszcze PR1 pociągnie. W Europie
    > praktycznie wszystko już się wyłączyło na LW.
    > Ostatni nadajnik w UK BBC Radio 4 będzie działał tylko do momentu aż
    > zużyją wszystkie zapasowe lampy nadawcze.
    > ZTCW jeszcze go podtrzymują bo idzie tam zakodowany sygnał do włączania
    > liczników energii na taryfę nocną ale to też tylko do 2024.

    A wymyślili już nowy sygnał do ataku jądrowego dla okrętów podwodnych?

  • 22. Data: 2023-03-30 10:53:35
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    [...]
    > Sądzę, że to ta sama zasada podawania pogody, która była używana w
    > starych barometrach. Określanie pozycji jest tutaj niepotrzebne, skoro
    > jest komplet czujników i jakiś algorytm.

    Z ciekawości u rodziców spojrzałem na stację pogodową z Biedry
    https://youtu.be/_hMGxZ_KNxg która nie ma w ogóle komunikacji radiowej
    ale spokojnie pokazuje stan pogody :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 23. Data: 2023-03-30 12:27:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-03-29 o 21:47, Mirek pisze:
    > Czujnik światła i długość geograficzną da się obliczyć - zakładając
    > jakiś tam udział światła dziennego.

    Szerokość właściwie też.
    Ustalenie długości dnia/nocy można uznać, za mało dokładne, ale już
    zmiany długości dnia/nocy powinny dać się dokładniej określić a te
    zależą od szerokości geograficznej.
    P.G.

  • 24. Data: 2023-03-30 15:32:26
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 30.03.2023 o 12:27, Piotr Gałka pisze:

    > Szerokość właściwie też.
    > Ustalenie długości dnia/nocy można uznać, za mało dokładne, ale już
    > zmiany długości dnia/nocy powinny dać się dokładniej określić a te
    > zależą od szerokości geograficznej.

    Problem jedynie z "pluciem" przez stację nadawczą, prognozami co 10km2
    na obszarze zasięgu radia :) w 6 godz, nie da rady :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 25. Data: 2023-03-30 16:20:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Mar 2023 23:29:52 +0100, Cezar wrote:
    [...]
    > Tak nawiasem mówiąc ciekawe ile jeszcze PR1 pociągnie. W Europie
    > praktycznie wszystko już się wyłączyło na LW.

    Mysle, ze jeszcze troche pociagnie.
    Jest wola polityczna zapewnic program "rodakom za granicą".

    Ale moze sie ktos obudzi, ze LW juz nikt nie slucha.

    Albo ... przyjdzie nowa wladza, rozpie* TVP i PR i radioabonament,
    i każe ciąc koszty. A rodacy ... posluchaja sobie przez internet ...

    > Ostatni nadajnik w UK BBC Radio 4 będzie działał tylko do momentu aż
    > zużyją wszystkie zapasowe lampy nadawcze.

    No tak, brak lamp moze byc problemem ... ale nasz juz na tranzystorach
    :-)

    > ZTCW jeszcze go podtrzymują bo idzie tam zakodowany sygnał do włączania
    > liczników energii na taryfę nocną ale to też tylko do 2024.

    P.S.
    http://www.elektronikjk.pl/telekomunikacja/nadajniki
    /4.html

    "Nadajnik długofalowy o mocy maksymalnej 1200 kW został skonstruowany
    przez francuską firmę Thomcast. Składa się on z trzech bloków o mocy
    maksymalnej (fali nośnej) 400 kW, natomiast każdy blok z 256 modułów,
    wykorzystujących tranzystory MOSFET (ponad 6100 tranzystorów mocy w
    całym nadajniku).

    Sygnał przekazywany satelitarnie z warszawskiej rozgłośni Polskiego
    Radia, moduluje amplitudowo falę nośną przez włączanie i wyłączanie
    odpowiedniej liczby modułów (przy braku modulacji pracuje połowa
    modułów potrzebnych do uzyskania ustawionej mocy fali nośnej)."

    8 bitowa modulacja AM ?

    "Każdy blok jest oddzielnym nadajnikiem z modulacją amplitudy. Bloki
    pracują synchronicznie z możliwością pracy na antenę trzech lub
    dowolnych dwóch bloków, wtedy możliwe są prace serwisowe przy trzecim
    bloku bez wyłączania całego nadajnika. Sygnał z trzech (lub dwóch)
    bloków jest sumowany i filtrowany w układzie sumującym, a następnie
    wysyłany do zespołu anten. "

    Ciekawe jak to sumowanie modułów zrobili.

    J.

  • 26. Data: 2023-03-30 16:22:07
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Arek napisał(a):
    > W sygnale DCF77 podobno jest zaszyta prognoza pogody dla różnych obszarów
    > nadawana sukcesywnie.

    https://www.meteotime.com/regionen/
    https://www.mikrocontroller.net/articles/DCF77_Wette
    rinformationen
    http://arduino-projects4u.com/meteotime/
    https://gist.github.com/kronoc/c669eb8cceece1ea7f7ce
    3f964c511ee

    > Ale skąd odbiornik wie

    Tematu nie badałem, może w linkach znajdziesz odpowiedź.

  • 27. Data: 2023-03-30 18:53:15
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 30/03/2023 15:20, J.F wrote:
> [...]
    > odpowiedniej liczby modułów (przy braku modulacji pracuje połowa
    > modułów potrzebnych do uzyskania ustawionej mocy fali nośnej)."

    Chyba 7bitowa bo połowa nadaje pełną mocą...

    c.

  • 28. Data: 2023-03-30 20:05:37
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net> napisał w
    wiadomości news:6424a2b2$0$19604$65785112@news.neostrada.pl...
    ublic/articlemanual/a9

    > W tej instrukcji nigdzie nie ma napisane, że prognoza pogody pochodzi z
    > sygnału radiowego. Urządzenie samo ją tworzy na podstawie danych z
    > czujników i odpowiedniego algorytmu.

    Tylko na podstawie temperatury, wilgotności, daty i godziny? Bez ciśnienia
    (i szybkości jego zmian) lub natężeniu światła?

    Arek

  • 29. Data: 2023-03-30 20:16:20
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 30.03.2023 20:05, Arek wrote:

    > Tylko na podstawie temperatury, wilgotności, daty i godziny? Bez ciśnienia
    > (i szybkości jego zmian) lub natężeniu światła?

    Dawniej były takie zabawki - rękodzieło ludowe:
    Byłą taka budka i w niej dwie figurki powieszone na OIDP końskim włosie.
    Niby jak było słonecznie to wychodził chłop, a jak deszczowo to baba.
    Niektórzy twierdzili, że przepowiada pogodę, ale to reagowało po prostu
    na wilgotność powietrza.

    --
    Mirek.

  • 30. Data: 2023-03-30 20:40:41
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Mirek" <m...@n...dev> napisał w wiadomości

> [...]
    > Niby jak było słonecznie to wychodził chłop, a jak deszczowo to baba.
    > Niektórzy twierdzili, że przepowiada pogodę, ale to reagowało po prostu na

    W mieszkaniach z centralnym ogrzewaniem? Sucho dość.
    Były gustowne barometry, niskie ciśnienie - chmurka, wysokie - słoneczko.
    Ten ciśnienia nie mierzy, przynajmniej nic nie piszą.

    Może go znów odpalą i porówna się prognozę z rzeczywistością.

    Arek.