  • 21. Data: 2021-11-29 12:28:17
    Temat: Re: Dokumenty z wskanowanymi podpisami
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 29 Nov 2021 12:08:50 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Kiedyś w takich praktykach (skanowany podpis pod dokumentem) przodowały
    > banki -- różne umowy i aneksy tak właśnie wyglądały. Z kolei firmy
    > telekomunikacyjne, zamiast wymaganego ustawą podpisu pod fakturą,
    > drukowały po prostu imię i nazwisko osoby uprawnionej (zdaje się, że
    > był to sam prezes).

    Mnie to w praktyce spotyka przy podpisywaniu umów z biurami turystycznymi.
    Co ciekawe, są takie, że "tylko papier" oraz wizyta na poczcie i inne, że
    "tylko dokument elektroniczny".

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 22. Data: 2021-11-29 12:33:06
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > W końcu nie codziennie odbiera się przesyłki sądowe.

    Ano.
    Chociaż kiedyś przynajmniej raz na rok przysyłali coś po wpisie
    sprawozdań do krs.

    Może to też był dubel pod pr?

  • 23. Data: 2021-11-29 12:34:27
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-11-2021 o 12:24, Olin pisze:

    > Na to właśnie liczę.
    > Zamiast marnować papier na wydruk i trudzić się skanowaniem, odsyłam
    > dokument z wstawionym gotowcem podpisu.

    Ale komu?
    Naprawdę jest wymagany formalny dokument w formie podpisanej?

  • 24. Data: 2021-11-29 12:38:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Nov 2021 11:25:44 +0100, Cavallino wrote:

    > Dlaczego?
    > Można wysyłać elektronicznie, ale zachowując zasady.
    > Czyli albo plik z podpisem elektronicznym, albo skan dokumentu papierowego.
    >
    > Podpisywanie się "za kogoś" poprzez wstawienie obrazka z jego podpisem,
    > nie jest zgodne z żadnymi regułami.

    Ale kto powiedzial, ze za kogoś?
    Osoba sama wstawia obrazek ze swoim podpisem :-)

    > BTW:
    > Trochę inna odmiana problemu:
    > Jest chyba możliwość złożenia "odręcznego" podpisu bezpośrednio w pdf.
    > Odbywa się to poprzez wrysowanie go myszką.
    >
    > Czy to coś zmienia w kontekście prawidłowości?
    > Formalnie chyba nie, ale już bliżej do legalności IMO.

    No wlasnie - ale co z formalnoscią?

    A w druga strone - bywaly pieczątki z odreczny, podpisem.
    Legalne ?

    No i jeszcze na banknotach NBP jest podpis prezesa ... ale przeciez
    wydrukowany :-)

    J.

  • 25. Data: 2021-11-29 12:43:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > Może to też był dubel pod pr?

    Tak jak na poczcie? Możliwe. Ale w takim razie słaby ten PR -- ustawa
    powinna dać poczucie komfortu, rozwiewać wątpliwości co do bezpieczeństwa
    takiej formy podpisu. A ta akcja tylko je wzmogła -- bo jak to, po co
    ustawa, skoro niektórzy mogą podpisywać elektronicznie bez niej.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2021-11-29 12:43:51
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-11-2021 o 12:38, J.F pisze:

    > Ale kto powiedzial, ze za kogoś?

    Bo otwierałoby to taką możliwość.
    Dlatego formalnie możliwe są tylko opcje, w której jest ona wykluczona.

    > Osoba sama wstawia obrazek ze swoim podpisem :-)

    Równie dobrze może sobie wstawić emotikona - wartość zbliżona.

    > No wlasnie - ale co z formalnoscią?

    IMO brak, ale pytam...

    > A w druga strone - bywaly pieczątki z odreczny, podpisem.
    > Legalne ?

    Faksymile?
    Niezbyt.
    Zawsze wymagany był kontrpodpis długopisem.
    Nawet od osoby niewidomej, choćby w formie kreski.

    > No i jeszcze na banknotach NBP jest podpis prezesa ... ale przeciez
    > wydrukowany :-)

    Są też rysunki budynków i osób....

  • 27. Data: 2021-11-29 12:57:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > Faksymile?
    > Niezbyt.
    > Zawsze wymagany był kontrpodpis długopisem.
    > Nawet od osoby niewidomej, choćby w formie kreski.

    Faksymile popularne były w okresie PRL. Wtedy mało kto przejmował się
    legalnością i prawem stanowiony. O legalności decydował silniejszy,
    ten, kto miał władzę. Nawet tylko lokalną władzę.

    Osobiste pieczątki są elementem kultury japońskiej. Pracownicy firmy
    mają takie w długopisie. I tak jak u nas Duda podpisuje każdy papier,
    który włożą mu do ręki, tam Japończyk przystawia mały okrągły odcisk.
    Na znak, że przeczytał, zapoznał się (i to jest chyba różnica).

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2021-11-29 12:59:58
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 29 Nov 2021 12:34:27 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Ale komu?
    > Naprawdę jest wymagany formalny dokument w formie podpisanej?

    Tak konkretnie, to czasem jadę z biurem na urlop i trzeba podpisać umowę.
    W pracy co roku odnawiam licencję na jeden program, co wiąże się z
    wypełnianiem formularzy, które należy podpisać. Od trzech lat chcą, żeby
    potem dosłać im papierowe oryginały, więc wstawianie gotowca podpisu do pdf
    straciło sens.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Stefan Kisielewski

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 29. Data: 2021-11-29 13:00:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Nov 2021 12:57:05 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > który włożą mu do ręki, tam Japończyk przystawia mały okrągły odcisk.
    > Na znak, że przeczytał, zapoznał się (i to jest chyba różnica).

    A sygnet z herbem rodowym to w Japonii wymyslono?

    J.

  • 30. Data: 2021-11-29 13:09:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A sygnet z herbem rodowym to w Japonii wymyslono?

    Nie, ale odcisk sygnetu na lakowej pieczęci miał zupełnie inne zadanie.
    Po pierwsze, sygnował autor dokumentu, nie czytelnik. Po drugie, pieczęć
    miała też zapewnić tajność przsyłki na linii od adresata do odbiorcy.

    --
    Jarek