  • 11. Data: 2021-08-15 18:12:34
    Temat: Re: Dziura w suwmiarce
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Wiertła węglowo-tytanowe w akcji.
    https://youtu.be/7YFWFizbE0k?t=17
    Na filmie przewierca pilnik, łożysko i inne wiertło.

    WM

  • 12. Data: 2021-08-15 19:32:58
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 15 August 2021 at 18:12:35 UTC+2, WM wrote:
    > Wiertła węglowo-tytanowe w akcji.
    > https://youtu.be/7YFWFizbE0k?t=17
    > Na filmie przewierca pilnik, łożysko i inne wiertło.

    Z czego jest zrobione wiertło węglowo-tytanowe?

  • 13. Data: 2021-08-15 21:02:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-15 o 19:32, Konrad Anikiel pisze:

    > Z czego jest zrobione wiertło węglowo-tytanowe?

    Być może jest to wiertło z węglikiem tytanu, ale producent z jakiegoś
    powodu użył nazwy wiertło węglowo-tytanowe.

    Nie śledzę na bieżąco zmian w nazewnictwie chemicznym i nie wiem czy
    wycofano się ze zmiany nazwy "dwutlenku węgla" na "ditlenek węgla" ?

    WM

  • 14. Data: 2021-08-15 22:22:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 15 August 2021 at 21:02:09 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    >
    > Nie śledzę na bieżąco zmian w nazewnictwie chemicznym i nie wiem czy
    > wycofano się ze zmiany nazwy "dwutlenku węgla" na "ditlenek węgla" ?

    Producent w ogóle tego tak nie nazywa, to tylko polscy dystrybutorzy taką nazwę
    wymyślili. To wiertło ma na końcu wlutowaną płytkę ze spieku, na oko taką jak w
    tanich wiertłach do betonu. Tyle że z ostrymi krawędziami. Da się zrobić taką płytkę
    z węglika tytanu, zamiast tradycyjnego węglika wolframu?

  • 15. Data: 2021-08-16 00:27:55
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-15 o 22:22, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    tanich wiertłach do betonu. Tyle że z ostrymi krawędziami. Da się zrobić taką płytkę
    z węglika tytanu, zamiast tradycyjnego węglika wolframu?

    Producent chwali się wysokotemperaturową (1100° C) metodą lutowania
    płytki z węglika tytanu.
    To może być kluczowe dla skuteczności wiercenia.
    https://www.artu.de/en/drill-bits.html

    WM

  • 16. Data: 2021-08-16 02:58:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-08-15, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > płytki z węglika tytanu.
    > To może być kluczowe dla skuteczności wiercenia.

    "New improved ***********tungsten carbide************** tip ensures..."

    One nie są z węglika tytanu, a z tego co widzę, to może to być stop/spiek
    węglików wolframu, kobaltu z paroprocentową domieszką węglika tytanu. W
    dodatku, z jakiegoś powodu na stronach ARTU nic o tytanie nie ma, a te
    wiertła są nazywane "uniwersalne" (multi-purpose).
    http://www.artu.com/multi-purpose-drill-bits.php

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2021-08-16 09:36:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 16 August 2021 at 02:58:03 UTC+2, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > dodatku, z jakiegoś powodu na stronach ARTU nic o tytanie nie ma, a te
    > wiertła są nazywane "uniwersalne" (multi-purpose).

    Próbuję znaleźć jakiś sens w nazwie "węglowo-tytanowych" wierteł, ale najwyraźniej z
    dupy to wzięli.

  • 18. Data: 2021-08-16 09:40:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 16 August 2021 at 00:27:56 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > płytki z węglika tytanu.
    > To może być kluczowe dla skuteczności wiercenia.

    No, wiadomo. Wysokotemperaturowy lut wierci pilniki jak jasny gwint!

  • 19. Data: 2021-08-16 10:14:25
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-16 o 09:40, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    z węglika tytanu, zamiast tradycyjnego węglika wolframu?

    > No, wiadomo. Wysokotemperaturowy lut wierci pilniki jak jasny gwint!

    Jasne, że sam lut nie wierci, ale pośrednio ma istotny wpływ na
    sumaryczny efekt wiercenia.
    Połączenie płytki węglikowej z trzonem wiertła jest precyzyjne i odporne
    na temperaturę.
    Dodatkowo chwalą się dobrze dobraną geometrią ostrzy, zapewniającą
    stabilną pracę.
    Twierdzą, że nie jest nawet konieczne użycie punktaka.
    Często problem tkwi w szczegółach.

    WM

  • 20. Data: 2021-08-16 10:24:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-08-16, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    z węglika tytanu, zamiast tradycyjnego węglika wolframu?

    > Próbuję znaleźć jakiś sens w nazwie "węglowo-tytanowych" wierteł, ale

    Zgaduję, ktoś sobie wykoncypował, że jakby nazwać uniwersalne lub
    wielozadaniowe/wielomateriałowe to kojarzyłoby się z tandetą, bo
    obiegowo jak ma być dobre do wszystkiego to nie jest dobre do niczego.

    --
    Marcin