  • 21. Data: 2021-08-16 10:41:17
    Temat: Re: Dziura w suwmiarce
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 16 August 2021 at 10:24:46 UTC+2, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    nazwę wymyślili. To wiertło ma na końcu wlutowaną płytkę ze spieku, na oko taką jak w
    tanich wiertłach do betonu. Tyle że z ostrymi krawędziami. Da się zrobić taką płytkę
    z węglika tytanu, zamiast tradycyjnego węglika wolframu?

    > Zgaduję, ktoś sobie wykoncypował, że jakby nazwać uniwersalne lub
    > wielozadaniowe/wielomateriałowe to kojarzyłoby się z tandetą, bo
    > obiegowo jak ma być dobre do wszystkiego to nie jest dobre do niczego.

    Równie dobrze mogli nazwać przedsiębierno-zasięrzutne.

    Nie mam czasu szukać po ich patentach, co tam takiego szczególnego jest w tym
    wiertle, ale wygląda mi to na coś pomiędzy tradycyjną obróbką wiórową (w reżymie
    plastyczności materiału), a szlifowaniem (w reżymie kruchości). Tu obrabiany materiał
    się uplastycznia w wysokiej temperaturze wywołanej tarciem, a wtedy jest zwyczajnie
    mechanicznie wypychany na bok, gdzie nie stawia już żadnego oporu po ponownym
    zestaleniu. Do tego potrzeba powierzchni do której uplastyczniona gorąca stal się nie
    przykleja. Na przykład pokrytą warstwą węglika tytanu. I być może to jest cały tytan
    w tym wiertle.

  • 22. Data: 2021-08-16 15:29:05
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 16 sierpnia 2021 o 10:14:27 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    tanich wiertłach do betonu. Tyle że z ostrymi krawędziami. Da się zrobić taką płytkę
    z węglika tytanu, zamiast tradycyjnego węglika wolframu?

    > Jasne, że sam lut nie wierci, ale pośrednio ma istotny wpływ na
    > sumaryczny efekt wiercenia.
    > Połączenie płytki węglikowej z trzonem wiertła jest precyzyjne i odporne
    > na temperaturę.
    > Dodatkowo chwalą się dobrze dobraną geometrią ostrzy, zapewniającą
    > stabilną pracę.
    > Twierdzą, że nie jest nawet konieczne użycie punktaka.

    Marketingowe pierdolenie marketoidow z tym super połączeniem wysokotemperaturowym.
    Odkąd pamiętam, a kilkadziesiąt lat już będzie, w tanich narzędziach takich jak tanie
    wiertła do betonu wkładka z weglka jest lutowaną na mosiądz. Ale w nożach tokarskich,
    frezach itp lutowanie jest miedzią. Widziałem jak to się robi. Na urządzeniu będącym
    zgrzewarka oporowa z dopasowanymi do elementów elektrodami. Powierzchnie gdzie ma być
    przylutowana płytka smaruje się pyłem miedzianym zmieszanym z topnikiem i jakąś
    cieczą, obstawiam że woda. Przykłada sie plytke i umieszcza w zgrzewarce. Zgrzewarka
    dociska elementy a puszczony prąd topi spoiwo. Jedyne co odróżnia proces od
    tradycyjnego zgrzewania to sporo dłuższy czas przepływu prądu.

  • 23. Data: 2021-08-17 13:04:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2021 00:36:05 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
> [...]
    [...]
    > Próbuję znaleźć jakiś sens w nazwie "węglowo-tytanowych" wierteł, ale najwyraźniej
    z dupy to wzięli.

    No, google wegliki tytanu znajduje, chyba podobne do weglikow
    wolframu.
    Albo cos takiego:
    https://www.americanelements.com/tungsten-titanium-c
    arbide-39377-63-4

    Widac lepsze od zwyklych wolframowych (np tansze :-))

    Ale co tłumacz mial na mysli?
    http://www.artjack.pl/

    Gdzies tam jeszcze sa azotki tytanu
    https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pi
    i/S0257897297005069

    weglowo-tytanowe ? :-)

    P.S. http://www.artjack.pl/index.php?wiertla=weglowo-tyta
    nowe-artu

    kamien weglowo-krzemienny .. SiC ?

    J.

  • 24. Data: 2021-08-20 17:48:20
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-08-14 o 13:32, PeJot pisze:

    > może ktoś podpowie, czy w suwmiarce da się w prosty sposób uskutecznić
    > otwory, celem przykręcenia do czegoś ? W sumie to chodzi
    > głębokościomierz, ale to chyba ten sam materiał.

    No więc pojawiły się tanie głębokościomierze *stolarskie* z plastiku, w
    którym zdecydowanie łatwiej będzie wiercić. A że ustrojstwa mają
    wyświetlacz cyfrowy to i lepiej z uwagi na Peselosis Vulgaris. A że
    plastik - no cóż, sam jestem ciekaw ile pożyje :>

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 25. Data: 2021-08-20 19:31:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > jestem ciekaw ile pożyje :>

    Zależy kogo zapytasz. Jak ekologów, to miliony lat.

  • 26. Data: 2021-08-21 07:25:31
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-08-20 o 19:31, Konrad Anikiel pisze:

    > Zależy kogo zapytasz. Jak ekologów, to miliony lat.

    Nie sądzę - współcześnie opanowano już technologię tworzyw sztucznych z
    funkcją degradacji od samego patrzenia :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 27. Data: 2021-08-21 09:26:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Saturday, 21 August 2021 at 07:25:39 UTC+2, PeJot wrote:

    > Nie sądzę - współcześnie opanowano już technologię tworzyw sztucznych z
    > funkcją degradacji od samego patrzenia :)

    Owszem, degradacji do postaci mikroplastiku, który dopiero wtedy zaczyna być groźny,
    bo włącza się w obieg żywej materii.

  • 28. Data: 2021-08-28 16:39:15
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 14.08.2021 o 17:24, PeJot pisze:

    > Zwyczajnym wiertłem HSS ? Może poszukam jakiegoś w_ą_glika spieczonego :)

    Ja też stawiam na to, że zwykłym wiertłem HSS da radę.

  • 29. Data: 2021-08-28 16:47:11
    Od: robot <r...@o...pl>

    > Zwyczajnym wiertłem HSS ? Może poszukam jakiegoś w_ą_glika spieczonego :)

    Dobra, korciło mnie i sprawdziłem.
    Zwykłym HSS bez problemu.