  • 11. Data: 2022-12-02 10:16:32
    Temat: Re: Dziwny problem w transceiverze (bias op-ampa?)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 1 Dec 2022 17:15:52 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > Wygląda na to, że się uszkodziły. Zrobiłem trochę dalsze śledztwo, wrzucam
    > posta niżej. Prawdopodobnie poszedł IC3 i w jakiś dziwny sposób padły oba
    > op ampy.

    Prawie niemozliwe. Wszak po drodze IC4 i kondensatory izolujące.

    >Jeśli z anteny poszło jakieś przepięcie to byłoby to możliwe...

    Moze i tak, ale IC3 by przezyl?

    Zreszta pisales, ze na innym zakresie jest dobrze ?

    > Nic nie widzę, jest tylko DC i szumy na oscyloskopie.

    > Ten kit przyszedł z elementami zlutowanymi maszynowo, ja lutowałem tylko
    > THT (normalną ołowiową cyną z topnikiem, bez pasty). Tylko że to działało
    > przez wiele miesięcy (no, kilka miesięcy).

    na dzialce ... moze zalało?

    > Post (z cytowaniem, bo ktoś mi odpowiedział):
    >
    > ----------------------

    Ale to jest bias do IC4, albo i nie, bo przez cewke polączyny z IC3.

    Tak czy inaczej - nie powinno miec to wplywu na IC7/9

    > You're right. On 40m there's 3.694 V there, on 20m (BPF 3) 0.348 V.

    Tylko to moze pochodzic z wyjscia IC3.
    Choc bardzo dziwne by to bylo, bo wejscia ma odizolowane przez
    C28-31. Ktorys zwarty?

    > Would T2 be affected with the band selection? It shouldn't...

    > I checked, it seems fine. There's 8 mV on the drain during receive (on all
    > bands) and 12 V during transmit.

    > It's 3a.

    > Thank you!
    >
    > I might have found it. Maybe. Probably.
    >
    > It seems that I have two unrelated problems (but if there was some spike
    > from the antenna, they might have the same source).
    >
    > I cut the track between T2 and IC3 (pin 7) and measured both ends.

> [...]

    Uszkodzony? Byc moze.

    > I desoldered IC3, shorted pins 3 with 7 and 9 with 13, making a mono-band
    > receiver... and it works. At least on the audio sweep. I can't test it
    > with the antenna right now, because the antenna is in my other QTH.
    >
    > But!
    >
    > Even if audio sweep for 20m looks okay now, there are still strange
> [...]

    Na IC9 sa jakby prawidlowe. A byly przeciez złe.

    > I suspected that IC7 might be bad, so I desoldered it and bias voltages
    > returned to around 2.5 V. I swapped it with IC9 just to be sure and...
    > now the new IC7 (old IC9) doesn't work (has 0.8 V), and new IC9 (old IC7)
    > sometimes works, and sometimes doesn't.
    >
    > My suspicion is that a spike on the antenna killed IC3 and made IC7 and
    > IC9 unstable. I'll order new ones and see.

    Jakos dziwnie, skoro IC9 w swoim miejscu dziala dobrze, a w miejscu
    IC7 zle.
    przepuszcza ktorys z kondensatorow? C71, C72, C64 ?
    Rezystory R36 zwiekszyl opor?
    Bo chyba nie R30 i R35 naraz ?

    J.

  • 12. Data: 2022-12-02 15:24:14
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    czwartek, 1 grudnia 2022 o 18:15:53 UTC+1 Arnold Ziffel napisał(a):

> [...]
    > op ampy. Jeśli z anteny poszło jakieś przepięcie to byłoby to możliwe...

    IC3 robi zdaje się za przełącznik 4 pasmowego filtra L12 z odczepami + 4 pojemności.
    Na moje lamerskie oko zwrócił bym uwagę czy przy przełączaniu indukcyjności (pasm)
    nie masz pików które ubijają wejścia IC3. Zwykle w konstrukcjach amatorskich jako
    przełaczniki
    pasm siedzą kłapiące przekaźniki.

    > I measured DC voltages on IC7 and IC9 amplifiers. All inputs are around
    > 0.895 V and all outputs are around 0.815 V. Precisely:
    > - IC7A in+ (pin 3): 0.895 V

    Wyjmij R36 + 39 i zobaczysz. Raczej tu problemu nie ma skoro
    na wejścia IC7/9 podawane jest napięcie z VCOML/R.

  • 13. Data: 2022-12-02 16:35:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 2 Dec 2022 06:24:14 -0800 (PST), alojzy nieborak wrote:

> [...]
    > nie masz pików które ubijają wejścia IC3. Zwykle w konstrukcjach amatorskich jako

    Indukcyjnosci w tych pasmach to chyba symboliczne, a sam uklad byc
    moze ma jakies zabezpieczenia przepieciowe.

    Przekazniki siedzą, bo zdają sie miec odpowiednie parametry.
    A przynajmniej niewiele rózne od tradycyjnych przełączników.

    A taki elektroniczny przełacznik ... ciekawe jak sobie radzi.
    4 ohm rezystancji brzmi dobrze. A inne parametry?
    Jak to sobie w praktyce radzi?

    Obwody wejsciowe jesli dobrze widzę, wolą przełączac tradycjnie, a nie
    takim fajnym scalakiem ... od magistral :-)

    Tam jest jeszcze jedna sprawa - praca w rezonansie. Miedzy cewką a
    kondensatorem moze chyba powstac wysokie napiecie.
    Na sygnale z anteny raczej nie, ale jak obok nadajnik odpali ?

    > Wyjmij R36 + 39 i zobaczysz. Raczej tu problemu nie ma skoro
    > na wejścia IC7/9 podawane jest napięcie z VCOML/R.

    Napiecia VCOM mierzy. Jest duzy spadek na tych opornikach,
    co sugeruje uszkodzenie wejsc IC7/9, ale potem IC9 zacząl dzialac ...

    J.