  • 1. Data: 2022-11-30 18:57:22
    Temat: Dziwny problem w transceiverze (bias op-ampa?)
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Hej,

    Przeklejam swojego posta z grupy dyskusyjnej transceivera QDX. Może wy coś
    podpowiecie...?

    Schemat: https://www.qrp-labs.com/images/qdx/schem3.png

    Subject: [QRPLabs] My QDX went almost deaf (something's wrong with op-amp bias?)

    Hi,

    Like in subject -- one day my QDX worked, the other day it went almost
    deaf. I can receive only strongest signals, and the signal level is very
    low even with high gain settings.

    Audio filter sweep (done with the dummy load) shows USB at -46 dB.
    Previously (when it worked) it was -14 dB.

    https://ibb.co/qNLGrsB

    I measured DC voltages on IC7 and IC9 amplifiers. All inputs are around
    0.895 V and all outputs are around 0.815 V. Precisely:

    - IC7A in+ (pin 3): 0.895 V
    - IC7A in- (pin 2): 0.897 V
    - IC7A out (pin 1): 0.815 V

    - IC7B in+ (pin 5): 0.894 V
    - IC7B in- (pin 6): 0.896 V
    - IC7B out (pin 7): 0.815 V

    - IC9A in+ (pin 3): 0.893 V
    - IC9A in- (pin 2): 0.896 V
    - IC9A out (pin 1): 0.815 V

    - IC9B in+ (pin 5): 0.892 V
    - IC9B in- (pin 6): 0.896 V
    - IC9B out (pin 7): 0.815 V

    I guess they should be more around 2.5 V...

    Voltage supply is correct:

    - IC7 vcc (pin 8): 4.994 V
    - IC7 gnd (pin 4): 0 V

    - IC9 vcc (pin 8): 4.994 V
    - IC9 gnd (pin 4): 0 V

    IC10 (PCM1804) gives 2.509 V on both VCOML and VCOMR outputs. This voltage
    drops on R39 (and R36) -- after R39 it's 2.009 V.

    Capacitors C71 to C74 are not shorted. Their inputs (from IC4 side):

    - C71: 0.353 V
    - C72: 0.356 V
    - C73: 0.355 V
    - C74: 0.352 V

    I suspected that C71...C74 might be shorted only partially, but they don't
    show anything on the meter (it has 60 Mohm range).

    I also suspected that op amp inputs might be partially shorted to ground,
    but there's around 5.8 Mohm between their inputs and ground.

    Does anyone have any other tips on what could have failed?

    --
    - Czy córka przedstawiła wam już swego przyszłego męża ?
    - Ona jest bardzo nieśmiała. Na razie przyprowadza go do domu, tylko

  • 2. Data: 2022-12-01 00:46:16
    Temat: Re: Dziwny problem w transceiverze (bias op-ampa?)
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:

    > Przeklejam swojego posta z grupy dyskusyjnej transceivera QDX. Może wy coś
    > podpowiecie...?

    Aktualizacja:

    -------------------------------
    I've read the topic called "QDX IC7 Voltages".

    It's not a lock-up in my case. Slowly rising power (starting with 1.5 V)
    didn't fix it, nor did shorting C71...74 or doing the factory reset. And
    I'm running firmware 1_05 by the way.

    Now the most interesting part.

    During audio sweeps, the problem disappears on 40m and 60m bands. The
    sweeps still look bad (on 40m USB is at -31 dB, on 60m at -33 dB), but the
    voltages appear.

    It's correlated with the BPF number. Proper voltages appear for bands with
    the BPF number 1 (when I switched 20m to BPF number 1, voltages appeared).

    Voltages at the input of C71...74 also differ during these tests. With BPF
    1 selected, C71 receives 3.69 V from IC4. With other BPFs, it receives
    0.349 V. It shouldn't have anything to do with IC7, unless there's a small
    AC voltage there, but I can't measure any (after the sweeps complete), at
    least with my equipment.

    I measured BPF capacitors to ground. C30 and C28 have around 3.15 Mohm,
    C31 and C29 have infinity (too large resistance for me to measure).

    I measured the continuity of the BPF inductor -- it's OK for all taps.

    The more I dig into it, the less I understand what's going on...

    Słonica namawia mrówkę, by ta jej weszła do... Po dłuższym nagabywaniu
    mrówka wchodzi i wychodzi trąbą. Słonica rozanielona prosi o powtórkę
    i wreszcie mrówka się zgadza. Wchodzi, a słonica wkłada sobie trąbę i
    myśli :
    "Ach, wieczna rozkosz!"

  • 3. Data: 2022-12-01 08:59:36
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    Mam sugestię.
    - dwa opampy i to podwójne jednocześnie raczej się nie uszkadzają, a
    sprawne mają bias na poziomie... 50nA?,
    - podobnie z 4 kondensatorami, wątpliwe w ogóle przecież,
    - podepnij oscyloskop na te kondensatory i zobacz co tam lata, bo może
    następuje jakaś detekcja na pozazakresowych napięciach wejść opampów i
    masz takie napięcia jakie masz - kondensatory są "pompowane".

    Masz 0.5V spadku na 100k, na pozostałych 2||470k resztę i w efekcie masz
    poniżej volta na wejściach, nie ma opcji, płynie prąd.

    Przychodzi mi do głowy jeszcze jedna myśl, ale za precyzyjnie to
    napięcie tracisz na nią. Gdyby jakiś magik lutował PCB pastą kwaśną, to
    można by wytłumaczyć ten prąd, ale 4 gałęzie na raz i to jednakowo -
    nierealne.

    Tak na szybko, w robocie jestem :)
    I.

  • 4. Data: 2022-12-01 10:09:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-01 o 00:46, Arnold Ziffel pisze:
    > Przeklejam swojego posta z grupy dyskusyjnej transceivera QDX. Może wy coś
    > podpowiecie...?
    Irek może mieć rację, ja bym umył płytkę w IPA w myjce, bo n nic innego
    to nie wygląda. Może jeszcze może jakiś nadajnik w pobliżu się uaktywnił
    i tak zakłóca?
    --
    Janusz

  • 5. Data: 2022-12-01 10:35:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 01.12.2022 o 08:59, Irek.N. pisze:
> [...]
    > napięcie tracisz na nią. Gdyby jakiś magik lutował PCB pastą kwaśną, to
    > można by wytłumaczyć ten prąd, ale 4 gałęzie na raz i to jednakowo -

    Jeszcze mogą to być po prostu inne układy (kupione od "handlarza"), bez
    związku z oznaczeniem na nich. Albo skopany projekt płytki. Albo coś
    jeszcze. Na początek zdjąłbym jeden z układów i sprawdził czy na wejściu
    nieodwracającym nie pojawi się poprawne napięcie. A w drugim kanale
    kondensatory od detektora.

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2022-12-01 16:50:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Nov 2022 23:46:16 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

> [...]
    >
    > It's not a lock-up in my case. Slowly rising power (starting with 1.5 V)
    > didn't fix it, nor did shorting C71...74 or doing the factory reset. And

    zwieranie powinno miec jakis efekt, niekoniecznie pozytywny.

> [...]
    > the BPF number 1 (when I switched 20m to BPF number 1, voltages appeared).

    Jest to cholernie ciekawe, bo to co pisales poprzednio wydaje sie
    dotyczyc tylko IC7/9, ktore sa izolowane od reszty, przynajmniej w DC.

    Miernik masz sprawny i o wysokiej rezystancji?
    Moze to on robi takie spadki napiecia na wejsciach opampow.
    No ale na IN- pokazywał pasujące napiecia, a tam impedancje niskie.

    Patrzyles oscyloskopem?
    Moze tam jakies w.cz. na wejscie trafia i udaje problem z DC bias?

    > Voltages at the input of C71...74 also differ during these tests. With BPF
    > 1 selected, C71 receives 3.69 V from IC4. With other BPFs, it receives
    > 0.349 V. It shouldn't have anything to do with IC7,

    No wlasnie - nie powinno.

    >unless there's a small AC voltage there,

    A moze wlasnie duze jest, i cuda powoduje?

> [...]
    > C31 and C29 have infinity (too large resistance for me to measure).
    > I measured the continuity of the BPF inductor -- it's OK for all taps.

    Wydaje sie to nie miec mozliwosci wplywu na IC7/9.

    Jak oscyloskop nic nie pokaze, to sprobowalbym podac VCOML na IN+
    przez mniejsze rezystory - moze 47k, moze nawet 1k, i zobaczyc co z
    tego wyniknie.

    Ewentualnie ... zewrzec wyjscia IC4 do masy, o ile wolno, i sprawdzic
    jeszcze raz napiecia na IC7.
    Ewentualnie wejscia Z/W mu zewrzec, tak, zeby nic nie dostawal.

    W ostatecznosci sugerowalby wymiane IC7/9, ale jesli piszesz, ze w
    innym pasmie jest dobrze, to chyba sprawne ...

    J.

  • 7. Data: 2022-12-01 18:15:52
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Irek.N. <t...@j...taki.jest> wrote:

    > - dwa opampy i to podwójne jednocześnie raczej się nie uszkadzają, a
    > sprawne mają bias na poziomie... 50nA?,

    Wygląda na to, że się uszkodziły. Zrobiłem trochę dalsze śledztwo, wrzucam
    posta niżej. Prawdopodobnie poszedł IC3 i w jakiś dziwny sposób padły oba
    op ampy. Jeśli z anteny poszło jakieś przepięcie to byłoby to możliwe...

    > - podepnij oscyloskop na te kondensatory i zobacz co tam lata, bo może
    > następuje jakaś detekcja na pozazakresowych napięciach wejść opampów i
    > masz takie napięcia jakie masz - kondensatory są "pompowane".

    Nic nie widzę, jest tylko DC i szumy na oscyloskopie.

> [...]
    > napięcie tracisz na nią. Gdyby jakiś magik lutował PCB pastą kwaśną, to
    > można by wytłumaczyć ten prąd, ale 4 gałęzie na raz i to jednakowo -

    Ten kit przyszedł z elementami zlutowanymi maszynowo, ja lutowałem tylko
    THT (normalną ołowiową cyną z topnikiem, bez pasty). Tylko że to działało
    przez wiele miesięcy (no, kilka miesięcy).

    Post (z cytowaniem, bo ktoś mi odpowiedział):

    ----------------------

    > I believe the bias is set by R17 & R18 show in the detail from the
    > schematic below:
    >
    > T2 is the trifilar wound inductor. I think one interesting test would be
    > to see what happens to the voltage at the R17/R18 junction when the
    > problem is there and when it's not.

    You're right. On 40m there's 3.694 V there, on 20m (BPF 3) 0.348 V.

    > If it is then my guess is something up stream is getting shorted to
    > ground. Maybe reflowing T2's connections?

    Would T2 be affected with the band selection? It shouldn't...

    > I think you might want to consider the if T/R switch Q6 is working properly.

    I checked, it seems fine. There's 8 mV on the drain during receive (on all
    bands) and 12 V during transmit.

    > I'm familiar with Rev 3, 3a and 4 boards. If you have an earlier version
    > some of this might not apply.

    It's 3a.

    > Good luck with your troubleshooting!

    Thank you!

    I might have found it. Maybe. Probably.

    It seems that I have two unrelated problems (but if there was some spike
    from the antenna, they might have the same source).

    I cut the track between T2 and IC3 (pin 7) and measured both ends.

    T2 didn't vary much, but IC3 pin 7:

    - 20m (BPF 3): 46 mV
    - 30m (BPF 2): 42 mV
    - 40m (BPF 1): 3.841 V
    - 60m (BPF 1): 3.841 V
    - 80m (BPF 0): 1.569 V

    I desoldered IC3, shorted pins 3 with 7 and 9 with 13, making a mono-band
    receiver... and it works. At least on the audio sweep. I can't test it
    with the antenna right now, because the antenna is in my other QTH.

    But!

    Even if audio sweep for 20m looks okay now, there are still strange
    voltages on IC7 and IC9.

    - IC7A in+ (pin 3): 0.887 V
    - IC7A in- (pin 2): 0.890 V
    - IC7A out (pin 1): 0.808 V

    - IC7B in+ (pin 5): 0.886 V
    - IC7B in- (pin 6): 0.888 V
    - IC7B out (pin 7): 0.807 V

    - IC9A in+ (pin 3): 2.376 V
    - IC9A in- (pin 2): 2.497 V
    - IC9A out (pin 1): 2.394 V

    - IC9B in+ (pin 5): 2.396 V
    - IC9B in- (pin 6): 2.516 V
    - IC9B out (pin 7): 2.616 V

    I suspected that IC7 might be bad, so I desoldered it and bias voltages
    returned to around 2.5 V. I swapped it with IC9 just to be sure and...
    now the new IC7 (old IC9) doesn't work (has 0.8 V), and new IC9 (old IC7)
    sometimes works, and sometimes doesn't.

    My suspicion is that a spike on the antenna killed IC3 and made IC7 and
    IC9 unstable. I'll order new ones and see.

    The other thing is that I want to avoid similar situation in the future...
    I'm wondering what should I do. Maybe I should buy some protective device,
    a surge arrester or something... or just a transil... or two transistors,
    like T1 and T2 here: http://www.vlf.it/romero2/explorer-e202.html

    I have two antennas right now, one is the open half-wave dipole (20m) and
    another is a grounded end fed (it was just a random wire tied to a tree,
    but works fine on 30m after adding a transformer), if that's relevant.

    --
    Profesor przerywa wyklad i zwraca się do studentow siedzacy w ostatnim
    rzedzie:

  • 8. Data: 2022-12-01 18:52:24
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Jeszcze mogą to być po prostu inne układy (kupione od "handlarza"), bez
    > związku z oznaczeniem na nich. Albo skopany projekt płytki.

    Przyszły razem z kitem do zmontowania. Ludziom generalnie ten projekt
    działa. Mi też działał, aż przestał.

    > Albo coś jeszcze. Na początek zdjąłbym jeden z układów i sprawdził czy
    > na wejściu nieodwracającym nie pojawi się poprawne napięcie. A w drugim
    > kanale kondensatory od detektora.

    Tak zrobiłem. Te scalaki zachowują się dziwnie (zerknij na poprzedniego
    posta, w odpowiedzi Irkowi). Nowe już zamówione.

    --
    Jeśli dziewczyna w trakcie kłótni z tobą wyciągnie nóż, ty wyciągnij masło
    i chleb. Jej kobiecy instynkt weźmie nad nią górę i zrobi ci kanapkę.

  • 9. Data: 2022-12-01 18:53:43
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > Irek może mieć rację, ja bym umył płytkę w IPA w myjce, bo n nic innego
    > to nie wygląda. Może jeszcze może jakiś nadajnik w pobliżu się uaktywnił
    > i tak zakłóca?

    Nadajnik nie, to sprawdzone w dwóch miejscach. Radia mam na działce i tam
    pojawił się problem, więc wziąłem do domu, żeby zdiagnozować. Odległość
    ok. 5 km.

    --
    Przychodzi żaba do lekarza. Lekarz pyta:
    - Co pani dolega?

  • 10. Data: 2022-12-01 21:29:52
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2022-12-01 o 18:52, Arnold Ziffel pisze:

    > Przyszły razem z kitem do zmontowania. Ludziom generalnie ten projekt
    > działa. Mi też działał, aż przestał.

    To zmienia punkt widzenia.

    > Tak zrobiłem. Te scalaki zachowują się dziwnie (zerknij na poprzedniego
    > posta, w odpowiedzi Irkowi). Nowe już zamówione.

    Może warto spróbować jakieś inne układy? Pinout jest typowy.

    Pozdrawiam

    DD