  • 1. Data: 2022-07-25 15:49:59
    Temat: Elektroliza
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jakiego ciśnienia można się spodziewać podczas elektrolizy wody w
    układzie zamkniętym?

    Co się stanie jak taką mieszaninę wodoru i tlenu w układzie zamkniętym
    spalimy? Intuicja i trochę wiedza, podpowiada, że z powrotem woda.
    Wszystko przereaguje? Tlen rozpuści się w wodzie? Wodór się rozpuszcza w
    wodzie?

    Robert

  • 2. Data: 2022-07-25 16:12:47
    Temat: Re: Elektroliza
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 25 Jul 2022 15:49:59 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > Jakiego ciśnienia można się spodziewać podczas elektrolizy wody w
    > układzie zamkniętym?

    Ja tam mysle, ze w miare dowolnego.
    Np 1000 bar.

    Co ciekawe - powinno napiecie wyzsze, aby energia byla zachowana.

    > Co się stanie jak taką mieszaninę wodoru i tlenu w układzie zamkniętym
    > spalimy?

    bum :-)

    > Intuicja i trochę wiedza, podpowiada, że z powrotem woda.
    > Wszystko przereaguje? Tlen rozpuści się w wodzie? Wodór się rozpuszcza w
    > wodzie?

    Tlen sie rozpuszcza znacznie lepiej niz wodor.
    A pod wysokim cisnieniem, to mysle, ze roznica moze byc spora.

    J.

  • 3. Data: 2022-07-25 16:38:40
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 25 July 2022 at 16:13:30 UTC+2, J.F wrote:
> [...]
    > bum :-)
    > Tlen sie rozpuszcza znacznie lepiej niz wodor.
    > A pod wysokim cisnieniem, to mysle, ze roznica moze byc spora.

    Interesująca jest reakcja redoks w akumulatorach kwasowych
    Podczas eksploatacji i ladowania, w wyniku elektrolizy wody wydziela się tlen i wodór
    ale zwiększając ciśnienie wewnatrz akumulatota nastepuje reaklcja ponownego łaczenia
    tlenu z wodorem, czego produktem jest znów woda i te akumulatory są oznaczone sealed,
    bez zaworów odpowietrzających i w nich nie ubywa elektrolitu podczas całego okresu
    żywotności
    i nie trzeba wody dolewać
    a cisnienie wzrasta podczas elektrolizy, a gdy przekroczy wartośc graniczną
    proces redoks naastepuje automatycznie i tlen lączy się z wodorem i znów cisnienia
    wewnątrz spada

    To byl wielki wynalazek i odkrycie

  • 4. Data: 2022-07-25 18:20:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 25 Jul 2022 07:38:40 -0700 (PDT), a a wrote:

> [...]
    > proces redoks naastepuje automatycznie i tlen lączy się z wodorem i znów cisnienia

    Jakos tak nie bardzo w to wierze.

    Cisnienie tam niewielkie - ulamki atmosfery, 2-6 psig w/g google.
    To chyba nie wplywa mocno na reakcje?

    Maja podawane nizsze i precyzyjniejsze napiecia ładowania - moze
    to bardziej zabezpiecza przed gazowaniem.

    Jest jeszcze wersja z kalizatorem, ten niewatpliwie rekombinuje,
    ale w wielu VRLA nic o nim nie piszą .. nie ma go?
    Jak jest, to wyglada no tak
    https://baterbattery.com/product/recombination-plug-
    recplug3-for-opzs-and-solar-batteries/

    A propos - to sie grzeje, bo w koncu moc (prze)ładowania tu sie
    wydziela.

    No chyba, ze chodzi o rozpuszczanie tlenu w elektrolicie, i on tam
    sobie migruje do drugiej plyty.
    Taka duza roznica przy tak niewielkim nadcisnieniu?

    Natomiast podobny mechanizm dziala podobno w akumulatorach
    NiCd i NiMH.

    J.

    P.S. A moze i dziala
    https://www.tms.org/pubs/journals/jom/0101/nelson-01
    01.html

    "Thomas Edison first proposed the principle of gas recombination
    within a battery in 1912 and over the next 60 years various attempts
    were made to commercialize this concept for the lead-acid couple.

    Most approaches were not successful because of excessive cost, bulk,
    and/or complexity--or they just did not work.

    In the late 1960s, a number of prominent lead-acid battery companies
    had development programs directed toward producing a viable sealed
    battery, spurred by the successful commercialization of nickel-cadmium
    technology during the previous two decades.
    It was clear that the chemistries were very similar, but the key
    stumbling block was the amount of electrolyte necessary in the
    lead-acid system to realize acceptable discharge capacities and still
    have sufficient void volume within the cell to facilitate oxygen
    recombination.
    This dilemma was solved by the development of a glass microfiber
    separator, which has the ability to hold large quantities of
    electrolyte and, at the same time, has a porosity in excess of 90%.
    About 27 years ago, Gates came out with the first fully commercialized
    product line. Since then, dozens of other companies have followed
    suit, and, today, valve-regulated lead-acid (VRLA) batteries are
    recognized as a new, significant technology."

    No i nie rozumiem - tak przekladka taka istotna?

    Ponizej jakies bardziej fachowe wyjasnienie ... istotnie bardzo wazna
    porowata szklana przekladka, bo tam sie natlenia elektrolit?

    Ale takie akumulatory w UPS padaja dosc szybko :-(

    J.

  • 5. Data: 2022-07-25 19:12:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 25 Jul 2022 18:20:52 +0200, J.F wrote:

    łaczenia tlenu z wodorem, czego produktem jest znów woda i te akumulatory są
    oznaczone sealed,

    > Jakos tak nie bardzo w to wierze.
    [...]

    I jeszcze ciekawostka wyguglana
    https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=1
    0.1.1.909.3119&rep=rep1&type=pdf

    "... where water loss was determined by a difference in mass.
    Otherworkers have realized that mass loss is not a suitable
    method for determining the recombination efficiency.
    Their testing of large stationary batteries indicated
    that ceils were emitting gas even though this loss was not being
    detected by gravimetric methods (6).
    Gas analyses have revealed that the composition of the gas vented from
    sealed batteries is mostly hydrogen with very little oxygen(6-8).

    The quantity of oxygen emitted is stoichiometrically out of
    proportion with hydrogen, and sometimes small enough to
    indicate nearly 100% oxygen recombination.
    It has been suggested that corrosion at the positive grid could be one
    mechanism supporting the evolution of hydrogen at the negative.
    "

    No coz, musze przyznac, ze takie stare male (7Ah) akumulatorki
    wyciagniete z UPS zachowuja sie dziwnie. Moze i korozja.

    No coz
    -wyglada na to, ze opisywany mechanizm rekombinacji dziala w
    akumulatorach,
    -ale jakos nie potrafie sie doszukac cisnienia ... czy ta drobna
    roznica cisnienia naprawde ma taki duzy wplyw ?

    -wyglada na to, ze pod duzym cisnieniem elektroliza moze sie nie udać

    Ale ...
    https://en.wikipedia.org/wiki/High-pressure_electrol
    ysis
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0
    196890422004381

    J.

  • 6. Data: 2022-07-25 23:15:14
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 25 July 2022 at 19:12:27 UTC+2, J.F wrote:

> [...]
    > roznica cisnienia naprawde ma taki duzy wplyw ?
    >
    > -wyglada na to, ze pod duzym cisnieniem elektroliza moze sie nie udać

    przeleciałem to o czym piszecie,
    ale wymieniacie akumulatory żelowe i z mata szklaną
    a rekombinacja redox zachodzi w akumulatorach kwasowych, samochodowych, sealed,
    bezobslugowych, od ponad 10 lat

    Kupujesz, jeździsz i nikt nic nie dolewa przez 10 lat bo wodór nie wychodzi.

    Wadą akumulatorów żelowych jest wysychanie, gdyż mają zawory pod plastikową klapką
    i nadmiar wodoru jest wyrzucany

    Sa metody regeneracji żelowych przez dodanie soku z cytryny, ale komu by sie chciało

    Kwasowe nie nadają sie UPS bo kwas wymaga wstrząsania aby się mieszał podczas jazdy i
    syfy nie wywoływały zwierania płyt

    --

    AGM and gel VRLA batteries:

    Have shorter recharge time than flooded lead-acid batteries.[26]
    Cannot tolerate overcharging: overcharging leads to premature failure.[26]
    Have shorter useful life, compared to properly maintained wet-cell battery.[26]
    Discharge significantly less hydrogen gas.[26]
    AGM batteries are by nature, safer for the environment, and safer to use.
    Can be used or positioned in any orientation.

    https://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery

  • 7. Data: 2022-07-26 10:36:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 25 July 2022 at 15:49:59 UTC+2, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > spalimy? Intuicja i trochę wiedza, podpowiada, że z powrotem woda.
    > Wszystko przereaguje? Tlen rozpuści się w wodzie? Wodór się rozpuszcza w

    Komercyjnie do gdzieś tak 350 bar, laboratoryjnie to i o 1000 bar słyszałem. Nie tak
    łatwo to zrobić żeby płyty były ze sobą połączone mechanicznie ale odizolowane
    elektrycznie. No i separacja gazu od wody w warunkach wysokiego ciśnienia (wysoka
    rozpuszczalność) staje się wyzwaniem. Kto pierwszy zrobi elektrolizer który wydajnie
    (bardzo szybko przy bardzo małych wymiarach) wyprodukuje wodór przy 1000 bar, ten
    wyeliminuje konieczność używania kompresorów w stacjach tankowania pojazdów. Rynek
    jest niemały. Mam parę pomysłów, może zaniedługo sam się zmierzę z tematem.

  • 8. Data: 2022-07-26 13:24:24
    Od: a a <m...@g...com>

  • 9. Data: 2022-07-26 13:32:16
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    jest niemały. Mam parę pomysłów, może zaniedługo sam się zmierzę z tematem.
    ktoś mu nieźle ściemnia

    Żaden elektrolizer nigdy nie będzie wydajny, bo zużywa więcej energii niż generuje,
    czyli to proces stratny.

    I jest to kolejny fake, aby się gadało i tracilo czas na bzdury.

    A wracając do tematu
    To w akumulatorach sealed, kwasowych, reakcja redox, czyli rekombinacji atomowego
    tlenu i wodoru do wody,
    nie wymaga ciśnienia do reakcji, a jedynie ciśnienia do wymieszania 2 gazow, gdyż
    mieszanina wodoru z gazem zapala się samoistnie, w otwartej przestrzeni, czyli na
    poziomie ciśnienia na powierzchni morza.

    Wodór nigdy nie będzie efewktywnym paliwem, b o byl, jest i będzie drogi w produkcji,
    przechowywaniu, transporcie.

    Akumulatory wodorowe to kolejny fake.

    Mój klient pracował w Wiedniu w zakladach produkujących stacje dfo ładowania
    samochodów wodorem.

    No i co,m zbudowali kilkadziesiąt takich stacji, zainstalowali w Tokio, Monachium, na
    lotniskach
    i popyt się skończył, bo tankowanie wysokociśnieniowe, czyli bardzo niebezpieczne i
    powinno być zautomatyzowane, bez udziału kierowcy.

    A samochodów na wodór jest tyle samo ile na gaz ziemny, czyli niewiele i
    w razie wypadku albo jest pochodnia ognia, albo zlom.

  • 10. Data: 2022-07-26 14:02:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 25 Jul 2022 14:15:14 -0700 (PDT), a a wrote:

> [...]
    196890422004381

    > przeleciałem to o czym piszecie,
    > ale wymieniacie akumulatory żelowe i z mata szklaną

    To nie ja - to oni.
    Jakby to byla jakas istotna czesc ... i z tych artykułów wychodzi,
    sugestia, ze to naprawde istotny skladnik, tylko jakos nie bardzo chca
    wyjasnic dlaczego.

    > a rekombinacja redox zachodzi w akumulatorach kwasowych, samochodowych, sealed,
    bezobslugowych, od ponad 10 lat

    > Kupujesz, jeździsz i nikt nic nie dolewa przez 10 lat bo wodór nie wychodzi.

    Ale one IMO nie są "sealed".
    Jak przechylisz, to kwas wycieknie, bo jakies otworki wentylacyjne są.

    I tak sie jeszcze czasem zastanawiam, czy przez te otworki wiecej
    wodoru ucieka, czy moze np elektrolit wychwytuje wilgoc z powietrza,
    bo wszak kwas siarkowy higroskopijny jest.

    Kolejna sprawa to napięcie w instalacji.
    Pojawily sie regulatory polprzewodnikowe, i dosc dokladnie trzymaly
    napiecie - to i gazowanie male.
    Potem nastapiła era zmniejszania napiecia/zarzadzania - u mnie w
    samochodzie jest ~13.8V.
    I juz gazowanie bardzo male.

    A potem nastąpila era start-stop, napiecie podniesiono,
    zwykly akumulator zastąpiono lepszym, zupelnie nie wiadomo dlaczego,
    bo wszak "zwykly rozruchowy" z rozruchem rozgrzanego silnika nie
    powininien miec problemow.

    Kolejna sprawa to dodatek wapnia - podobno zmniejsza gazowanie.

    Nadal nie bardzo wierze, aby niewielkie nadcisnienie powodowalo
    jakies wielkie efekty.

    P.S. I jeszcze
    https://batteryuniversity.com/article/bu-201-how-doe
    s-the-lead-acid-battery-work

    "The sealed battery contains less electrolyte than the flooded type,
    hence the term "acid-starved."

    Nie ma "sealed flooded" ?

    "Perhaps the most significant advantage of sealed lead acid is the
    ability to combine oxygen and hydrogen to create water and prevent dry
    out during cycling. The recombination occurs at a moderate pressure of
    0.14 bar (2psi). "

    Hm, zmienic wiarę ?

    > Wadą akumulatorów żelowych jest wysychanie, gdyż mają zawory pod plastikową klapką
    > i nadmiar wodoru jest wyrzucany

    Nie rozumiem - a inne typu nie to maja zaworow pod klapką?

    Ja sie tam tylko zastanawiam, jak żelowe i AGM znoszą gazowanie.
    Czy nie ma problemu, bo mało gazują, przyjmniej przy porządnym
    ładowaniu?

    > Sa metody regeneracji żelowych przez dodanie soku z cytryny, ale
    > komu by sie chciało

    A to mnie zaciekawilo ...

    > Kwasowe nie nadają sie UPS bo kwas wymaga wstrząsania aby się

    wytlumacz to produncentom, bo oni chyba tylko olowiowych używaja :-)
    Chyba, ze masz na mysli jakies odmiany - np VRLA.

    > mieszał podczas jazdy i syfy nie wywoływały zwierania płyt

    A żelowych to nie dotyczy?
    Tam sie elektrolit słabo miesza.
    Podobnie AGM.

    Tylko że te w UPS to po latach raczej wydajnosc prądowa im
    spada/rezystancja wewnętrzna rosnie,
    i UPS sie wylacza na pelnej mocy.

    A jak takim sie troche pobawic, to mu wydajnosc nagle spada jeszcze
    bardziej, wrecz do mA, i nie wiem co o tym myslec - korozja plyt w
    srodku?

    Za to w samochodach chyba wszyskie mi w ostatnich latach padly na
    zwarcie celi, a mieszania na wroclawskich drogach nie brakuje :-)

    J.

    No i mam zagwozdke - to jakich szukac do UPS?
    Żelowych czy AGM?

    A tu jeszcze
    http://www.leoch.com/product/industrial/?industrytyp
    e=UPS#divIndustry