    Subject: Re: Fałszywe STM32?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Sat, 31 Oct 2020 17:25:30 +0100

    On 30.10.2020 18:56, heby wrote:

    > "Fałszywe" STM32 można było kupić jako GD32, oficjalnie pod marką
    > GigaDevice. Bywały na aliexpress w detalu już od dłuższej chwili, nikt
    > się nie wstydził napisu GD...

    Parę razy trafiłem też na informację o chińskich podróbkach STM32, ale
    właściwie zawsze chodziło o STM32F103, używane w płytkach BluePill,
    stanowiących potężniejszą alternatywę dla Arduino Nano. Nie słyszałem o
    podrabianiu innych STM32, stąd pytanie.
    Swoją drogą, z tego co pamiętam nie wszystkie układy GD32 są klonami
    STM32. Ich producent wypuścił też jakiś czas temu własne chipy, oparte
    na architekturze RISC-V. Nie pamiętam już czy są one "pin to pin
    compatible" z STM32.

    > Może ktoś je szlifował i sprzedawał jako STM32, tylko nie do końca
    > rozumim po co, to tanie jest. Ja rozumiem szlifować scalaki i sprzedawać
    > jako SIDy z C64, bo drogie. Ale uC za $1?

    Też nie widzę w tym sensu. Chociaż ostatnio kupowałem do projektów
    trochę układów retro na Alliexpres i Ebay'u, korzystając z faktu, że są
    tanie. W większości były mikroprocesory MOS6502 i kompatybilne z nimi
    peryferia. Moje obserwacje są następujące:
    - Jeszcze dwa-trzy lata temu dostawało się przeważnie układy w
    oryginalnymi niejednokrotnie już mocno zatartymi.wyblakłymi. Na
    obudowach były widoczne ślady niezbyt delikatnego demontażu,
    wyprowadzenia często pogięte, z pozostałościami starej cyny. Niemniej
    zdecydowana większość działała.
    - W jakiś czas później chińscy sprzedawcy zaczęli masowo "odnawiać"
    stare scalaki. Góra zeszlifowana i pomalowana na czarno, a na tym
    wylaserowane nowe oznaczenia, nie zawsze mające sens - np. kod czasowy
    wskazujący na początek XXI wieku, kiedy nikt już nie produkował układów
    NMOS. Wyprowadzenia zwykle były prostowane i cynowane na nowo. Tutaj
    sporo zależy od zamówienia. Trafiały się serie, gdzie na 10 układów
    działały 2, były też takie, gdzie działały wszystkie.
    - Trafiła mi się też jedna seria układów "odnowionych" wyjątkowo
    chałupniczo - warstwa jeszcze nieco lepkiej farby rozprowadzonej pędzlem
    i nowe oznaczenie wykonane laserem. O dziwo wszystkie układy zadziałały
    prawidłowo w układzie.

    Ale tutaj jednak rozumiem, że to ma znaczenie z punktu widzenia
    marketingowego. Komputery retro robią się coraz bardziej popularne,
    ludzie szukają części do renowacji starego sprzętu. Łatwiej sprzedać
    scalaki udające "nowe", niż złom z wylutu. No i zapewne niejednokrotnie
    zamienniki w stylu MPS6502 zostają "przerobione" na "oryginały" od MOS.

    Fałszowania STM-ów za dolara też nie rozumiem...