  • 11. Data: 2021-06-14 00:25:34
    Temat: Re: Generator pętli prądowej dla dalekopisu - współcześnie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Thursday, June 10, 2021, 9:34:16 PM, you wrote:

    > Parę lat temu eksperymentowałem z podpinaniem współczesnych
    > komputerów/mikrokontrolerów do zabytkowego dalekopisu. Chyba jednym z
    > najbardziej problematycznych elementów takiej instalacji była pętla
    > prądowa - urządzenie wymagało 40 mA, ale ze względu na sporą
    > indukcyjność elektromagnesu w selektorze odbiornika, konieczne było
    > stosowanie dość wysokiego napięci. Z tego co czytałem w książkach z
    > epoki, w telekomunikacji stosowano nawet ponad 100V. Ja osobiście
    > używałem około 60V.

    Lat temu 35 zrobiłem interfejs do dalekopisu dla Spectrum w oparciu o
    zasilacz 24V i wzmacniacz sygnału na tranzystorze polowym 2SK41E i
    BF257. Tranzystor polowy (jFET) był konieczny ze względu na
    pojemnościowe sprzężenie wyjścia Spectrum. Oczywiście szeregowo
    rezystor drutowy z obejmą do regulacji prądu.

> [...]
    > transformatorowy i połączone w szereg rezystory ograniczające prąd. Wadą
    > takiego rozwiązania jest niestety marnowanie prądu i spora emisja ciepła.
    > Czy dzisiaj dałoby się to zrobić lepiej? Jakiś układ z przetwornicą
    > impulsową, który dawałby możliwość wygenerowania ściśle ustalonego
    > prądu, dysponował zapasem napięcia i był w stanie szybko reagować na
    > zmiany obciążenia? Coś, co pozwoliłoby na zredukowanie emisji ciepła,
    > zmniejszyło gabaryty i pozwoliło na zasilenie generatora pętli prądowej
    > z zasilacza impulsowego, zamiast transformatora.

    Dość karkołomne zadanie. Choć można spróbować w oparciu o np. UC3843.
    Indukcyjność odbiornika wystarczyłaby jako robocza. Jednak obawiam się
    o problemy z wyłączanie - trzeba sprawdzić, czy nie następuje
    nadmierne wydłużenie impulsów.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2021-06-15 16:45:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Jun 2021 11:36:09 +0200, Atlantis wrote:

    > Przyjmuję argumenty. ;)
    > To może inaczej: jest sens próbować z jakąś współczesną przetwornicą
    > impulsową, zamiast zasilacza transformatorowego do zasilania pętli
    > prądowej? W sensie prąd dalej ograniczany rezystorami, ale to 60V
    > zapewniane bardziej współczesnymi metodami?

    Jak juz bedziesz robil przetwornice, to i wbudowac ogranicznik do 40mA
    latwo :-)

    > Zyskiem w tym wypadku byłby
    > mniejszy rozmiar i waga urządzenia, ale czy np. nie kosztem niezawodności?

    A co miales wczesniej? Bo jedno dodatkowe uzwojenie na trafo nie jest
    znow takie duze i ciezkie :-)

    J.

  • 13. Data: 2021-06-28 23:14:37
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, wróciłem do eksperymentów. Na razie z wykorzystaniem przetwornicy,
    którą zbudowałem jakiś czasy temu do eksperymentów z lampami Nixie.
    Układ z wykorzystanie UC3845A.
    Podobny do tego schematu: https://ibb.co/Qj0rQ0m, ale z prom różnicami:
    tranzystor IRFR220N, dość spory dławik 330uH na bodajże 2A, na wyjściu
    kondensator 12uF, wejście przetwornicy zasilane z 9V.
    Zmodyfikowałem dzielnik pomiędzy wyjściem przetwornicy i pinem 2 w taki
    sposób, aby uzyskać jakieś 75V na wyjściu, przy nieobciążonej przetwornicy.

    Niestety, gdy testowo podpinam rezystor (oczywiście o odpowiednio dużej
    mocy) 2,2k napięcie na wyjściu spada do niecałych 30V, a prąd w obwodzie
    wyjściowym wynosi zaledwie trochę ponad 12 mA.

    Mogę zrobić coś w celu podniesienia wydajności prądowej posiadanej
    przetwornicy (przez wymianę którychś elementów) czy pozostaje mi
    zbudowanie nowej, wedle innego układu?

  • 14. Data: 2021-08-24 16:51:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-06-28 o 23:14, Atlantis pisze:
> [...]
    > mocy) 2,2k napięcie na wyjściu spada do niecałych 30V, a prąd w obwodzie
    > wyjściowym wynosi zaledwie trochę ponad 12 mA.
    Za mało energii magazynujesz w dławiku, może Ci się nasyca? jeżeli nie
    to podnieś częstotliwość.

    --
    Janusz