  • 1. Data: 2020-11-12 11:14:30
    Temat: rPI bez karty pamięci?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Już trzecia karta mi padła w rPI 3B+, średnio rok wytrzymują jako OSMC.
    Najpierw 8GB, potem 16GB, ostatnio sand disk 32GB - wielkość nic nie
    zmienia najwyraźniej.

    To urządzenie (rPI) da się jakoś używać z czegoś innego? Dysk 2,5''.
    pendrive?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2020-11-12 11:18:21
    Temat: Re: rPI bez karty pamięci?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/11/2020 11:14, Mateusz Bogusz wrote:
    > Już trzecia karta mi padła w rPI 3B+, średnio rok wytrzymują jako OSMC.
    > Najpierw 8GB, potem 16GB, ostatnio sand disk 32GB - wielkość nic nie
    > zmienia najwyraźniej.

    Bywa, aczkolwiek pytanie czy padła hardwareowo, czy lylko filesystem
    jest w nienaprawialnym stanie?

    > To urządzenie (rPI) da się jakoś używać z czegoś innego? Dysk 2,5''.
    > pendrive?

    https://thepi.io/how-to-boot-your-raspberry-pi-from-
    a-usb-mass-storage-device/

    Ogólnie powinno dać się też przez kexec.

  • 3. Data: 2020-11-12 11:19:43
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-11-12 o 11:14 +0100, Mateusz Bogusz napisał:
> [...]
    > nic nie zmienia najwyraźniej.
    >
    > To urządzenie (rPI) da się jakoś używać z czegoś innego? Dysk 2,5''.

    Tak, tylko /boot potrzebujesz trzymać na karcie SD. Resztę możesz
    domontować z czegokolwiek (pendrive, hdd USB...).

    Alternatywa to nie pisać na karcie - ja używam moich RPi wyłącznie z
    partycjami zamontowanymi read-only.

    Mateusz

  • 4. Data: 2020-11-12 12:04:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.11.2020 11:18, heby wrote:
    > Bywa, aczkolwiek pytanie czy padła hardwareowo, czy lylko filesystem
    > jest w nienaprawialnym stanie?

    Pozostałe dwie przechodziły w stan "read-only", ta ostatnia miała
    inaczej. Bo z 32GB zrobiło się ~238MB. Formatowanie takiej karty nic nie
    zmienia. Dane znikają ale pojemność widoczna przez system zrobiła się
    taka ?\_(?)_/?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2020-11-12 12:19:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/11/2020 12:04, Mateusz Bogusz wrote:
    > Pozostałe dwie przechodziły w stan "read-only", ta ostatnia miała
    > inaczej. Bo z 32GB zrobiło się ~238MB.

    Czyli padło hardware. Pytam, bo niektóre przy nagłym wyłaczeni zasilania
    uszkadzają dane, bez znaczenia czy jest filesystem z dziennikiem czy
    bez, po prostu uszkadzają przypadkowe bloki. Prawdopodobnie w wyniku
    wear leveling lecącego w tle, który nie jest odporny na zaniki zasilania
    tak nagle.

  • 6. Data: 2020-11-12 12:32:05
    Od: K <n...@e...com>

    On 12/11/2020 10:14, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > zmienia najwyraźniej.
    >
    > To urządzenie (rPI) da się jakoś używać z czegoś innego? Dysk 2,5''.

    To samo mi OSMC robilo z karta, wiec z SD tylko bootuje, a caly system
    mam na mSATA SSD podlaczonym przez USB. Mozesz tez bootowac z USB i
    wtedy karta w ogole nie jest potrzebna. Jedyny problem z SSD jest taki,
    ze fstrim przez USB srednio dziala i mozesz potrzebowac raz na jakis
    czas podlaczyc dysk do kompa i tam odpalic fstrim recznie.

  • 7. Data: 2020-11-12 12:32:58
    Od: K <n...@e...com>

    On 12/11/2020 11:19, heby wrote:

> [...]
    > bez, po prostu uszkadzają przypadkowe bloki. Prawdopodobnie w wyniku
    > wear leveling lecącego w tle, który nie jest odporny na zaniki zasilania

    w przypadku IPTV na OSMC to buforowanie na nosnik zabija karte.

  • 8. Data: 2020-11-12 12:33:44
    Od: K <n...@e...com>

    On 12/11/2020 10:19, Mateusz Viste wrote:

> [...]
    > domontować z czegokolwiek (pendrive, hdd USB...).
    >
    > Alternatywa to nie pisać na karcie - ja używam moich RPi wyłącznie z

    Ale przy OSMC, ktore w przypadku ogladania IPTV buforuje na karte to juz
    tak srednio mozesz trzymac FS jako RO.

  • 9. Data: 2020-11-12 14:25:12
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-11-12 o 11:33 +0000, K napisał:
    > Ale przy OSMC, ktore w przypadku ogladania IPTV buforuje na karte to
    > juz tak srednio mozesz trzymac FS jako RO.

    Nie znam zwierza, ale domniemywam że da się dostosować żeby pisał sobie
    na jakiś pendrive lub zasób NFS, coby karta SD z systemem żyła
    spokojnie.

    Mateusz

  • 10. Data: 2020-11-12 15:13:27
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Czyli padło hardware. Pytam, bo niektóre przy nagłym wyłaczeni zasilania
    > uszkadzają dane, bez znaczenia czy jest filesystem z dziennikiem czy
    > bez, po prostu uszkadzają przypadkowe bloki.

    Nie tylko przy wyłączeniu zasilania. Ostatnio stało mi się to po
    podłączeniu do raspi urządzenia na USB, które mogło przeciążyć ładowarkę.
    Nie pojawiła się na monitorze ikonka błyskawicy (undervoltage), raspi
    dalej działało jak gdyby nigdy nic, tylko filesystem się posypał (nagle
    np. przestał działać mplayer, bo nie mógł załadować jakiejś biblioteki z
    systemu -- bo plik z biblioteką zawierał bzdury). Dodam, że w tym samym
    czasie kopiowałem pliki na kartę (przez Internet z hotspota na komórce,
    więc powoli). Reboot nie naprawił problemu (czasem, gdy są przekłamania w
    RAM-ie, a dane są brane z cache, reboot naprawia taki problem).

    Szkoda, że nie sprawdziłem, co pokazuje vcgencmd get_throttled (czy było
    chwilowe undervoltage czy nie).

    Myślałem, że padła karta, ale nie -- karta jest OK (tak twierdzi
    badblocks), posypał się filesystem. Oczywiście inna sprawa, na ile ta
    karta jest teraz godna zaufania. Może jest, może nie jest.

    Karta adata 8 GB. Teraz mam tam goodram 16 GB.

    --
    Na egzaminie z logiki profesor slucha studenta i slucha.W koncu, po
    jakiejs chwili kladzie się na podlodze.