  • 201. Data: 2020-08-06 00:59:28
    Temat: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Na forum SEP znalazłem coś takiego:
    >
    > http://www.forumsep.pl/viewtopic.php?t=2054
    >
    > "Historycznie faza z lewej strony pojawiła się w publikacji "Warunki
    > techniczne wykonania i odbioru robót budowlano- montażowych" Tom V
    > Instalacje elektryczne. Opracowanie COBR "Elektromontaż", wydawnictwo
    > Arkady.

    Czyli jednak nie SEP, tylko Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy.
    Papier toaletowy też się rozwija, a ciągle jest do dupy -- ludzie
    z COBR-ów zawsze mieli to za motto.

    > Fazę autorzy chcieli z lewej ale "bolec" ochronny na dole (tak było
    > w wydaniu z lat 70tych). Co ciekawe kolejność styków była zgodnie ze
    > wskazówkami zegara od PE - L - N.
    > Jak już żadnym sposobem nie dało się utrzymać pomysłu gniazdek do góry
    > nogami, któryś z autorów w wydaniu z lat 80tych zmienił zapis że "bolec"
    > ma być na górze.

    Czyli tak naprawdę było im wszystko jedno który przewód jest do
    czego podłączony, chcieli tylko żeby nie zmieniać tego, że z lewej.
    Pamiętajmy o tym że w latach siedemdziesiątych wtyczka z bolcem
    to przeważnie była przy pralce Frani, a nie przy komputerze.

    > I tak jak do "bolca" na dole, tak do fazy z lewej dorabiane były
    > (i chyba są nadal) kuriozalne uzasadnienia o jakichś asymetrycznych
    > filtrach, małych dzieciach, przepływach przez serce czy dobrych
    > praktykach.

    No, w tym forum SEP-owskim fajne kocopały piszą!

    > Prawda jest taka że jedynym uzasadnieniem fazy z lewej jest
    > bezmyślność tego, który "bolec" przenosił na górę."

    A ludzie potem bezmyślnie czytają jakieś "Warunki techniczne
    wykonania i odbioru robót budowlano-montażowych" i wierzą w te
    głupoty.

    --
    Jarek

  • 202. Data: 2020-08-06 01:10:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Podłączyć chassis do PE.

    No własnie tak się tam nie dało. Nie tylko z tego powodu, że nie było PE.

    > Poza tym telepudła coraz częściej mają zewnętrzne zasilacze,

    Ale przykład był z zamierzchłych czasów. Wtedy w ogóle nie bywało
    gniazdek z PE w pokojach godnych postawienia w nich telepudła.

    > Mam jednak wrażenie, że wysnuwamy z tego odmienne wnioski. Z braku
    > lepszej opcji instalacje należy wykonywać pod standard ludowy, a
    > urządzenia projektować pod brak standardu.

    Ja bardziej obserwuję, niż wysnuwam. Więc jak już wspomniałem,
    to standard ludowy wcale nie jest tak wszechogarniający, jak
    niektórym się wydaje.

    > W końcu nie będą nam w obcych językach narzucali, gdzie Polak
    > ma mieć w gniazdku fazę.

    Jak Polak ma fazę, to nie ma "zmiłuj"!

    --
    Jarek

  • 203. Data: 2020-08-06 07:10:42
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Ale nie wytłumaczono, dlaczego we Francji dają fazę po prawej i też
    > uznają to za dobrą praktykę.

    Jakie to ma znaczenie jak jest we Francji, skoro żyjemy w Polsce?

    > Ja widzę, że tu znacznie więcej niepotrzebnych emocji się pojawiło.
    > Czemu po prostu nie zacząć od faktów i konsekwentnie się ich trzymać?

    Rzecz w tym, że temu debilowi fakty się nie podobają, a każdego kto mówi
    o tych faktach uważa za debila. Uważa się za największego znawcę, a w
    rzeczywistości "guzik" wie.

    Jeżeli chodzi o fakty to są one takie:

    Nie ma obowiązku, jest przyjęty w Polsce zwyczaj, że w gniazdkach faza
    jest po lewej gdy bolec u góry. Większość sprzedawanych gniazd ma w
    jednym z gniazd odwrotne podłączenie, a gniazdka bez zmienności fazy
    (typ, którego dotyczy ten wątek) stosuje się tam, gdzie faza musi być
    podłączona w określonym miejscu np. w przypadku kotłów CO. Po to, że jak
    użytkownik kotła wepnie wtyczkę w drugie gniazdko, żeby faza pozostała
    na tym samym styku.

    Nie bardzo rozumiem o czym tu dalej można dyskutować.

  • 204. Data: 2020-08-06 07:15:31
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-06 o 00:15 +0200, Piotr Wyderski napisał:

    > Bardzo ładny argument, ale paskudna rzeczywistość jest taka, że wiele
    > lampek nabiurkowych ma wtyczki bez PE, więc zdefiniowanie położenia
    > fazy w gniazdku nic nie da. Dopiero rozwiązanie radykalne, które
    > łamie symetrię wtyczki coś tu zmieni.

    Ten problem nie wynika tyle z gniazdka, co z durnej koncepcji
    żarówkowych gwintów Edisona. We Francji bardzo popularne są żarówki
    wyposażone w trzonek zaproponowany przez wynalazcę żarówki, J. Swana (w
    UK - o ile mi wiadomo - podobnie). Dzięki temu użytkownik nie jest
    narażony na kontakt z napięciem, żarówki się nie luzują z czasem a i
    wymiana takiej jest dużo przyjemniejsza: http://viste.fr/mzok0

    Dopiero w ostatniej dekadzie zaczęły masowo pojawiać się żarówki z
    amerykańskim (tutaj zwanym "przemysłowym") gwintem... Po co komu taka
    regresja - nie wiem.

    Mateusz

  • 205. Data: 2020-08-06 07:29:35
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Dobra, chyba czas spytać inaczej: co w praktyce dałaby taka
    > normalizacja położenia fazy? Bo nie widzę większych zysków dla
    > użytkowników. Samozadowolenie instalatorów mnie nie interesuje, pytam
    > o powody obiektywne.
    >
    > Obecny sprzęt musi być zaprojektowany tak, by sobie poradził w obu
    > przypadkach, a uzyskanie tego jest stosunkowo proste. Jak sobie nie
    > radzi, to jest wadliwy i zasadniczo nie powinien uzyskać dopuszczenia
    > do obrotu handlowego. Załóżmy, że od jutra mogę projektować zasilacze
    > tak, by nie działały przy przeciwnym podłączeniu fazy. Co zyskaliśmy?

> [...]

    Sprzęt o którym jest mowa, który wymaga określonego podłączenia fazy i
    neutralnego może montować i podłączać tylko i wyłącznie osoba
    posiadająca odpowiednie kwalifikacje oraz być przeszkolona z zakresu
    tych urządzeń. Takie urządzenia wymagają rozruchu przez serwisanta. Do
    obowiązków serwisanta jest m.in. sprawdzenie czy od strony elektrycznej
    dane urządzenie jest prawidłowo podłączone, jeżeli jest źle to musi to
    poprawić oraz czy jest podłączona ochrona (bolec). Jeżeli w zasięgu
    danego urządzenia znajduje się gniazdo podwójne musi je wymienić na
    pojedyncze lub podwójne bez zmienności fazy.

    Ideologie o wstawianiu do urządzenia przekaźników są bezsensowne, a
    wręcz powiedziałbym, że kompletnie bzdurne, ponieważ każdy kolejny,
    dodatkowy układ tylko zwiększa awaryjność urządzenia, a i tak dalej
    rozruchu musi dokonywać serwisant. Po co więc komplikować to co już jest
    i jest lepsze?

  • 206. Data: 2020-08-06 07:41:59
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > lampek nabiurkowych ma wtyczki bez PE, więc zdefiniowanie położenia
    > fazy w gniazdku nic nie da. Dopiero rozwiązanie radykalne, które łamie

    Tyle, że lampa biurkowa ma II klasę ochronności, a wszystkie urządzenia,
    które wymagają określonego podłączenia fazy są produkowane w I klasie
    ochronności.

    > No ale po co temu kotłu wtyczka? Zablindować ferszlus i nigdy nie
    > roztrajbowywać. Plus plomba serwisu na puszce jako element gwarancji.

    Kolejna bzdura, niepotrzebnie komplikująca życie.

    > I wykombinowali sobie dokładnie odwrotnie, jak ma cywilizacja.
    > Francuz ma fazę po prawej i Anglik ma po prawej, choć mają
    > wielowiekową tradycję nielubienia się i brak zgody tutaj świetnie by
    > się w to wpasowywał.

    No pacz pan, a co do wtyczek jakoś nie potrafią się dogadać, choć prawie
    cała Europa w tym także i Polska używa standardu francuskiego.

    > Nie, nie jestem zdziwiony, SEP to stan umysłu.

    Kolega to ma jakiekolwiek kwalifikacje z zakresu elektryki, że tak
    autorytatywnie ocenia?

    Zapewne kolega jest doktorem wydziału elektrycznego jakiejś
    politechniki, może w stopniu profesorskim, albo może chociaż kolega
    posiada takie papierowe książeczki z literkami E i D? :)

  • 207. Data: 2020-08-06 11:19:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    >
    > Dopiero w ostatniej dekadzie zaczęły masowo pojawiać się żarówki
    > z amerykańskim (tutaj zwanym "przemysłowym") gwintem... Po co komu

    Być może ma to związek z faktem, że żarówki przemysłowe (i inne
    specjalnego przeznaczenia) nie są objęte dyrektywą antywolframową
    i wciąż można je sprzedawać. Ale trzeba uznać, że to już łabędzi
    śpiew żarowego oświetlenia, a stałocielne źródła światła mają
    coraz częściej niegwintowane trzonki.

    --
    Jarek

  • 208. Data: 2020-08-06 13:58:44
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Można jeszcze dyskutować czy po lewej ma być jak stoisz przodem do gniazdka albo
    tyłem.

  • 209. Data: 2020-08-06 17:02:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Piotr Wyderski napisał:

    >Czyli jednak nie SEP, tylko Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy.
    >Papier toaletowy też się rozwija, a ciągle jest do dupy -- ludzie
    >z COBR-ów zawsze mieli to za motto.

    Od tego czasu moglo przemigrowac i do "materiałów SEP".

    >Czyli tak naprawdę było im wszystko jedno który przewód jest do
    >czego podłączony, chcieli tylko żeby nie zmieniać tego, że z lewej.

    Pisalem - za PRL wtyczek katowych bylo malo, ale dziure mialy od
    strony kabla.
    Wiec jak kabel zwisal, to bolec powinien byc na dole ...

    >Pamiętajmy o tym że w latach siedemdziesiątych wtyczka z bolcem
    >to przeważnie była przy pralce Frani, a nie przy komputerze.

    A do kompletu gniazdko z klapka w lazience - i znow kwestia kierunku
    odchylania klapki.

    J.

  • 210. Data: 2020-08-06 17:55:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Od tego czasu moglo przemigrowac i do "materiałów SEP".

    W takim razie ponowię prośbę o wskazanie materiałów źródłowych SEP,
    bo wygląda to na dalszy ciąg pomówień. Na razie wszystko wskauje na
    to, że "faza z lewej" to przesąd elektryków -- tak samo dobry, jak
    ten, że murarz ma splunąć do zaprawy przed położeniem pierwszej cegły.
    W domodych instalacjach z podwójnymi gniazdkami zupełnie nieistotny
    ale też niegroźny. Jednocześnie obserwacje pokazują, że w instalcjach
    o "profesjonalnym sznycie", przeznaczonych do zasilania komputerów
    i aparatury pomiarowej, faza jest we właściwym miejscu (prawa strona
    pojedynczego gniazda z bolcem u góry). Tyle że takich instalcji nie
    robią janusze w bereciku z antenką.

    > Pisalem - za PRL wtyczek katowych bylo malo, ale dziure mialy od
    > strony kabla. Wiec jak kabel zwisal, to bolec powinien byc na dole ...
    [...]
    > A do kompletu gniazdko z klapka w lazience - i znow kwestia kierunku
    > odchylania klapki.

    Odwrotnie -- to wtyczki kątowe dostosowano do gniazdek z bolcem na
    dole, które były już wcześniej.

    --
    Jarek