  • 11. Data: 2021-11-28 13:45:09
    Temat: Re: Jak działa drut
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 28.11.2021 12:39, Marek wrote:

    > I z jaką mocą zaświeci ta żarówka?

    No właśnie - coś mi tu nie gra.
    Zakładamy oczywiście przewody z nadprzewodnika.
    Skąd żarówka "wie". że na końcach tych przewodów jest zwarcie?
    Dowie się dopiero wtedy jak impuls powróci i wtedy zaświeci pełną mocą.
    A do tej pory... zaświeci po tym 1m/c na zasadzie indukcji... ale czy
    pełną mocą? - a rozpraszanie to pies?

    --
    Mirek.

  • 12. Data: 2021-11-28 14:07:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 28 Nov 2021 13:45:09 +0100, Mirek <m...@n...dev> wrote:
> [...]
    > mocą.
    > A do tej pory... zaświeci po tym 1m/c na zasadzie indukcji... ale

    Jak już wielu wspomniało film ma grube uproszczenia. Autor pokazał
    akumulator 12V i żarówkę na 12V. Układ przewodów tworzy kondensator,
    trzeba by go policzyć ale wątpię by impuls wyindukowany między
    przewodami po załączeniu wygenerował tyle energii by ta żarówka
    cokolwiek błysnęła.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2021-11-28 17:49:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Nov 2021 10:08:02 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Cezar wrote:
    > [...]
    > Zgadzam się, że podlinkowany przeze mnie film zawiera sporo uproszczeń,
    > ale i tak wyszło nieźle, jak na 15 minut. Autor poprawnie wskazał, że
    > transport energii w polu elektromagnetycznym odbywa się przez
    > dielektryk, nie przez przewodnik. Co żadnym odkryciem nie jest.
    > Wystarczy podnieść głowę i popatrzeć na Słońce.

    Ja tam wole popatrzec na druty linii energetycznej obok.

    No to jak to z tym transportem dla 50Hz i nieduzych odleglosci - 10km,
    albo 50m ...

    A szczegolnie ciekawe - mamy na stole bateryjke, wylacznik, zarowke
    ... i dwa druty w izolacji, po 50m.
    druty kłębią sie na stole bez ładu... po jakim czasie od wlaczenie
    wylacznika zapala sie LED, bo zarowka nowoczesna :-)

    J.

  • 14. Data: 2021-11-29 03:42:42
    Od: ptoki <s...@g...com>

    sobota, 27 listopada 2021 o 23:11:12 UTC-6 A S napisał(a):
> [...]
    jest i ze prad/energia plynie w sumie bez udzialu przewodnika.

    > Nic takiego tam nie było. Prąd potrzebuje drutu, energia nie.
    > Film pokazuje, jak wyglądałby warsztat elektryka, gdyby były
    > równania Maxwella ale brak "przepisów szczegółowych"

    Fakt ominiecie pewnych aspektow i nadmierne podkreslanie innych aspektow jest taka
    sugestia.
    To ze tam sie na chwile pojawi pik i wygasnie a na filmiku nie ma wspomnienia ze to
    jest sytuacja dynamiczna i ta zarowka nawet jak sie zaswieci to zgasnie i zapali sie
    na powazne dopiero po sekindzie to jest pseudo nauka.

    Gostek przez caly film nie powiedzial ze aby to jego pole ktore tak krzywo
    przedstawil musi sie ciagle zmieniac (no niby pokazal zmieniajace sie ale w takim
    przypadku po koj bateria na jego schemacie?) moglo przekazac energie do zarowki a
    jak powiedzial to tak ze tylko ktos kto juz o tym wie to kiwnie glowa "no tak" ale
    ten co nie wie to mysli ze to jakas nowa fizyka i ze sygnal moglby plynac bez drutu i
    wogole az boje sie pomyslec co ludzie ktorzy nie rozumieja tematu moga z tego
    wyciagnac.

    Ogolnie, gostek przedstawil polprawde. Niestety ta polprawda jest IMHO blizej gowno
    prawdy niz prawdy.

  • 15. Data: 2021-11-29 08:34:16
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-11-29 o 03:42, ptoki pisze:

    > Ogolnie, gostek przedstawil polprawde. Niestety ta polprawda jest IMHO blizej gowno
    prawdy niz prawdy.

    Pojechałeś.

    Gostek pokazał, jak wyglądałaby "elektryka", gdyby na świecie byli uczeni, a nie było
    inżynierów.
    Są tylko prawa Maxwella i garść współczynników materiałowych. Nie ma praw Ohma,
    Kirhchoffa,
    nie ma pojemności, indukcyjności, które to są uproszczeniami obliczeniowymi
    wektorowego rachunku pól.

    Gość pokazał, jak Maxwellem wyjaśnić działanie szczególnie prostego układu. Tak to
    stworzył Pan Bóg.
    Włos ma się jeżyć. Na szczęście są elektronicy :)

    pozdr
    --
    A S

  • 16. Data: 2021-11-29 13:27:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-28 o 14:07, Marek pisze:

> [...]
    > trzeba by go policzyć ale wątpię by impuls wyindukowany między
    > przewodami  po załączeniu wygenerował tyle energii by ta żarówka

    Patrzę na to nieco inaczej.
    Te dwa przewody lecące w jedną stronę to linia długa o jakiejś
    impedancji właściwej.
    Po włączeniu przełącznika w obwodzie jest ta impedancja i ona decyduje
    jaki prąd (od razu) będzie płynął przez żarówkę.
    Gdy sygnał odbije się od końca linii i wróci to dopiero ta strona linii
    długiej może 'wiedzieć', że na drugim końcu jest zwarcie.
    Ale ponieważ tu (przy baterii i żarówce) nie mamy dopasowania, ani 100%
    odbicia to sytuacja się ustabilizuje dopiero po kilku odbiciach.
    Myślę, że korzystając z modelu linii długiej w SPICE można uzyskać
    jakieś przybliżenie prądu w żarówce.
    P.G.

  • 17. Data: 2021-11-29 13:50:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Nov 2021 13:27:52 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Patrzę na to nieco inaczej.
    > Te dwa przewody lecące w jedną stronę to linia długa o jakiejś
    > impedancji właściwej.

    Jakby to byl choc dwużyłowy kabel, to oczywiscie masz racje - piekna
    linia dluga do analizy.
    Ale jak to sa dwa osobne druty walające sie gdzies na stole?

> [...]
    > Ale ponieważ tu (przy baterii i żarówce) nie mamy dopasowania, ani 100%
    > odbicia to sytuacja się ustabilizuje dopiero po kilku odbiciach.

    Jakos tak.
    Ale ... jesli jest bateria, dwuzylowy kabel do puszki, z puszki
    dwuzylowy kabel do wylacznika, oraz do kabel do lampy ... to policz
    :-)

    Kiedy puszka sie dowie, ze wylacznik zwarto :-)

    > Myślę, że korzystając z modelu linii długiej w SPICE można uzyskać
    > jakieś przybliżenie prądu w żarówce.

    Albo sobie oscyloskopem zmierzyc w rzeczywistosci :-)

    J.

  • 18. Data: 2021-11-29 13:51:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    https://youtu.be/--v5BXmFYv4

    --
    Marek

  • 19. Data: 2021-11-29 14:08:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-29 o 13:50, J.F pisze:

    > Albo sobie oscyloskopem zmierzyc w rzeczywistosci :-)

    Kabelek z nadprzewodników długi jak do księżyca gdzieś mi się na pewno
    wala w szufladzie :)
    P.G.

  • 20. Data: 2021-11-29 14:10:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-29 o 13:51, Marek pisze:

    > https://youtu.be/--v5BXmFYv4

    Już na tamto straciłem kilkanaście minut. Nie będę oglądał następnego.
    P.G.