  • 21. Data: 2021-11-29 14:16:45
    Temat: Re: Jak działa drut
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Nov 2021 14:08:22 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Kabelek z nadprzewodników długi jak do księżyca gdzieś mi się na pewno
    > wala w szufladzie :)

    Oscyloskopy teraz szybkie, to wystarczy pudelko skretki sieciowej :-)

    J.

  • 22. Data: 2021-11-29 15:28:02
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 27/11/2021 o 10:08, Piotr Wyderski pisze:

    > Co żadnym odkryciem nie jest.
    > Wystarczy podnieść głowę i popatrzeć na Słońce.

    I cóż będzie wynikiem owego popatrzenia? Halucynacje wzrokowe?

    Na poparcie swojej tezy, zaproponowałeś środek epistemologiczny w
    postaci gapienia się w Słońce...
    Wg niektórych, dokładnie ten sam środek epistemologiczny jest
    niezawodnym narzędziem potwierdzającym prawdziwość tzw. Objawień
    Fatimskich... :-P

    ;-)

    pzdr
    mk

  • 23. Data: 2021-11-29 15:59:13
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 29 listopada 2021 o 01:34:25 UTC-6 A S napisał(a):

    > Pojechałeś.

    Nie, gostek chcial wytlumaczyc "cos" ludziom ktorzy nie rozumieja prawie nic.
    Nagmatwal tak ze bez dodatkowej tony wyjasnien (co zrobila cala rzesza innych ludzi)
    jego tlumaczenie przynioslo by wiecej szkody niz pozytku.
    A ci co go korygowali podkreslali czego brakuje w tym jego wywodzie.

    > Gostek pokazał, jak wyglądałaby "elektryka", gdyby na świecie byli uczeni, a nie
    było inżynierów.
    > Są tylko prawa Maxwella i garść współczynników materiałowych. Nie ma praw Ohma,
    Kirhchoffa,
    > nie ma pojemności, indukcyjności, które to są uproszczeniami obliczeniowymi
    wektorowego rachunku pól.

    Nie, popitolil nieco i tylko tyle zeby nie bylo ze cos wspomnial zle.
    Nagadal ze pole elektryczne generuje pole magnetyczne ale juz nie wspomnial (albo
    przynajmniej nie podkreslil) ze aby pole elektryczne sie pojawilo to magnetyczne sie
    musi zmieniac.
    W resultacie jego przeslanie nie trafilo fo tych co sie nie znaja a jak trafilo to
    oni nie rozumieja o czym on gadal. Albo raczej mysla ze rozumieja i interpretuja jego
    przeslanie zle.

    To tak jakby twierdzic ze hydraulika dziala bo jest cisnienie. Roznica cisnien
    powoduje ze hydraulika dziala i energia w takim ukladzie sie przeksztalca. No tak. To
    teraz zrobmy uklad bez rur bo przeciez cisnienie starczy...

    > Gość pokazał, jak Maxwellem wyjaśnić działanie szczególnie prostego układu. Tak to
    stworzył Pan Bóg.
    > Włos ma się jeżyć. Na szczęście są elektronicy :)

    Jak chcial rownania Maxvella omowic to mogl wybrac inny przyklad. Mogl calosc skrocic
    do dwu dipoli. Tez by sie nadalo na edukacje. Ale nie, musial zrobic spagetti
    mieszajac uklad DC z AC, dodac jakies dziwne zalozenia, pomylic sie po drodze. A
    potem inni musza po nim poprawiac.

  • 24. Data: 2021-11-29 20:13:59
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.11.2021 13:27, Piotr Gałka wrote:

    > Te dwa przewody lecące w jedną stronę to linia długa o jakiejś
    > impedancji właściwej.
    > Po włączeniu przełącznika w obwodzie jest ta impedancja i ona decyduje
    > jaki prąd (od razu) będzie płynął przez żarówkę.

    Ale przecież nie zasilasz tej linii, tylko jeden drut.
    Bardziej to przypomina dipol otwarty i leżący 1m dalej drugi.

    --
    Mirek.

  • 25. Data: 2021-11-29 22:27:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Nov 2021 14:10:59 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Już na tamto straciłem kilkanaście minut. Nie będę oglądał
    > następnego.

    Błagam, to pierwsze to clickbaitowy felieton popsci (z przewagą pop
    niż sci). To drugie bardziej analiza elektrotechniczna.

    --
    Marek

  • 26. Data: 2021-11-29 22:41:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Nov 2021 06:59:13 -0800 (PST), ptoki <s...@g...com>
    wrote:
> [...]
    > wspomnial
    > (albo przynajmniej nie podkreslil) ze aby pole elektryczne sie

    To jakiś skrót myślowy.
    Pole elektryczne mogą tworzyć (nieruchome) naładowane cząstki.

    --
    Marek

  • 27. Data: 2021-11-30 23:04:24
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 29 listopada 2021 o 15:41:06 UTC-6 Marek napisał(a):
    > To jakiś skrót myślowy.
    > Pole elektryczne mogą tworzyć (nieruchome) naładowane cząstki.

    A widzisz, niektorzy twierdza ze jajko bylo pierwsze :)

    Ogolnie ten temat jest na poograniczu tego co intuicyjne i tego co jest
    nieintuicyjne tak jak swiat kwantowy.
    Jeden pozytek jaki widze z tego inicjalnego video to to ze ludki zaczeli o tym gadac
    i wyszlo ze jednak sporo ludzi rozumie co tam sie namieszalo.