eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaJak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ? › Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
    Date: Wed, 5 Oct 2022 13:20:23 +0200
    Subject: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-05 o 12:16, a a pisze:
    > Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
    je obracamy wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do
    płaszczyzny rzutowania ?

    > Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od kąta
    obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę
    koła.

    Do tego nie trzeba specjalnych narzędzi tylko wystarczy szkolna matematyka.
    Możemy powierzchnię koła podzielić na n prostokątów, o długim boku
    prostopadłym do średnicy.
    Weźmy jeden taki prostokąt o wysokość h i szerokość D/n.
    Przy obróceniu koła wokół średnicy D o kąt alfa, rzut wysokości tego
    prostokąta to: hr=h*cos(alfa), a D/n się nie zmieni.
    Pole prostokąta przed obrotem to S=h*D/n , po obrocie Sr=h*cos(alfa)*Dn,
    czyli Sr/S=cos(alfa).

    Masz odpowiedź, że po obrocie o kąt alfa, pole figury będzie mniejsze,
    czyli takie jak po przemnożeniu przez cos(alfa).

    > A drugie pytanie.
    >
    > Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
    >
    > Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym okręgiem do
    pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?

    > Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek będzie > 1, ale
    jak go obliczyć.

    Wzór na powierzchnię czaszy kuli jest podany tutaj.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli

    > Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
    > może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
    >
    > Gdzie szukać ?

    Zupełnie przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu darmowego programu
    GeoGebra.
    Do celów matematycznych jest idealny.
    To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię
    migiem.
    Dla mnie rewelacja, polecam.

    https://www.geogebra.org

    WM