  • 1. Data: 2009-01-15 19:44:49
    Temat: Jak to jest z coolerami?
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Podaja ilosc rurek, blaszek radiatora, material, wymiary (to akurat
    slusznie), tylko najwazniejszej informacji - ile ciepla sa w stanie
    odprowadzic takie coolery przy okreslonej roznicy temperatur
    (otoczenie-procek), tego wyczytac nie umiem. Czy ktos moglby mnie
    naprowadzic na zrodelko takich informacji, albo objasnic czemu tego nie
    podaja producenci/sklepy.
    Pytanie konkretne: procek P4 (506) 2,66GHz, obudowa dobrze wentylowana
    (wiatrak z przodu 8cm puszczony na 5V, 12cm wydmuchujacy z tylu tez na 5V
    puszczony, 2 wiatraki w zasilaczu, grafika pasywnie chlodzona (ATI x550),
    mobo Asus P5WD2, czy ktoras z tych "chlodnic" wystarczy do pasywnego
    chlodzenia proca:
    Scythe Ninja
    ThermalTake Sonic Tower CL-P0071
    A moze inny?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2009-01-15 19:46:49
    Temat: Re: Jak to jest z coolerami?
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Pawel "O'Pajak""
> [...]
    >(otoczenie-procek), tego wyczytac nie umiem. Czy ktos moglby mnie
    >naprowadzic na zrodelko takich informacji, albo objasnic czemu tego nie

    Może dlatego, że to mocno zależy od tego, jaki jest przepływ powietrza
    w obudowie.

    --
    [------------------------] A new film by Borg... Star Borg VI: The
    [ K...@e...eu.org ] Unassimilated Country

  • 3. Data: 2009-01-15 19:50:31
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Może dlatego, że to mocno zależy od tego, jaki jest przepływ powietrza
    > w obudowie.

    Niechby zalozyli temp. pokojowa i niczym nieosloniety cooler - byloby co
    porownywac, moznaby sie cos zorientowac.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2009-01-15 20:00:13
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Pawel "O'Pajak""
    >Niechby zalozyli temp. pokojowa i niczym nieosloniety cooler - byloby co
    >porownywac, moznaby sie cos zorientowac.

    Wystarczy, żeby była źle pasta nałożona i od razu skuteczność
    drastycznie spadnie. Żaden producent nie będzie się tak podkładać.
    A Tobie radziłbym po prostu poszukać testów porównawczych.

    --
    \------------------------/ BorgDOS: Irrelevant command or filename.
    | K...@e...eu.org |

  • 5. Data: 2009-01-15 20:05:36
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    > (otoczenie-procek), tego wyczytac nie umiem. Czy ktos moglby mnie
    > naprowadzic na zrodelko takich informacji, albo objasnic czemu tego nie
    Ależ podają. Oporność cieplną, w 'C/W (lub K/W jak ktoś lubi w kelwinach).
    Skoro wiesz że procesor (z danych TDP powiedzmy) daje w gwizdek ~100W, i
    chciałbyś na nim utrzymać temperaturę przyzwoitą, powiedzmy 60'C, w
    budzie masz (będziesz miał po dogrzaniu procesorem) temperaturę np 40'C,
    to jak nic wychodzi ci że potrzebujesz chłodzenia o oporności cieplnej
    równiej (60-40)'C/100W = 20/100 = 0,2'C/W lub mniejszej - to będzie lepiej.
    Tyle że ten parametr nie jest "wprost" czasem podawany, nie wiadomo dla
    jakiej temperatury (a przy rurkach cieplnych jest to bardzo istotne, bo
    np przy 30'C działają one jak kawałek miedzianego pręta, a efekt rurki
    cieplnej zaczyna działać np przy 20'C róznicy między zimną i ciepłą
    stroną), dla jakiego przewiewu (jeśli w komplecie brak wentylatora) itd.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2009-01-15 20:12:03
    Od: Piotr Rezmer <p...@W...ens.net.pl>

    Pawel "O'Pajak" pisze:

    > (otoczenie-procek), tego wyczytac nie umiem. Czy ktos moglby mnie
    > naprowadzic na zrodelko takich informacji, albo objasnic czemu tego nie
    > podaja producenci/sklepy.

    Szukaj informacji o rezystancji termicznej [st.C/W]. ZTCP Arctic Cooling
    coś takiego podaje.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2009-01-15 21:02:09
    Od: sphinxozo <s...@n...pls>

    In article <o...@p...home.aster.pl>, opajak1
    @gazeta.pl says...
> [...]
    > puszczony, 2 wiatraki w zasilaczu, grafika pasywnie chlodzona (ATI x550),
    > mobo Asus P5WD2, czy ktoras z tych "chlodnic" wystarczy do pasywnego

    Nie wiem czy do tego akurat wystarczy ale mialem Ninje na athlonie X2
    3800+, procek byl podkrecony o 25% i w przewiewnej budzie starczalo,
    ale moge polecic zdecydowanie ktorys z ich wentyli tylko z seri Slip
    Stream 12 centymetrow i niskoobrotowy 800 lub nawet 500 obrotow.
    Wentylator wieszasz bezposrednio na Ninji jest bezglosny i znacznie
    poprawia jej zdolnosci chlodzace.
    W tej chwili Ninija ale Copper chlodzi mi calkowicie pasywnie C2D 8200.

    marcin

  • 8. Data: 2009-01-16 20:45:49
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "sphinxozo" napisał:
    > W tej chwili Ninija ale Copper chlodzi mi calkowicie pasywnie C2D 8200.

    a może ktioś wie gdzie można dostać pasywne radiatory do procków? (bo nie
    chce mi się przycinac piłą jakiegoś od starego wzmacniacza)

    acha i dlaczego te w sklepach nie są czernione? (często wręcz srebrne:O(

  • 9. Data: 2009-01-17 12:46:47
    Od: BartekK <s...@N...org>

    gargamel pisze:
    > a może ktioś wie gdzie można dostać pasywne radiatory do procków? (bo
    > nie chce mi się przycinac piłą jakiegoś od starego wzmacniacza)
    "od starego wzmacniacza" się zdecydowanie nie nadaje. Jeszcze raz ci
    przypomnę o parametrze układu chłodzenia 'C/W (a nie tylko samego
    radiatora).
    1) Masz źródło ciepła (jądro procesora wewnątrz "procesora" w podstawce
    2) masz opór R1 ['C/W ] między jądrem a zewnętrzem obudowy procesora
    3) masz opór R2 ['C/W] na styku obudowy procesora a radiatora (dobra
    pasta może go zmniejszyć
    4) masz opór R3 ['C/W] "wewnątrz" radiatora - od podstawy/procesora do
    całej powierzchni oddawania ciepła (żeberek/finów/itp
    5) masz opór R4 ['C/W] wynikający z oddawania ciepła w postaci wymiany
    powietrza "z wewnątrz między blaszkami" do otoczenia oraz z
    promieniowania podczerwonego (konwekcja i unoszenie, wymuszona wymiana
    wentylatorem itd)

    moc w Watach powiedzmy że masz stałą, na R1 wpływu nie masz, R2 to
    bardzo niewiele, ale zawsze coś pasta może pomóc, R3 bardzo zależy od
    konstrukcji radiatora i może być nielinowy (np inny dla +30'C i 10x
    mniejszy dla +45'C, przy rurkach cieplnych).
    Niestety - stary aluminiak z wzmacniacza audio zupełnie się tutaj nie
    nada, nawet jak ma powierzchnię dużą i R4 niskie, to R3 ma dość wysokie
    - z jednego małego punktu nie przeniesie wystarczająco dużo ciepła na
    całą swoją powierzchnię.
    W wzmacniaczach audio temperatura tranzystorów nie przeszkadza na
    poziomie 100-110'C. I do tego projektowane jest chłodzenie, dla dużej
    różnicy temperatury z otoczeniem (100-25'C). Im wyższa różnica
    temperatur, tym większy przepływ ciepła, radiator może być gorszy...

    > acha i dlaczego te w sklepach nie są czernione? (często wręcz srebrne:O(
    Bo emisja energii cieplnej poprzez promieniowanie cieplne, i wpływ
    koloru na tą emisję, w PC nie jest znaczący. Przy tak niskich
    temperaturach prawie cały efekt chłodzenia odbywa się przez ogrzewanie
    powietrza pomiędzy blaszkami, i wymianie tego powietrza (naturalnej,
    przez unoszenie cieplejszego ku górze/ku mniejszemu ciśnieniu, lub
    wymuszonej przez wentylator), a kolor nie ma tu znaczenia :) Już raczej
    porowatość, kształty, wprowadzane zawirowania itp. Co nie znaczy że ktoś
    nie może wprowadzić chwytu marketingowego "nasz czarny radiator jest
    bardziej niż inne radiatory, bo jest czarny".

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 10. Data: 2009-01-17 18:14:30
    Od: Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy>

    Proces gargamel <s...@d...eu> zwrócił błąd:

    > a może ktioś wie gdzie można dostać pasywne radiatory do procków? (bo nie
    > chce mi się przycinac piłą jakiegoś od starego wzmacniacza)

    Kup taki, który według producenta umożliwia pasywne chłodzenie jako
    opcja. Jest takich trochę. Niektórzy nawet nie dają w standardzie
    wentylatora, jak chcesz mieć lepsze chłodzenie to musisz dokupić.

    --
    Saiko Kila
    Unregistered Windows User #7.29581131e8