  • 41. Data: 2009-07-01 19:34:03
    Temat: Re: Jak zaświecić diodę laserową LED wydłubaną z cd-rom
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Da się stracić i nie zauważyć. W jednym oku.Zwłaszcza w ostrym
    > napadzie, gdzie jest się skupionym na innych nieciekawych objawach. OT
    > ciąg dalszy...

    No tak, zyjemy w czasach, kiedy kobieta zauwaza, ze jest w ciazy w
    chwili porodu :)

  • 42. Data: 2009-07-01 19:38:54
    Od: r...@m...com

    > W jaki prosty sposób można poświecić diodą wydłubaną z cd-roma?
    > Da się ją odpalić wprost z bateryjki 3V? Nie mogę wygooglać jakoś...

    Patrz na diode tylko przy użyciu kamery w komórce lub komputerze, wtedy
    zobaczysz podczerwien i unikniesz uszkodzenia siatkówki oka.

  • 43. Data: 2009-07-04 09:33:07
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > Urządzenie powszechnego użytku nie może wytwarzać jakiegokolwiek
    > promieniowania w sposób, który mógłby zagrozić zdrowiu przy
    > krótkotrwałej ekspozycji.

    ??
    To wyjątek z jakiejś normy czy dyrektywy?
    Mógłbyś zdefiniować "zagrożenie zdrowia", "krótkotrwałość" ekspozycji?
    Czy na przykład krótkotrwałe bliskie zbliżenie palca do dostatecznie
    mocnej żarówki (i oparzenie go naturalnie) dyskwalifikuje żarówkę
    z powszechnego użytku?

    Wracając do laserów. Każde urządzenie laserowe musi mieć
    podaną klasę, która określa poziom niebezpieczeństwa.
    Tak prostymi słowami i zgrubnie:

    Klasa 1 : bezpieczne
    Klasa 2 : bezpieczne przez odruch mrugania
    Klasa 3a : bezpieczne przy patrzeniu nieuzbrojonym okiem,
    niebezpieczne przy stosowaniu np. lupy
    Klasa 3b : niebezpieczne patrzenie w wiązkę
    Klasa 4 : niebezpieczna wiązka odbita np. od ściany

    Większość laserowych "urządzeń powszechnego użytku" jest klasy 1.

    Wracając do wątkotwórcy:

    > W jaki prosty sposób można poświecić diodą wydłubaną z cd-roma?
    > Da się ją odpalić wprost z bateryjki 3V? Nie mogę wygooglać jakoś...

    Dioda laserowa ma dość stromą charakterystykę prądowo-mocową
    - przy małych prądach długo nic, potem ostro rośnie.
    W zależności od diody to "potem" może być od 20 do 150 mA.
    Bardzo szybko (po kolejnych ok. 5% prądu "progowego") osiągany
    jest maksymalny poziom mocy diody i jak przekroczysz
    ten poziom dioda zamienia się w SED.

    Proponuję: Bateria 3V, szeregowo dioda i potencjometr 1k,
    najlepiej wieloobrotowy. Zacząć od maksymalnej wartości
    potencjometru i stopniowo go zmniejszać. Obserwować diodę
    (z ukosa), nie przesadzić z obniżeniem oporu. Przydałby się
    miernik mocy optycznej, ale to rzadka rzecz u amatorów.

    Jak już pisali diody są bardzo wrażliwe na ESD - pracując
    bez szczególnej uwagi masz praktycznie pewność zepsucia jej.

    Uwaga: Nieuzbrojona w optykę dioda świeci rozbieżnie!

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 44. Data: 2009-07-04 10:04:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello MKi,

    Saturday, July 4, 2009, 11:33:07 AM, you wrote:

    > ??
    > To wyjątek z jakiejś normy czy dyrektywy?

    O, przepraszam! Nie wiedziałem, że wbiłem się na prywatne forum
    Polskiego Komitetu Kopio^H^H^H^H^H Normalizacyjnego.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 45. Data: 2009-07-04 19:35:54
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Wed, 01 Jul 2009 21:38:54 +0200, r...@m...com <r...@m...com>
    napisał:

    > Patrz na diode tylko przy użyciu kamery w komórce lub komputerze, wtedy
    > zobaczysz podczerwien i unikniesz uszkodzenia siatkówki oka.

    ciekawe rzeczy mozna kupic na www.dragonlasers.com, takze gogle ochronne
    Na youtubie sa filmiki jak gosc 300mw zielonym wskaznikiem rozwalal czarne baloniki.

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 46. Data: 2009-07-06 09:28:47
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    MKi schrieb:

> [...]
    > Klasa 4 : niebezpieczna wiązka odbita np. od ściany
    >
    > Większość laserowych "urządzeń powszechnego użytku" jest klasy 1.

    a to akurat prawda trzeciego rodzaju. Większość jest klasy 2, tylko
    naklejka jest klasy 1 ;-). Chińskie wskaźniki są na ogół klasy 3a, a na
    naklejce jest jedynka. Nie znalazłem jeszcze wskaźnika, który by miał
    moc mniejszą od 1mW, na ogół na świeżych bateriach jest 4-5mW, co
    przekracza 2mW klasy 2. Co do normy, to nazywa się ona IEC60825-1. Aha,
    lasery IR są albo klasy 1 (poniżej około 0.8mW), albo klasy 3 i wyżej.
    Klasy 2 dla IR nie ma (bo nie ma akomodacji oka). Lasery klasy 3b i
    wyżej wymagają kwalifikowanego personelu.

    Waldek

  • 47. Data: 2009-07-06 20:12:23
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

> [...]
    > Klasy 2 dla IR nie ma (bo nie ma akomodacji oka). Lasery klasy 3b i
    > wyżej wymagają kwalifikowanego personelu.

    Dobrześ powiedział!

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 48. Data: 2009-07-06 20:30:23
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > Klasy 2 dla IR nie ma (bo nie ma akomodacji oka). Lasery klasy 3b i
    > wyżej wymagają kwalifikowanego personelu.

    BTW: Tutaj są w sprzedaży fajne wskaźniczki z zielonym laserem. Zżerają
    ponad 1A z ogniwa 3,6V. Tylko cena niebardzo...
    http://www.wickedlasers.com/lasers/Spyder_II_GX-26-3
    .html

    I filmik:
    http://www.uncrate.com/men/gear/misc-gadgets/spyder-
    ii-gx-laser/

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 49. Data: 2009-07-07 06:08:29
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Adam Dybkowski napisał:

    > BTW: Tutaj są w sprzedaży fajne wskaźniczki z zielonym laserem. Zżerają
    > ponad 1A z ogniwa 3,6V. Tylko cena niebardzo...
    > http://www.wickedlasers.com/lasers/Spyder_II_GX-26-3
    .html

    Ale to chyba nie jest zielony laser, tylko podczerwony z powielaczem
    optycznym.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 50. Data: 2009-07-07 13:24:57
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 04 Jul 2009 11:33:07 +0200 MKi <e...@t...op.pl>
    napisał:

    >Klasa 1 : bezpieczne
    [...]
    >Klasa 4 : niebezpieczna wiązka odbita np. od ściany

    Tak mi się skajarzyło:
    http://www.electricstuff.co.uk/scarylaser.gif

    :-)

    --