  • 21. Data: 2023-01-02 15:14:54
    Temat: Re: Jaki scalak do step-down małej mocy?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Jan 2023 14:18:33 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Klienci szukają taniego. Jak widzą cenę 20 PLN w detalu, kilkanaście
    > PLN w małym hurcie i poniżej 1 PLN, to co wybiorą? Dlaczego do dziś
    > tłucze się zasilacze komputerowe na TL494/KA7500? Bo kosztują grosze.

    Zasilacz pecetowy juz nie kosztuje groszy.
    Kolega zas szuka jednej sztuki, nad ktorą i tak musi posiedziec,
    wiec cena 20zl nie musi przerazac.

    Ale ... czy aby na pewno ten drozszy jest lepszy?
    Moze pecetowe robią na TL494, bo tanie, dobre i sprawdzone? :-)

    J.

  • 22. Data: 2023-01-02 18:46:27
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Klienci szukają taniego. Jak widzą cenę 20 PLN w detalu, kilkanaście
    > PLN w małym hurcie i poniżej 1 PLN, to co wybiorą?

    Oszczędność złotówki przy serii miliona sztuk to milion złotych. Można
    sobie wziąć dowolnie drogiego konsultanta z NASA, który to doprowadzi do
    działania i cieszyć się resztą zysku. Przy 100 sztukach oszczędność
    wyniesie 100 złotych -- ile godzin debugowania podejmujesz się wykonać
    za tę kwotę? Jeśli element za 20 PLN zadziała bez pisania doktoratu, to
    w krótkich seriach jest tańszy od takiego za złotówkę.

    > Dlaczego do dziś tłucze się zasilacze komputerowe na TL494/KA7500? Bo kosztują
    grosze.

    Kosztują grosze, konstrukcja jest dopracowana i zdebugowana, a skala to
    setki milionów sztuk. W takim scenariuszu opłaca się wręcz zastępować
    oporniki nieoptymalną wartością "10kOhm" gdzie się tylko da, bo automaty
    pick&place będą rzadziej zmieniały magazynek, co daje ułamek centa
    oszczędności, co się całkuje w dziesiątki tysięcy dolarów.

    Ja nie mam problemu ze "starymi" elementami, tylko z tym, że wymagają
    znacznie większej wiedzy i rzetelnego projektu, by zadziałały
    odpowiednio, a czasami wręcz w ogóle. Nabycie tej wiedzy to konkretny
    koszt. W małej skali Cie nie stać. Weź taki za 20PLN i ciesz się życiem.

    Kupiłem ostatnio kilka CUS600M w cenie tysiaka za sztukę. TDK-Lambda
    naprawdę znakomicie je zrobił i mają certyfikaty medyczne. Nie było mnie
    stać na wymyślanie tego samemu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 23. Data: 2023-01-02 18:56:54
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Ale ... czy aby na pewno ten drozszy jest lepszy?

    Droższy nie oznacza lepszy. Kiedyś spędziłem dzień nad papierowo
    znakomitym chipem Maxima, którego nie mogłem ustabilizować. Trafił do
    kubła, a ja zastosowałem bardziej klasyczne rozwiązanie.

    Natomiast prawdą jest, że zrobienie bucka na MC34063 jest trudniejsze
    niż na TPS54302, a na mikromodule to już w ogóle jest bajka.
    Potrzebujesz obniżyć napięcie, czy zrozumieć, jak działa buck? Bo tego
    drugiego MC34063 nauczy Cię zdecydowanie lepiej -- ale lepsza
    przetwornica z tego zrozumienia nie wyjdzie. Zapłać komuś za to, że
    podjął wysiłek po to, byś już Ty nie musiał i zajmij się swoją wartością
    dodaną.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 24. Data: 2023-01-02 20:46:09
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Piotr Wyderski napisał(a):
    > Oszczędność złotówki przy serii miliona sztuk to milion złotych.

    Jest zapotrzebowanie na takie kostki, ale przy produkcji na wysoką półkę
    gdzie koszta nie są priorytetowe i nie masówka, raczej dziesiątki miesięcznie.
    Nie każdy tłucze na wysoką półkę, a kostka robi w sumie prostą czynność
    i kosztuje u Texasa ponad 10 usd.

    Szału ni ma. Za to przy odpowiednim sprzęcie łatwe do serwisowania.
    Tak że są plusy, są i minusy.

  • 25. Data: 2023-01-03 12:10:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Zapłać komuś za to, że
    > podjął wysiłek po to, byś już Ty nie musiał i zajmij się swoją wartością
    > dodaną.

    Jak w 2014 wybierałem scalak do Step-Down to mi wyszedł LM5017.
    1.
    Podoba mi się, że ze 100V mogę od razu zejść do 3V3. Praktycznie schodzę
    z 48V (PoE), ale TI pisze, że scalak powinien wytrzymywać 2x napięcie
    pracy i to mniej więcej pasuje. Stosuję transil 68V - nie chce mi się
    sprawdzać w tej chwili do jakiego napięcia on obetnie jakieś surge.
    2.
    Podoba mi się, że dolny klucz nie symuluje diody - praca z ciągłym
    prądem dławika nawet przy obciążeniu 0.
    Nie wiem, czy słusznie, ale nie lubię tego, że przy małym obciążeniu
    większość przetwornic albo zmniejsza częstotliwość, albo zaczyna
    pracować paczkami impulsów. Wydaje mi się, że to sugeruje zastosowanie
    dużo większego filtru na wejściu.
    3.
    Podoba mi się tryb COT:
    - nie wymagający kompensacji,
    - uzależnienie T impulsu od Uwe daje prawie stałą f,
    - dla EMC prawie stała f wydaje mi się lepsza od stałej f,
    - reakcja na zmianę obciążenia w jednym impulsie a nie dopiero po kilku.

    Niestety teraz porobiły się totalne problemy zaopatrzeniowe.

    Pisałeś o TPS54302.
    Nie czytałem PDFa, ale przeraża mnie 3A bo ja (bardzo zachowawczo)
    dobieram prąd dławika według ogranicznika w scalaku a nie według max
    prądu w czasie zakładanej stabilnej pracy.
    P.G.

  • 26. Data: 2023-01-03 15:22:35
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 03/01/2023 11:10, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > dobieram prąd dławika według ogranicznika w scalaku a nie według max
    > prądu w czasie zakładanej stabilnej pracy.

    Ja jak coś ostatnio robiłem to sprawdzałem dostępność i wyszło mi
    XL1509-ADJE1 . W LCSC po $0.19 w detalu i mają kilkanaście tysięcy na
    stanie.

    Co prawda wątkotwórcy raczej sie nie nada bo ma minimum 1.5V drop
    (darlington na wyjściu). U mnie było wymogiem 12-24VIN, 3.3V out @1A.
    Poszedł bez prototypowania. Zmontowana płytka przyszła z JLPCB i rusza
    bez pudła.

    c.

  • 27. Data: 2023-01-04 10:38:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    > Zasilacz pecetowy juz nie kosztuje groszy.

    TL494/KA7500 kosztuje grosze.

    > Kolega zas szuka jednej sztuki, nad ktorą i tak musi posiedziec,
    > wiec cena 20zl nie musi przerazac.

    Czasem jednak tak.

    > Ale ... czy aby na pewno ten drozszy jest lepszy?
    > Moze pecetowe robią na TL494, bo tanie, dobre i sprawdzone? :-)

    Bluźnisz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2023-01-04 16:25:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 4 Jan 2023 10:38:28 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > TL494/KA7500 kosztuje grosze.

    No ale przy cenie zasilacza mozna dac droższy scalak.

    > Czasem jednak tak.

    > Bluźnisz.

    No nie wiem, skoro dzialaja, miliardami, to chyba dobre :-)

    J.

  • 29. Data: 2023-01-04 20:25:26
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Piotr Wyderski wrote:

    > No ale moduł może wyglądać np. tak:
    >
    > https://www.powerelectronictips.com/pol-buck-regulat
    or-modules-with-
    integrated-inductor-enable-space-efficient-designs/

    > To "element" czy "moduł"? A synchroniczny buck to kontroler, Cin, Cout,
    > cewka, kondensator do bootstrapu i ew. dzielnik do Vout. Też żadna
    > filozofia.
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Ja nie potrzebuję cudów, potrzebuję zrobić to co opisałem na początku.

    Moje wymagania są raczej skromne.
    Nie znam się jakie scalaki są najlepsze do mojego zastosowania.

    Zapytałem, dostałem odpowiedź i takie kupiłem.

    A, że tanie; to bardzo dobrze, do tej pory takie podejście mi się sprawdza.

    Nie jest to do jednego egzemplarza, jak by miał kosztować 20zł to słabo
    raczej bo cały koszt wytworzenia tego urządzenia musi być w granicach
    100zł; tak abym na tym zarobił i miał na przyjemności.

    Z pomocą datasheeta zapewne uda się to uruchomić bo to 4, tanie elementy, na
    krzyż.
    Jak zacznie działać to zapomnę o temacie na kolejne lata.
    Jak nie, to będę drążył dalej.

    Pozdrawiam

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 30. Data: 2023-01-05 19:03:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Jan 2023 18:46:27 +0100, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    >
    > Kupiłem ostatnio kilka CUS600M w cenie tysiaka za sztukę. TDK-Lambda
    > naprawdę znakomicie je zrobił i mają certyfikaty medyczne. Nie było mnie

    A zalezalo ci na tym certyfikacie medycznym?
    Bo czy nie ma tanszych zasilaczy?

    Tak swoją drogą - jak sie taki certyfikat uzyskuje?
    Pewnie są jakies konkretne wymogi, ale ... a nie ma w tym zasilaczu
    elementow "not for life support system" ?

    Jak to z takimi elementami - trzeba szukac drozszych, czy mozna wziąc
    ryzyko "na siebie"?

    W USA podejrzewam, ze mogloby to to byc ryzykowne - odszkodowania w
    procesach duze ...

    J.